trött å seg häst

tack för att ni ville veta hur de har gått med min häst=)
vi gjorde en total genomgång på honom.. med böjprover och massa kläm å känn å ridtester osv.. hittade ingenting alls.. klämde på ryggen å han ömmade ganska ordentligt så han tyckte vi skulle röntga ryggen. tog även blodprov.. där visade det sig att det var GROV selenbrist.. trots att jag gett honom selen extra helal vintern.. antagligen hade han lite brist redan när jag köpte honom för 2 år sen... å de ledde då till att han blev dels trött å dels ömheten i ryggen då selenbrist sätter sig på muskulaturen så han hade tappat muskler. röntgen visade inga somhelst fel på honom=)

nu får han starkt utskriet selen å ska äta det i nästan 2 år.. vilken skillnad på häst. mycket piggare å gladeare.. paddocken gillar han inte riktigt men ändå när man galopperar så brhöver man inte påminna honom hela tiden. så de är sån skillnad.. nu får han även lite foder med krut i å de har hjälpt.. så jag märker skillnad så nu hller vi på att bygga muskler.. har även ute massör regelbundet å det hittades även en liten låsning i bäckenet som nu är fixat så nu kliver han på sååååå mycket bättre med baken.. så han trampar på sig själv :-O

men jag är nöjd :D
 
tack för att ni ville veta hur de har gått med min häst=)
vi gjorde en total genomgång på honom.. med böjprover och massa kläm å känn å ridtester osv.. hittade ingenting alls.. klämde på ryggen å han ömmade ganska ordentligt så han tyckte vi skulle röntga ryggen. tog även blodprov.. där visade det sig att det var GROV selenbrist.. trots att jag gett honom selen extra helal vintern.. antagligen hade han lite brist redan när jag köpte honom för 2 år sen... å de ledde då till att han blev dels trött å dels ömheten i ryggen då selenbrist sätter sig på muskulaturen så han hade tappat muskler. röntgen visade inga somhelst fel på honom=)

nu får han starkt utskriet selen å ska äta det i nästan 2 år.. vilken skillnad på häst. mycket piggare å gladeare.. paddocken gillar han inte riktigt men ändå när man galopperar så brhöver man inte påminna honom hela tiden. så de är sån skillnad.. nu får han även lite foder med krut i å de har hjälpt.. så jag märker skillnad så nu hller vi på att bygga muskler.. har även ute massör regelbundet å det hittades även en liten låsning i bäckenet som nu är fixat så nu kliver han på sååååå mycket bättre med baken.. så han trampar på sig själv :-O

men jag är nöjd :D
Härligt att hästen mår bättre!
Vad är det för blodprov som visar om de tex har selenbrist? Var det veterinären som gjorde det?
 
Vad är det för blodprov som visar om de tex har selenbrist?

Selen är ett av få mineraler där man kan använda blodprov för att fastställa hästens mineralstatus. Man gör en helblodsanalys.

http://www.lmiab.com/index.php/analyser/medicinska-analyser/blodanalys

Det är faktiskt att rekommendera att man gör en helblodsanalys av sin hästs selenstatus eftersom selenbrist lätt kan uppkomma i vårt land med allvarliga negativa konsekvenser för hästen. Ger man inget selentillskott eller ger selen i form av natriumselenit bör man absolut göra en blodanalys för att kolla hästens selenstatus.

@NightRain: Det skulle vara intressant att veta hur mycket selen du gav till din häst tidigare, under hur lång tid och vilken typ av selentillskott du gav. Det skulle även vara intressant att veta exakt vilket selenvärde hästen hade.

Det är väl känt från flera vetenskapliga studier att selen i form av selenjäst tas upp mycket bättre i kroppen än oorganiskt selen t.ex. i form av natriumselenit samt att kroppen verkar använda selen från selenjäst på ett mer effektivt sätt.
 
Selen är ett av få mineraler där man kan använda blodprov för att fastställa hästens mineralstatus. Man gör en helblodsanalys.

http://www.lmiab.com/index.php/analyser/medicinska-analyser/blodanalys

Det är faktiskt att rekommendera att man gör en helblodsanalys av sin hästs selenstatus eftersom selenbrist lätt kan uppkomma i vårt land med allvarliga negativa konsekvenser för hästen. Ger man inget selentillskott eller ger selen i form av natriumselenit bör man absolut göra en blodanalys för att kolla hästens selenstatus.

@NightRain: Det skulle vara intressant att veta hur mycket selen du gav till din häst tidigare, under hur lång tid och vilken typ av selentillskott du gav. Det skulle även vara intressant att veta exakt vilket selenvärde hästen hade.

Det är väl känt från flera vetenskapliga studier att selen i form av selenjäst tas upp mycket bättre i kroppen än oorganiskt selen t.ex. i form av natriumselenit samt att kroppen verkar använda selen från selenjäst på ett mer effektivt sätt.
Tack!
Jag har brukat ge SeloE, är det inte selenjäst?
Ska definitivt passa på att ta dessa blodprov på kusarna :)
 
Selen är ett av få mineraler där man kan använda blodprov för att fastställa hästens mineralstatus. Man gör en helblodsanalys.

http://www.lmiab.com/index.php/analyser/medicinska-analyser/blodanalys

Det är faktiskt att rekommendera att man gör en helblodsanalys av sin hästs selenstatus eftersom selenbrist lätt kan uppkomma i vårt land med allvarliga negativa konsekvenser för hästen. Ger man inget selentillskott eller ger selen i form av natriumselenit bör man absolut göra en blodanalys för att kolla hästens selenstatus.

@NightRain: Det skulle vara intressant att veta hur mycket selen du gav till din häst tidigare, under hur lång tid och vilken typ av selentillskott du gav. Det skulle även vara intressant att veta exakt vilket selenvärde hästen hade.

Det är väl känt från flera vetenskapliga studier att selen i form av selenjäst tas upp mycket bättre i kroppen än oorganiskt selen t.ex. i form av natriumselenit samt att kroppen verkar använda selen från selenjäst på ett mer effektivt sätt.

jadu jag vet inte hur hans värden såg ut eller hur han gjorde..eftersom att vi inte hade en aning om vad vi letade efter så antar jag att det var en sån helblodsanalys för vi grep ju efter halmstrån liksom. han tog massa blod å sen fck jag som sagt svar att det var grov brist på det.. det jag använda under vinter frn typ oktober fram till då jag tog proven är det som lantmännen sålde.. deras "egna" tror att det var selen å e vitamin blandat. gav det högsta dosen de sa där då jag har en stor häst

som sagt det var grov brist i allafall å jag fick selen utskrivet av vet. å han är tillbaka i stort sett som han var innan han blev trött å slö =)
 
det jag använda under vinter frn typ oktober fram till då jag tog proven är det som lantmännen sålde.. deras "egna" tror att det var selen å e vitamin blandat. gav det högsta dosen de sa där då jag har en stor häst

som sagt det var grov brist i allafall å jag fick selen utskrivet av vet. å han är tillbaka i stort sett som han var innan han blev trött å slö =)

Alla Lantmännens produkter som innehåller selen innehåller natriumselenit. Detta plus att din häst förmodligen inte hade fått något selentillskott alls innan du köpte honom förklarar nog varför han hade grov selenbrist.

Vilket selentillskott ger du nu och hur mycket? Jag hoppas att du nu ger selenjäst istället vilket är ett betydligt säkrare och bättre selentillskott. Om din veterinär har skrivit ut selen från apoteket så ger du förmodligen Selevitan vet. Denna produkt innehåller tyvärr oorganiskt selen i form av natriumselenit vilket är samma slags selen som Lantmännens produkter innehåller. Enda orsaken till att din häst nu är bättre är att du ger en större mängd selen. Du ska dock veta att det är lika farligt att ge för mycket selen som för lite och problemet med att ge natriumselenit är att upptaget kan variera kraftigt mellan olika individer och olika foderstater. Jag skulle starkt rekommendera dig att ge selenjäst istället. Tala med din veterinär. Du kan hänvisa till följande artikel och studier:

http://forskning.equinfo.se/#post185

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18791154

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(11)00740-4/abstract

Du bör dessutom ta nytt blodprov och kolla selenhalten efter ca. fem månader. Se till att du gör en helblodsanalys. Testar man serumvärden så får man ingen information om mängden selen som finns lagrat i de röda blodcellerna.
 
Alla Lantmännens produkter som innehåller selen innehåller natriumselenit. Detta plus att din häst förmodligen inte hade fått något selentillskott alls innan du köpte honom förklarar nog varför han hade grov selenbrist.

Vilket selentillskott ger du nu och hur mycket? Jag hoppas att du nu ger selenjäst istället vilket är ett betydligt säkrare och bättre selentillskott. Om din veterinär har skrivit ut selen från apoteket så ger du förmodligen Selevitan vet. Denna produkt innehåller tyvärr oorganiskt selen i form av natriumselenit vilket är samma slags selen som Lantmännens produkter innehåller. Enda orsaken till att din häst nu är bättre är att du ger en större mängd selen. Du ska dock veta att det är lika farligt att ge för mycket selen som för lite och problemet med att ge natriumselenit är att upptaget kan variera kraftigt mellan olika individer och olika foderstater. Jag skulle starkt rekommendera dig att ge selenjäst istället. Tala med din veterinär. Du kan hänvisa till följande artikel och studier:

http://forskning.equinfo.se/#post185

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18791154

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(11)00740-4/abstract

Du bör dessutom ta nytt blodprov och kolla selenhalten efter ca. fem månader. Se till att du gör en helblodsanalys. Testar man serumvärden så får man ingen information om mängden selen som finns lagrat i de röda blodcellerna.

Tack för.info
Ja jag tror att det hette selevitan. Ska faktiskt kolla i morgon å se. Men det du sa. Vart får man i så fall tag på det? Eller är det bara vet som kan skrivs ut det åxå?

Han får.en skopa varannan vecka nu.. Vet inte exakt hur mycket mem ca 2 msk. Tror dock inte det är för.mycket då.hästen väger 750 kg. Men ska kolla upp.
 
Alla Lantmännens produkter som innehåller selen innehåller natriumselenit. Detta plus att din häst förmodligen inte hade fått något selentillskott alls innan du köpte honom förklarar nog varför han hade grov selenbrist.

Vilket selentillskott ger du nu och hur mycket? Jag hoppas att du nu ger selenjäst istället vilket är ett betydligt säkrare och bättre selentillskott. Om din veterinär har skrivit ut selen från apoteket så ger du förmodligen Selevitan vet. Denna produkt innehåller tyvärr oorganiskt selen i form av natriumselenit vilket är samma slags selen som Lantmännens produkter innehåller. Enda orsaken till att din häst nu är bättre är att du ger en större mängd selen. Du ska dock veta att det är lika farligt att ge för mycket selen som för lite och problemet med att ge natriumselenit är att upptaget kan variera kraftigt mellan olika individer och olika foderstater. Jag skulle starkt rekommendera dig att ge selenjäst istället. Tala med din veterinär. Du kan hänvisa till följande artikel och studier:

http://forskning.equinfo.se/#post185

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18791154

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(11)00740-4/abstract

Du bör dessutom ta nytt blodprov och kolla selenhalten efter ca. fem månader. Se till att du gör en helblodsanalys. Testar man serumvärden så får man ingen information om mängden selen som finns lagrat i de röda blodcellerna.

Det låter lite läskigt att hästen fått tillskott men ändå har så kraftig brist. Blir fundersam på om man borde ge mer än rdi?
Hur är det med marginal för överdosering av selenjäst? Stämmer det som det sas förr att e vitamin till viss del kan ersätta selen?

Jag ger sommarmineralerna från Polen eftersom de passade bra till höet och de innehåller dagsbehovet av selen, men kanske borde ge tex Selo E i tillägg?
 
Ja jag tror att det hette selevitan. Ska faktiskt kolla i morgon å se. Men det du sa. Vart får man i så fall tag på det? Eller är det bara vet som kan skrivs ut det åxå?

Jag köpte nyligen selenjäst från Forageplus i England. 0,5 kg kostade 270 kr inklusive frakt. Jag ger min häst 0,6 g/dag till en kostnad av 32 öre/dag och 0,5 kg räcker i mer än två år.

Han får.en skopa varannan vecka nu.. Vet inte exakt hur mycket mem ca 2 msk. Tror dock inte det är för.mycket då.hästen väger 750 kg. Men ska kolla upp.

Det är inte optimalt att bara ge selen varannan vecka. NRC 2007 och andra fodernormer anger dagsbehovet. Följden blir att hästen får ett stort överskott de dagar du ger selen vilket gör att upptaget blir sämre och hästen kan också göra sig av med en del av det selen som den tar upp (det kommer då ut i urinen till ingen nytta). Tar du dessutom blodprov efter att du har gett en stor dos selen så får du höga selenvärden som inte är representativa för hästens selenstatus. Selenhalten i blodet sjunker sedan under de två veckor som hästen inte får något selentillskott alls.

Jag rekommenderar dig att ge selenjäst varje dag istället för selevitan varannan vecka men eftersom din veterinär är inkopplad måste det ske i samråd med denne. Problemet är väl dels att många veterinärer är rätt okunniga om foder och näringslära dels att de har provision när de skriver ut selevitan. Selevitan är ingen bra produkt. Det är inte bara det att den innehåller fel slags selen (oorganisk selen) det är dessutom inte balans mellan mängden selen och E-vitamin i denna produkt. Produkten är rent ut sagt bland de sämsta selentillskotten som finns på marknaden.
 
Det låter lite läskigt att hästen fått tillskott men ändå har så kraftig brist. Blir fundersam på om man borde ge mer än rdi?

Jag hörde nyligen talas om ett fall i Australien där en häst fick 50% mer selen än minimibehovet enligt NRC 2007 (behov = 1,12 mg men fick = 1,73 mg) och ett blodprov visade trots detta på selenbrist. Detta var ett 4-årigt sto som hade haft en balanserad foderstat (enligt Dr. Kellons rekommendationer) i ca. ett år.

NRC:s minimimängder är satta enbart för att undvika en allvarlig mineralbrist (“to prevent a classical deficiency”). Optimala mängder ligger kanske på minst den dubbla mängden. Jag rekommenderar alltid att man ligger 20 - 50% över NRC:s minimimängder för mineraler (järn är dock ett undantag).

Oorganiskt selen i form av natriumselenit utsätts för konkurrens av andra mineraler som t.ex. zink och koppar. Ger man stora mängder zink- och koppartillskott och samtidigt ger natriumselenit så kan man nog räkna med att hästen inte tar upp tillräckligt med selen eftersom stora mängder zink och koppar tränger bort selenet.

Selen i form av selenjäst utsätts inte för konkurrens från andra mineraler. Jag ger därför bara 20% över minimibehovet av selenjäst. Jag har dock inte testat selennivån i blodet på min häst vilket jag nu inser att jag borde göra.

Hur är det med marginal för överdosering av selenjäst?

NRC 2007 anger den maximala toleransgränsen för selen till max. 2 ppm vilket motsvarar 20 mg/dag för en häst som väger 500 kg. Eftersom rekommenderad minimimängd endast är 1 mg/dag så kan du således ge 20 gånger mer utan större risk. Jag kan dock tillägga att det finns hästägare som påstår att deras hästar fick håravfall och ringar på hovarna vid en betydligt lägre selenmängd än 20 ppm. Det finns nog ingen anledning att ge mer än 50% över minimimängder om man ger selenjäst (om man inte har blodprov som visar allvarlig selenbrist).

Stämmer det som det sas förr att e vitamin till viss del kan ersätta selen?

Nej, E-vitamin kan inte ersätta selen. Däremot är både selen och E-vitamin viktiga antioxidanter. Selen har dock en rad andra funktioner i kroppen som inte kan ersättas av E-vitamin.

Jag ger sommarmineralerna från Polen eftersom de passade bra till höet och de innehåller dagsbehovet av selen, men kanske borde ge tex Selo E i tillägg?

Jag förmodar att ”sommarmineralerna” från Polen innehåller selenjäst. Du kan ju kolla om du ger mer än minimimängden. Det allra bästa är att ta ett blodprov och kolla selennivån (enligt Dr. Kellon bör nivån ligga mellan 0,07 – 0,1 ppm).
 
@spaderÄss innehåller selenjästen från FP e-vitamin eller inte? Jag har inte fattat den biten. Gav förr SeloE vintertid o selevitan sommartid men ger nu mineraler från FP och kompletterar med deras selenjäst o tänkte fortsätta så men är osäker på hur jag ska göra m e-vitamin till vintern.
 
Jag köpte nyligen selenjäst från Forageplus i England. 0,5 kg kostade 270 kr inklusive frakt. Jag ger min häst 0,6 g/dag till en kostnad av 32 öre/dag och 0,5 kg räcker i mer än två år.



Det är inte optimalt att bara ge selen varannan vecka. NRC 2007 och andra fodernormer anger dagsbehovet. Följden blir att hästen får ett stort överskott de dagar du ger selen vilket gör att upptaget blir sämre och hästen kan också göra sig av med en del av det selen som den tar upp (det kommer då ut i urinen till ingen nytta). Tar du dessutom blodprov efter att du har gett en stor dos selen så får du höga selenvärden som inte är representativa för hästens selenstatus. Selenhalten i blodet sjunker sedan under de två veckor som hästen inte får något selentillskott alls.

Jag rekommenderar dig att ge selenjäst varje dag istället för selevitan varannan vecka men eftersom din veterinär är inkopplad måste det ske i samråd med denne. Problemet är väl dels att många veterinärer är rätt okunniga om foder och näringslära dels att de har provision när de skriver ut selevitan. Selevitan är ingen bra produkt. Det är inte bara det att den innehåller fel slags selen (oorganisk selen) det är dessutom inte balans mellan mängden selen och E-vitamin i denna produkt. Produkten är rent ut sagt bland de sämsta selentillskotten som finns på marknaden.

Jag mailade veterinären nu får se vad han säger. Finns de möjlighet att du kan skicka pm till mig å säga exakt var jag får tag på det eller ja länka eller nåt? Hur myclet borde jag ge på en häst på 740 kg? Hur mycket utan brist? Å hur mycket med bristen han har/haft nu. Vill att han ska få i sig rätt ju å vill inte riskera Heller att det blir för mycker.
 
@spaderäss Är också intresserad av selenjästen. Fick hem en kuse i början av sommaren som de senaste 8 åren inte varit i närheten av tillskott av ngt slag alls:crazy: låter som selenbrist skulle förklara en del. Ger nu mer än rek dos,men det var ju av det 'dåliga' selenet ser jag nu..inte alls insatt i detta:nailbiting:
 
@spaderÄss innehåller selenjästen från FP e-vitamin eller inte? Jag har inte fattat den biten. Gav förr SeloE vintertid o selevitan sommartid men ger nu mineraler från FP och kompletterar med deras selenjäst o tänkte fortsätta så men är osäker på hur jag ska göra m e-vitamin till vintern.

Selenjäst innehåller bara selen. När hästen inte går på bete utan utfodras med grovfoder måste man även ge tillskott av E-vitamin.
 
Jag mailade veterinären nu får se vad han säger. Finns de möjlighet att du kan skicka pm till mig å säga exakt var jag får tag på det eller ja länka eller nåt?

Googla ”ForagePlus Horse Feed” så hittar du internetbutiken.

Hur myclet borde jag ge på en häst på 740 kg? Hur mycket utan brist? Å hur mycket med bristen han har/haft nu. Vill att han ska få i sig rätt ju å vill inte riskera Heller att det blir för mycker.

Minimibehovet av selen för en häst som väger 740 kg är 1,5 mg/dag upp t.o.m. lätt ridning. För medelhårt arbete är minimibehovet 1,7 mg och för hårt arbete 1,9 mg.

Jag själv ger 20% mer selen än minimibehovet men eftersom din häst hade ”GROV selenbrist” skulle jag rekommendera dig att ge 50% över minimimängden och sedan ta ett nytt blodprov om ett halvår och kolla hästens selenstatus igen. Du kan väl mejla och fråga din veterinär vilket selenvärde som din häst hade. Du har betalat för analysen av blodprovet så du har rätt att få en kopia av analysresultatet.
 
Jag klickade just hem selenjäst från Forage. Tack @spaderÄss:up: Väldigt billigt om man jämför med det jag gett förr i flytande form som dessutom var fel sort.
 
Det låter lite läskigt att hästen fått tillskott men ändå har så kraftig brist. Blir fundersam på om man borde ge mer än rdi?
Hur är det med marginal för överdosering av selenjäst? Stämmer det som det sas förr att e vitamin till viss del kan ersätta selen?

Jag ger sommarmineralerna från Polen eftersom de passade bra till höet och de innehåller dagsbehovet av selen, men kanske borde ge tex Selo E i tillägg?

Jag gissar att du kanske ger samma "ready mixed supplements-the spring- summer version" som jag har gjort i sommar. Den innehåller bara 0,5 mg selenjäst, så jag har valt att tillföra mer selen.
 
Jag gissar att du kanske ger samma "ready mixed supplements-the spring- summer version" som jag har gjort i sommar. Den innehåller bara 0,5 mg selenjäst, så jag har valt att tillföra mer selen.

Ja det är den men jag ger dubbel dos dvs 60 g mix varav 1 mg selen. Min häst är iofs så stor att han kanske skulle behövt 1.5 mg eller 2 mg.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 788
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 652
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 482
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp