Bukefalos 28 år!

Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

H

hryttare

Min häst har varit varm på insidan av kotan på ena frambenet ett par dagar. Hon har nu fått vila. Det började med att hon kändes lite oren på v.f ben när jag red förra veckan, hade vilat dagen innan det och dagen innan det var det inget fel. Ja hoppa av, hon kändes då även lite varm på insidan av kotan på det benet så ja sluta rida. Nu har det gått ett par dagar och hon är fortfarande varm. Trodde först att hon hade råkat sparka sig själv i hagen eller något men hon har inget sår och är ingen svullen. Är orolig och vetrinärkliniken jag skulle till har stängt i två veckor nu. Blir det inte bättre på några dagar åker jag självklart till en annan veterinär. Men tänkte kolla här också så länge. Någon som vart med om liknande eller har någon idé om vad det kan vara? Är rädd för kotledsinflammation.. det tar väl lång tid att läka ut?:( Under tävlingssäsongen också:(

Någon?
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

När min hade kotledsinfl så var han varm insida bakkanten på kotan... Försök få tag på djävulsklo gele och smörj in kotan samt ev ring för rådgivn till ngn som säljer... Min var tidigare tvärtjock i kotor och ben men efter detta inget - nada - tomt...
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

Tack så himla mycket för svar!
Behandlade du alltså inte inflammationen på något mer sätt en att använda det? Hur lång tid tog det innan det blev helt bra, ingen lång tids vila? De flesta ja hör som haft kotledsinflammation låter ju inte så lovande utan att det tagit vääldigt lång tid innan hästarna blivit bra, och inte ens blivit det i alla fall=(. Så jag som är livrädd om min pärla blir orolig direkt. Om det nu är kotledsinf. det vet jag ju inte en. Men ja ska kolla upp djävulsklogelen direkt iaf! Tack för rådet!
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

Min har blivit sprutad tidigare i kotleder båda fram men det har inte gett långvarigt resultat. Därför så har jag testat med djävulsklo oxå både att gnida in gele runt kotan samt blandat i foder (pulver) det räknas som fodertillskott - ingen karens vad jag vet och det är sedan vi började använda detta som hans gallor, värme mm helt har försvunnit. Det skall ha egenskaper som kortison. =)
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

Ja , det har jag varit med om. Metacam 10 dar + boxvila 10 dar. Sen liten hage i hagen för att hålla sig lugn. Sen i större hage. Promenader hela tiden på en kvart:devil: ungefär. Tredje månaden uppsutten skritt och sen var han bra på böjprov.
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

Hitta djävulsklo's hemsida där man kunde beställa. Idag var hon dock nästan helt vanlig/"kall" i benet=D Hoppas, hoppas att det är på väg att gå över! Men det där djävulsklo kan man änvända det mot gallor bara också alltså? Brukar använa liniment annars men då kanske det andra är bättre.

Tack för svaren!
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

Jag tycker att gelen är bra för den bränner inte som liniment kan göra... Jag har på gelen och kan sen sätta bandage på över natten om jag vill - för säkerhetsskull. Torra fina ben - på nolltid, de övriga får gärna fodergallor speciellt nu i betestid, på med gelen och BoT och gallorna är borta på 10 min...
 
Sv: Häst som är varm i ena framkotan på insidan. Vad kan det va?

Min blir också lite gallig när hon går i sin sommarhage, blir väl att klicka hem djävulsklo=)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 596
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
985
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp