Häst med mycket nerver men slö i ridning

Itzyditzy

Trådstartare
Behöver lite hjälp med tips om vad jag kan ge min Donna för något. Hon har extremt mycket nerver, allt som hörs men inte syns är livsfarligt. Däribland en liten ekorre som rör sig i ett träd. När man är ute och rider får man vara beredd på att hon kan dra iväg vilken sekund som helst.

I ridningen på bana är hon helt tvärt om. Hon är så seeeg. Har inte vågat ge havre för då skulle hon väl gått i taket. Vissa dagar kan hon överraska och vara pigg även på banan, men oftast får man sitta och påminna henne om att gå framåt hela tiden. Det har inte varit så alltid.

Just nu får hon betfor och korn, soja protein och ibland istället för betfor krafft mash sensitive.
 
Att vara "tittig" och "nervig" betyder inte att man är pigg och full av energi.

1: Kolla över foderstaten och se om hon verkligen får i sig allt hon behöver.

2: Fråga dig själv om hon har roligt på ridbanan, en häst som inte tycker att träningen är rolig blir ju ofta omotiverad och lite slö.

Slutligen är det så att vissa individer är lite mer bekväma än andra, även bland hästarna, det får man acceptera.
 
Att vara "tittig" och "nervig" betyder inte att man är pigg och full av energi.

1: Kolla över foderstaten och se om hon verkligen får i sig allt hon behöver.

2: Fråga dig själv om hon har roligt på ridbanan, en häst som inte tycker att träningen är rolig blir ju ofta omotiverad och lite slö.

Slutligen är det så att vissa individer är lite mer bekväma än andra, även bland hästarna, det får man acceptera.

Håller med dessutom är tittig och nervig två helt olika saker.

Och för många hästar är de helt olika beroende på om de är på bana eller ute - behöver dock inte innebära att de trivs mer på ena stället utan det kan vara en så simpel sak att ute är den mer mottaglig för störning och blir därmed mer upptrissad än vad den är på banan där det är mer hemtamt..

Ofta tycker jag att det är så hästen är eller så är det en träningssak, en häst som tappar fokus för mycket eller behöver tränas i att lägga om fokus.
Sällan har jag sett att man kan fodra bort "problemen" iaf.

En häst som reagerar mycket på ljud ute kan hjälpas enormt genom luva eller öronpluggar.
 
Hur ser foderstaten ut? Ligger MJ på normalvärde för vad man kan anses hästen ska behöva? Hur är hullet?

Generellt går det inte att fodra på hästen energi på banan. Tydligen har hon energi (men är ouppfostrad) ute, då är det inte fodret som felar. Troligen tycker hästen träningen är tråkig eller obehaglig, och segar därför.

Ta reda på varför hästen segar, det är nog bästa tipset. Att hitta ett foder som "ger energi bara på banan" kommer att vara omöjligt. Men det är ju alltid läge att se över foderstaten till hösten när grovfoderbytet kommer. Hur ser balansen ut mellan smrp/mj?
 
Hur ser foderstaten ut? Ligger MJ på normalvärde för vad man kan anses hästen ska behöva? Hur är hullet?

Generellt går det inte att fodra på hästen energi på banan. Tydligen har hon energi (men är ouppfostrad) ute, då är det inte fodret som felar. Troligen tycker hästen träningen är tråkig eller obehaglig, och segar därför.

Ta reda på varför hästen segar, det är nog bästa tipset. Att hitta ett foder som "ger energi bara på banan" kommer att vara omöjligt. Men det är ju alltid läge att se över foderstaten till hösten när grovfoderbytet kommer. Hur ser balansen ut mellan smrp/mj?

Har inget analyserat hösilage.. Varje bal är väldigt olika. Hon är fin i hullet och musklar på bra.

Va nyligen hos veterinär och tog blodprov och där va inga brister på något.
Men jag tror att jag ska byta ut betfor mot mash alla dagar iallafall. Kan man ge lite havre och lite korn? Eller finns det något annat som är bra att ge som ger lite mer energi?
 
Har inget analyserat hösilage.. Varje bal är väldigt olika. Hon är fin i hullet och musklar på bra.

Va nyligen hos veterinär och tog blodprov och där va inga brister på något.
Men jag tror att jag ska byta ut betfor mot mash alla dagar iallafall. Kan man ge lite havre och lite korn? Eller finns det något annat som är bra att ge som ger lite mer energi?

Om du inte har ett analyserat grovfoder blir det ju väldigt svårt för någon att säga vad som kan vara lämpligt tyvärr.

Hästen kanske har ok energimässigt redan nu, underskott, eller överskott..går inte att säga men att förvänta sig att fodra upp rent energimässigt för tex på ridbanan blir ju typ omöjligt..nåt sånt raketbränsle som man ger 10 min innan för effekt finns ju inte.

En analys går ju även att göra i efterhand om du inte visste det - man samlar ihop från ett antal balar och skickar sedan in.

Jag tror inte att problemet ligger fodermässigt iaf för en häst som är pigg ute som du beskriver och upplevs lat på ridbanan. Jag utläser stissig ute - bekväm/sansad på ridbanan, ett miljöproblem snarare.
 
Senast ändrad:
@Dandylinn nej alltså hon är inte pigg, utan tittig. Alltså allt skrämmer henne. Annars går hon och drar benen efter sig känns det som. Man får lixom sitta och driva på henne även ute.

Jo jag vet att man kan göra det. Men det blir så klöddigt, måste ta hem massa påsar hösilage och ha i frysen hemma, och sen kostar det ju en del. Började göra det förra året men tror det kostade runt 600 att få svaret
 
@Dandylinn nej alltså hon är inte pigg, utan tittig. Alltså allt skrämmer henne. Annars går hon och drar benen efter sig känns det som. Man får lixom sitta och driva på henne även ute.

Jo jag vet att man kan göra det. Men det blir så klöddigt, måste ta hem massa påsar hösilage och ha i frysen hemma, och sen kostar det ju en del. Började göra det förra året men tror det kostade runt 600 att få svaret

Analys är billigt om du jämför det mot vad du får kludda runt i en massa olika slags kraftfoder..ta typ 2-3 säckar av ett mer färdigblandat foder så är du uppe i summan för grundläggande analys. Och det är inte speciellt svårt, man behöver inte mycket per påse jag rymde mitt i min minimala frys med 3 små fack iom att man bara tar typ ett par små tussar per bal. Just sayin :)

Fast du har ju skrivit att hästen är tittig ute och mer alert iaf iom att du känner att den reagerar mycket på saker, ljud tex men inte på banan där du tycker hästen är helt tvärtom, uppfattas som lat.
Jag tror fortf det troligtvis är det som är problemet iom tittig ute och nervig därav - inte tittig och lugnare på banan, alltså miljön.

Finns många hästar som reagerar och är helt olika beroende på vilken miljö de vistas i, man får försöka leta någon slags brytpunkt tex ute så att de inte triggas av det som den går igång på. Är den seg på banan får man försöka hitta någon nyckel där osv

Som ett exempel kan jag ta mitt virrhuvud - ger jag honom inte ständiga uppgifter ute kan han explodera när som helst för att han tappat fokus och letar "faror" utan att vara det minsta rädd egentligen, han blir knasigt uttråkad och suger in minsta intryck att reagera på. På banan är han typ helt självgående, ibland som en robot och då kan jag väcka honom genom att rida utanför banan en sväng eller latcha runt lite en stund för att få upp farten.
 
Senast ändrad:
Jag känner helt klart att det inte är varken foder eller häst som behöver något. Hästen verkar innte tycka att det är roligt med träningen på banan = titta över vad ryttaren gör.
Hästen är tittig och "pigg" ute = känner sig inte trygg med ryttaren utan blir spänd vid uteritter.
Så jag tror inte att lösningen ligger i att ändra foderstaten utan att ändra ridning och träning så att hästen uppskattar träningen på ridbanan bättre och vågar lita mer till ryttaren vid uteritter.

Energi i foder är inte samma sak som att hästen blir pigg, bästa tillskott på ren energi är olja.
 
Håller med dessutom är tittig och nervig två helt olika saker.

Och för många hästar är de helt olika beroende på om de är på bana eller ute - behöver dock inte innebära att de trivs mer på ena stället utan det kan vara en så simpel sak att ute är den mer mottaglig för störning och blir därmed mer upptrissad än vad den är på banan där det är mer hemtamt..

Ofta tycker jag att det är så hästen är eller så är det en träningssak, en häst som tappar fokus för mycket eller behöver tränas i att lägga om fokus.
Sällan har jag sett att man kan fodra bort "problemen" iaf.

En häst som reagerar mycket på ljud ute kan hjälpas enormt genom luva eller öronpluggar.


Precis. Tittig och nervig är enligt mig två vilt skiljda saker. Min häst är i vissa situationer väldigt tittig, men hon är så långt ifrån nervig som man kan komma. ;)

Tror inte heller på att fodra bort problemet. Har ni inte analyserat hö är det ju dessutom svårt att veta vad för liten mineral/vitamin/tillskott som eventuellt kanske skulle kunna ha något med det att göra.

Jag tror på att acceptera hästen som den är. Alla är inte pigga av naturen, min är en typisk medelmåtta varken eller. Försök göra det så roligt som möjligt på banan, försök få igång henne, få henne att tycka att det är roligt. Inte alltid så lätt men vi vill ju att de tycker uppgiften är rolig. Harvas det för mycket på banan? För en häst som inte är jätteförtjust i det kanske man får begränsa ridningen på banan ytterligare. :)
 
Jag känner helt klart att det inte är varken foder eller häst som behöver något. Hästen verkar innte tycka att det är roligt med träningen på banan = titta över vad ryttaren gör.
Hästen är tittig och "pigg" ute = känner sig inte trygg med ryttaren utan blir spänd vid uteritter.
Så jag tror inte att lösningen ligger i att ändra foderstaten utan att ändra ridning och träning så att hästen uppskattar träningen på ridbanan bättre och vågar lita mer till ryttaren vid uteritter.

Energi i foder är inte samma sak som att hästen blir pigg, bästa tillskott på ren energi är olja.

Nä hon är inte mer pigg på uteritter. Det skrev jag innan :) hon går lugnt utan att spänna sig, men sen hör hon något och hoppar antingen åt sidan eller så backar hon eller gör något annat. Men när det inte är något så är hon lugn.

Hon får inget utav att rida ut, vi känner varandra väldigt bra och vad jag uppfattat av henne så tycker hon bara det är jobbigt att rida ut eftersom där är så mycket runt omkring som hon blir rädd av. Hon är mycket mer nöjd när vi går in på banan än när jag styr ut henne mot vägen.
 
Tittiga och nervösa hästar kan i vissa fall vara det pga magnesiumbrist. Det går att pröva köpa en burk magnesiumtillskott och ge och se om det ger någon effekt. Ifall det nervösa beror av brist blir den mindre nervös och i annat fall var det pengar till tillverkaren.
 
Det finns forskning som visar att stressade hästar ofta har magsår eller problem med magen. Korn är inte ett bra foder för hästensmatsmältning, så det kan vara boven i dramat.
 
Sysselsätt henne mer o få arbetet att vara roligare.
Övergångar i det oändliga o mkt fjäsk. då kommer hon att lyssna mer på dig än omgivningen.
 
Hon har inga problem med hormoner eller brunster? Sådant kan ju göra så man blir trött. Om man inte hittar några problem i värdena eller fodret så hade jag provat något tillskott, typ Räddningsdroppar eller typ Magic från NAF, bara prova sig fram lite och se om det kan hjälpa :)
 
Min erfarenhet är att vid så pass stora kontraster i beteende hos en häst så brukar hästen ha (minst) en mycket bra anledning. Kombinationen "stissig" och "slö" beror många gånger på fysiskt obehag i större eller mindre utsträckning. Det fysiska obehaget kan begränsa kroppen att tex kunna fly snabbt vid fara (tex om man har ont i magen så vill man inte gärna springa fort!). Denna begränsning kompenserar kroppen med ett extra alert alarmsystem som tidigare kan upptäcka eventuella faror. Följden blir att hästen ser "spöken" i tid och otid.

Om du tycker att symtomen är för diffusa för att åka till klinik och kolla hästen så kan du systematiskt checka av hästen:

- Hur länge har hästen varit så här?

- Funkar hästen likadant ute och i paddocken utan sadel?
- Någon nämnde detta med brunst: ston kan känna av brunsten även om de inte ändrar sig i humöret! De kan bli bla bli mycket spända i ländryggen. Testa att ge henne munkpeppar någon månad och se om det gör skillnad (dock hjälper munkpeppar enbart vid hormonella problem vid brunst)
- Hur mår magen? En häst kan känna av magen utan att det syns i avföringen. Jämför med hur mycket vi själva kan känna av minsta lilla magproblem.
Är magen uppblåst och spänd?
Får magen tillräckligt med fibrer? Ett enkelt sätt är att tex ge mer grovfoder.
Är allt foder av bra hygienisk kvalitet?
Och någon nämnde magsår! Också en faktor som verkligen kan ställa till det för hästen. Du kan googla om hur man fodrar en häst med magsår och prova de råden.

Jag lovar dig att det är värt det när du väl hittar rätt pusselbit!
 

Liknande trådar

Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 229
Senast: YorkWann
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 109
Senast: MissMisty
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 391
Senast: Farle
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp