häst som gapar..

I

Issa

vad gör man med en häst som tuggar i luften när han får tränset på sig, slutar efter ett tag, men ör det lite ibland... förut gick han med tjockt tvådelat bett (alldeles för stor dessutom) och remont för å stänga igen käften..när jag tog han bytte jag bett till ett litet smalt tredelat och tog bort nosgrimman..det blev han bättre av, men han har inte slutat helt ändå..Nån som har förslag vad det kan bero på?
 
Att stänga igen munnen för att dom gapar då lär man hitta anledningen till att dom beter sig så. Om det inte är störande och det fungerar med nya bettet och träns så är väl det bra. Tyvärr så vet inte jag varför hoppas du får något bra tips av ngn annan.
 
förmodligen öppnar han munnen av ren vana.. sätt på nosgrimma och titta efter om han fortfarande försöker gapa eller om han inser att bettet inte är så tjockt att man behöver gapa längre.. när han slutat försöka gapa kan du ta bort nosgrimman igen..

förresten.. ser du nosgrimman som något dåligt för hästen? det är juh bra om en häst kan gå utan, men går hästen å gapar ska man ha nosgrimma tycker jag..
 
du...han är inte vass eller har vargtänder då>??
det första du ska kålla så är det tänderna!! :mad:
 
han gapar mer när han får nosgrimma, han gör det mycket mindre nu utan, men han har inte slutat helt med det..kanske gör det av vana
 
Har du provat att använda ett bettlöst alternativ? ex ett hackamoore.. om inte så prova å se om han öppnar munnen även då..

en tanke som for genom min hjärna var att hästen kanske försöker andas med munnen. Hästarna behöver mer syre i blodet när dom arbetas och andas in mer luft. det kan hända att något i hästens näsa släpper igenom för lite luft för arbete..
men det är bara om du märker att hästen andas med munnen när han öppnar den..
 
Kolla så att bettet ligger på rätt höjd i hästens mun. Du kanske behöver sänka det ett hål?
 
har provat höja och sänka..värst är han när man spänner en achenrem eller pullar..även fast man knappt spänner åt alls..men som sagt, det är mest i början precis när man tränsat han, när man väl rider gapar han inte, men han har gjort..slutade efter jag bytt bett...
 
Värmer du bettet ordentligt? Hästen kanske tror att det ska göra ont och behöver lite tid på sig att känna så att det inte gör det. Jag skulle rida utan nosgrimma iaf! Är munnen kollad? Hästar som haft fel bett kan ha sår i munnen och ont i tänderna. Eller så kan det vara taggar på tänderna som trycker mot kinderna där nosgrimman sitter därav det större obehaget när nosgrimman kommer på.
 
jag värmer ALLTID bettet i ljummet vatten... skulle aldrig kunna tränsa annars.. mm..han ska kollas av t-läkare snart
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 349
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
900
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp