Bukefalos 28 år!

Havrefritt foder till svårfött fullblod.

F

Fire-Eye

Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till.

Just nu får hon;


Morgon;
1 liter korn
1 ½ liter musli

Kväll;
1 liter betfor (för smakens skull, hon är inte så glad för att äta)
1 liter musli
1 liter kornkross

Lunch när hon kommer in;
½ liter krafft
½ liter musli

Efter ridningen;
1 liter musli
½ liter krafft

+ ca 10 liter lusern hackad strå/veckan
och 5 kg hö utdelat i mindre portioner/dag.

Hde jag kunnat så hade jag gett henne mycket mer mat, men hon gillar inte att äta så jag har fått kämpa i ca 1 år, innan jag nu har hittat en foderstat som fungerar. Men det jag behöver hjälp med är att jag inte vet om jag ska börja ge henne någon annan slags mat också.

Har hört att många av er här med fullblod ger krafft och eller havre.
Men min häst är perfekt i psyket nu, lugn och harmonisk. Och jag vet att hon inte kan gå på havre för hon går helt i taket. Funderar på att börja ge henne krafft men är rädd att hon blir piggare. Muslin hon får nu är av typen HavreFri Salsa. Den äter hon och den verkar hålla hullet rätt bra. Men hur gör jag i vinter? Hon kommer behöva mer mat, och jag vet att precis som förra vintern - så kommer hon inte att få i sig mer fastän jag ger henne.

Vi hade först lusern pellets, men hon gillade inte det blöta, så det fick vi ta bort. Nu har vi lusern hackad strå och det äter hon. Det hänger en hink inne i boxen som fylls på ca var 4:e dag (då den tar slut) så det är ändå inga stora mängder hon får i sig.

Jag gav henne E-, och B-vitamin innan, men märkte ingen skillnad. Ska jag börja med det igen?

Jag behöver också tips på en bra, säker produkt som främjer muskeluppbyggning. Vilar hon 2 dagar så tappar hon muskler, och det tar en jäkla tid att sätta nya.

Hon rids dressyr 6 dagar i veckan, rätt hårt.

Här är lite före, efter bilder;

Före:




Efter (1 år senare):




Behöver hjälp!! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Jag har samma problem med min arabhingst som tappar väldigt mycket nu på sommaren. Han går just nu i dagsläget på fri tillgång på hö eftersom han inte lägger på sig på bete. 4liter korn, fri tillgång på lucern hackat strå, 2 dl olja om dagen och 4 dl kli. Och han börjar bli riktigt fin i kroppen nu. För att en häst ska lägga på sig muskler krävs det att han får mycket protein i sig.
Krafft groov 125 sa vara bra har jag hört också.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Krafft Rehab är havrefritt foder som passar svårfödda hästar.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Krafft rehab tror jag också på. Varför inte röra ner olja i kraftfodret? Om det bara går att få i henne skulle jag ge mer hö, men jag antar att det är svårt.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tack för alla svar!!

Ska kolla närmare på Rehaben, det låter sannerligen intressant! :d

Ja, ska köpa olja. Men en jag känner sa att det ger lite samma effekt som havre. Jag vill inte ha en piggare häst. Men det kanske inte går att komma undan om hon ska få mer mat?
Jaja, blir hon piggare så får jag väl rida ännu längre.

Men i vilka produkter finns det mycket protein då?

Hon får 6 dl kli på vintern också, men stämmer det att man måste ge kalk också? Jag gav henne 1 dl kalk om dagen när hon fick kli.

Jag kan bara ge henne så lite hö, för ökar jag - så äter hon inget alls. :(
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Hittade nu även Krafft Protein. Är det inte protein hon behöver? Eller där kanske är havre och annat "galenskapande" i den? ;)
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tycker att 5 kg hö/dag är en för låg grovfodergiva, det hade jag dubblat! Sen vet jag inte om det är någon lösning just för din häst men rent generellt så verkar högivan alldeles för låg.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Tillägg; att hon inte äter högivan KAN bero på den höga kraftfodergivan så jag hade sänkt kraftfodermängden något, höjt grovfodret rejält och fortsatt ge proteinrika tillskott.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

1 dl foderkalk lät lite mycket när du bara ger 6 dl kli. Det är inte farligt att överdosera inom rimlig mängd, men det lät väldigt mycket om du inte har ett extremt fosforrikt hö.

Jag har ett väldigt hett sto som också behöver mkt foder för att hålla hullet med tanke på att hon är kallblodstravare. Hon fungerar bra på olja kli och lucern utan att bli särskilt mycket hetare. Tvärt om kan det vara lugnande att känna att hon äter så hon blir mätt.

Lucern, soja och foderblandingar som tex krafft protein innehåller mkt protein.

P.s. Är det någon som vet vad foderkalk har för densitet? dvs hur myccket väger tex en dl kalk?
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Ja, ska köpa olja. Men en jag känner sa att det ger lite samma effekt som havre. Jag vill inte ha en piggare häst. Men det kanske inte går att komma undan om hon ska få mer mat?

Olja är ett mycket bra energitillskott, speciellt för hästar som lätt blir stirriga. Det kan tom ha en lugnande effekt. Det är mycket koncentrerad energi så bara man får dom att äta det så är det kanon! Kom bara ihåg att det endast innehåller energi så man får tillföra ev protein från annat håll.

Sara
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Har provat det också, men tyvärr tappade hon mer. Och hon åt ändå inte mer hö...

Ja, tycker jag med...

Så jag ska alltså ge henne olja då också? :d
Hur mycket /dag?


:bow::bow::bow:
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Prova med kanske 3 dl om dagen. Blir det för flottigt kanske hon inte vill äta upp. Du kan ju vänja in lite successivt, och går det bra kan du ju öka ännu mer tills hon lagt på sig så mkt du tycker behövs. Ge bara inte för mycket per mål utan dela upp det i fler fodergivor. Annars kan inte gallan bryta ner det då hästarna inte har en gallblåsa som vi har och kan därför inte reglera utsöndringen för att bryta ner mycket fett åt gången. Alltså gör inte fettet någon nytta om det kommer ner i matsmältningen i för stora doser utan att vara fördelat i maten. Det kan också göra magen lite lösare i stora doser.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Krafft Groov är havrefritt och funkar bra på min heta dam med mycket fullblodsinslag.

/Lizzie
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Karft protein är svindyr bara så du vet, det är mer ett proteintillskott, rehaben är uppbygd på annat viss och är ett mer lättsmält foder. Det är därför det är så bra till svårföda hästar.

Om jag skulle vara du skule jag jämna ut foderstaten när det gäller krafftfodergivan, just nu ligger den på så olika mängder per mål. Bättre om den ligger på en så jämn mängd som möjligt då maximeras upptaget utav innehållet iochmed att hästen inte får i sig massor ena gången och ska försöka bearbeta det för att sedan få i sig mycket mindre nästa gång å då får mindre atrt berarbeta vilket tekninkt sätt bör ge en stor skillnad på energi mängden som går åt iochmed att kroppen hela tiden ändrar sig efter vad den får i sig. Tekniskt sätt iaf.

Bry dig inte om vad folk säger om grovfodergivan iochmed lucernet så får hon i sig nästan 6,5 kg grovfoder per dag. Det är endå ganska bra för en svårfödd häst som hellre äter det som är gott en det tråkiga som inte alls smakar lika bra :)
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Okej, tack för svaret!! :idea:
Ska definitivt köpa olja till henne. :)

Lizzie; Är hon svårfödd?

MLG; Ja, har sett det nu också. Det är ju som du säger mer ett tillskott, jag är ute efter ett foder. Ja, skaffar vi rehab så kommer jag definitivt lägga upp det bättre.

Ja, jag kan liksom inte få i henne mer, även fast hon behöver det. OCh hon äter hyfsat på av lusernet, så jag tror hon klarar sig.

Tack!! :bow:

Elektron; Ska kolla upp det! :D:cool:
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Jo enligt Kraffts hemsida är krafft groov 90 och 125 "i stort sett havrefri", vilket jag tolkar som ingen eller obetydande mängd havre. De rekommenderar det fodret för hästar som inte tål havre.
 
Sv: Havrefritt foder till svårfött fullblod.

Grooven innehåller 16-18% (är osäker på siffran) havre. Det är inte nästan havrefritt. Läs på säckarna om innehållet. Jag har själv varit lurad på deras påstående.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 186
Senast: Bee
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: netschjen
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 599
Senast: Blyger
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp