Bukefalos 28 år!

Häst skrämdes av lågt flygande helikopter – nu får gårdsägaren skadestånd

Får tillbakablickar till för några år sedan när jag hade en turridning på stranden. Jag och en guide till hade kommit efter i gruppen då vi hade 3 barn ridande mellan oss. Jag ser en helikopter komma flygande över stranden men väldigt lågt, kanske 10-15 meter över marken bara.

Jag viftar och försöker signalera att inte komma närmare oss. Det skiter dom i och kommer upp jämsides med oss och vinkar.

Som tur var var hästarna vi red på vana vid helikoptrar då de kom från en farm där de brukade valla kor med hästar och lågt flygande helikoptrar. Så allt gick ju bra, men det kunde ha blivit 3 barn och oss två guider på skenande hästar.... fy fan.

Hade flera vittnen från andra på stranden, samt kollade upp flygradar och kunde sedan ringa till helikopterföretaget.
Visade sig att de hyrt ut helikoptern till en privatperson den dagen.

Men inget mer hände såklart även om han brutit mot flera regler bla hur lågt man får flyga (sågs på radarn)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var i mitten av januari förra året som en häst i Sörmland blev skrämd av en helikopter som flög lågt, föll omkull och fick en...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året hittade länsstyrelsen fyra hästar som självdött och fem magra, levande hästar, på en gård. Nu får gårdsägarna djurförbud...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag tänkte köra ett nytt upplägg i form av en bloggliknade dagbok. :D Jag kan börja med att presentera mig själv. Jag heter...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp