häst som är aggressiv mot ett föl

Casacha

Trådstartare
Idag släppte vi ihop vårt sto med 6 veckors föl med ett annat sto. Det gick
inte så bra. Det andra stoet sparkar mot fölet,jagar runt han i hagen och
låter inte han gå till sin mamma.
Mamman är väldigt ranglåg, har gått ihop med det andra stoet innan
hon fick fölet. Hon gjorde ingenting för att försvara fölet. Det har hon gjort
mot den hon normalt går med. (den som hon brukar gå med är halt och ska
stå inne.
Det är vårt första föl, så jag undrar om detta betende är normalt. Jag trodde
inte hästar gör så mot föl. Hade väl mer trott på gruff mellan dom stora
isåfall.
Så ni med mer erfarenhet: normalt eller inte?
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Inte helt vanligt - dela på dem direkt(vilket jag hoppats att ni redan gjort) !
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Jo,det gjorde vi efter bara några minuter. Ingen skada skedd som tur var.
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Jo,det gjorde vi efter bara några minuter. Ingen skada skedd som tur var.

Normalt eller inte det vet jag inte, men inte helt ovanligt. Det är långt ifrån alla ston som kan gå ihop med fölston och föl. Så om man inte vet med sig att sto går att släppa ihop med dem måste man vara mycket försiktig. Nu hade ni tur att det inte hände något för det är inte heller helt ovanligt att det blir en hel skador.

Vissa av dessa ston kan gå att ha ihop med fölsto och föl när fölet är äldre och mer självständigt andra går det aldrig med.
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Men hur ska man kunna veta att det går då? Dom har ju gått ihop innan
fölningen. Till hösten skulle vi behöva ha dom ihop+ en valack men vi
får nog låta ngn gå själv. Jag vet inte om jag vågar släppa ihop mer.

Är det dumt att låta sto+föl gå själva? Eller vågar jag prova med vallacken
senare?

Tack för svaret:)
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Hur man vet? Ja det är alltid svårt i förväg men man kan ibland se hur stoet reagerar på fölet i andra situationer. Det är svårt och kräver nog lite vana och en del magkänsla. Själv släpper jag aldrig ut ett nytt sto med mina föl innan de är så gamla att det verkligen kan klara sig utan sin mamma d v s när de är mer än sex månader. Sedan gör jag det i stora hagar så att om det blir osämja bland hästarna att de kan komma undan. Plus att jag har studerat stoet en hel del innan med saker som hur hon fungerar i flock och om verkar onormalt intresserad föl när hon ser dem.
Det finns två risker med ston och föl, den ena är att stoet utan föl inte accepterar att det andra stoet har föl och då kan skada fölet mycket illa. Det andra är att hon försöker ta fölet själv som sitt och kör bort mamma. För ett ungt föl är ju det verkligen ödesdigert efter som att det då inte kan dia. Så i vinter när fölet börja bli mer en självständig häst än ett föl då kan det gå att släppa ihop dem.

Att släppa ston med valacker är ju något som man brukar avråda ifrån, speciellt om man vill ha sina ston i avel. Det är på grund av skade risken om valacken försöker betäcka stona under brunsten. Så om det är dumt att sto och föl själv är svårt att avgöra. Lite beror också på könet på fölet. Är det ett hingst föl så bör det inte gå med ston efter att det är åtta månader gammalt. Vissa är då könsmogna och både betäcka och få stona dräktiga.
Om du har ett hingstföl och vet dig att valacken inte betäcker eller stoet är dräktigt igen hade jag släppt ihop dem för att sedan flytta stoet till det andra stoet efter avvänjningen.
Det bästa för ett föl är faktiskt jämnåriga lekkamrater har man inte det så kan det vara bättre att det får gå själv med sin mamma än att riskera att det skadas av äldre hästar som man inte litar på.
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Tack för svaret:) Det var nog tack vare den store hagen det inte blev några skador. Fölet (en hingst) var snabbare och kom undan. Men det var en rysare.
Låter nog dom gå själva ett tag framöver. Tur man kan fråga mer erfarna här:)
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Det finns risker med det och de största är rent fysiska betäckningsskador. Vilka komma oavsett om valacken kan betäcka eller inte. Men det ganska mycket som kan hända om valacken hoppar upp på stona. Saker som spark och trampskador på bägge. Om valacken dessutom klarar att betäcka finns risker med infektioner på stoet för valacker håller sig inte lika rena som hingstar gör. Plus att valacken ofta betäcker oftare än en hingst vilket ju då också ökar riskerna.
Om du använder sökfunktionen så finns det många gamla trådar om det här.
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Tack för svaret:) Det var nog tack vare den store hagen det inte blev några skador. Fölet (en hingst) var snabbare och kom undan. Men det var en rysare.
Låter nog dom gå själva ett tag framöver. Tur man kan fråga mer erfarna här:)

Risken med att låta sto och föl gå själva är att även fölet kommer att bli okunnig om hur man beter sig i en flock.

Jag fattar inte att det är så svårt att, den dag man bestämmer sig för att avla, se till att ston och föl får gå ihop med andra ston med föl.
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Vi har två hästar som gått tillsammans i flera år. En ranghög herre på 20 år och ett sto som är 17 och i år fått sitt första föl (ett stoföl). Min tanke har hela tiden varit att släppa ihop dem till en liten flock så snart den lilla kan följa mamma och är stadig. Valacken är en snäll ledare men väldigt dominant. De går nu i hagarna bredvid varandra och han är coola herren som inte låtsas om de två så mycket men gnäggar när det är dags för ingång om kvällarna och då svarar stoet och även fölet. Han har stuckit ut huvudet för en snabb liten lukt på den lilla då de går förbi men inte visat överdrivet intresse. Han är oerhört kelig till naturen men helt klart ett överhuvud i alla sammanhang. Fölis nosade försiktigt men föltuggade tydligt då stora farbrorn stack fram nosen till gallret i boxen. Nu blir jag lite tvehågsen till att försöka släppa samman dem efter att ha läst denna tråden:eek:. Han är ju den som bestämmer över mammasto i vanliga fall! Men det borde ju vara en naturlig händelse i hästflocken att det föds nya bebbar... Hur som helst har han aldrig visat några som helst tendenser till att vilja betäcka ston. Usch, nu är jag velig.:confused:

Casacha, Himla tur det gick bra för ditt lilla föl!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

Jag släppte ihop mitt sto med föl (sto) med ett annat sto när fölis var ca 2 månader. Det gick jättebra, mammahäst sa ifrån direkt till det andra stoet. Nu när dom gått ihop hela sommaren så turas dom om att vakta fölisen. Det fungerar hur bra som helst. Ska kanske tillägga att mammahäst och det andra stoet har gått ihop varje sommar sen dom föddes, dom är 4 år nu. Fast förut innan mitt sto fick föl så va det andra stoet som bestämde, men inte nu alltså.

Tur att allt gick bra med din lilla fölis!
Jag skulle ha haft sällskap av ett annat sto med föl egentligen men det gick inte vägen med det andra fölet... det förlorades tyvärr i fölningen.
 
Sv: häst som är aggressiv mot ett föl

kan dom bli det även om dom får gå i flock från 6 mån ålder? tanken är att
han ska på hingstbete nästa sommar. Går inte det då eller?
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 157
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp