Häst ojämt musklad

Lovisaastenlund

Trådstartare
Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon är svag i). Hon har inte ont i ryggen när jag känner på den och hon kurar inte ihop när man sadlar mer än att hon spänner ut magen när man sätter på gjorden. När jag känner på ryggen känner jag en liten skillnad på höger och vänster, lite längre bak på ryggen. Även om man står och kollar på rumpan ser man en liten skillnad (max en halv cm) hon är inte sned utan mindre muskler. Hur ska jag göra för att stärka högersidan och muskla henne där. Tänkte ta ut equiterapeut men finns det någon övning jag kan göra för att hon ska bli starkare där?
 
Kan vara en sadel som gett detta eller förra ryttaren.
Jag skulle avvakta att försöka stärka den sidan med ridning. Det kan bli överbelastat speciellt i samband med ryttarbyte. Många hästar skadas i samband med ryttarbyte och drastiskt byte av ridrutiner. Varierad ridning och tömkörning, cavaletti mm är bättre.
 
Det är en väldigt klok tanke du får här ovan om att vara försiktig vid ryttarbyte. Var inte för ivrig att vilja lösa problemet för då finns det risk att du råkar dra på dig nya problem. Ha tålamod och ge hästen tid att vänja sig först. Försök stärka den från marken genom tex promenader i skogen med lite backar och rötter. Equiterapeut kan säkert vara en bra idé, och se till att utrustningen passar bra, kolla även munnen och betsling. Sen kan du ta hjälp av en instruktör med att göra stärkande och rakriktande övningar.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Blyger
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 931
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp