Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Hur har du lyckats tolka det så bakvänt som det nånsin går?
Vad jag menar, är att hästarna ska ha tillgång till modern stallanläggning, anpassad för att hästar ska kunna gå in och ut som de vill dygnet runt.
De hästar som behöver ska givetvis ha täcke.

Man blir :eek: över hur missförstådd det går att bli!!

Ok mitt misstag
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

:eek: jooo alla som har sina hästar på lösdrift är fullständiga idioter som aldrig tar ut veterinär till sina hästar:eek: vi låter dem stå ute i flera timmar när det regnar (att dom överlever:crazy:):eek: dom får heller inte tillräckligt med motion då dom bara kan vara skogsmullehästar:eek:
Allvarligt:confused:
Nä, det är bättre att det inte finns nån lag på att hästen har rätt att vistas ute så dom slipper bli blöta...;)
Det är mer skrämmande, tycker jag, att så många resonerar så som du skrev...:eek:
Läste du vad jag skrev. Jag tyckte det var konstigt om hon inte ville att de skulle ha möjlighet till att gå in. Hela poängen med lösdrift är väl att de kan gå in och ut som de vill?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men snälla du. Nu blir jag riktigt rädd. Tycker du på allvar att det vore bra om reglerna ändrades så hästarna lagligt sett kan stå flera timmar i sträck i spöregn utan möjlighet till skydd. Så de blir genomblöta och nerkylda?
Ser att du fortsätter med dina konstiga inlägg. Lönar det sig att kommentera eller bemöta dom? Misstänker att det är bortkastad tid.
Du har ju inte ëns svarat på # 113!

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Inte enbart till dig, men..
Varför verkar så många vara emot och nästan attackera quigley?(inläggen om att hästar dött i hagen då) Har sett flera svar på h*ns inlägg som verkar så negativa och i stilen ''varför är du inte rädd när...'' vilket ju inte har med saken att göra. Naturligtvis blir man mest orolig över att släppa dem i hagen om erfarenheten är att det är där de blir skadade? (har inte noterad vilka svaren kommer ifrån, men de som skrivit vet väl vilka de är) H*n har ju en anledning att vara rädd eftersom två hästar dött, men släpper ändå ut dem i hage. Det tycker jag är bra gjort!

Det känns lite som om tex jag hade skrivit att jag blev rädd för att rida efter att jag bröt armen, och så skulle folk sitta och hacka ner på mig för det, trots att jag fortsatte rida (åtminstonde tills jag inte är helt skräckslagen) och aktiverar min häst på andra sätt. Det är ju i båda fallen ganska naturligt att bli rädd, eller hur?
(stora skillnaden är väl att min häst knappast mår lika dåligt av att inte bli riden som quigleys hästar skulle ha gjort om de aldrig fick gå ut..men nu får de ju gå ut).

mina två cent.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Bor i Frankrike. Har ser man manga stall var hastarna star mycket inne. :( Ska hasten ut far agarna ta ut dem sjalva, agarna orkar inte ta sig till stallet tva ggr per dag for att ta in och slappa ut sin hast.
Finns manga bra stall har ocksa. Vet om en dyr dressyrhast har i narheten som far komma ut varje dag. Kor man forbi en kall eller regnig dag sa kan man vara ganska saker pa att den hasten star ute i sin hage i alla fall fast inga andra hastar ar ute, tacket pa om nodvandigt. :bow:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

nu har jag inte läst hela tråden, utan svarar enbart på första inläget av TS.

shit.... vad korkade vissa människor är :mad:.... som om hästen skulle vara känslig. Mina hästar blir sura i boxen och kan sparka om jag bara släper ut dem en timma senare än vanligt. Än så länge går de fortfarande ute, dock täckade, men ändå ute, där en häst bör vara så mycket som möjligt.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

de har fått en skrittmaskin som används flitigt så nååågot bättre har det blivit men nej, de har det inget vidare.

även polishästarna huserar där. Men dessa hästar motioneras och rids iaf ut till skillnad från hobbyhästarna på ryttis mittemot.

En liten förbättring iallafall.
Fortfarande grymt liv för en häst...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Absolut djurplågeri!!
Det är så onaturligt det bara kan bli för en häst att stå still inne hela dagen!
Jag vet tyvärr oxå en häst som behandlas lika som den du beskriver, och han har också väldiga beteendestörningar och visar jättetydligt att han lider, men ändå är det ingen som gör något åt saken. För jävligt!! Fattar inte att ägaren inte GÖR nåt! (o detta är en väldigt erfaren tävlingsryttare)
När man gör så mot sin häst så handlar det inte längre om hästens bästa utan om ryttarens!
Sen är det skit samma om ryttaren envisas med att det är för "hästens bästa" o att den inte ska skada sej osv, det är djurplågeri, punkt slut.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

det var ju det jag menade...Man kan inte dra upp allt

Nej nu ska ja dra iväg ut med min nya minkpäls och ekorrboots å tjacka en vurre av sabeltandad tiger
ekorrboots HAHAHAHAHA vilken syn! :D
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är inte försvarbart att ha något djur på ett sätt som gör att de inte kan få utlopp för sitt naturliga beteende.
Jag tycker man ofta hör att hästen inte kan gå med andra hästar och därför få gå ensam om den överhuvudtaget får gå ut, men varför? visst det finns säkert undantag men de flesta hästar måste väl ändå kunna gå med andra hästar?
Angående innekatt så tycker jag det är mindre lidande än att ha en häst ensam i en box. Katten har som redan skrivits betydligt större utrymme att röra sig och är dessutom solitärt levande och har inte samma behov av social kontakt, jag tycker ändå att det är helt fel att ha katter endast inne, de bör liksom alla andra djur få göra vad de är skapta för.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Var och besökte mitt gamla stall häromdagen.

I en av boxarna står ett halvblod. En jättefin häst men den står och väver och sparkar med bakbenen hela tiden.
De övriga i stallet berättar att hästen är svårhanterlig.
Ägaren kallar den dock "känslig"..

Hur som helst så har denna häst helt klart beteendestörningar.

Inte konstigt visar det sig då denna häst aldrig får gå i hage!!

Ägaren tar ut och rider den någon timma max per dag eller så longeras den i paddocken.
23 timmar tillbringas alltså i en box.
Motiveringen till att hästen inte får vara ute är att den kan inte gå med andra hästar och de vill inte göra en egen hage till den för den skadar sig så lätt och får mugg osv..

De vill att hästen ska bli en tävlingshäst.

Jag får svårt att andas när jag ser och hör sådant här!
För mig är det ett grymt djurplågeri och jag kan inte förstå varför inte ägaren ser att hästens beteende är relaterat till ständig boxvila!
Hästen kan inte ens se andra hästar dagtid utan står där ensam i mörkret.
Sedan påstår ägaren att hästen är känslig!
-Känslig!!!!!!!!

Då kom jag och tänka på när jag skulle hyra en box i 2:a hand på Göteborgs Ridhus.
Boxen var till uthyrning i 3 månader och jag, som inte kan rida :D, tänkte att jag och min unghäst skulle stå där och få tillgång till en manege och instruktör som var inkl. i den hutlösa stallhyran.;)

Jag frågar vart hagarna finns och då visar dom mig en sandpaddock där varje häst fick stå 1 timma per dag ensam!!

Jag ställde mig givetvis inte på ridhuset.
Min kille var van vid att vara ute den mesta delen av dygnets timmar.
Jag vet inte om rutinerna är ändrade på GRK nu?

Så nu min fråga till er som faktiskt har hästarna inne.
Jag anser det ju vara djurplågeri men har ju inte lagen med mig så alltså har ni "rätt".

Men hur kan ni motivera att en häst inte får gå i hagen??

Och hur ska övriga stallkamrater till ovan nämnda häst klara av att se på?
Vad kan dom göra?

Vad tycker ni andra, som liksom mig tycker att det är djurplågeri att ha en häst instängd i en box, att man ska göra och KAN man göra någonting ö.h.t?

Ps! Kommer från travet där tävlingshästarna många gånger har ett högt ekonomiskt värde men har hittills inte träffat på en tävlingsindivid som inte har fått gå i hage!
Tvärtom brukar det vara ett krav från kretsen kring hästen att den ska ha tillgång till hage när den är ute och reser/tävlar.
Så kommentarer om att tävlingshästar kan skada sig köper jag inte..


Jag vet en som köpte en fin dressyrhäst som aldrig hade vart ute nån gång i hela sitt liv fram till den var 6 år :confused::mad:!!! Den hade blivit riden i ridhus som låg ihop med stallet och där emellan var det ju fortfarande inomhus!! så jääävla taskigt jag fattar inte hur man kan ta ifrån en häst livet på det viset!! :eek: När hästen kom ut vart den ju helt chockad över att det fanns en anna värld!:crazy:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jo min tränares argument för att hästarna ska stå inne:

- De tycker inte om när det är lerigt och blött

- Skaderisken vid dåligt väder är större liksom om de gud-förbjude skulle gå med andra hästar i samma hage

- Den äldre hästen får lätt mugg

- Den yngre hästen ska snart ridas in och behöver vila mycket

- Den äldre hästen tränas så hårt att han inte orkar gå i hage

- Den äldre hästen måste ha kvar energin när den ska ridas

- Båda hästarna får röra sig ca 2h om dagen i skrittmaskinen eller ridas.

- De får faktiskt gå ut när det är torrt och soligt.

- Tävlingshästar behöver överlag vila mycket

- Båda hästarna mår bra och är välmusklade (faktiskt sant att de var anläggningens mäst välmusklade hästar)

Vilka dåliga argument, jag ver verkligen inte om jag ska skratta eller gråta :rofl::cry: Min polle ser aldrig så lycklig ut som när han hittar en riktigt lerig fläck i hagen att vältra sig i .. :love:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

FY!!, hästar mår psykiskt dåligt av att bli behandlade så där. man vill väl ha en glad individ som häst ?, jag red förr på en ridskola men ganska små hagar, men alla hästar fick iaf vara ute hela dagen, det är ju bättre att få vara ute i friska luften i en relativt liten hage än att stå inne i spåndammet hela dagen,..
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

men gud ja vilka argument! tränas så hårt att den inte orkar gå i hage?? hur går det ihop? Och jag förstår inte människor som klipper, täckar och till och med springer fram och kör upp hästarna när dom försöker rulla sig bara för att dom inte ska bli smutsiga??!! :confused:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Ser att du fortsätter med dina konstiga inlägg. Lönar det sig att kommentera eller bemöta dom? Misstänker att det är bortkastad tid.
Du har ju inte ëns svarat på # 113!

LIA

Jag missförstod inlägget. Har redan komenterat det. Men eftersom du är ofelbar kanske det inte är nödvändigt.

Sen vad i det inlägget var det att svara på?

Du tycker ju bevisligen att jag saknar intelligens vad gäller ämnet så vad skulle få dig att ändra dig? Att sätta saker i relation till varandra är ju helt onödigt.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

hästarna i hovstallet får gå i hage två månader per år.
de köps in som unghästar, ställs in i en box, står där dygnet runt, utom då de får komma ut och tränas eller gå i skrittmaskin i två timmar per dag. sedan går de som sagt på bete i två månader per år. så lever de tills de blir 20-25 år och får flytta till en "fodervärd" och leva sina sista år "i frihet" :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 774
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp