Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Smirinda

Trådstartare
För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat på lång tygel en stund, samt stått still en del och tittat på de andra ekipagen. Skulle börja trava igång igen men då ville ett av benen inte följa med utan det blev skutt på tre ben några steg (jag vill inte än säga vilket ben det var för att man ska titta på filmen utan förutfattade meningar). Hoppade genast av och hästen rörde sig "obehindrat" i skritt, alltså inte halt men stel gång. Travade på rakt spår efter en lektionen (30 min senare), stel men inte direkt halt. Ömmade kraftigt i ländrygg och bakdelsmuskulatur. Normal styrka i bakknän. Longerade fredag-måndag korta stunder och kunde konstatera att hästen var ofräsch utan att riktigt kunna fastställa vilket ben som störningen kom ifrån. Travade och galopperade utan problem dock. Har inte varit varm eller svullen i något ben. Vilade helt på tisdagen.

På onsdagen såg hon ut så här:
http://europa1830.blogspot.com/2012/03/29-februari-2012.html
Rör sig ytterst ovilligt och fick "jagas" på i traven. Galopp uteslutet.

På torsdagen gick jag med henne i ridhuset efter hennes val av tempo (dvs lunka på). rörde sig obehindrat men kanske lite stelt. Fortfarande reaktion i ryggen dock inte lika akut som veckan innan.

Nån som har några förslag på vad detta beror på? Hon står under veterinärbehandling nu om ni undrar, men jag är inte överens med diagnosen så jag vill ha tips på vad det är för fel på hästen. Hon rör sig något bättre nu MEN är fortfarande väldigt ofräsch. Hon är inte allmänpåverkad, ser normal ut i benen, ingen värme, ingen puls, pigg och glad, äter normalt, går i hagen på dagarna. Ska lägga upp en till film under kvällen så kan man jämföra skillnaden.

Vad med kan man vilja veta då som är relevant... Jag bytte dressyrsadel för typ tre veckor sedan, till en där hon fick betydligt bättre rörelsemönster. Har ridit inte allt för hårt, men ändå tränat för tränare två gånger, senast tre dagar innan den där torsdagen då hon blev halt. Då var hon toppenfin! Hon är behandlad i ena armbågsleden men friskförklarad i början av januari. Har tränat lungt sedan dess. (fick skritta och galoppera under rehabtiden så hon var igång hela tiden)

Jag är som sagt inte överens med veterinärens diagnos. Vet ska titta på henne igen på lördag. Om han inte har något väldigt bra att komma med blir det klinik. Jag vet ju vad jag tror att det är men vill gärna höra om någon annan sett något liknande, rörelsemönstret eller nåt annat som kan ge mig tips...En ET ska titta på henne idag btw.

häls.
En frustrerad Smirinda som vill ha tips och förslag
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Nej en ET ska vänta med att titta och behandla, först måste du få en diagnos och klartecken från veterinär innan en sådan behandling påbörjas. ET får i nuläget inte behandla hästen, om inte detta har skett på ordination av veterinär och att denne även närvarar.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

hästen ser väldigt stum ut i kroppen, länden är skitstel.. Hältan kanske inte direkt kommer från benet i sig, utan sitter troligtvis nånstans från SI leden till manken. Hästen har helt klart väldigt ont då den inte bara haltar utan även ser väldigt missmodig ut. lycka till!
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Oj den hästen såg inte ut att må bra alls. Vad sa veterinären och varför är ni inte överrens?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag har faktiskt sett en häst med hovböld röra sig sådär, men det förklarar ju inte reaktionen i länd/rygg.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag sa inte att ET ska behandla, bara titta på henne då ETn ändå kommer till stallet idag.

Svarar alla :)
Hästen har fått diagnos fång men har inga symptom på fång förutom det här rörelsemönstret. Jag tror att det är nåt problem i i länd/korstyggen. Det var höger bak spm hakade fast.Hon står på metacam och vila, dock inte boxvila utan vanlig hage på dagarna.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Och veterinären sa inte attET inte fick behandla men att det var bortkastade pengar.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Hade det varit min häst hade jag behandlat den som om det vore korsförlamining medan prover gjordes.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag tycker att det låter som en helskum fångbehandling :confused:?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion.Vi hade vilat på lång tygel en stund, samt stått still en del och tittat på de andra ekipagen. Skulle börja trava igång igen men då ville ett av benen inte följa med utan det blev skutt på tre ben några steg (jag vill inte än säga vilket ben det var för att man ska titta på filmen utan förutfattade meningar).



Vad med kan man vilja veta då som är relevant... Jag bytte dressyrsadel för typ tre veckor sedan, till en där hon fick betydligt bättre rörelsemönster. Har ridit inte allt för hårt, men ändå tränat för tränare två gånger, senast tre dagar innan den där torsdagen då hon blev halt.


Konstigt att när jag klickar på länken så ser man den bara röra sig på böjt spår i ett varv vilket om något kan leda till förutfattade meningar.

Jag hoppas att jag totalt har missat en mening då jag tolkar det som att den även under detta trauma reds i dressyrsadel..??

Tyvärr är det enda jag personligen kan hjälpa dig med av det du visar upp är att för vajre extra kilo på kroppen så ökar oxå skaderisken i samma takt vid hoppning.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Du har nog fått det i fel ordning...
Jag läser det som att för tre veckor sedan fick hästen ny dressyrsadel, som den rörde sig bättre i. För två veckor sedan får den en upphakning under träning, och när den släpper rör den sig stelt.

Efter det har hästen endast longerats för att se hur den rör sig.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

nej hästen är naturligtvis inte riden i det här skicket. Den skadade sig under ett ridpass för två veckor sedan och är inte riden sen dess.

Jag köpte ny dressyrsadel två veckor innan den händelsen, alltså för en månad sen cirka.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

ET har tittat och klämt på musklerna nu. Hittade en sträckning insida/baksida höger bak.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag hoppas att jag totalt har missat en mening då jag tolkar det som att den även under detta trauma reds i dressyrsadel..??

Och vad skulle det spela för roll överhuvudtaget? Nu reds inte hästen i dressyrsadel men det var markarbete med galoppbommar på marken.

Till ts;

Jag hade gissat på akut sträckning alt. korsförlamning (även om den senare diagnosen skulle vara skum om den helt plötsligt slog in under ett pass).
Sträckte sig hästen just före du saktade av och du sedan stod stilla och den blev stel så förstår jag att den upplevdes som väldigt halt. Dock verkar det ju vara en rejäl sträckning/ev. ligamentsskada eftersom den fortfarande sitter i och det tycker jag nog att du borde ha märkt av under passet (felkliv etc.).
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Och vad skulle det spela för roll överhuvudtaget? Nu reds inte hästen i dressyrsadel men det var markarbete med galoppbommar på marken.

Vet du att den inte reds med dressyrsadel under detta ridpass med marbommar eller gissar du????

Om du läser vad som framgår i historiken så spelar det en avgörande roll, behöver jag förklara skillnaden på en dressyrsadel och en hoppsadels inverkan och verkan på hästens främre rörelsefrihet??
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

det första som slog mig när jag såg filmen var faktiskt fång.
men jag är ingen vidare på hältor osv ;)
läste någonstans att fång även kan ge stela och ömma muskler?
tycker hästen rör sig väldigt konstigt om felet "bara" sitter i bak..
fram tycker jag nästan ser värre ut än bak, även om det också ser stelt ut.
hade det varit min pålle hade jag åkt till klinik, har ju gått så pass lång tid utan förbättring?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Den ser ut att ha svinont h.b.
Hur såg det ut i andra varvet? troligen än värre.

får den NSAID?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Vet du att den inte reds med dressyrsadel under detta ridpass med marbommar eller gissar du????

Om du läser vad som framgår i historiken så spelar det en avgörande roll, behöver jag förklara skillnaden på en dressyrsadel och en hoppsadels inverkan och verkan på hästens främre rörelsefrihet??

Så du menar att det rörelsemönstret skulle orsakats av att galoppera över bommar på marken i dressyrsadel?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 125
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 354
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp