Påkörd, vad händer nu?

Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor.
Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage (traktor + släp) fick stopp på min bil för att backa till mötesplats om inte traktorn stannade för att släppa förbi. Då vi båda kom över krön, med svacka emellan (kort sikt och dessutom ymnigt snöfall) så var det så att säga kort varsel (inte mer än 50m eller så).
Men i allafall, jag får stopp på min bil och inser att traktorföraren ser mig betydligt senare än jag såg honom, och att han inte får hejd på sitt ekipage. Istället kommer de glidande mot mig i full fart på vägen pga halka. Traktorföraren försöker vika ut ekipaget i diket men pga halkan så händer det liksom ingenting.
Allt går på fåtalet sekunder och jag hinner inte ens få i backen på bilen innan jag har en traktor i fronten.
Både bil och traktor far ner halvt i diket och min bil är till hälften mosad. Tacka gudarna för att jag har (hade) en rejäl saab och inte körde nåt litet plastmonster...

I vart fall. Föraren pratar inte svenska och ytterst lite engelska, han är anställd på gården där jag bor (hyr bostad) så ingen okänd så. Efter att ha konstaterat att jag inte är skadad så springer han tillbaka till gården och hämtar en annan traktor för att hjälpa mig upp ur diket. Drar sedan hem mig baklänges till gården och nu står bilen här utanför.

Jag har fått namn på föraren, namn på företaget där han är anställd och deras försäkringsbolag. Skickat in en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag och de sa på telefon att eftersom jag bara har halvförsäkring på bilen så är det motpartens bolag som ska kliva in och ta det här.

Men vad händer nu? Bilen är bortom räddning, halva motorutrymmet är krossat och jag tvivlar mycket starkt på att något försäkringsbolag i skulle kosta på att laga en gammal saab med värde under 15000kr.
Bilen står här hemma som sagt, vem ser till att den kommer till skroten? Är det försäkringsbolaget eller kommer jag behöva lösa (och betala) för fortforsling själv?

Sen då? Får jag ersättning för min bil? Hyrbil under tiden jag nu står utan bil? Hur lång tid tar en utredning av det här slaget?

Jag känner mig helt handfallen!

Sjukt beroende av bil, bor mitt ute på landet och har 6km till närmaste busshållplats. En treåring som behöver på fsk för att jag ska kunna sköta mina högskolestudier. Ja ni fattar...
Eftersom din bil lär bli inlöst skulle jag börja titta på annonser för en ny bil.
 
Jag krockade 11/3, bilen löstes in och jag skrevs som ägare på den nya 21/3. Så det kan gå fort. Min erfarenhet är att redan bärgaren har rätt bra koll på huruvida bilen kommer lagas eller ej. Min var det tydligen inget snack om utan den kördes direkt till uppställningsplats för värdering. Den var förvisso mer skadad än din, men mycket nyare.
 
Jag blev påkörd 2/1, anmälde skadan direkt och han som körde på mig erkände sig vållande direkt också. När Folksam fick in min anmälan så sjunde jag åka till verkstad och skadebesiktiga bilen, sen in på lagning, men jag skulle ha stått för självrisken själv (3000kr) sålänge ärendet var under utredning, dvs att allt var klart att han var vållande.

Nu var det lång väntetid till skadebesiktningen så fick tid först den 20/1, och beslutet om att den andra var vållande blev klart den 14/1. Var in på skadebesiktningen och nu ska jag lämna in bilen på lagning den 9/2 och jag behöver inte ligga ute med en enda krona. Bilen har varit körbar hela tiden så jag har inte setat i sjön.

Ska få ett nytt drag samt att kofångaren ska lackas om, dom räknar med att behöva ha bilen inne en vecka. Ska jag ha hyrbil så skulle Folksam betala 2/3 om jag förstod dom rätt, lyssnade inte så noga då jag ej har behov av det, kommer få promenadavstånd till jobbet 1/2, och sen får jag alltid låna mammas bil om jag behöver och hon bor 200 m bort. Jag kommer då få 150kr om dagen sålänge bilen är på verkstad.

Annars så fick jag ut för sveda och värk, sjukhusbesök, samt förlorad arbetsinkomst efter Folksam ringde upp mig igen runt den 15/1.

Har även blivit påkörd tidigare fast då var det en rejälare skada, hela motorhuven satt som ett dragspel framför dörren och instrumentpanelen satt mot mina knän, fick klippa taket för att få ut mig. Då löste dom in bilen för var ju inget snack om saken och dom pengarna kom efter ca 1 vecka.
 
Uppdatering:
Motpartens bolag står för allt. Så nu råddar jag inköp av ny bilbarnstol, beställning av bärgare, kontakt med verkstad etc.
De står även för hyrbil + 2/3 av km-kostnaden där. Alt. en summa om dagen då min bil står. Troligen får jag låna en bil av min pappa under tiden som kugghjulen jobbar - men skönt att alternativet med hyrbil erbjuds ändå.
 
Uppdatering:
Motpartens bolag står för allt. Så nu råddar jag inköp av ny bilbarnstol, beställning av bärgare, kontakt med verkstad etc.
De står även för hyrbil + 2/3 av km-kostnaden där. Alt. en summa om dagen då min bil står. Troligen får jag låna en bil av min pappa under tiden som kugghjulen jobbar - men skönt att alternativet med hyrbil erbjuds ändå.

Hoppas allt rullar på smidigt för dig! 🙏🏻
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 138
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp