Bukefalos 28 år!

Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

C

Callitsson

Hejsan! Det är så att jag skulle behöva lite tips!
Min häst har väldiga problem med att ridas ut själv.
Han vill helt enkelt inte och protosterar på alla möjliga sätt och vis.
Om man kommer ifrån stallet bara ett par meter så tvärvägrar han. Ibland om te x kommer ut på åkern så ska man gå in på en stig så stannar han upp står där ett tag sen typ halvstegrar han, vänder sig om bockar och skenar hemåt.
Snälla är det ingen som har någon lösning hur f*n jag ska få hästen att börja kunna ridas ut utan sällskap?
Lika så om man rider ihop med någon så kan han få för sig att gå hem eller så MÅSTE han gå bak i rumpan på den andra hästen.
Han SKA kunna ridas ut själv men nu har jag lite slut på idéer.
Vet ej om man får ta hjälp på nått sett av rytinerade hästfolk för att få bort hans bockningar.
Han kan också ibland bocka till om man galopperar.
Och han gör inte så små bockningar! =/ Har även börjat småstegra på sista tiden.
Och han har inte ont bara så att ni vet, han lider inte av något på något sätt han är bara allmänt smart och bestämt! Tacksam för svar! /Hanna :D
[/COLOR]
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hoho?? :confused:
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hmm.. Himla svårt, men antingen kan du ju prata med någon tränare eller liknande. Annars.. ja, jag vet inte.. :( Lycka till, iaf! :bump:
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Jag har samma problem med min och har fått rådet att leda. Gå korta bitar i början och öka efterhand som det går bra. Vi hade stegringar i början nu är det inte alls ofta. Det är en tydlig protest för att jag ignorerat hästens första signaler på att den inte vågar. Numer ser jag tydligt när stegringar är på g och då brukar jag leda åt ett annat håll eller stanna och lugna lite. Det viktiga är att vi vänder när jag vill och inte för att hästen konstrar. Samtidigt som det finns en anledning att den konstrar. Min är inte alls van att gå själv och de andra i stallet ropar efter den när vi ska gå.

När ledandet funkar så kan man sitta upp och rida en stund. Kanske leda på väg ut och rida på väg hem.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hej hej! Okej men det är inte så att han är rädd eller feg det är bara det att han vill inte ridas iväg. Jag bromenerade mkt med honom. I två veckor i början men jag funderar på om jag ska börja tömköra honom iväg. Det lär ju funka?! Jag har gått små bitar iväg men det är så att ibland vill han gå iväg en lång bit innan han brottesterar och ibland räcker det med tre steg! hehehe... jag har en smart totto som jag inte ibland vet hur jag ska överlista! ;) :rofl:
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hej hej! Okej men det är inte så att han är rädd eller feg det är bara det att han vill inte ridas iväg. Jag promenerade mkt med honom. I två veckor i början men jag funderar på om jag ska börja tömköra honom iväg. Det lär ju funka?! Jag har gått små bitar iväg men det är så att ibland vill han gå iväg en lång bit innan han brottesterar och ibland räcker det med tre steg! hehehe... jag har en smart totto som jag inte ibland vet hur jag ska överlista! ;) :rofl:
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Är han inte feg så har han väl helt enkelt kommit på vad det är som funkar för att slippa. Är det bara just som ni lämnar stallet som han jobbar sig eller är det hela tiden som ni är ute? Är det bara själva grejen att lämna stallet så led iväg honom i början och sitt upp när ni kommit iväg en bit.
Oavsett varför han inte vill gå själv så verkar han iallafall kommit på ett effektivt sätt att få sin vilja igenom. Det ska han ju inte få.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Min är tvärtom. du kan inte leda honom ensam, då är han hur feg som helst. men rida går bra :/
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

mm... det där kan ju va rätt svårt jag hade också en häst som höll på så. men det som hjälpte var som sagt bestämmda promenader och dressyr. den häst jag har idag kan också va bråkig och vilja gå sin egna väg,inte alltid hemåt och det är samma där, dressyr. sammarbetsövningar och stimulanser gör mycket mer än vad man tror och ibland hittar man lösningar där man inte trodde de fanns. bråka inte utan försök övertala eller vänta ut, när min börjar bråka ställer jag mig bara rakt upp å ner å håller med fast hand kvar honom tills han slutar å sen kan vi fortsätta, så fort det börjar så stannar vi igen å lugnar ner oss.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Jag har läst om en likadan situation som en hästtränare snabbt fixade på detta sätt:

Hästen kom iväg en bit från stallet och skenade sedan hemåt i vanlig ordning. Ryttaren tillät hästen göra detta, men istället för att ställa in den i stallet eller släppa ut den i hagen band han fast hästen i ett kort rep utan mat eller vatten.
Där fick den stå i några timmar och ha enormt tråkigt!

Sedan hoppade han upp på hästen igen, samma procedur upprepades. Hästen skenade hem, men han band upp den igen i några timmar.

Detta upprepades några gånger (över några dagar), tillslut så förstod hästen att det var roligare att ridas ut i skogen än att skena hem. För om den vände hem på eget bevåg fick den stå vid stocken ett bra tag och tråka.

Eftersom din häst inte verkar rädd utan bara tuff så tror jag detta fungerar bra. Men var rädd om dig och ha gärna säkerhetsväst (och hjälm såklart!) eller låt en riktigt duktig ryttare ta hand om det här. Jag vet inte hur bra du är på att sitta kvar, annars kan du ju göra det här själv.

Lycka till!
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Det finns en liknande tråd längre bak, men kopierar mitt inlägg och svarar här:)

Har haft samma problem med min medryttarhäst:crazy:
För att få bort detta började jag att leda henne långa vändor. Försökte hela tiden se till att hon hade trevligt, lät henne stanna och pilla med saker, kanske beta lite, gav henne en knäckebrödsbit då och då osv osv. Sedan började jag med att leda henne till en viss punkt, sitta upp och rida henne tillbaka till stallet.
När det fungerade bra gick jag vidare till att leda henne till ett okänt område och därifrån försöka sitta upp och rida.
Efter ett tag behövde inte området vara okänt, utan det räckte att leda henne en bit bort, ca 10-15 min ifrån stallet, och sedan sitta upp och rida.
Och vet ni? i förrgår RED vi från stallet på egen hand:banana:

Så mitt tips är att helt enkelt börja från marken, ta långa promenader, och se till att ha trevligt tillsammans! Sakta med säkert kommer det att ge resutat. Det gjorde det för oss iaf;)
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Jag har läst om en likadan situation som en hästtränare snabbt fixade på detta sätt:

Hästen kom iväg en bit från stallet och skenade sedan hemåt i vanlig ordning. Ryttaren tillät hästen göra detta, men istället för att ställa in den i stallet eller släppa ut den i hagen band han fast hästen i ett kort rep utan mat eller vatten.
Där fick den stå i några timmar och ha enormt tråkigt!

Sedan hoppade han upp på hästen igen, samma procedur upprepades. Hästen skenade hem, men han band upp den igen i några timmar.

Detta upprepades några gånger (över några dagar), tillslut så förstod hästen att det var roligare att ridas ut i skogen än att skena hem. För om den vände hem på eget bevåg fick den stå vid stocken ett bra tag och tråka.

Eftersom din häst inte verkar rädd utan bara tuff så tror jag detta fungerar bra. Men var rädd om dig och ha gärna säkerhetsväst (och hjälm såklart!) eller låt en riktigt duktig ryttare ta hand om det här. Jag vet inte hur bra du är på att sitta kvar, annars kan du ju göra det här själv.

Lycka till!

Hej hej! Jo det här kan jag prova. Men hur länge menas med ett par timmar då? Det är ju oftast olika från varje häst. Och ska jag binda upp honom ute, långt ifrån hästkompisar eller i stallet? Nej jag är mycket van vid bråkiga hästar och jag sitter som klister! haha ingen fara för min del! ;) Tack för svaret! :D
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Det finns en liknande tråd längre bak, men kopierar mitt inlägg och svarar här:)

Har haft samma problem med min medryttarhäst:crazy:
För att få bort detta började jag att leda henne långa vändor. Försökte hela tiden se till att hon hade trevligt, lät henne stanna och pilla med saker, kanske beta lite, gav henne en knäckebrödsbit då och då osv osv. Sedan började jag med att leda henne till en viss punkt, sitta upp och rida henne tillbaka till stallet.
När det fungerade bra gick jag vidare till att leda henne till ett okänt område och därifrån försöka sitta upp och rida.
Efter ett tag behövde inte området vara okänt, utan det räckte att leda henne en bit bort, ca 10-15 min ifrån stallet, och sedan sitta upp och rida.
Och vet ni? i förrgår RED vi från stallet på egen hand:banana:

Så mitt tips är att helt enkelt börja från marken, ta långa promenader, och se till att ha trevligt tillsammans! Sakta med säkert kommer det att ge resutat. Det gjorde det för oss iaf;)

Okej, jo men det är inte så att det är ovana platser som han är osäker på. Utan han känner till vägarna men ibland när man leder kan han vända huvudet åt andra hållet och bara börja springa. Den här hästen har fått göra lite som ha vill tidigare. Så han är mkt tuff och bestämd. Men ska prova detta också! Tack för svaret! ;) /Hanna :D
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

mm... det där kan ju va rätt svårt jag hade också en häst som höll på så. men det som hjälpte var som sagt bestämmda promenader och dressyr. den häst jag har idag kan också va bråkig och vilja gå sin egna väg,inte alltid hemåt och det är samma där, dressyr. sammarbetsövningar och stimulanser gör mycket mer än vad man tror och ibland hittar man lösningar där man inte trodde de fanns. bråka inte utan försök övertala eller vänta ut, när min börjar bråka ställer jag mig bara rakt upp å ner å håller med fast hand kvar honom tills han slutar å sen kan vi fortsätta, så fort det börjar så stannar vi igen å lugnar ner oss.


Hej hej! Det här låter intressant! Har du tips på ett par sammarbetsövningar och stimulanser för huvudet?! Det skulle VERKLIGEN behövas! :D Hur länge får man räkna med att hålla på? /Hanna :D:)
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hade en häst som gjorde precis likadant som din och jag löste det så här: Jag skrittade ut från stallet en lite bit sedan vände jag och lugnade hästen med rösten. Berömde och lyckades skritta tillbaka. Sedan nästa dag skrittade jag ut igen men lite längre, vände berömde pratade lugnande med hästen hela tiden. Stannade när vi var på väg hem och berömde hästen när han stod stilla några sekunder. Efter ett par veckor började hästen lyssna och lugna ner sig. Vi höll på så där tills han började slappna av och utökade sträckorna hela tiden. Samma väg varje gång men lite längre och längre. Den hästen slutade helt med bockningarna och skenturerna hem och efter några månader red vi ut och träffade stallets hästar och han brydde sig inte om dem. Kan vara värt att prova i alla fall. Hästen jag hade var ingen lätt häst och otroligt stark men blev en kanonhäst. Styrde honom helt med rösten.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hade en häst som gjorde precis likadant som din och jag löste det så här: Jag skrittade ut från stallet en lite bit sedan vände jag och lugnade hästen med rösten. Berömde och lyckades skritta tillbaka. Sedan nästa dag skrittade jag ut igen men lite längre, vände berömde pratade lugnande med hästen hela tiden. Stannade när vi var på väg hem och berömde hästen när han stod stilla några sekunder. Efter ett par veckor började hästen lyssna och lugna ner sig. Vi höll på så där tills han började slappna av och utökade sträckorna hela tiden. Samma väg varje gång men lite längre och längre. Den hästen slutade helt med bockningarna och skenturerna hem och efter några månader red vi ut och träffade stallets hästar och han brydde sig inte om dem. Kan vara värt att prova i alla fall. Hästen jag hade var ingen lätt häst och otroligt stark men blev en kanonhäst. Styrde honom helt med rösten.

Hejsan, Okej! Det är inte så att han är rädd, spänd eller så. Utan han kan gå helt vanligt och sen märker man att han kommer stanna. Så han stannar vägrar gå fram och om du förstår nu vad jag menar så "halvstegrar" han och vänder sig om samtidigt. ibland kan han bocka och skena hemmåt men för det mesta börjar han ta några travsteg innan jag vänder honom om och han håller på tills man får hoppa av och leda honom en bit. Han tar även längre och längre steg närmare stallet för varje gång :P Så om jag känner honom rätt kommer det inte bli längre och längre vi kommer iväg utan det finns två vägar som leder bort från stallet och dom vägarna har han ungefär samma "punkter" som han stannar upp på och vill vända hemåt vid. Och det värsta jag vet är att få hoppa av och leda honom en bit, då känner jag att han har vunnit. så har du tips på hur jag ska kunna få honom att fortsätta framåt när han bara vänder om hela tiden och går längre och längre steg mot stallet innan jag hinner vända honom? Jag får väl nöta helt enkelt antar jag?! Hoppas det inte låter för komplicerat? :confused: /hanna :p
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hej hej! Jo det här kan jag prova. Men hur länge menas med ett par timmar då? Det är ju oftast olika från varje häst. Och ska jag binda upp honom ute, långt ifrån hästkompisar eller i stallet? Nej jag är mycket van vid bråkiga hästar och jag sitter som klister! haha ingen fara för min del! ;) Tack för svaret! :D

Stallgången fungerar bra att binda upp honom i. Jag tycker att två timmar bör vara lagom ungefär. Och då ska han verkligen ignoreras av dig och andra. Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hej!
Låter som en häst som fått göra lite för mycket som han själv tycker:cool:
Jag har också en lite besvärlig häst, men har tack och lov sluppit skenturer:smirk: . Hon stannar och vägrar gå och börjar backa i 190 eller gör luftsprång om man går på henne.
Tycker inte att du ska se det som en förlust om du måste sitta av. Jag har suttit av massvis av gånger när det inte gått att få fram henne igen. Det viktiga är att ni kommer dit du vill. Hoppa av och led en bit, prova att sitta upp igen, gör han då samma sak så e det bara att sitta av igen och fortsätta knata.
Vet inte hur länge ni har jobbat med detta. Själv har jag haft min häst i en dryg månad och det fungerar redan mycket bättre. Hon börjar lära sig att det spelar ingen roll om hon tvärstannar och vägrar gå för hon får inte gå hem i alla fall...och nu kan vi ibland ha riktigt mysiga uteritter med spetsade öron, dock med ett och annat avhopp ibland:smirk:

Lycka till! Tror det löser sig tillslut...trägen vinner;)
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hej!
Låter som en häst som fått göra lite för mycket som han själv tycker:cool:
Jag har också en lite besvärlig häst, men har tack och lov sluppit skenturer:smirk: . Hon stannar och vägrar gå och börjar backa i 190 eller gör luftsprång om man går på henne.
Tycker inte att du ska se det som en förlust om du måste sitta av. Jag har suttit av massvis av gånger när det inte gått att få fram henne igen. Det viktiga är att ni kommer dit du vill. Hoppa av och led en bit, prova att sitta upp igen, gör han då samma sak så e det bara att sitta av igen och fortsätta knata.
Vet inte hur länge ni har jobbat med detta. Själv har jag haft min häst i en dryg månad och det fungerar redan mycket bättre. Hon börjar lära sig att det spelar ingen roll om hon tvärstannar och vägrar gå för hon får inte gå hem i alla fall...och nu kan vi ibland ha riktigt mysiga uteritter med spetsade öron, dock med ett och annat avhopp ibland:smirk:

Lycka till! Tror det löser sig tillslut...trägen vinner;)


Hej Hej! Okej det ska jag prova med. Jo han har verkligen fått gjort som han har velat och han är grymt tuff och har mkt hjärna! Det värsta är när man leder honom så kan han vända huvudet åt andra hållet, dvs åt höger och sen bara drar. Du vet man har inte en chans :P så man får tillslut släppa och sen försöka få tag på honom när han springer runt och leker Lajban! Det är MKT uppretande. :P Vad kan jag göra? /Hanna :D
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Jag hade också en gång i världen en häst som tyckte att han skulle bestämma hur långt vi skulle rida.
Jag fick tipset att varje gång han ville vända så skulle jag vända honom men inte låta honom gå framåt utan istället backa, backa och backa tills han insåg att han inte kom framåt om han inte gick åt rätt håll.
Det fungerade alldeles utmärkt på den hästen. Har provat det några gånger till med hästar som inte vill gå förbi otäcka saker och det hjälper för det mesta.
De flesta hästar tycker att det är obehagligt att backa längre sträckor (alltså 50-100 meter) och väljer att istället gå framåt åt rätt håll.
Jag tror inte att det fungerar på hästar som är verkligt rädda, men på dem som bara har fått för sig att de kan bestämma brukar det hjälpa. Det har dessutom den fördelen att du slipper sitta av och "förlora". Jag tycker också att det är en förlust att få lov att hoppa av hästen. Ditt ledarskap ska vara så starkt att du kan få din häst att gå fram överallt utan att du sitter av och leder den.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
977
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 516
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp