vad gäller vid hästköp?

sussie959

Trådstartare
Om man har kommit överens om att köpa en häst, ett köpeavtal har upprättats och en del av betalningen är erlagd. Kan då försäljaren helt plötsligt ångra sig och ta tillbaka hästen utan en egentlig giltig anledning? Vad säger köplagen om det?. Hästen är redan hämtad och uppstallad i nytt stall samt att köparen även haft hästen på foder en längre tid innan det egentliga köpet.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Är köpeavtalet alltså undertecknat av båda parter? Och finns det någon deadline i det om när hela summan ska vara säljaren tillhanda?
 
Är köpeavtalet alltså undertecknat av båda parter? Och finns det någon deadline i det om när hela summan ska vara säljaren tillhanda?
Köpeavtalet är undertecknat av båda parter. Vet tyvärr inte om det finns någon deadline, men jag vet att första betalningen är gjord av köparen.
 
Köpeavtalet är undertecknat av båda parter. Vet tyvärr inte om det finns någon deadline, men jag vet att första betalningen är gjord av köparen.
Lite olika beroende på om det är köplagen (privatperson till privatperson) eller konsumentköplagen (företag inblandat). Men om betalningen inte är gjord inom deadline så kan säljaren ha rätt att hålla inne varan tills betalning är gjord. Annars kan man ju sällan häva ett köp som redan är genomfört om båda parter inte är med på att häva, men det låter klurigt om hela betalningen inte är erlagd än. Hotar hen med att hämta hästen tex?
 
Lite olika beroende på om det är köplagen (privatperson till privatperson) eller konsumentköplagen (företag inblandat). Men om betalningen inte är gjord inom deadline så kan säljaren ha rätt att hålla inne varan tills betalning är gjord. Annars kan man ju sällan häva ett köp som redan är genomfört om båda parter inte är med på att häva, men det låter klurigt om hela betalningen inte är erlagd än. Hotar hen med att hämta hästen tex?
Ja förra ägaren hotar med att hämta hästen inom en månad, Hen säger att hon ångrar försäljningen och att hon vill häva köpet. Det finns inget missbruk av hästen från köparens sida. Utan försäljaren har plötsligt kommit på att hon vill ha hästen tillbaka. Dom har kommit överens om en avbetalning på hästen och köparen har erlagt och följt det som står avtalat. Det är privatsäljare samt privatköpare. Inget företag är inblandat.
 
Beror på vad som står i kontraktet, är hästen på avbetalning? Tror de personer som är duktiga på juridik här behöver veta exakt vad som står i kontraktet för att kunna avgöra.
 
Nu vet jag inte exakt vad som står i avtalet, men ofta är säljaren ägare till dess att varan är fullt betald.

Om det är så, så är hästen säljarens och pengarna kan givetvis lämnas tillbaka.

Annat är det om hästen är köparens, och att säljaren gett denne ett lån.

Men alltför många detaljer saknas för att man skall kunna dra några slutsatser kring om säljaren kan häva köpet.
 
Nu vet jag inte exakt vad som står i avtalet, men ofta är säljaren ägare till dess att varan är fullt betald.

Om det är så, så är hästen säljarens och pengarna kan givetvis lämnas tillbaka.

Annat är det om hästen är köparens, och att säljaren gett denne ett lån.

Men alltför många detaljer saknas för att man skall kunna dra några slutsatser kring om säljaren kan häva köpet.
Både säljare och köpare har upprättat ett köpeavtal, fast med en avbetalningsplan där köparen skall sätta in en viss summa pengar varje månad tills dess att hästen är fullbetald. Köparen har redan börjat betala av på hästen, men nu vill säljaren häva köpet. Köparen har även haft hästen på foder en längre tid innan hon bestämde sig för att köpa hästen. Men båda parter har skrivit på ett köpe/säljavtal.
 
Beror på vad som står i kontraktet, är hästen på avbetalning? Tror de personer som är duktiga på juridik här behöver veta exakt vad som står i kontraktet för att kunna avgöra.
Ja hästen är på avbetalning, båda har skrivit på ett avtal om att köp skall föreligga.
 
Både säljare och köpare har upprättat ett köpeavtal, fast med en avbetalningsplan där köparen skall sätta in en viss summa pengar varje månad tills dess att hästen är fullbetald. Köparen har redan börjat betala av på hästen, men nu vill säljaren häva köpet. Köparen har även haft hästen på foder en längre tid innan hon bestämde sig för att köpa hästen. Men båda parter har skrivit på ett köpe/säljavtal.
Står det något i kontraktet om äganderättsförbehåll eller återtagandeförbehåll? Dvs står det att säljaren äger hästen tills den är helt betald o har rätt att ta tillbaks den?
Står det så finns det inte så mkt som köparen kan göra tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 480
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp