Bukefalos 28 år!

Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

stjarnfrugt

Trådstartare
Som rubriken lyder... vad gör man åt det?

Jag skrittar min häst på lång tygel i terräng nästan varje uteritt (3 dagar i veckan eller mer), 1 dag i veckan gör jag en längre tur med skritt i skogen. Vi går på smala stigar med stenar och rötter, trädstammar osv och jag tycker att det är ett bra sätt att få hästar att aktivera alla muskler och hjärnan. Men just denna häst får alltid så bråttom, hon blir snarare mer taggad av detta än av att galoppera på ett fält. Hon blir inte mer eftertänksam av dålig terräng som många hästar blir och tar det lugnt.

Idag var vi ute i 50 min varav 20 min var över stock och sten. Jag har ägt hästen i 1,5 år och haft detta upplägg under barmarksperioden, det är ingen ridhushäst sedan innan utan är alltid mkt uteriden i liknande terräng. Det förvånar mig att hon aldrig blir smidigare och säkrare på foten?
Hon liksom häver sig fram, i nedförsbackar travar hon om jag inte håller i. Hon balanserar inte upp sig där det krävs utan hon liksom ångar på så man får vara rädd både för tappskor, överben, snubbel etc.

Vad ska jag göra? Rida på kort tygel och hoppas att det ger sig med tid? Mitt koncept att rida på lång tygel och tänka att hon i sinom tid kommer på en lösning själv verkar inte fungera.
Hon är inte en obalanserad häst i övrigt, hon har tvärtom väldigt lätt för sig i all ridning. Har bra balans, går på tygeln av sig själv osv.
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Vi har en föredetta tävlingsponny som var supertaggad i all ridning när hon kom. Att rida i skogen innebar snubbel och nervositet ifrån hennes sida. Visserligen var hon inte direkt 'skogsvan' när hon kom. Säkerligen enbart riden i skogen på fina stigar.
Vi rider som så att vi bara ger oss in i skogen, stigar är överskattat då vi alltid, oavsett vad, rider vilse. Så vi brakar rätt ut i skogen där det passar sig. Sedan kommer det många 'ojoj' och 'hoppsan' under våra ridturen. :D
Denna ponny var till en börjar riktig orolig när vi brakade in i det gröna, stannade vi i ett försök att lokalisera oss fick hon smärre panik och hoppade på stället, att gå genom grenar och liknande var det värsta hon upplevt osv. Hon taggade som attan på det minsta lilla och galopp i skogen var med livet som insats.

Men med ett jaktkandar (enbart för nödbroms) och ännu längre och jobbigare skogsturer så har hon blivit superlugn! Hon är riktigt stadig på foten och forcerar där hon tidigare hellre velat dö än fortsätta framåt.

Travaren jag rider kom som en klumpig treåring till stallet och snubblade på minsta sten. Han har tagit sin tid men idag så går kan bättre i skogen än på grusvägar. Det är få gånger som han snubblar i skogen, med eller utan ryttare. Däremot på plana ytor så minsta sten och han snubblar.
Många gånger när han busar i hagen så blundar man och håller för ögonen, speciellt när dom går i skogshagen som är allt annat än plan!

Om jag vore du så skulle jag korta tyglarna ett tag och köra ordentliga 'dressyrpass' i skogen. Inga stigar utan ge dig ut i skogen på riktigt, bakdels/framdelsvändningar runt träd och stenar, rygga när det tar stopp framåt och släng in korta galopper där underlaget tillåter.
Denna träning gav travaren ca 60% i en dressyrtävling utan att någonsin tränat en dressyrbana! :)
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Ptja, galoppera i skogen gör jag icke. Vi talar alltså inte om tallhedar utan om stenigt, trädstammar, buskage osv. Det är i princip bara på stigarna man kan gå. Går man utanför är det mer regel än undantag att man åker ner mellan stenar som man inte sett för att det är mossa på dom... Jag saknar norrland med tallhedarna och sandbacke där man utan att vara rädd kunde rida lite varstans :(

Min är inte nervös, hon har bara superbråttom just i terräng. Inte på vägar.
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Min är inte nervös, hon har bara superbråttom just i terräng. Inte på vägar.

Har bara en reflektion över just detta och inte några tips eller erfarenheter i övrigt. Men just "superbråttom i terräng" tolkar jag som osäkerhet från hästens sida över underlaget.

Min unghäst gör nämligen likadant när ett underlag, i hans tycke, är läbbigt. Istället för att fundera lite extra över var han placerar fötterna, så drar han istället upp tempot för att så snabbt som möjligt komma till "trygg" mark igen. Det tog ett tag innan jag kopplade. Innan dess tolkade jag det bara som att han blev tillfälligt pigg, eftersom underlaget i mitt tycke oftast inte var något speciellt. Men efter ett tag upptäckte jag mönstret. Och då kan det handla om vägar som är rejält upptrampade, högt gräs, lite stenigt el dyl, dvs underlag som man egentligen inte tror att hästen ska reagera på.

Har du däremot hoppats på förbättring under så lång tid som du gjort, hade jag nog i princip gett upp hoppet och istället hjälpt hästen att lösa situationen på sådant sätt som du anser är det bästa. Dvs krävs det att du kortar tyglarna, rider i form, gör halter etc. så hade jag gjort det.
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Jag har en 16 åring som är helt hopplös, han blir visserligen inte taggad, men gud så snubblig han är. Min 6 åring är mycket säkrare i terrängen. Jag är övertygad om att det grundat sig i hur de vuxit upp, den äldre är född och uppvuxen i platta delen av Skåne, den yngre i en skog i Uppland.
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

håller med Saigon, korta tyglarna och hjälp hästen att lösa problemet.

Hästar är flyktdjur och svarar ofta på obekväma/obehagliga situationer genom att springa ifrån dem. Att logiskt tänka att det är smartast att bromsa farten ligger inte alltid för dem. Därför tycker jag att du ska visa hästen hur man lättast tar sig igenom terrängen genom att bromsa upp farten och lotsa henne igenom de svårare partierna.

Mitt fullblod jag hade förut sprang också ifrån obehaglig terräng. (i början snubblade hon över allt som inte var helt platt) Men efter en sommar med mycket turer ute i skog och mark där jag bromsade upp farten, lotsade henne och gav lång tygel så fort jag kunde så hade jag sedan en häst som var lika säker på foten som en van skogsmulle.
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Ptja, galoppera i skogen gör jag icke. Vi talar alltså inte om tallhedar utan om stenigt, trädstammar, buskage osv. Det är i princip bara på stigarna man kan gå.

Det är väl skog vi pratar om? Jag vet inte hur skogarna ser ut runtom i landet men här är det i alla fall stock och sten i skogarna.
Många är av uppfattningen om att man bara kan gå på stigar för ojoj vad hästen kommer skada sig. Vi har inte haft en enda skada pga skogsturer under tio år och då har vi sällan hållt oss på stigar.
Vi är ute på kalhyggen som är allt annat än plant, hästarna har lärt sig att titta och lyfta på fötterna.

Men galopp så menar jag naturligvis inte att man ska galoppera där det är otroligt stenigt eller liknande, vi lägger in små korta galopper när vi hamnar på en stig som är fin och plan. Det jag syftade på var att hästen måste vara med, jag säger galopp NU och tre steg senare så säger jag STOPP.

Ska se om jag kan finna en bild på hur det ser ut när vi rider. Återkommer om inte annat efter ridturen imorgon. :)
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Ptja, viss skog är ganska olik annan skog vad gäller stenighet etc. Barriga vältrampade stigar har jag inga problem att galoppera på. Men sådana har jag inte sett så mkt av här där jag har hästen nu. Tyvärr. Skritt i skogen är tillräckligt nervkittlande för oss i dagsläget :angel:
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Min häst har gått i mkt kuperad terräng dagligen eller flera ggr/vecka sedan inridning tills nu (6 år). Så det är inte ovana. Däremot får jag nog helt enkelt korta tyglarna och lotsa henne, kanske lär hon sig med tiden och kankse får jag alltid göra så. Återstår att se :) Hon är en klantskalle i hagen också, har överben på alla ben vilket hon ådragit sig under viloperioder från ridning etc, så vad hon gör med fötterna kan jag inte förstå...
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Min 16-åring har också gått i kuperad terräng flera gånger i veckan sedan han blev inriden (som 3½ åring) och det har inte hjälpt ett piss. Jag tror att han liksom inte är programmerad att kunna gå vettigt i terräng.
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Jag är aktiv som ryttare, gör hästen uppmärksam på svårigheter, ger stöd där det behövs och påminner när hästen glömmer sig och dundrar på lite för mycket. Här är terrängen rätt extrem och det tar hårt på dom så en grundform är jätteviktig så dom inte slamrar iväg och gör sig illa. Stoet som är 9 år nu är säker, hon har blivit det, vet när hon ska samla ihop sig och rusar inte samt klarar lätt att galoppera där ingen tror att man kan rida alls. Valacken som är 6 år glömmer sig oftare och jag får hålla tillbaka lite men som regel är han väldigt samlad och går bra i terrängen. Jag har rätt långa tyglar, är westernryttare, och påminner genom att gunga lätt på tygeln och skänkeln då samlar dom sig och tittar var dom sätter fötterna...
 
Sv: Häst som är klantig och har bråttom i terrängen

Tycker det låter som en typisk osäker häst som löser problemen genom att rusa fram istället för att stanna upp och tänka till. Korta tyglarna och visa hästen hur den ska göra, var ett stöd för den.
 

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Mabuse
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 554
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp