Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag har varit inne på korsförlaming oxå, men tyckte inte att symptomen stämde. ET hittade som sagt en sträckning som började typ vid svansroten, hela vägen ner till hasen och fram, utsida till bakknät. Inte konstigt att hästen har svårt med rörelse om man sträckt halva bakkroppen. Och det lär ju ge genomslag i hela kroppen. Nu blir det massgage med liniment och lite mer rörelse om vi får ok av vet på lördag. Känns som att fång borde kunna uteslutas...
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Veterinären sa ju fång :) Anledningen till att jag inge tror på det riktigt är att förutom det här rörelsemönstret så har hon inga symtom på fång alls...
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Den reds inte med dressyrsadel på markarbetet.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Veterinären sa ju fång :) Anledningen till att jag inge tror på det riktigt är att förutom det här rörelsemönstret så har hon inga symtom på fång alls...

Det hade inte min heller, förutom en liten minskad bjudning på hinder.
Fång kan vara lurigt, men med det vill jag inte säga att din häst har eller inte har fång. Utan bara dela med mig av mina erfarenheter.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Intressant :) hade din häst några symptom på fång vid nåt senare tillfälle eller var det bara bjudningen som försvann? Hur behandlades den och hur lång tid tog det tills den blev frisk?

Jag vill ju inte utesluta något men som sagt, fång känns fel. Men det gör det väl alltid, det är ju en diagnos som ingen hästägare vill ha..
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

varför trodde vet. det var fång? reagera den när ni kollade hovarna och vänder den? eller H*n kolla bara rörelsemönstret?
Hoppas så klart det inte är fång utan bara en sträckning.:)
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

* KL*

Går hästen fortfarande på Metacam bör den inte masseras än. Du bör vänta 1-2 veckor efter avslutat kur.

Jag tyckte också man såg tydligt att det sitter något på H sida,bak skulle gissa på antingen muskulaturen som skjuter ifrån eller muskulaturen på insidan av hästens "lår",som "roterar" benet inåt-framåt, när man tittar på hästens rörelsemönster och rörelsen i resten av kroppen i just "påskjutsmomentet". Då spänner hästen hela framdel och hals(antagligen av obehaget)ställer sig lite utåt(för att skjuta över vikten på friska sidan) och det gör att hela hästen ser stel ut. Analys från det lilla man såg.. Vad baserades fångdiagnosen på? (nu ifrågasätter jag inte veterinären alls, för det är svårt att se och bedöma från en film i ett varv) Fång kan ju sätta nästan krampliknande symptom i musklerna, speciellt vid akut.

( såg nu att du hade haft ET ute..kändes somjag kopierat det du skrivit, haha..Men det var faktiskt min första känsla)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Han tittade bara på rörelsemönstret, kände på hovarna och letade puls. Han kände på ryggen och sa att den inte var orsaken (kände bara på ryggen i sadelläget, men hon smärtar längre bak och över rumpan). Böjde ihop frambenen, men ingen smärtreaktion i lederna, kollade inte bakbenen alls. Han var solklar på att det var fång. Fick som sagt Metacam och order att ta bort kraftfodret. Vila men kan gå lite promenad, gå i sin vanliga hage. Behövde inte stå på boxvila eller sjukhage.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Konstigt att dom inte kollar hela hästen i ett sånt läge..Låter ju nästan som antingen fått en rejäl sträckning, som kanske börjar redan i rygg/länd muskulaturen eftersomdu tycker hon smärtar där. Hur ser hon ut bakifrån, är hon sned eller är hon symetrisk över länd/kors?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag tycker att din analys är korrekt. Jag ser samma sak som du. Så dålig som hästen är på filmen, är det värsta hon varit. Hon var betydligt bättre dagarna innan. Dagen innan filmsekvensen gick hästen inte alls. Jag tycker att det som talar för en muskelsträckning är att hon blev akut halt under en träning i samband med ansträngning. dagarna efter hölls hon igång med lite longering, på tisdagen stod hon helt och på onsdagen såg hon ut som hon skulle gå av på mitten.

På torsdagen gick jag rätt länge med henne vilket jag tror resulterade i att hon såg bättre ut på fredagen (och hade mindre ont i ryggen) när veterinären kom. Sedan dess har hon gått max 15 min promenad per dag och fått metacam (sju dagar idag).

Jag tänker som så, att om det är en blödning i muskeln kan det kanske ta ett par dagar innan den är fullt utvecklad. Eftersom hästen hela tiden fick röra på sig de första dagarna kanske det krävdes en dag utan motion för att det skulle påverka hela kroppen...*spekulerar*
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

konstigt! hade denne varit säker på fång så är det ju boxvila som gäller..
att denna inte kolla över hela hästen är ju också märkligt.
jag hade tagit ut en annat vet eller åkt in med hästen till klinik.
(efter jag hade ute en distrikare som missbedömde min skadade häst något så fruktansvärt att det kunde kostat hennes liv, så åker jag hellre in en gång för mycket)
har ni tagit prover? fästingsjukdomar är kanske fel årstid men tja, man vet aldrig.
Var ET säker på att sträckningen var problemet?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag har samma tankar som du..men som sagt är det ju lite svårt när man inte träffat hästen..Hur känns hon i muskulaturen på högersidan, är hon varm eller svullen någonstans? Om det nu är en slitning eller bristning så bör du kunna känna någon skillnad i värme/svullnad på höger i jämförelse med vänster sida. Fast nu hade du ju haft ET ute så då borde h*n ha upptäckt det. Men ta gärna en koll och jämför båda sidorna, titta på hästen bakifrån när hon står på plant underlag, försök få henne att stå jämt. Kolla om hon ser sned ut och kolla om hon ser svullen ut på ena sidan uppe på korset. ( har du/ni kanske redan gjort, men tänkte jag skriver det iaf.:)

Hoppas din pålla får må bättre snart, synd om henne, man ser ju att hon är enormt irriterad. Förstår att du tvekar på fångdiagnosen. Man ska lita på sin känsla framförallt, och gå på vet lite kanske..Vara envis;)
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag tänker direkt på korsförlamning men har inte sett filmen.

Oj, såg nu att det fanns en sida till :p
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Man linimentar inte på en blödning- ökar blodcirkulationen. NSAID o hirudoid om man vet var det sitter.
Låter som en fläkning. Kan den ha landat tokigt efter hindret?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Läste din inledande beskrivning och spontant skulle jag gissa på korsförlamning. Råkade ut för det med en häst jag hade för ett par år sedan och det kom "pang bom" i samband med avskrittning efter ett (inte speciellt hårt) pass.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Intressant :) hade din häst några symptom på fång vid nåt senare tillfälle eller var det bara bjudningen som försvann? Hur behandlades den och hur lång tid tog det tills den blev frisk?

Jag vill ju inte utesluta något men som sagt, fång känns fel. Men det gör det väl alltid, det är ju en diagnos som ingen hästägare vill ha..

Ja faktiskt är det intressant, men väldigt frustrerande att hästen inte visar mer än små tecken.
Hästen hade haft ett tydligt fånganfall förut, men var nu frisk och igång för fullt. Inga andra symptom förutom den minskade bjudningen mot hinder. Om jag inte missminner mig så röntgades även hovarna - syntes inget. Både hemmavet + klinikvet sa att det inte var fång, men magkänslan sade annat så jag behandlade hästen som att den fått ett anfall (förutom medicin). Det var inte förrän vid nästa hovslagning som vi såg små, små indikationer i lamellranden som påvisade att något hade hänt. En retning av något slag. Det inträffade på våren/försommaren och hästen sattes igång till vintern igen.

Tycker det låter konstigt om din häst har fång efter det du berättar, stämmer inte riktigt, men man ska nog aldrig utesluta fång helt förrän man är säker på vad det är egentligen.

Hur som helst håller jag tummarna för att det är något "enkelt och övergående" din häst drabbats av. (Dvs inte fång! ;) )
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Rörelsesmönstret är faktisk ganska fånglikt, det händer inte ofta men bakbenen kan faktisk vara hårdast drabbade. Men din beskrivning låter inte som fång, det är inget som kommer plötsligt under en träning. Korsfärlamning kan man ju utesluta ganska enkelt vha ett blodprov (är det korsförlamning skall man se nedbrutna muskelenzymer i blodet), så be veterinären kolla det om det inte redan gjorts. Annars kan det givetvis vara en kraftigt sträckning/ruptur av musklar.

Jag tycker det ser ut som höger bak, men ibland verkar den även halta på vänster bak, vilket kan tyda på att det sitter högre upp i höfter/kors.

Kan du ta ut en annan vet? Eller åk till klinik om du har en nära.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

ET sa sträckning, inte blödning. Hon är inte svullen, bara spänd i muskeln. Hon behandlas med metacam redan :)

Jag kan inte riktigt se problemet med att massera spända muskler på hästen, känns inte som att hon skulle bli sämre av det. Veterinären sa inte att jag absolut inte fick ta ut en ET för behandling (jag frågade), men han trodde inte att det skulle göra någon skillnad (eftersom det enligt veterinären är fång och inte något annat problem).
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

När filmen togs var hon väldigt spänd i hela bakdelen, men det är mycket bättre nu och hästen rör sig mycket bättre (men inte helt bra). Jag ska låta samma veterinär titta på hästen imorgon. Får se vad han säger. Kommer åka till klinik om hon inte är bättre inom de närmaste dagarna.

Hon behandlas som en fånghäst fodermässigt, äter bara grovfoder och inget annat (förutom B-vit, mineraler och glucosamin). Men går i hage på dagarna och får en liten kort promenad på kvällen (typ 15 minuter) enligt veterinärens ordination :)
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Risken är att om det nu är korsförlamning (vilket det enligt mig diagnosen ter sig som ) ska hästen helst inte röra på sig alls för att skynda på läkningen.

prov för detta går ganska snabbt att ordna.

Korsförlamningar är oftast så att hästen kan vara bättre ett par dagar och behandlas den inte och vilar så kommer en ny släng osv osv
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 124
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 353
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp