Häst med diarre!

Jofta

Trådstartare
Min unghäst på fyra år är dålig i magen. Det började i slutet av sommaren och sen dess har vi provat det mesta. Han har ätit vanligt ensilage med "normala värden", ensilage med lågt protein värde och nu går han på hö. Jag har testat att ta bort betforen och havren. Jag har givit honom bakjäst, mag och tarm...

Hästen ifråga är pigg och glad, dricker ordentligt osv så är inget akut. Jag förstår bara inte varför han aldrig blir bra, det är koblaja dag ut och dag in? Det gjordes ett "kolla masken" i höstats och det var ok. Eftersom det började innan snön osv kom har det inte med något sådant att göra.

Har tid med en vet. som ska komma ut och ta prover på honom. Vad mer kan man göra?! Jag är helt uppgiven och mår riktigt dåligt över detta. Samtidigt som man vill prova allt så är ju alla misslyckade försök ett nederlag för hans lilla mage :((
 
Sv: Häst med diarre!

Usch, förstår att det är jobbigt! Vår lille ponny som vi tog på foder hade alltid varit lös i magen hos förra ägaren (år efter år). När han kom till oss bytte vi ut ensilaget mot hö och Krafften mot havre + lade till linfrökaka. Nu är han helt bra i magen! :)
 
Sv: Häst med diarre!

Hur är fodringsrutinerna? Hur mycket ättid blir det? Långt mellan målen?

Min unghäst blev bättre (också koblajor dag ut och dag in) med helt fri tillgång.
Han behöver också täcke verkar det som, han växer mycket och har inte en massa hull, så när det regnar såhär som det gjort så går han in och missar då en massa ättid. Med täcke på kan han slappna av och står ute och äter hela tiden.

Just nu verkar många hästar vara dåliga i magen, enligt veterinären är det den blöta hösten. En kur med Pro-Paste(apoteket) kanske kan kicka igång magen igen.

Sedan verkar många unga hästar vara risiga i magen sina första vintrar.
 
Sv: Häst med diarre!

Han har näst intill fri tillgång på hö. Får i honom ungefär 10-12 kg om dagen, skulle gärna få i honom mer men då lämnar han bara. Det fodras fem gånger om dagen och han får så pass mycke så han har lite kvar när det är dax för nytt...

Höt är bra och det räcker med det och mineraler för att allt ska vara Ok. Men skulle vilja få i honom mer då han fortfarande växer och jag skulle vlja få upp honom lite till i hull. Havre å sånt äter han, men det känns ju onödigt att ge. Hur är det med lusern? Är det till någon nytta?
 
Sv: Häst med diarre!

Har du provat att ge yea-sacc? Om inte så köp det och ge. Det är det enda mag-tarm medlet som har visat sig vara effektivt enligt forskning på SLU. Det finns att köpa hos svenska foder och hos Dodson&Horells. Hos svenska foder är det dock betydligt billigare.
 
Sv: Häst med diarre!

Funkar yea sacc till hästar? Försökt leta på Svenska foder och det verkar som att det ges till kossor? Svårt hitta i deras pdf..
Min häst är också dålig i magen emellanåt, det är hopplöst!
 
Sv: Häst med diarre!

Testa att ta bort mineralfoder, saltsten och eventuella andra tillskott, så han verkligen bara får hö och vatten.
 
Sv: Häst med diarre!

Okej tack så mycket. Hittade två varianter, en på equishop och en på kungsborgsgard, kan det vara samma sak fast andra tillverkare?
 
Sv: Häst med diarre!

Ja det antar jag att det är. Andra saker borde ju inte heta samma men fråga dem för säkerhets skull.
 
Sv: Häst med diarre!

Ja yea-sacc fungerar mycket bra till hästar. Just att det hos svenska foder är ko-foder gör att det inte är lika dyrt där som hos Dodson&Horells.
 
Sv: Häst med diarre!

Köpt det till min häst nu, gett två dagar och ska se om det hjälper. Har upptäckt att det är vid hösilagebalsbyte han blir dålig - nästan varje gång... Pigg och glad för övrigt, men så trist och svårt få honom ren denna årstid. Hoppas på att det (yea-sacc) ska stabilisera upp magen. Tack för tips, provat mycket annat innan! :)
 
Sv: Häst med diarre!

Usch ja, diarre på vintern är inte kul, varken för häst eller ägare.

Har själv en pinto från -08 som har haft diarre till och från sen i somras. Jag har provat med allt, bl.a. Yea-sacc, Proboticum, Zoolac, hö i stället för ensilage, bukkehornsfrö (som heter ?? på svenska :grin:), mjölksyrebakterier, avmaskning, fokus på vatten intag, många små måltider, grovfoder dygnet runt osv osv osv

Men tji, inget hjälpte, min häst stod konstant med bruna ben istället för vita. När täckesäsongen började blev han insmord i hela bakdelen av ..... :eek:

Ringde till slut till en foderrådgivare hos St.Hippolyt här i DK, som skulle vara fantastisk duktigt, och som många danska veterinär rådför sig hos vid behov.

Hon föreslog så att sätta honom på följande diet:

Fri tillgång till hö dygnet runt
1 kg Irish Mash dagligt
1 kg Alpengrün Mash dagligt

Inga extra vitaminer eller mineraler. Jag fick lov till att forsätta med att ge honom PEP-Biotin som innehåller B-vitamin samt mjölksyrebakterier.

Och se det gjorde susen, det gick ca 10 dagar så var diarren borta. Men så snart jag provade att dra ner på mash så gick det galet igen. Efter 1 månad kunde jag dra ner på Irish Mash och börja ge fullfoder igen. I dag ca 3 mdr senare får han dagligt:

fri tillgång till ensilage dygnet runt, samt hö i hagen.
500 gr Alpengrün Mash
1,9 kg Duvil basis
20 g PEP-Biotin

og magen har det super fint. Nästa steg är att dra ner på mash till 300 gr ett par gånger i veckan... men törs inte riktigt än. :o Jag ska visst vara klar till det! :d

Foderrådgivaren sa bl.a att många av de produkterna man kan få till diarre, är alltför svaga till kurera en längrevarande diarre. Men fungerar utmärkt till att ta det i början. En häst kan klara av att vara utan mineraler och vitaminer i ialla fall en månad utan problem. Min häst blev också lite tunn av denna diet, men som hon sa, det kan man alltid fixa när diarren är borta!

Lycka till med hästen!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med diarre!

Ok, det låter bra! Tack! Får se om Yea-sacc hjälper nästa balbyte, tippar att det är dags idag... magen har stabiliserats nu, frågan är hur det blir om ett par dar. Förhoppningsvis klarar det sig! Annars får vi testa Mash-produkterna! :laugh:
 
Sv: Häst med diarre!

Tre av mina fyra stora hästar har varit lite konstiga denna vinter. Inte diarré, men lite löst och luktat väldigt illa. Vattnet dricker vi själva av och de får fritt med hö. På vets rekommendation har vi kört med Bio Premium enl ordination på burken och jag lade själv till magnesium då jag märkt att det har en lugnande effekt tidigare. Var lite försiktigt med Mash (jag använder själv St Hippolytes foder). Innehåller ganska mycket socker och kan störa en orolig mage även om mashen även innehåller ämnen, som ska vara bra för magen. En av dem som varit lite orolig i magen blev sämre av mashen och jag har noterat det tidigare.
 
Sv: Häst med diarre!

Min donna har varit vidrigt lös jättelänge, inga medel har fungerat!

Nu ger vi henne ca 20kg hösilage dygn (fri tillgång)
Lite D&H müsli 2 ggr/dag
2 paket bakjäst om dagen (en i varje mål)

+ vatten, saltsten och lite relax liquid.


OCH VIPS så har hennes mage blivit kanonbra! Kommer aldrig någonsin att våga ta bort bakjästen! :love:
 
Sv: Häst med diarre!

Jag har haft samma problem med min och har varit på klinik vid flera tillfällen. Vi har bland annat röntgat magen för att kolla efter sand, tagit träckprov, blodprov och prov i buken för att kolla bukhinneinflammation. Det enda vi har kunnat komma fram till är att hon har känslig mage och verkar reagera på socker. Det blev bättre sen vi gick över från silage till hö. Dessutom är jag noga med loppfrön, alltid när det är barmark och ca 1gång i veckan när det är snö. Och så ger jag pro equo när det behövs, både som förebyggande och när jag märker att hon börjar bli lös. Nu är det betydligt bättre, det är bollar, om är lösa. Men ingen sprutdiarre och droppande magsaft med tillhörande kramper som hon hade när det var som värst.


Jag provade massa olika, bakjäst, foderjäst, loppfrön, betfor, mash, svindyra pastor med yea sacc från veterinären i maxdos.... Det som funkade bäst på henne var pro equo. Jag blandar det med hennes melassfria lusernhack och loppfröna.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med diarre!

Hejsan!

För ett antal år sedan hade jag en tråd här gällande samma.

Jag kände mig desperat. Min häst fick sin diarre redan vid 1år ålder. Efter upprepade undersökningar på kliniker utan svar och resultat så blev han dokumenterad med kronisk diarre. Jag provade allt som stod i min makt (utom att provbehandla med tex. Kortison).
Jag fick till svar från kliniken att "detta får bli ett ägarproblem". Jag lämnades alltså att lösa problemet själv. Jag känner inte att kliniken gjorde fel. Det fanns verkligen inget konstaterat att behandla.

Han växte till att bli 174 cm och 700kg men diarren fortsatte.

Allt som då fanns på marknaden provade jag och försökte också med tips och råd. Jag var dessutom noga med att inte prova olika metoder för tätt inpå varandra.

När han blev 7 år så var problemen helt plötsligt borta och man tog bort hans notering om kronisk diarre.

Hur kom vi till rätta med det? Ja, detta kan man bara spekulera i. Efter att han under en lång tid bara ätit hö så gav jag upp och började ge honom Dynavenas foder inkl. deras Mash.
Jag tror inte att det var det som gjorde det, eftersom det tog ytterligare 5 år innan diarren var borta.

När han var 6 år så började han behandlas med akupunktur, örter och specifika mineraler och droppar för att stärka och för att tillsätta det som saknades. Jag skickade iväg tagelprover för analys.

Ja, mycket mycket pengar, vilja, funderande, ångest och annat la jag ner under de 6 år som detta pågick.

Vet fortfarande inte än i dag som sagt varför diarren försvann. Kanske växte han ifrån problemen.

Tyvärr så fick jag ta bort honom vid 11 års ålder av andra skäl.

Vad jag vill säga är. Ge inte upp, ta råd, prova dig fram. När det inte finns något dokumenterar "fel" så är det nog bara att göra sitt bästa. Jag hade 3 olika vet. som gjorde sina olika utredningar i olika skeden.

Nu tog det lång tid för oss, men jag ville bara visa att det går.
 
Sv: Häst med diarre!

*KL*

Vi hade bekymmer med vårt tioåriga sto hela hösten. Hon hade en faslig diarré. Men när vi bytte hage och under ett par dagar glömde att flytta med saltstenen fick vi lösningen. Hon blev jättefin i magen på bara ett par dagar!

Så nu ransoneras saltet och de har bara stenen i hagen mellan eftermiddagshö kl 16-17 till kvällshö kl 21-22. Funkar finfint.

Mitt tips är alltså att undersöka om din häst får i sig för mycket salt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 512
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 679
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 623
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 180
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp