Häst som är rädd för hästar!

S

stick

Hej. Jag har ett litet problem när jag rider ut på min häst som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med hur man ska göra.
Min häst är mestadel väldigt trevlig att rida ut på men rider vi förbi en hage med hästar blir hon rädd och väldigt spänd, vissa gånger mer än andra det varierar lite. Men ibland kan hon få för sig att hon inte ska gå förbi hästarna i hagen och det är det som är problemet. Jag upplever det som att hon blir lite rädd och osäker och hon blir även väldigt spänd.
Undrar nu om någon vet vad jag kan göra för att få henne att inse att det inte är farligt. Har testat att stanna vid hagarna för att hon ska lugna ner sig och inse att de inte är farliga, även försökt att slappna av och klappa för att lugna henne med det fungerar inte. Så hur ska jag göra?
Råd och tips mottages tacksamt!:)
 
Sv: Häst som är rädd för hästar!

går hon ensam hemma i hagen eller har hon kompis/kompisar där? :)
 
Sv: Häst som är rädd för hästar!

Hon går med flera andra hästar, och det är hon som är ledarhästen.
 
Sv: Häst som är rädd för hästar!

Om hon är ledarhästen i hagen så låter det snarare som ett beredskapsbeténde hon tar till när hon träffar andra hästar, Hästar redo för att slåss blir ju på sin vakt och spända. Är hon högrangad så tar hon till detta för att påvisa sin rang även utanför hagen mot dem, låter lustigt om hon är ledarhäst i hagen men rädd för andra hästar. Kan vara så men i så fall är hon är ledarhäst som slagit sig upp till toppen och som styr med överdriven kontroll och hårdhändhet.

Vore det äkta rädsla så har jag svårt att tro att hon är högst i rang i sin flock. Svårt att säga va du ska göra men om hon är en ledarhäst så skulle jag säga till på skarpen när hon börjar och se till att hon fokuserar på dig istället för vad hästarna gör. Att klappa en ledarhäst medhårs i det läget är ju bara att spä på hennes felaktiga beteénde.

Jag har en som är/var äkta rädd för andra hästar och han drog så fort han fick chansen om andra hästar närmar sig honom eller blir lite på tå och märkvärdiga kring honom, hans flyktbeteénde är på högsta nivå.

I ridhus så har det varit skitjobbigt för honom då han trodde att alla hästar som travar kring honom skall anfalla. I början så kunde vi bara gå in och stå och titta på de andra hästarna, det var mer än nog för honom, sen har vi fått öka på kraven, gå ett varv, longera med andra inne, och nu kan jag rida honom med andra hästar utan att han flippar ur och vill dra. Han litar på att jag har full kontroll uppsuttet vilket gör att han kan nu börja fokusera på uppgiften jag ger istället, ibland tar rädslan överhand ex. om vi går förbi en främmande eller ny hage och hästarna kommer i fart då blir det för mycket och jag måste stötta honom, därför utsätter jag honom inte än för det uppsuttet utan vi går alltid sida vid sida förbi en stund till men flyktinstinkten släpper fortare även där idag.
 
Sv: Häst som är rädd för hästar!

Jag skulle tro att det är ett rent lydnadsproblem.

Hon vill ha koll på andra hästar till varje pris, och är det dessutom okända hästar så blir läget ändå mer spänt och hon "glömmer" dig.

Rid på framåt och bråka inte så mycket om det, beröm när ni kommit förbi.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp