Häst med scenskräck?

Melrose

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som jag rider några ggr i veckan, jag tränar både dressyr, hoppning och rider ut, resten av tiden går hon på ridskola.
Hoppningen går bra på träning, ponnyn har en tendens att bli lite seg om jag inte jobbar igång henne men för det mesta går det bra och vi hoppar 80, 90 på träning (d-ponny).
Iaf, när jag ska tävla hoppning, vilket händer kanske 2 ggr/termin, så går det verkligen inte. Vi har vägrat ut oss 4 ggr kanske, 70 cm banor utom tävlan har vi hoppat felfritt men så fort det blir LD går det inte. Oftast är det på 3:e, 4.e hindret vi vägrar ut oss men på en tävling nyligen kom vi inte över ett enda hinder. Jag trdde att anledningen till att vi vanligtvis inte kommer runt var farten och bara jag fick igång henne skulle det gå som smort, men på senaste tävlingen hade vi verkligen bra fart under hela framhoppningen och när vi red an mot första hindret och trots det bara stannade hon helt utan förvarning.
Jag har ingen aning om vad jag gör fel :confused: Känns så tråkigt att det aldrig går och sist tog det verkligen en del på självförtroendet. Mina ridlärare tycker att jag ska byta häst efter sommaren och det planerar jag också att göra, men jag känner liksom att jag vill avsluta vår tid på ett bra sätt, och jag funderar verkligen på vad jag ska göra annorlunda nästa gång, jag är nämligen anmäld till en tävling om några veckor.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra annorlunda? Kan hästar ha typ scenskräck?

Mvh Melrose
 
Sv: Häst med scenskräck?

Ja, min polle har det. Jätteläskigt när alla kolla på en. :eek: För oss var det bara att öva. Vanesak, precis som scenskräck för oss.

Ett annat vanligt fel är att ryttaren blir nervös, omedvetet. Det gör hästen ännu mer nervig. Om man slutar rida inne på banan, vilket är ett vanligt fel är det tyvärr rätt vanligt.
 
Sv: Häst med scenskräck?

Hej, ok tack det kändes bra att höra. En annan som också tävlat hästen vägrade också ut sig.
Jag tror att jag inte slutade rida när jag kom in på banan, för att få fram henne måste man rida på som bara den, och hon gick verkligen fram. Fick kommentarer efteråt om att ingen förstod varför hon vägrade eftersom det såg bra ut, och hon såg pigg ut.
Dock kan det ju hända att man omedvetet är nervös, det är så svårt att veta , hon kanske också är extra lättpåverkad.
 
Sv: Häst med scenskräck?

Håller med om att det kan vara så att ditt sätt att rida ändrar inne på banan. Då min ponny kom var han lättirriterad då man red. Jag lärde mig så småningom hur jag skulle rida honom så han inte blev arg, men ni kan ju ana hur det gick på första tävlingen: då jag gav galoppskänkeln gjorde jag det fel och han stannade som mot en vägg :D Det slutade med att vi joggade runt banan (70cm) och efteråt sa en bekant att det var bra att vi inte skrittade, så långsamt gick det, och endast på grund av mig :angel:
 
Sv: Häst med scenskräck?

Haha, ok ;) Tänk så det kan gå :p
Det kan hända att jag rider mer aggressivt när jag r inne på banan: Alla ridlärare och andra säger alltid att jag måste rida på och verkligen väcka henne, och kanske gillar hon inte det :P Jag försöker alltid rida s¨å på träningarna också såklart, men på tävlingen kanske jag "tar i "ännu mer .
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp