Häst på prov

Macken22

Trådstartare
Hur gör man med betalning ifall man tar en häst på prov i en månad? Betalar jag hela hästen när jag hämtar. Och ifall det av någon anledning inte skulle fungera och jag vill lämna tillbaka hästen så betalar hon tillbaka pengarna?
Hur gör man :confused:
Ska köpa av privatperson.
 
det beror på vad man avtalat med säljaren. jag lämnade ut min häst på prov till en person jag kände jag litade på och det var under en veckas tid. Vi skrev kontrakt på att det var låntagaren som hade allt ansvar efter att hästen gått in i transport, alltså att den människan skulle stå för veterinär m.m om något hände. Vi skrev även in det datum då provtiden var slut, och om han då ville köpa hästen skulle pengarna och köpekontrakt fixas då.
Jag vet att en del som lånar ut hästen vill ha en symbolisk summa när hästen lämnar gårdsplanen och om köparen sedan inte vill ha hästen behåller säljaren ändå pengarna. beroende på vilken prisklass hästen är i kan det röra sig om allt från 500- ett antal tusen.
det viktigaste tycker ändå jag är att allt står på papper som båda parter har skrivit under så det inte blir några missförstånd...
 
Så man har hästen mer på foder på prövotiden?
Själv känner jag att jag vill betala hela hästen och skriva papper mm på en gång. Men är rädd att skulle det inte fungera så kanske hon har spenderat upp alla pengar och då står man där som ett fån med en häst som inte passar en.

Nu tror jag att jag vill behålla hästen även efter en månad. Men eftersom han inte är igångsatt och det är 50 mil mellan oss så är det svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning av hästen efter ett möte, där det inte gick att provrida ordentligt. Därför har vi valt att prova en månad för att jag ska kunna få en bättre bild av honom.
 
Det beror på vad man avtalar med säljaren. Kan du inte be att få ha hästen på "öppet köp" eller liknande? Alltså att du betalar och kontrakt skrivs, MEN ni skriver in att du har rätt att lämna igen hästen och få pengarna tillbaka om ...(vad ni nu kan tycka det ska finnas för orsaker). det enda viktiga tycker jag är att ha allting ordentligt och tydligt på papper och också ha en veterinär som tittar genom hästen och konstaterar dess skick så inte ägaren kan komma och skylla något gammalt fel på dig om du lämnar tillbaka den.
 
Det beror väl på vad ni kommer överens om. Hade lite planer
på att köpa en fjording ett tag, och då var det överenskommet med ägaren att jag skulle få Låna hästen på prov under en månads tid innan ev. köp. Skulle alltså få
låna hästen, och inte behöva betala något.

Tyvärr strulade det till sig, så det blidde aldrig någon häst alls.. Men så var det överenskommit från början i alla fall.
 
Tibbe lämnade jag ut på en månads öppet köp fast med "fodervärdsavtal". Han var betald och jag löste in checken men behöll papprena (vi hade noggranna kontrakt).
 
svarar till er alla!
hästen är nu köpt och betald. vi skrev in en veckas öppet köp på kontraktet. Ifall jag ville ha en månads öppet köp ville hon ha 5 tusen mer för honom.
Men jag tror knappast att jag ångrar mig. skulle inte behövt en vecka heller, det var mera ägaren som ville ha det för att allt ska stämma.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Om man har kommit överens om att köpa en häst, ett köpeavtal har upprättats och en del av betalningen är erlagd. Kan då försäljaren helt...
Svar
10
· Visningar
1 925
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 505
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp