Bukefalos 28 år!

Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Jag hade också en gång i världen en häst som tyckte att han skulle bestämma hur långt vi skulle rida.
Jag fick tipset att varje gång han ville vända så skulle jag vända honom men inte låta honom gå framåt utan istället backa, backa och backa tills han insåg att han inte kom framåt om han inte gick åt rätt håll.
Det fungerade alldeles utmärkt på den hästen. Har provat det några gånger till med hästar som inte vill gå förbi otäcka saker och det hjälper för det mesta.
De flesta hästar tycker att det är obehagligt att backa längre sträckor (alltså 50-100 meter) och väljer att istället gå framåt åt rätt håll.
Jag tror inte att det fungerar på hästar som är verkligt rädda, men på dem som bara har fått för sig att de kan bestämma brukar det hjälpa. Det har dessutom den fördelen att du slipper sitta av och "förlora". Jag tycker också att det är en förlust att få lov att hoppa av hästen. Ditt ledarskap ska vara så starkt att du kan få din häst att gå fram överallt utan att du sitter av och leder den.

Det ska jag prova! :D Men ska man backa hemmåt eller åt det hållet man vill rida? /Hanna
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Hej hej! Det här låter intressant! Har du tips på ett par sammarbetsövningar och stimulanser för huvudet?! Det skulle VERKLIGEN behövas! :D Hur länge får man räkna med att hålla på? /Hanna :D:)

viktigt är att du känner dig säker och helt bestämd, minsta gnutta osäker och hästen känner det med en gång,de är väldigt lyhörda för kroppsspråk. har du gått en horsemanship nån gång? om inte försök gö det! gör nåt din häst tycker är roligt. Jag och colewind går mycket i skogen, kuperad terräng. han måste då va väldigt uppmärksam på var han sätter fötterna och det är mycket dofter och ljud. under promenaden gör vi många halter och ökningar och minskningar, svängar mellan träd osv, du bestämmer här och nu stannar/svänger vi. det finns inte igentligen någon tidsgräns, håll på tills du är nöjd med resultatet. jag håller fortfarande på bara för att han ska veta vem som är boss.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Det värsta är när man leder honom så kan han vända huvudet åt andra hållet, dvs åt höger och sen bara drar. Du vet man har inte en chans :P så man får tillslut släppa och sen försöka få tag på honom när han springer runt och leker Lajban! Det är MKT uppretande. :P Vad kan jag göra? /Hanna :D

Leds han alltid på samma sida eller växlar ni? Om han alltid har blivit ledd på vänster sida så är han förmodligen stark i halsen där och kan dra iväg. Prova att leda honom från höger där han då troligen är svagare.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Led bort och rid hem!

Annars så löstes mina problem genom en lång vila på sommaren (har unghäst) samt en bra tränare, för i paddocken (eller var man nu är) så testade han att göra lite som han ville, men bara genom att få igenom tramset och tjaffset där så blev jag också ledaren när vi är ute och rider.

Ngt jag gjorde under tiden när han stegrade sig och slängde sig hejvilt överallt var att hoppa av och leda en bit och hoppa upp igen.
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

mm... det där kan ju va rätt svårt jag hade också en häst som höll på så. men det som hjälpte var som sagt bestämmda promenader och dressyr. den häst jag har idag kan också va bråkig och vilja gå sin egna väg,inte alltid hemåt och det är samma där, dressyr. sammarbetsövningar och stimulanser gör mycket mer än vad man tror och ibland hittar man lösningar där man inte trodde de fanns. bråka inte utan försök övertala eller vänta ut, när min börjar bråka ställer jag mig bara rakt upp å ner å håller med fast hand kvar honom tills han slutar å sen kan vi fortsätta, så fort det börjar så stannar vi igen å lugnar ner oss.

och vad skulle du göra om 500kg häst sticker hemåt? står du fortfarande kvar och håller fast den? omöjligt ju!:crazy:
eller står din häst bara och hoppar runt utan att försöka sticka hem?:o
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!


Det går bättre & bättre! Jag har nu gett mig f*n på att inte ge mig eller hoppa av så vi kommer iväg längre och längre. Men om man går från stallet så går man till höger så kommer man ut på en åker och sen in i skogen, den vägen är OMÖJLIG! där stegrar han bockar, och skenar. Men går man på grusvägen så går det bra. Kan bara ta tid att ta första stegen "från gården". :D Tack för all hjälp alla! Ska flytta honom till ett annat stall i morron så vi får väl se om han är lika strulig där. Men han har aldrig tydligen blivit riden ut själv i hela sitt liv, 7 år! Så han är jätteduktig iaf! ;) /Hanna :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Min förra häst stannade också och gjorde nån "stegrarvändning"alltså jag vet inte riktigt jag kunde kanske rida 10m från stallet så vägra hon men när jag fick henne att gå dit jag ville berömde jag henne skit mkt ! sen börja vi rida på en äng men hon var lite "sjövild" men jag red ut mycket och berömde henne men ibland gjorde hon det endå fast hon hade "slutat" men efter att jag haft henne ca. 1 år kunde jag rida vart jag ville med henne vart jag ville :P lycka till!
 
Sv: Häst som inte kan ridas ut själv!! TIPS NÅGON?!

Jag hade oxå det problemet med ett sto jag hade. Jag kom inte många metrar bort innan hon reste sig och svängde runt.
Jag hade henne uppstallad hon min tränare ett tag och när min tränare såg vårt problem hjälpte hon mig.
Det sista man ska göra när hästen håller på att dumma sig är att sitta av. Då vann hästen genast!
Att leda mitt sto en bit bort från stallet för att sedan sitta upp längre bort var inte heller till någon hjälp. Hon gick hur fint och framåt som helst när man ledde men så fort man suttit upp började hon igen (och där var inget fel på denna häst).

Så iaf. Min tränare tog henne en dag. Hon fixade iordning henne, gick ut på stallplanen och hoppade upp. Sen satte hon av i full trav ut från gården. Hästen protesterade men var tvungen att fortsätta framåt. Hon började inte skritta förrän hästen gick fram utan att vilja vända åter.
Detta gjordes måååånga ggr och det hjälpte! :idea:

Meningen var att få henne att tänka framåt vilket hon absolut inte gjorde.
Prova och se. jag lovar ett gott resultat men det kräver envishet och att man inte ger sig. Du ska ha en ganska bra fart från stallet och ha ett spö till hands.

Hoppas det löser sig!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
976
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 386
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 515
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp