Bukefalos 28 år!

häst som blivit trög/seg, varför?

lovehorses

Trådstartare
Har ett 9 årigt arabsto. Hon har alltid varit pigg och framåt i träningen. föröker vara så varierad som möjligt i träningen. Mest uteritter.
I höstas fram till julen fick hon stå pga tidsbrist hos mig. Satt igång henne vid jul och har hållit igång henne medelmåttigt. Vädret har inte varit det bästa.

Nu när hon är igångsatt så har hon blivit så seg. Hon travar just och just framåt. Tidigare har det nästan varit fullfart, viljat ta galopp, och ta något bocksprång. Om jag rider ut i dagsläget och ska trava är hon först jätteseg, sirap under fötterna, mitt i allt kommer lite energi och de e fullfart fram. Efter tiotals meter kommer segheten igen. Så håller vi på.
Jag bytte kraftfoder i vintras till mustang mysli utan havre just för att hon int ha behövt havre tidigare. Hon har blivit för pigg av det. Nu funderar jag på att prova ge henne havre för att få tillbaka piggheten men e orolig att det ska bli för mycket.

Hon är bra i hull, mera åt det rundare hållet. Pigg å vaken annars i hagen.
Ideer på vad det kan va?

Ska ta ett blodprov om någon vecka. Men tänkte bolla lite här först
 
Hon är inte påverkad av övervikten, hon har varit värre.:o Hovslagarn har inte märkt någon tecken på fång eller plötslig ömfotad. Ingen hälta.
Hon är likadan om jag tömkör eller långtyglar.
Det känns som energin är borta, börja fundera på om det kan vara något hormonelt. De sista året har hon brunsta extremt.

Skönt att få bolla lite!:grin:
 
Hon är inte påverkad av övervikten, hon har varit värre.:o Hovslagarn har inte märkt någon tecken på fång eller plötslig ömfotad. Ingen hälta.
Hon är likadan om jag tömkör eller långtyglar.
Det känns som energin är borta, börja fundera på om det kan vara något hormonelt. De sista året har hon brunsta extremt.

Skönt att få bolla lite!:grin:
Låter som att det är något på gång om det inte redan är det. Låter som att det kan vara knäna, det ger sådana symptom som att hästen känns lite som att den går med handbroms i. Det går framåt men ändå inte.

Kan även vara dubbelsidiga framhältor som också kan ge det symptomet. Sen kan det också vara att våren är på gång att hästen fäller eller ifall hon brunstar mycket, kan egentligen vara vad som helst. Jag hade åkt in till klinik och gjort en allmän häslokoll på hästen.
 
Det konstiga är att hon bara är seg i traven, har inte kunnat galoppera pga seghet i traven. I skritten går hon på utan problem.
Var ut och red idag och hon var framåt och possitiv, kunde till och medta en galopp. Började fundera...
Hon vrålbrunsta här i veckan om det är något som släppt för henne?! Jag menar, hon har kanske gått med en massa hormoner i kroppen som int har fått komma ut förren nu.
Fällning är det inte, hon är sen med det.
 
Se om jag kan få svar på en följdfråga/fundering...
kan hästar bli trötta av att va ute för mycket? tänker mig om de är vakna och alerta hela tiden att de måste ju vara uttröttande.
Började fundera om det kan vara något sådant, ska på skoj prova att ta in henne före ridning för att prova om hon piggnar i om hon får vila.
Mina är ute ca 14-15 timmar
 
Se om jag kan få svar på en följdfråga/fundering...
kan hästar bli trötta av att va ute för mycket? tänker mig om de är vakna och alerta hela tiden att de måste ju vara uttröttande.
Började fundera om det kan vara något sådant, ska på skoj prova att ta in henne före ridning för att prova om hon piggnar i om hon får vila.
Mina är ute ca 14-15 timmar
Hästar är vanedjur och anpassar sig efter vardagen. Oftast är det så, sen spelar mycket in, en häst som tex inte trivs och inte fungerar i flocken kan få svårt att slappna av och blir trött pga det. Hästar sover ju inte särskilt många timmar i taget som vi gör. Så jag tror inte det spelar in så mycket just hur länge dom är ute.
 
En av mina blev ofattbart trög i somras, i hans fall var det dåliga blodvärden i kombination med en infektion som var på väg ur kroppen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 706
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 471
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 696
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vet inte vart jag ska lägga detta. tyckte inte det passade in nånstans. admin får flytta om dom vill jag är faktiskt lite ledsen nu...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 573
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp