Bukefalos 28 år!

Häst påkörd vid möte med bil

(Piteå Tidningen)
En hästägare var på söndagseftermiddagen ute och ledde sin häst efter vägen vid Ytterboda utanför Umeå i Västerbotten. De fick möte av en bil som saktade in, men av någon anledning gasade förare till i höjd med ekipaget och hästen blev påkörd. Bilen försvann från platsen utan att ha stannat och...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst påkörd vid möte med bil

Hur kunde hästen bli påkörd men inte människan? Svängde hästen ut i vägen?


Anyway, idiot till förare som inte stannade! :mad:
 
Sv: Häst påkörd vid möte med bil

Hästen kanske svängde ut rumpan? Bilen var ju et möte och inte en omkörning.
 
Sv: Häst påkörd vid möte med bil

KL

Utifrån kommentarerna på vk.se rör det sig om en byaväg som leder till ett stugområde vid havet. Byborna har försökt få ner hastigheten genom byn tidigare (50-väg men många kör uppenbarligen fortare för att komma till/från sina stugor) men fått dåligt gehör för detta.

Hur själva olyckan riktigt gick till går dock inte att läsa sig till.
 
Sv: Häst påkörd vid möte med bil

Eller kanke var en sån där "cooling" som minsann skulle skrämma hästen lite, och så blev det fruktansvärt fel.... Idiotförare!
 
Sv: Häst påkörd vid möte med bil

Märkligt vad många sådana det finns. Och så den andra kategorin som minsann ska se till att ryttaren håller hästen borta från vägen - genom att skrämma dem och utan att fatta att de riskerar att orsaka en allvarlig olycka. Vad är det med just hästar på vägen som gör folk så förbannade, de beter sig knappast så mot en cyklist eller ett barnvagnsekipage på samma väg? Många bilförare vet inte ens att det är förbjudet att rida på gång- och cykelbanorna (där sådana finns, det gör det nog inte längs den här vägen) och försöker "straffa" ekipaget för att det inte håller sig där bilföraren tycker att de borde vara.

Det behövs verkligen bättre genomgångar på häst i trafiken på körskolorna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst med ryttare blev strax efter kl 13 påkörda av en bil i Hol utanför Vårgårda. Det ska inte vara några personskador, men det är...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 613
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 008
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdagsförmiddagen såg ett vittne en häst som hade rymt från hagen utanför Enköping. Hästen sprang ut på vägen och blev påkörd av en...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 610
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp