Lösning för bomhoppare

Thera

Trådstartare
Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid kunnat utlösa bommen utifrån.

(Lasta är inga som helst problem, inte heller att vara i transporten när jag är med, utan det är när hon blir själv som hon får panik. Vi håller på att träna, träna och åter träna.)

Vi har ett 1,5-hästars Ifor Williams, så nu är min tanke att ev höja frambommen till översta läget för att förhindra hopp. Problemet är då att hon skulle kunna gå under då hon bara är 115 cm hög.
Därför funderar vi på att såga till en tjockare plywoodskiva som vi fäster i överkant i bommen, och kilas fast mot järnbalkarna i stommen på sidorna.
Typ så här:
C2E1435B-E932-4129-9E92-929DA92273FF.jpeg


Nu är frågan om det blir för stor skaderisk om skivan inte går ner till golv?

För om vi har den hela vägen till golv och hästen ändå hoppar så kommer hon ju bli hängande på skivan även om bommen släpper.

Fördelen med skiva är ju att jag ev också skulle kunna köra henne baklänges om nu detta ändå inte funkar. Då har hon iaf lite stöd för rumpan om vi måste bromsa plus att vi slipper oroa oss för att hon kommer under bommen och försöker ta sig ut via skötardörren.

(Just nu tränar vi mycket på att vara själv i stallet och stå i transporten när jag är med, men nån gång måste vi ta oss vidare och verkligen stänga och köra..)

Andra synpunkter är jättevälkomna!
 
Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid kunnat utlösa bommen utifrån.

(Lasta är inga som helst problem, inte heller att vara i transporten när jag är med, utan det är när hon blir själv som hon får panik. Vi håller på att träna, träna och åter träna.)

Vi har ett 1,5-hästars Ifor Williams, så nu är min tanke att ev höja frambommen till översta läget för att förhindra hopp. Problemet är då att hon skulle kunna gå under då hon bara är 115 cm hög.
Därför funderar vi på att såga till en tjockare plywoodskiva som vi fäster i överkant i bommen, och kilas fast mot järnbalkarna i stommen på sidorna.
Typ så här:
Visa bifogad fil 110463

Nu är frågan om det blir för stor skaderisk om skivan inte går ner till golv?

För om vi har den hela vägen till golv och hästen ändå hoppar så kommer hon ju bli hängande på skivan även om bommen släpper.

Fördelen med skiva är ju att jag ev också skulle kunna köra henne baklänges om nu detta ändå inte funkar. Då har hon iaf lite stöd för rumpan om vi måste bromsa plus att vi slipper oroa oss för att hon kommer under bommen och försöker ta sig ut via skötardörren.

(Just nu tränar vi mycket på att vara själv i stallet och stå i transporten när jag är med, men nån gång måste vi ta oss vidare och verkligen stänga och köra..)

Andra synpunkter är jättevälkomna!
Jag valde en rätt dyr lösning till min bomhoppare 🙈. Jag bytte till ett Ume B50 där hästarna står baklänges och då är bom vid bogen inte nödvändigt. Har bara provåkt en gång än men är hittills mkt nöjd. Kan tillägga att tanken att byta till en tvåhästars istället för 1,5 redan fanns, men det gick fortare än tänkt när skrället hoppade över bommen 🙈.
 
Om den ska sitta så stadigt att den inte rör sig om du kör baklänges så kommer den nog inte åka ner när du lossar bommarna. Då måste den ju verkligen sitta fast så i prakten borde det bli samma sak som om den går ner till golvet..

Men får man ens köra framlänges om bommen sitter så högt att hästen i prakten inte får stöd mot bogen? Då har den ju ingenting att ta stöd mot vid tex en kraftig inbromsning utan kommer typ slå i huvudet. Låter inte alls bra.
 
Om den ska sitta så stadigt att den inte rör sig om du kör baklänges så kommer den nog inte åka ner när du lossar bommarna. Då måste den ju verkligen sitta fast så i prakten borde det bli samma sak som om den går ner till golvet..

Men får man ens köra framlänges om bommen sitter så högt att hästen i prakten inte får stöd mot bogen? Då har den ju ingenting att ta stöd mot vid tex en kraftig inbromsning utan kommer typ slå i huvudet. Låter inte alls bra.

Sidobalkarna går in ett par centimeter, så den kommer bara fästas i bommen, och sen kilas fast så den inte kan röra sig varken framåt eller bakåt.

Såhär:
D3399388-8CCC-4A9D-8B27-5E6F2E472FFC.jpeg


Jag vill inte fästa den mer då den måste kunna släppa med bommen, men min fråga var om skaderisken blir för stor om skivan inte går ner i golv?

Angående bommens höjd känns det farligare att ha den lågt och hon hoppar, eller om man kör utan så hon tar sig ut genom skötardörren.
Hennes boxdörr är i samma höjd och den står hon och tittar ut genom ofta.
 
Ser ut som du har en rätt genomtänkt lösning, du skulle ju kunna bolstra nederkanten på playwooden, så hon inte kan skrapa sig på den.

Har också en bomhoppare, liten än så länge, men han växer ju. Sist hade jag bommen på högsta och kort, kort, kort snöre, men han lyckades ändå kravla över ett ben i ett obevakat ögonblick.
 
Ser ut som du har en rätt genomtänkt lösning, du skulle ju kunna bolstra nederkanten på playwooden, så hon inte kan skrapa sig på den.

Har också en bomhoppare, liten än så länge, men han växer ju. Sist hade jag bommen på högsta och kort, kort, kort snöre, men han lyckades ändå kravla över ett ben i ett obevakat ögonblick.

Ja, jag tänkte också på det, eller ev sätta på sån mjuk gummigardin som finns på mellanväggar i en del släp.

Kommer också förmodligen helgardera med en lågt sittande halsring, men att hon får ha huvudet relativt fritt.

Visst är det obegripligt hur de lyckas hoppa, och obehagligt framförallt, jag är typ traumatiserad själv.. 😩
 
Kan du inte bygga en hel vägg under bommen som ponnyn kan luta sig emot och låta ponnyn åka baklänges?
Problemet med skiva ända ner i golv blir då att om hon mot förmodan skulle komma loss, vända sig och hoppa, kommer hon inte ner även om vi löser ut bommen.

Det här är en ponny som en gång lyckats gå under frambommen, runda mellanväggen och ställa sig bakochfram på andra sidan. Min sambo sa plötsligt ”nu ser jag en svans i fönstret, ska det vara så?” 😳

Så vill hon så lyckas hon med mycket.. 😩
 
Problemet med skiva ända ner i golv blir då att om hon mot förmodan skulle komma loss, vända sig och hoppa, kommer hon inte ner även om vi löser ut bommen.

Det här är en ponny som en gång lyckats gå under frambommen, runda mellanväggen och ställa sig bakochfram på andra sidan. Min sambo sa plötsligt ”nu ser jag en svans i fönstret, ska det vara så?” 😳

Så vill hon så lyckas hon med mycket.. 😩
Dubbla grimskaft, bindas som på stallgången, och åka bakåt som ovan? En sån liten får ju plats med huvudet att göra det.
 
Min bomhoppande lilla ponny satte jag med kort grimskaft i sidan, satte i öronproppar och framförallt ett hösegel framför. Då fanns det inget utrymme framför bommen att hoppa till och jag upplevde henne lugnare när man gjorde på det sättet. Från att hoppa ganska omgående efter att transporten börjat rulla, så stod hon som ett ljus även på långa resor och blev inte längre svettig eller uppstressad.
Sätter man höseglet i veka krokar/snören så är det lugnt även om hästen skulle hoppa ändå, så jag skulle prova det i första hand.

På plywoodspåret skulle jag hellre hänga upp en gummimatta eller liknande med lite tyngd och låta den gå hela vägen ner till golvet, då är "dörren stängd" men behöver man lossa bommen så är den inte i vägen.
 
Min bomhoppande lilla ponny satte jag med kort grimskaft i sidan, satte i öronproppar och framförallt ett hösegel framför. Då fanns det inget utrymme framför bommen att hoppa till och jag upplevde henne lugnare när man gjorde på det sättet. Från att hoppa ganska omgående efter att transporten börjat rulla, så stod hon som ett ljus även på långa resor och blev inte längre svettig eller uppstressad.
Sätter man höseglet i veka krokar/snören så är det lugnt även om hästen skulle hoppa ändå, så jag skulle prova det i första hand.

På plywoodspåret skulle jag hellre hänga upp en gummimatta eller liknande med lite tyngd och låta den gå hela vägen ner till golvet, då är "dörren stängd" men behöver man lossa bommen så är den inte i vägen.

Smart med gummimatta! Hade absolut varit en möjlighet om man kör framlänges, kör du baklänges gillar jag tanken på extra stöd.

Hur högt hade du bommen?

Jag funderar på att komplettera med öronproppar och hösegel, har hört både hästar som blir bättre, men även hästar som inte stoppar och gör mos av höseglet. (Undrar om man kan tillverka ett själv?)

Har också funderat på att hänga upp en sån där Likit-sten som kanske kan distrahera henne lite.
 
Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid kunnat utlösa bommen utifrån.

(Lasta är inga som helst problem, inte heller att vara i transporten när jag är med, utan det är när hon blir själv som hon får panik. Vi håller på att träna, träna och åter träna.)

Vi har ett 1,5-hästars Ifor Williams, så nu är min tanke att ev höja frambommen till översta läget för att förhindra hopp. Problemet är då att hon skulle kunna gå under då hon bara är 115 cm hög.
Därför funderar vi på att såga till en tjockare plywoodskiva som vi fäster i överkant i bommen, och kilas fast mot järnbalkarna i stommen på sidorna.
Typ så här:
Visa bifogad fil 110463

Nu är frågan om det blir för stor skaderisk om skivan inte går ner till golv?

För om vi har den hela vägen till golv och hästen ändå hoppar så kommer hon ju bli hängande på skivan även om bommen släpper.

Fördelen med skiva är ju att jag ev också skulle kunna köra henne baklänges om nu detta ändå inte funkar. Då har hon iaf lite stöd för rumpan om vi måste bromsa plus att vi slipper oroa oss för att hon kommer under bommen och försöker ta sig ut via skötardörren.

(Just nu tränar vi mycket på att vara själv i stallet och stå i transporten när jag är med, men nån gång måste vi ta oss vidare och verkligen stänga och köra..)

Andra synpunkter är jättevälkomna!
En billigare variant är att du fyller upp utrymmet framför bommen med tätpackat småbalshö. Tätt Hö ända upp till bommen. Du sätter en skiva , platta ända ned till golv, under hela bommen så höet stannar kvar.

På så sätt så kan ponnyn hoppa med framfötterna över bommen men kan aldrig ramla över. Ponnyn får väl stå med fötterna upp och äta hö mellan framfötterna då om den inte hoppar tillbaka. Otroligt vad viga och starka hästar kan vara.

Baklänges i en kärra som inte är byggt för det har jag tyckt känns olustigt men med en liten häst och en bra kärra så kanske. Grannen kör shettisen så oberoende av kärra.
 
Baklänges i en kärra som inte är byggt för det har jag tyckt känns olustigt men med en liten häst och en bra kärra så kanske. Grannen kör shettisen så oberoende av kärra.
Jag kör också (mycket trygg) shettis baklänges men hade inte velat göra det med större häst. Det är något bökigt att lasta/lyfta/fälla rampen med häst i. Har man inte de problemen (hellång bom bak kanske?) Funkar det nog bättre.
 
Smart med gummimatta! Hade absolut varit en möjlighet om man kör framlänges, kör du baklänges gillar jag tanken på extra stöd.

Hur högt hade du bommen?

Jag funderar på att komplettera med öronproppar och hösegel, har hört både hästar som blir bättre, men även hästar som inte stoppar och gör mos av höseglet. (Undrar om man kan tillverka ett själv?)

Har också funderat på att hänga upp en sån där Likit-sten som kanske kan distrahera henne lite.
Jag hade bommen i normalhöjd för bästa stöd, några cm hit eller dit hade inte spelat någon roll om hon väl bestämt sig för att hoppa.
Du kan göra ett eget hösegel av en Ikeakasse 👍
 
En billigare variant är att du fyller upp utrymmet framför bommen med tätpackat småbalshö. Tätt Hö ända upp till bommen. Du sätter en skiva , platta ända ned till golv, under hela bommen så höet stannar kvar.

På så sätt så kan ponnyn hoppa med framfötterna över bommen men kan aldrig ramla över. Ponnyn får väl stå med fötterna upp och äta hö mellan framfötterna då om den inte hoppar tillbaka. Otroligt vad viga och starka hästar kan vara.

Baklänges i en kärra som inte är byggt för det har jag tyckt känns olustigt men med en liten häst och en bra kärra så kanske. Grannen kör shettisen så oberoende av kärra.

Jag har funderat på hö, men så vitt vi har sett så har hon inte försökt hoppa tillbaka av sig själv, så har man en skiva är risken att man får såga ner henne.

Första gången hon hoppade var det en sadelkammare framför, det stoppade inte henne, så fråga är om nåt annat gör det..
 
Vår 173 cm höga bomhoppare gick det inte att höja någon bom på så jag satte på henne en halsring som jag fäste lågt fram i transporten. Fäste den inte i bommen eftersom hon gjorde så att hon backade så långt det gick och sedan bara slängde upp frambenen över bommen. Tanken var alltså att halsringen skulle hindra att hon gick så långt bak att denna taktik funkade. Sedan gav jag henne en dos plegicil de första gångerna vi åkte transport, och åkte inte så långt så den hann gå ur under färd. Efter 4-5 gånger körde vi utan pleg och bara med halsring. Hästen har sedan dess inte försökt hoppa över bommen. Beteendet kom förmodligen av inre stress och att hon inte riktigt förstod att allt gick bra bara man stod kvar bakom bommen.
 
Jag har funderat på att plegga henne när vi tränar, problemet är att vi nog inte kan plegga när vi verkligen ska börja åka på riktigt sen då vi mestadels kommer åka till utställningar.

Smart med halsringen! Jag hittade denna lösningen från UK, verkar skitsmart!

BD985F72-75EE-4C2B-9E87-64FFB263F12C.jpeg


Är det nån som har provat?
 
Har ni möjlighet att låta henne stå i en stilla transport och äta?
Det kan vara ett sätt att träna på att vara ensam i transporten, men utan att den rullar. Som ett steg på vägen, för att bli bekvämare med att lämnas ensam där inne. Börja med korta stunder och öka successivt
 
Har ni möjlighet att låta henne stå i en stilla transport och äta?
Det kan vara ett sätt att träna på att vara ensam i transporten, men utan att den rullar. Som ett steg på vägen, för att bli bekvämare med att lämnas ensam där inne. Börja med korta stunder och öka successivt

Japp, vi har övat cirka 10-15 gånger redan, gått in från alla håll, backat, vänt, ätit däri och trickstränat för att omprogrammera henne till att det blir extra kul i transporten.

Hon är helt orädd för allt så länge vi inte stänger och jag försvinner utom synhåll.

I grunden tror jag inte det är själva transporten som hon är mest rädd för, utan att hon blir stressad över att vara själv och då till slut får panik och ska ta sig ut.
Jag har därför lagt mycket tid på att hon ska lära sig vara själv i tex stallet och kunna lugna sig själv i olika situationer.

Sist vi tränade stod hon i transporten med alla luckor öppna och var fortfarande lugn när jag hoppade ur och gömde mig precis utanför skötardörren. 👍🏻
 
Jag har funderat på hö, men så vitt vi har sett så har hon inte försökt hoppa tillbaka av sig själv, så har man en skiva är risken att man får såga ner henne.

Första gången hon hoppade var det en sadelkammare framför, det stoppade inte henne, så fråga är om nåt annat gör det..
Fast det är ju mest hennes problem om hon inte hoppar tillbaka. Liksom. Lite tufft men hon är smart nog att fatta så småningom. Att ha höbalar upp till bommen hindrar henne från att falla över bommen och hon kan inte göra så mycket mer än att stå där och äta mellan benen eller hoppa tillbaka. En sadelkammare gör inte det eftersom den fyller inte upp utrymmet. Hon kan väl stå på två ben över men om du övar med höbalar framför och upp till bom och inte kör som @Chili skrev så kanske hon lugnar ned sig. Knyt aldrig grimskaftet för kort för det är djurmisshandel att inte låta hästen balansera med halsen i kärran.
 

Liknande trådar

Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 117
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 052
Senast: Korven
·
Utrustning Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara...
Svar
2
· Visningar
1 210
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 536
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp