trött å seg häst

NightRain

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga detta. tyckte inte det passade in nånstans. admin får flytta om dom vill

jag är faktiskt lite ledsen nu.. min häst är så trött å seg.. han vill inte göra nånting.. vill inte va ute i skogen inte på banan ingen hoppning inte springa lös.. han villbara stå ute å äta.. jag har uträknad foderstat.. pratat med 4 olika foderrådgivare.. testat att ge riktigt krutfoder.. ingenting hjälper.. hans kompis har nu kommit tillbaka.. (han va såhär innan han åkte på semester åxå) men ingenting kan man göra.., jag vill inte behöva banka fram honom. vill ju att han ska tycka nåt är kul så han blir lite självgående framåt i alla gångarter.. ska mangaloppera måsta man göra ny galoppskänkel vartannat steg annars stannar han till halt typ.. han har fått massage flera gånger, kollat rygg å sadel.. tänder kollade. å han är ju inte trött på det sättet för om man har ridit så b lir han typ inte svettig eller andfådd så kondisen är ju inte dålig heller.. men han har ingen motivation till nånting alls.. så var han inte förut.. började kanske i november.. å inte direkt så han gått för mycket heller tidigare.. hoppning älskade han förut men nu vill han inte.. å de är inte uttjatat för ville verkligen inte göra det för mycket så han skulle tröttna.. men de gjorde han ändå :'-( blir så ledsen av att se honom såhär..
nån som varit med om liknande?
har du nåt tips på vad som man kan göra för att kanske ta reda på vad felet är?
eller tips på övningar man kan testa för att göra honom piggare ?
Nånting?
 
Vet inte vart jag ska lägga detta. tyckte inte det passade in nånstans. admin får flytta om dom vill

jag är faktiskt lite ledsen nu.. min häst är så trött å seg.. han vill inte göra nånting.. vill inte va ute i skogen inte på banan ingen hoppning inte springa lös.. han villbara stå ute å äta.. jag har uträknad foderstat.. pratat med 4 olika foderrådgivare.. testat att ge riktigt krutfoder.. ingenting hjälper.. hans kompis har nu kommit tillbaka.. (han va såhär innan han åkte på semester åxå) men ingenting kan man göra.., jag vill inte behöva banka fram honom. vill ju att han ska tycka nåt är kul så han blir lite självgående framåt i alla gångarter.. ska mangaloppera måsta man göra ny galoppskänkel vartannat steg annars stannar han till halt typ.. han har fått massage flera gånger, kollat rygg å sadel.. tänder kollade. å han är ju inte trött på det sättet för om man har ridit så b lir han typ inte svettig eller andfådd så kondisen är ju inte dålig heller.. men han har ingen motivation till nånting alls.. så var han inte förut.. började kanske i november.. å inte direkt så han gått för mycket heller tidigare.. hoppning älskade han förut men nu vill han inte.. å de är inte uttjatat för ville verkligen inte göra det för mycket så han skulle tröttna.. men de gjorde han ändå :'-( blir så ledsen av att se honom såhär..
nån som varit med om liknande?
har du nåt tips på vad som man kan göra för att kanske ta reda på vad felet är?
eller tips på övningar man kan testa för att göra honom piggare ?
Nånting?

En del hästar är helt enkelt så, lite tjuren Ferdinand. De vill inte göra så mycket mer än att stå still och äta, och ju mindre de rör sig, desto jobbigare blir det förstås att röra sig. Lite hästvärldens soffpotatisar. En del ryttare gillar den mentaliteten, och en sån häst för det kanske bäst hos en sån ryttare, som inte heller vill göra så mycket.

Men det verkar konstigt om han innan varit pigg och arbetsvillig, då undrar man ju i första hand om han har ont någonstans? Är hästen frisk, så skulle jag ta hjälp av en tränare med att försöka komma på hur man kan motivera hästen. Beröm och tydlighet funkar ofta bra, att man är bestämd med vad hästen ska göra, och sen ger den massor av beröm när den gör det. De flesta hästar gillar beröm, så man kan få fram lite mer motivation den vägen.
 
Sådär blev min, det visade sig vara pålagring i en nackkota. Tycker du ska kolla upp hästen hos veterinär för om hästen har ändrat sig och vill ingenting så är det antagligen något som är fel
 
Tänker även att pälssätting/fällning kanske påverkar?
Låter dock som ett fall att åka in och få kollad för att kunna utesluta eller hitta vad det beror på.
 
En av mina blev oförklarligt trög och tråkig, han hade en infektion i kombination med blodmask.
Så mitt råd är veterinär.
 
Veterinär definitivt, en helt vanlig hälta i ett bakben, eller en dubbelsidig kan vara jättesvårt att upptäcka själv, och det kan absolut göra att hästen "bara" är ovillig och seg.
Särskilt om det har hållit på så länge som sedan november.
 
jag har nu kontaktat veterinär å ska åka nästa vecka..
han har pollen allergi men de får han 2 mdiciner emot så han har inte snorat hostat eller gjort nåt annat.. plus at than varit sån här länge. å fått medciin hela tiden. blodprov kommer tas.. ska även kolal genom hela kroppen så inget är fel.. han är 8 år så inget åldersrelaterat..å de har blivit värre å värre med sista månaderna :/
 
Hur länge har du haft hästen?

Bra att du kollar upp den. Min blev sådan av att vara skadad (klinik 1 hittade inte felet) och hade dessutom dåliga blodvärden samt att han tröttnade på min grundridning. Nu är han så gott som självgående (betydligt mer än tidigare i livet eftersom jag ändrat på min ridning) och tappar knappt ens motivationen när han haft små skador senare.
 
Hur länge har du haft hästen?

Bra att du kollar upp den. Min blev sådan av att vara skadad (klinik 1 hittade inte felet) och hade dessutom dåliga blodvärden samt att han tröttnade på min grundridning. Nu är han så gott som självgående (betydligt mer än tidigare i livet eftersom jag ändrat på min ridning) och tappar knappt ens motivationen när han haft små skador senare.

jag har haft honom i lite dygt två år..
ja som sagt får se vad vet säger ska göra en riktig genomgång i alla fall tänkte jag=)
 
Min blev trög och 'lat' när han hade fång.
känns inte som att de skulle vara det.. han är en stor häst på över 700 kg ( nu vet jag att dom åxå kan få fång men är väldigt försiktig å har som sagt vet.tid bokad) han har gått på 14kg hö och lite mineraler selen och liknande (uträknad foderstat) han blev vääääldigt seg när jag slet av skorna i vintras å fick då sko på igen å då blev det lite bättre men sen så "tröttnade" han igen så att säga.. =/
å de är inte heller så att jag nöter på banan utan försöker variera träningen så att säga.. rider mycketi skog å mark vilket han älskade.. på banan är de blandat med både löst. tömkärning dressyr hoppning löshoppning . men har inte varit nåt alls som varit intressant..

i lördags släppte jag honom med vår andra häst lös i paddocken å då spran han :D inte sett han springa så på jätte länge så de va kul att se faktiskt..=)
 
känns inte som att de skulle vara det.. han är en stor häst på över 700 kg ( nu vet jag att dom åxå kan få fång men är väldigt försiktig å har som sagt vet.tid bokad) han har gått på 14kg hö och lite mineraler selen och liknande (uträknad foderstat) han blev vääääldigt seg när jag slet av skorna i vintras å fick då sko på igen å då blev det lite bättre men sen så "tröttnade" han igen så att säga.. =/
å de är inte heller så att jag nöter på banan utan försöker variera träningen så att säga.. rider mycketi skog å mark vilket han älskade.. på banan är de blandat med både löst. tömkärning dressyr hoppning löshoppning . men har inte varit nåt alls som varit intressant..

i lördags släppte jag honom med vår andra häst lös i paddocken å då spran han :D inte sett han springa så på jätte länge så de va kul att se faktiskt..=)

Bra att veterinär är inbokat :)

Min gick att rida trots fång. Vi galopperade och hoppade, han gjorde ALLT jag bad om. Men jag kände att något var tok, han hade minskad bjudning mot hinder.
Ställde av honom, behandlade som fånghäst och när hovslagaren sen kom nästa gång såg vi att det varit ett mindre anfall.

Jag håller tummarna att din häst inte fått fång utan att det är något mer lättbehandlat :)
 
känns inte som att de skulle vara det.. han är en stor häst på över 700 kg ( nu vet jag att dom åxå kan få fång men är väldigt försiktig å har som sagt vet.tid bokad) han har gått på 14kg hö och lite mineraler selen och liknande (uträknad foderstat) han blev vääääldigt seg när jag slet av skorna i vintras å fick då sko på igen å då blev det lite bättre men sen så "tröttnade" han igen så att säga.. =/
å de är inte heller så att jag nöter på banan utan försöker variera träningen så att säga.. rider mycketi skog å mark vilket han älskade.. på banan är de blandat med både löst. tömkärning dressyr hoppning löshoppning . men har inte varit nåt alls som varit intressant..

i lördags släppte jag honom med vår andra häst lös i paddocken å då spran han :D inte sett han springa så på jätte länge så de va kul att se faktiskt..=)
Hur gick det med din häst! @NightRain
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 788
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 652
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 482
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp