Bukefalos 28 år!

Häst som hatar bett...(långt)

M

mazarein

vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd..men testar:angel:
Hej!
För att göra en lång historia kort (ja relativt kort iafll:angel: ) så; nuvarande hästen jag köpte för ca 1,5 år sedan, hade vargtänder då som drogs ut. Dessa låg, enligt tandläkaren, inte i vägen för bettet, så han trodde ej hon stördes av dem. Men de åkte ut ändå! Sedan konstaterades det att hon även lyft ett bakben och belastat det mindre för att hon hade ont på samma sida i munnen.

Har haft lite problem med ridingen, då hon bråkat och dragit hela tiden. Blev lite bättre efter att vargtänderna drogs bort, men ändå inte helt bra. Det har varit lite av och till. De sista ca 2 månaderna har jag inte haft någon sadel pga att inte hat någon som passat och hade inte möjlighet att ha kvar sadeln jag tidigare lånat. Och köpte ett eget hackamore äntligen. Så då blev det barbacka på ponnyhackamore. Har testat massor med olika bett, även bettlöst, men inget har funkat bättre än något annat) Men det var som allting bara släppte denna gången. Hon går super helt enkelt! nu har jag en lugn och trevlig häst som är pigg men inte rusar och som släpper fint i alla gångarter och kan tillochmed gå i samlad trav på en volt, vilket hon inte alls kunnat förut...och en glad och nöjd och positiv häst:)

Men nu är det så att vi ska tävla första riktiga tävlingen om ca 1 månad var det tänkt. MEN man får ju inte tävla islandshäst på bettlöst i lättklass:crazy: Så jag tänkte börja nu lite smått att rida ibland på bett igen. Har dessutom köpt ny fin sadel. Men idag, så hade jag samma gamla häst igen:( Hon springer så fort hon får möjlighet, okontrollerbar, otakt i gångarterna, någon "form" av något slag är ju inte att tänka på, ligger stenhårt i handen och lyssnar inte på något:cry:
Så..bett är ju inte alls att tänka på längre!!
Nu har jag då fastslagit att hon helt enkelt hatar bett. Av alla de olika slag...har ett 3-delat nu, men för säkerhetsskull beställde jag ett oledat också, då en tandläkare rekomderat att testa det. Och jag som var så lycklig nu när allting äntligen har börjat gå riktigt bra:love: , efter att innan mest ha velat ge upp ridningen totalt...

Anledningen till att jag vill tävla lättklass är att både hästen och jag är ovana vid tävlande och vill börja lugnt och stabilt utan så mtycket krav som i öppen klass. Och tävla, det ska vi!:cool:
I värsta fall får vi la kanske börja i öppen klass då...

Men någon som har förlsag på bett man kan testa eller tips?, eller någon som vet om man kan få dispans om man har intyg? (gäller islandshästtävlingar) någon som känner igen sig?
Specialicerad veterinär kommer ut nästa vecka...

puh. skönt att få skriva av sig lite med!
MVH Anna
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

ingen som har lust att dela med sig av något:angel:
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Försök att få bettet till en positiv upplevelse igen. Eftersom hon blev bättre när vargtänderna åkte ut så borde de ha stört henne på ett eller annat sätt. Tränsa med bett och hack, och rid endast på hacket i början. Då "är" bara bettet där utan att vara jobbigt.
Kan vara värt att prova.

I övrigt vet jag ingenting om islandstävlingar. Fråga inne på det forumet? :)
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Känner igen mig...min häst har inga problem i munnen (kollad) men tycker ändå inte om bett. Rider också barbacka på hackamore för det mesta och då är han avslappnad och harmonisk...

Har provat det mesta i bettväg känns det som, tredelat, tvådelat, rakt, fasta ringar m.m. Men idag provade jag ett rakt med tungfrihet och det verkade han faktiskt gilla!! Och sen har jag fått tips här om ett bett som heter Novabettet, så det ska jag inhandla när ebben i kassan dragit sig undan och prova.

Men tror också som Tigerfisken, att har de gått utan bett länge behöver de nog vänja sig vid det igen.
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Tigerfisken!? Vilken förolämpning! :rofl:

Vad är det för bett som är tillåtna i silandstävlingar? Är det allt inom humana gränser i tränsbettsväg?
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Tigertofflan skrev:
Försök att få bettet till en positiv upplevelse igen. Eftersom hon blev bättre när vargtänderna åkte ut så borde de ha stört henne på ett eller annat sätt. Tränsa med bett och hack, och rid endast på hacket i början. Då "är" bara bettet där utan att vara jobbigt.
Kan vara värt att prova.

I övrigt vet jag ingenting om islandstävlingar. Fråga inne på det forumet? :)

aa, precis! smart det där med både bett och hack..ska jag nog testa imorrn!:idea: mm, ska la fråga på d forumet med tänkte jag, håller på o kollar upp reglerna i SIF just nu...I lättklass är alla tränsbett som är avsedda för ridning och som passar hästen väl tillåtna. Allts alla "seriösa" och "normala" bett som sidostycket sitter fast i samma ring som man har tygeln i..I öppen klass så tror jag att vissa bettlösa har blivit tillåtna och där är även stångbett och dylikt tillåtet.
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Bubbla skrev:
Känner igen mig...min häst har inga problem i munnen (kollad) men tycker ändå inte om bett. Rider också barbacka på hackamore för det mesta och då är han avslappnad och harmonisk...

Har provat det mesta i bettväg känns det som, tredelat, tvådelat, rakt, fasta ringar m.m. Men idag provade jag ett rakt med tungfrihet och det verkade han faktiskt gilla!! Och sen har jag fått tips här om ett bett som heter Novabettet, så det ska jag inhandla när ebben i kassan dragit sig undan och prova.

Men tror också som Tigerfisken, att har de gått utan bett länge behöver de nog vänja sig vid det igen.

oki, mm d låter ju lite som min pålle då! Men vad är Novabettet för något då?..måste jag undersöka =P
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Ja, okej! Men i så fall kan säkert novabetten vara en idée! Det är ett silikonbett (som jag förövrigt inte ridit på själv) som lär vara väldig mjukt och trevligt och bra för hästar som är lite bettnegativa. Ska även gå att skära i så det blir smalare.

http://www.werinova.se/kontakt.htm

Finns att köpa bland annat på http://www.ryttare.com för 275 kronor.
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Okej! kanske man borde testa då! men en sak jag inte förstår är att: "Det är viktigt att det ligger rätt i hästens mun, och att din hästs tänder skaver sönder bettet." Alltså "rätt i munnen"-delen förstod jag..men varför ska tänderna skava sönder bettet..?:crazy: Men det låter intressant!
Tack "tigerfisken";) !
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

Det ska det inte, dom har missat ett "inte" där ;) Skavs bettet upp blir det ju räffligt och otrevligt.

haha, varsågod :D
 
Sv: Häst som hatar bett...(långt)

ah okei! gud jag tänkte väl! förstod inte riktigt vad det skulle vara bra för:p Men okei, då förstår jag!
Tack
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 428
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 363
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 161
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp