trött å seg häst

Selenjäst innehåller bara selen. När hästen inte går på bete utan utfodras med grovfoder måste man även ge tillskott av E-vitamin.

Gäller det alla hästar som inte går på bete eller är det bara om det fattas i höanalysen?

Jisses, det här känner jag att jag kan alldeles för lite om!
 
Gäller det alla hästar som inte går på bete eller är det bara om det fattas i höanalysen?

Jisses, det här känner jag att jag kan alldeles för lite om!

Vad jag läst hittills bryts e-vitamin ner rätt kvickt i grovfoder så så fort de inte äter växande gräs typ. Men du får nog ett långt svar av spader :love:
 
Googla ”ForagePlus Horse Feed” så hittar du internetbutiken.



Minimibehovet av selen för en häst som väger 740 kg är 1,5 mg/dag upp t.o.m. lätt ridning. För medelhårt arbete är minimibehovet 1,7 mg och för hårt arbete 1,9 mg.
Jag själv ger 20% mer selen än minimibehovet men eftersom din häst hade ”GROV selenbrist” skulle jag rekommendera dig att ge 50% över minimimängden och sedan ta ett nytt blodprov om ett halvår och kolla hästens selenstatus igen. Du kan väl mejla och fråga din veterinär vilket selenvärde som din häst hade. Du har betalat för analysen av blodprovet så du har rätt att få en kopia av analysresultatet.

fick svar från vet å de sa bara att de tas upp olika i kroppen å att de som sljs ute är lika lite i i allt.. å att selevitan innehåller mer selen. å de tyckte att jag skulle ta nytt blodprov å visade de normala värden så tyckte dom att jag då kunde ge selenjäst istället :/
 
@spaderÄss En fråga om selenjästen, ger du den mängden som hästen behöver eller måste man räkna på hur mycket selen som är tillgängligt i selenjästen, tex 15% av 1 mg tas upp så du måste ge 85% mer för att få rätt mängd? eller (hoppas) så behöver hästen 1mg så ger man 1 mg? så frågan är hur mycket av selenjäst ger man per 100 kg häst(kunde kommit på den enklare förklaringen tidigare ;) )
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 788
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 652
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 482
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp