Bukefalos 28 år!

Häst som äter bajs!?

F

Frågvis

Vi har vid flera tillfällen sett en av våra ponnier äta bajs? Kan det finnas någon anledning till att hon börjat med det? Någon sa vitaminbrist? Väldigt svårt att tänka mej att hon skulle ha det. :confused:
 
Ett travsto i vårt stall började äta bajs när matten skutade ge henne miner blå....nu har hon satt till mineraler igen och ska se om hästen slutar äta bajs.
 
När jag upptäckte mitt sto göra det så gav jag henne miner blå och hon slutade då med det.Kanske kan det vara samma brist? Prova.
 
Det är inte ovanligt att hästar äter bajs om de har störningar i magen. De gör det för att få i sig bra bakterier. I så fall kan man ge dem Microbalans. Finns på Grodden.
 
Det är säkert något mineralämmne hon saknar. Vad får hon för mineraler om hon får något?
 
Vår häst åt Bajs när han hade mineralbrist :o. Men då sa pappa :idea: att det kunde bero på att han fick fel sorts vitaminer och mineraler. Så då bytte vi foder, och nu är han inte intresserad av att äta bajset, men gärna lukta :p :crazy: ;)!

:bump: :bump:
 
Hästar och även marsvin är sk koprofager, dvs äter sin egen avföring. Det är en sorts "återvinning" där dom tar tillvara viktiga vitaminer mm.
 
en häst på vår ridskola gjorde det förra vintern... det var när vattnet var fruset och dom fick vatten i hinkar. denna häst välte hela tiden ut sin hink direkt när vi ställde in den så fick kanske därför lite för lite vatten trots att vi ställde in nya hinkar hela tiden och försökte på olika sätt få honom att sluta välta ut vattnet... men icke...
när vattnet tinade upp igen slutade han.
 
Hon får miner blå, soja, e-vitamin (foderjäst vår och höst)och har alltid en saltsten i boxen... så någon vitamin eller mineral brist låter ju konstigt... däremot så har hon magrat av mer än hon skulle (hade lite hömage i höstas)(men vi bantade inte henne då det brukar försvinna under vinterhalvåret iaf). Jag har avmaskat en extra gång för några veckor sedan. Hon är nästan piggare en vanligt (hon får ju en del foder...). Undrar däremot om det inte kan vara så som någon skrev att det är en störning i tarmsystemet i med att det kommer samtidigt som hon har problem med vikten (vet. kollar henne men kan inte hitta mer fel än att hon kanske hade mkt mask, vi ska skicka träckprov).
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 221
Senast: Livi
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp