Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Nog tycker jag att det är läge för ett blodprov för muskelvärdena, men då måste man vara medveten om att även en ordentlig muskelbristning ger utslag där.
PL
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Det är inte farligt att massera spända muskler, däremot skall man inte massera på skadade muskler tex sträckningar, inflammationer. Att försiktigt ha på arnika liniment går bra men inte massera=knåda.

Nu börjar det väl bli lite sent att kolla efter kf, men om han skulle bli såhär en annan gång, be vet ta ett blodprov direkt.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Röntgades inte hästen för att konstatera/utesluta fång? Hade hon puls i hovarna bak?

Tänkte också korsförlamning eller sträckning på något vis när jag såg filmen. Hon verkar ha mycket ont och vara redigt stel. Hoppas hon blir bättre :(
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag blir inte klok på det iaf :( veterinären kommer vid lunch imorgon. Jag har ju inga jätteförhoppningar om att han ska säga nåt positivt..blir klinik nästa vecka och röntga allt som går
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Vet du att den inte reds med dressyrsadel under detta ridpass med marbommar eller gissar du????

Hon skriver ju bara att hon bytt dressyrsadel, inte att hon red med dem.

Om du läser vad som framgår i historiken så spelar det en avgörande roll, behöver jag förklara skillnaden på en dressyrsadel och en hoppsadels inverkan och verkan på hästens främre rörelsefrihet??[/QUOTE]

Att galoppera över markbommar gör varken till eller från om du har dressyr eller hoppsadel. En dressyrhäst ska kunna ha lika luftiga språng som om det var en bom på marken.

Hon skriver att hon longerat fre-mån efter skadan och filmen är från onsdagen. Menar du på fullt allvar att galopp över bommar i en dressyrsadel skulle kunna orsaka ett sådant skick på hästen en knapp vecka efter händelsen?!
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Jag blir inte klok på det iaf :( veterinären kommer vid lunch imorgon. Jag har ju inga jätteförhoppningar om att han ska säga nåt positivt..blir klinik nästa vecka och röntga allt som går

Jag läste i din blogg att du haft en del problem innan och hästen har varit under igångsättning? Kan det ha samband? Hur snabbt kom ni igång med hoppträningar tex? (för jag antar att det var samma häst du skriver om?)

Vad är det för ras? En del ridtravare som hoppas mycket har jag sett få problem i bakkärran, ibland riktigt snabbt och dramatiskt. De har ju en speciell stil med bakdelen och det är inte alltid de klarar att hoppa mycket även de tycker att det är roligt. Det kan vara extra viktigt med lång noggrann igångsättning och uppbyggande innan man alls hoppar eller rider över bommar (deras "stil" kan göra det slitsamt om de älgar på) Men jag vet inte om det är en travare, läste bara något om "ridtravare" på din blogg men kan ha misssförstått?
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Det är en travare :) hon hade ledinflammation i armbågen, skrittades för hand två veckor, sedan uppsuttet på rakt spår i två veckor. Därefter skritt och galopp i fyra veckor på rakt spår, friskförklarad i början av januari. Det här var andra markarbetet sedan dess, anpassat efter hennes förutsättningar (bommar mestadels). Hon rids i form i alla gångarter. Jag har tagit det lugnt då kag inte haft någon sadel som passat särskilt bra och hon hölls igång under konvalescensen :) så kag tror inte stt vi gått för snabbt framåt. Det var andra markarbetet efter friskförklaringen.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Nu är jag lite efter =P

Men jag säger som många andra, Korsförlamning!

Att veterinären inte tar ett blodprov för att utesluta just den åkomman?! För mig låter det helt klart som ett muskelsönderfall på din första beskrivning...
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Ok, ja jag fick ingen helhetsbild utan läste bara lite grann. Vad bra att du har satt igång försiktigt, men att det är en sträckning bak kan ligga närmare tillhands när det är en travare, just rygg, bakdel. Deras rörelsemönsgter skiljer ju en del särskilt om de älgar på lite. Det frestar på,på ett annat sätt än en häst som är mera byggd som ridhäst.

Hoppas du har fått reda på orsaken nu!
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Precis o de har även svårt för att t o m galoppera över bommar.
 
Sv: Häst med väldigt ont i kroppen, förslag på diagnos? *film*

Visserligen. men det blir iaf lättare att hitta rätt ände sas...

Inbillar mig att det blir lättare att diagnostisera..om inte annat så genom uteslutningsmetoden.
Bra värden så får man leta vidare.



Jag är absolut inte veterinär, men den erfarenhet jag har så är ju ett blodprov ganska enkelt åtgärdat och man kan behandla som korsförlamning i akuta skedet. Värme, vila, inget kraftfoder osv...skulle resultatet vara felaktigt och det är en sträckning så är inte behandlingen skadlig för det.
Är det inte heller en sträckning så får man väl helt enkelt gräva vidare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 124
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 353
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp