Häst på egen gård

Grizelda

Trådstartare
Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan.
En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper huset av har inte haft det.
Det finns en granne på ena sidan behöver vi fråga om lov för att ha hästar på gården igen?
Jag har varit i kontakt med kommunen och dom gav mig info om att de fanns ett tillstånd för hästhållning men det var från 90talet. Samt att de bästa är såklart att prata med grannen om det är okey.
Det ska vi såklart fråga när de blir aktuellt att flytta hem hästarna (vill fixa upp stallet först)
Men om vi säger att grannen säger att de inte är OK för dom. Betyder de att vi måste lyssna på det?
Hoppas ni kan hjälpa mig med svar har försökt googla men blir inte klokare.
 
Är gården en lantbruksfastighet? I så fall har jag väldigt svårt att tro att ni skulle behöva rätta er efter vad grannarna tycker! Möjligen om hagar, stall eller gödselstack ligger mycket nära grannens bostadshus, men normalt får man ju ha hästar, kor, får etc på en gård på landet 😊 Att ha två hästar på egen gård kräver inte heller någon tillståndsprövning, utan det får man ha ändå.
 
Om ni behöver lägga fram det som en fråga kan det hända att jag skulle formulera den annorlunda. Kanske i form av "vi kommer ta hem hästar datum yy/xx. Finns det någonting ni önskar att vi placerar på ett visst sätt för att orsaka så lite störningar som möjligt?" Typ gödselstacken på någon speciell sida osv. Sen är det nog smart att sätta upp en insektsfälla för att minska antalet flugor som hamnar i deras fika, sånt verkar reta ovana människor :p
 
Om ni behöver lägga fram det som en fråga kan det hända att jag skulle formulera den annorlunda. Kanske i form av "vi kommer ta hem hästar datum yy/xx. Finns det någonting ni önskar att vi placerar på ett visst sätt för att orsaka så lite störningar som möjligt?" Typ gödselstacken på någon speciell sida osv. Sen är det nog smart att sätta upp en insektsfälla för att minska antalet flugor som hamnar i deras fika, sånt verkar reta ovana människor :p
Jag hade gjort samma sak, lite snäll information typ.

För mig gick det lätt när vi började prata om det; fick till och med låna bete av närmaste grannen :rofl:
 
Kan inte hjälpa till så mycket med att svara på dina funderingar men tänker hur lång tid kommer det ta för er att fixa upp stallet? Tar det inte så väldans lång tid hade jag kanske pratat med grannen redan nu för att så veta hur dom reagerar och om det blir något extra att ha koll på när man fixar till stallet för era hästar. Tex det här med var man ska gödselstacken och liknande så allt blir klart samtidigt. Hade varit jobbigt att fixa stallet först om grannen sen strular till det för en (vilket jag absolut inte vet om den kan) men jag hade iaf funderat på att börja i den änden.
 
Är gården en lantbruksfastighet? I så fall har jag väldigt svårt att tro att ni skulle behöva rätta er efter vad grannarna tycker! Möjligen om hagar, stall eller gödselstack ligger mycket nära grannens bostadshus, men normalt får man ju ha hästar, kor, får etc på en gård på landet 😊 Att ha två hästar på egen gård kräver inte heller någon tillståndsprövning, utan det får man ha ändå.
Nej det är tyvärr inte en lantbruksfastighet 😞
 
Om ni behöver lägga fram det som en fråga kan det hända att jag skulle formulera den annorlunda. Kanske i form av "vi kommer ta hem hästar datum yy/xx. Finns det någonting ni önskar att vi placerar på ett visst sätt för att orsaka så lite störningar som möjligt?" Typ gödselstacken på någon speciell sida osv. Sen är det nog smart att sätta upp en insektsfälla för att minska antalet flugor som hamnar i deras fika, sånt verkar reta ovana människor :p
Tack för tipset de tar jag med mig 😊👍
 
Kan inte hjälpa till så mycket med att svara på dina funderingar men tänker hur lång tid kommer det ta för er att fixa upp stallet? Tar det inte så väldans lång tid hade jag kanske pratat med grannen redan nu för att så veta hur dom reagerar och om det blir något extra att ha koll på när man fixar till stallet för era hästar. Tex det här med var man ska gödselstacken och liknande så allt blir klart samtidigt. Hade varit jobbigt att fixa stallet först om grannen sen strular till det för en (vilket jag absolut inte vet om den kan) men jag hade iaf funderat på att börja i den änden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 003
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 090
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp