Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Corax

Trådstartare
Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag minskade hennes aptit när hon kom upp i högre kondition och det håller i sig även vid vila/konvalescens nu.
Nu när det börjar bli varmare så måste jag hitta en lösning då hon svettas mycket.

Hur kan jag komma till rätta med problemet? Jag har provat olika saltstenar och den hon åtminstone slickat på nån gång är himalaya-stenen.
Har även provat att ha den i krubban men då äter hon inte upp kraften.

Hon vill inte heller ha blöt mat längre även fast hon i åtta år endast ätit 'soppa' då hon är dammkänslig. Jag har provat att fasa in betfor med dåligt resultat.

Kan även tillägga att hon får väldigt lite kraftfoder.
Helst vill hon väl inte äta pellets utan rent spannmål men havre kan hon inte äta (mattes nerver sätts på prov)och vi har generellt dåligt med protein i grovfodret. Därav får hon Krafft Muskel, det äter hon gärna men torrt.
Lucern ratar hon.

Nån som har nått tips?
Hur ser jag till att hon får i sig salter och det hon ska vid hårdare träning?
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Prova Epsomsalt - det är superkvalite! Om du är intresserad av var man kan köpa det så kan du pm:a Epsomsalt är en magnesiumsulfat som även anses rensa lever. När hästen svettas ex så är det inte bara salt (natrium) som behöver återställas utan även magnesium eftersom hästens svett innehåller magnesium. Har även hört att där hästen fått Epsom en tid senare vägrar ta vanlig slicksten ;-) Finns ju även olika kvaliteér på kraftfoder. Själv ger jag aldrig Kraft utan på sin höjd en näve havre för att ge nått annars bara mineraler med höga innehåll. Örtbaserat så klart
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

En gissning kan ju vara att det är för att du ger lite kraftfoder som det blir för mycket salt i för liten mängd vatten.
Så ett tips skulle vara att prova fylla ut kraftfodret med t ex betfor, och börja med bara lite salt i början tills hästen vant sig vid smaken och sen trappa upp lite i taget.

Sen kan man ju gärna blanda koksaltlösning i vatten, men det blir ju samma sak där, har man en kräsen häst lär man få vänja in med mindre salt i början och sen öka på. Kanske passa på efter en svettig ridtur eller så då hästen är sugen på att dricka. :)
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Hur funkar det att ha salt på fri tillgång i en mineralkrubba? Alltså inte saltsten utan granulerat så att säga?
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Jag skulle i första hand ge ngt för magen. Antar att tänderna är fixade.

Om den har ätit av saltstenarna förr tror jag mer på magproblem.
Ha den tävlat mkt?
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Prova Epsomsalt - det är superkvalite!

Epsomsalt är långt ifrån någon superkvalitet. Epsomsalt innehåller magnesiumsulfat och studier på hästar har visat att den magnesium som finns i epsomsalt är den minst biotillgängliga av alla magnesiumtillskott, dvs. upptaget av magnesium är lågt. Höga halter sulfat bör man dessutom undvika eftersom sulfat kan binda vid andra viktiga mineraler och göra dessa oåtkomliga för hästen. Viktiga mikromineraler som zink och koppar finns redan i för låga koncentrationer i våra grovfoder och sulfat riskerar att minska upptaget av dessa mineraler ytterligare.

När hästen svettas ex så är det inte bara salt (natrium) som behöver återställas utan även magnesium eftersom hästens svett innehåller magnesium.

Det är visserligen sant att svett även innehåller magnesium men andelen magnesium i svett är så liten att man inte behöver ge extra magnesium av detta skäl. Den lilla mängd magnesium som hästen förlorar genom svettning täcks av underhållsbehovet och eventuellt arbetstillägg om hästen arbetar (magnesiumbehovet för en hårt arbetande häst är dubbelt så stort som underhållsbehovet). De mineralförluster som är betydande vid svettning är natrium, klorid och kalium. Kalium finns det ett överskott av i de flesta foder och behöver därför sällas ges som extra tillskott. Det som behöver tillsättas är därför natrium och klorid, dvs. salt!


Själv ger jag . . . bara mineraler med höga innehåll. Örtbaserat så klart

???? epsomsalt är ett oorganiskt salt och är inte örtbaserat.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Tyvärr kan Axel ha rätt. Hästar som vägrar äta salt och kraftfoder kan ha problem med magsår eller ha något sår i munhålan. Hästar kan dock vara lika envisa som åsnor ibland och får dom för sig att något är äckligt kan det vara nästan omöjligt att få i dom fodret. Man får då utnyttja det faktum att människan är smartare än hästen. Man kan blanda saltet i något som hästen tycker om och börja med små mängder och sedan öka efter hand.

Jag skulle egentligen inte ha svarat men det var inlägget om epsomsalt som fick mig att reagera. Innan du skaffar epsomsalt så bör du veta följande:

“Salt” är en generell benämning på kemiska föreningar som är bundna med joner (positivt laddade katjoner och negativt laddade anjoner). Det vi i dagligt tal kallar för salt är koksalt som består av ca. 40% natrium och 60% klorid. Det är detta “salt” som hästen behöver tillskott av.

Epsomsalt innehåller varken natrium eller klorid som hästen behöver utan är en form av magnesiumsulfat med den kemiska formeln MgSO4·7H2O. Magnesiuminnehållet är lågt, mindre än 10%, och biotillgängligheten låg. Kvaliteten är dessutom tveksam så det finns ingen som helst anledning att ge denna produkt som tillskott i fodret.

Däremot används produkten ibland vid hovbölder. Blötläggning av hoven med en lösning av epsomsalt sägs påskynda utdrivningen av hovbölden. Det är dock tveksamt om detta är sant.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Jag är glad att du svarade för jag älskar dina inlägg!!! :bow:
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Nej nej, man skall inte ge hästar Epsom salt!! Det är bra att ha på omslag etc men det är olämpligt som fodertillskott.

Hästar skall ha vanligt salt, natriumklorid!

TS: Mina är inte så glada för bordssalt, jag ger grovt havsalt och saltar ordentligt nu som det är varmt. De gillar också himalayastenar. Om din häst tycker om det, så köp en sån sten! Det finns också grovmalet himalayasalt, kanske du kan prova ge det? :)

Kanske får du hitta något nytt kraftfoder att blanda med så det blir lite mer intressant. Något med örter tex så det är lite extra smakrikt och kan dölja saltsmaken lite. Prova att ge det fuktigt men inte soppigt, bara såpass att saltet fastnar.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Om nu hästen inte äter så mycket kraftfoder kanske du kan testa med något müslifoder som mest bara är gott?
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

*tar sista och svarar alla*

Tänderna är kollade och magen, tja, klart det kan vara den som är problemet men jag tror inte det (hur kollar man det? Gastroskopi?). Hon har dessutom vilat i nästan ett halvår och är precis fullt igång.
Däremot kan en möjlighet vara att när hon kom upp sig i 'hög kondition' för två år sedan och faktiskt slutade äta blöt mat (saltsten slutade hon med långt innan)hade problem med magen. Hon tävlade mycket och tränade hårt.
Kanske magen är ok nu men att det 'mentalt' sitter kvar.
Hon är en envis rackare. ;)

Hon är väldigt noggrann med vad hon pillar i sig verkar det som. Betforen är det ingen idé att ge längre för det var inget hon ville ha. Men socker har väl aldrig varit hennes 'grej' då hon vägrar äta sockerbitar t.ex.
Men idag, efter att ha kastat hennes mat för tredje dagen i rad, så gav jag exakt samma saker som hon fått blött och ratat fast nu torrt utan betfor. Även med salt i. Det knaprade hon snällt i sig. SUCK!
Men hon är ju 'hosthäst' och jag vill att hon ska äta blöt mat!!!

Förra året kom jag på att hon inte ville ha linfrökakan blöt och tog bort den, då åt hon bättre.

Jag funderar även på det här med magnesiumet... Hon har de senaste veckorna blivit fruktansvärt hispig (från att vara lugnet själv)vid uteritter för att vara självaste lugnet på träning/tävling. Hon får RelaxMe som ju har magnesium i men det kanske inte räcker. Vad är behovet vid medel/hård träning?
Jag kanske helt enkelt ska prova att ge lite mer mg då jag ändå har en burk hemma.

Müsli äter hon inte. Jag har provat i alla fall tre sorter. :crazy: Och då på den tiden då hon åt 'vad som helst'.

Och jag fortsätter med Kraffts salt för jag har en hel bytta kvar.
Jag studerade förresten Himalaya-stenen idag och den Har faktiskt minskat. Yay!
Dessutom köpte jag en sten med äppelsmak igår. Va sjutton, jag måste ju prova. Äpplen gillar hon ju. :D
Hon hade varit på den lite i alla fall.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Jag har inte sagt (eller skrivit) att magnesium Epsom salt var örtbaserat. Jag ger bara hellre såna mineralblandning som innehåller örter än vissa märken som är mkt stenbaserade eller hur man skall säga... Gillar alltså inte grus! Dock så är det väl som med allting annat man skall inte överdosera ngt inte heller Epsom men det säljs bland annat på apotek för både omslag och invärtes! Det är en gammal huskur! Epsomsalt är bittert i smaken men vanligt koksalt är väl inte så gott heller =) En av användningsområdena är bland annat att bota magnesiumbrist hos människan. Det är även renande för levern. Så det går då säkert även att göra det samma med hästen eller... Det kan ha en laxerande verkan dock det är dessutom en godkänd livsmedeltillsats med nr E 515; används som konsistensgivare vid bordsalt och är en av ingredienserna i Mineralsalt (för matlagning). Studier vid Birminghamns Universitet har även visat att bad i Epsomsalt (floatingtankar) höjer magnesiumhalten i kroppen så det tas alltså även upp genom huden. Magnesium är ett av de första ämnen som försvinner vid stress bland annat. Och ja, många hästar ges ju även magnesiumtillskott för att varva ner om de är hispiga.

Det finns ju mkt som är farligt om man överdoser av både mineraler och vitaminer!!!
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

hur menar du med stenbaserade? Mineraler är ju grundämnen, ofta "sten" och bergarter. Även de mineraler som finns i örter är samma sten och bergarter men givetvis i mindre format. Örter är jättebra,men att ge örter för att täcka upp mineralbehoven känns lite som om att gå omvägar och att man behöver ge mycket större mängd för samma antal gram av vardera ämne. Jag menar alltså inte detta som kritik, utan bara funderar lite högt. Det är givetvis upp till var och en vilket mineralfoder man ger sina hästar. (Fast att något är godkänt som livsmedelstillsats med eget E-nummer är inget som smäller högt hos mig... )

Givetvis är det inte bra att överdosera, man väljer ju mineralfoder utifrån hur resterande foder ser ut... det är ju också olika farligt med olika ämnen. Jod är inte att leka med om man överdoserar t.ex., medan B-vitaminer bara åker ut igen.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Mitt sto vägrar oxå den vanliga saltstenen, även dom med smak. Hon rör dom ibland, dock för lite.
Men Himalayastenen älskar hon. Helst ska du köpa den som sitter i snöre som en stor klump, den är favorit.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Min häst äter inte heller salt själv inte alls. Så jag blandar salt i fodret och använder istället för betfor vetekli och det funkar bra. Kanske är värt att testa?

En liten fråga bara hur mycket salt är lämpligt att ge per dag? Både vid lite och hårdare/svettigt pass?
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

När jag säger "grus" så tänker jag bland annat på Racingmineral. Det ser ju ut som sandkorn men jag har faktiskt inte läst innehållsförteckningen på länge. Annars är det ju även så att organiskt bundna mineraler (upptagna via växter) anses ha högre biotillgänglighet enl forskning än oorganiskt bundna mineraler. Det fungerar kanske på samma sätt men av oorganiskt så säger man att hästen kan tillgodogöra sig ca 50 % av vad som kommer in i munnen och resten stannar i tarm, tarmväggar eller kommer ut där bak utan nytta. Om tillgängligheten för hästen är högre dvs 80-90% så innebär det att det faktiskt inte blir dyrare kanske att ge detta än att ge det andra eftersom du kan ge mindre men ändå ha en effekt. Organiska mineraler är bundna i fodret (växten) och tillförs via fodret (gräset, eller hur man nu vill tolka det) inte som oorganisk mineral (dvs "Icke levande", sten, grus eller kalk, magnesium mm direkt i krubban.) Många ser ju med förskräckelse ett kolikanfall för grus i tarmen och att hästen slickar jord i hagen men helt frivilligt stoppar i den sten i krubban...
Bara lite kort då =)
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Bifogar en till liten förklaring här då =) Organiskt och oorganiskt kan benämnas olika inom jordbruket, kemin och biologin.
Inom kemin betyder ordet "organiskt" att det finns kolatomer och vätebindningar kopplat till ett oorganiskt ämne. Inom Biologin betyder det att det kommer från levande substanser...

När växterna omvandlar oorganiska mineraler till organiska lägger de till enzymer och aminosyror som fungerar som en nyckel så att ex kalk, magnesium eller annat skall släppas in i hästens celler. Oorganisk mineral har inte denna nyckel och kalk kan exempelvis lagras som en förkalkning i en led.
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

*tar sista och svarar alla*

Tänderna är kollade och magen, tja, klart det kan vara den som är problemet men jag tror inte det (hur kollar man det? Gastroskopi?). Hon har dessutom vilat i nästan ett halvår och är precis fullt igång.
Däremot kan en möjlighet vara att när hon kom upp sig i 'hög kondition' för två år sedan och faktiskt slutade äta blöt mat (saltsten slutade hon med långt innan)hade problem med magen. Hon tävlade mycket och tränade hårt.
Kanske magen är ok nu men att det 'mentalt' sitter kvar.
Hon är en envis rackare. ;)

Hon är väldigt noggrann med vad hon pillar i sig verkar det som. Betforen är det ingen idé att ge längre för det var inget hon ville ha. Men socker har väl aldrig varit hennes 'grej' då hon vägrar äta sockerbitar t.ex.
Men idag, efter att ha kastat hennes mat för tredje dagen i rad, så gav jag exakt samma saker som hon fått blött och ratat fast nu torrt utan betfor. Även med salt i. Det knaprade hon snällt i sig. SUCK!
Men hon är ju 'hosthäst' och jag vill att hon ska äta blöt mat!!!

Förra året kom jag på att hon inte ville ha linfrökakan blöt och tog bort den, då åt hon bättre.

Jag funderar även på det här med magnesiumet... Hon har de senaste veckorna blivit fruktansvärt hispig (från att vara lugnet själv)vid uteritter för att vara självaste lugnet på träning/tävling. Hon får RelaxMe som ju har magnesium i men det kanske inte räcker. Vad är behovet vid medel/hård träning?
Jag kanske helt enkelt ska prova att ge lite mer mg då jag ändå har en burk hemma.

Müsli äter hon inte. Jag har provat i alla fall tre sorter. :crazy: Och då på den tiden då hon åt 'vad som helst'.

Och jag fortsätter med Kraffts salt för jag har en hel bytta kvar.
Jag studerade förresten Himalaya-stenen idag och den Har faktiskt minskat. Yay!
Dessutom köpte jag en sten med äppelsmak igår. Va sjutton, jag måste ju prova. Äpplen gillar hon ju. :D
Hon hade varit på den lite i alla fall.

Vissa mineraler (organiska) tas upp i tunntarm och vissa i (oorganiska) grovtarm. Unghästar tex kan inte ta upp mineraler i grovtarmen för den är inte fullt utvecklad på en häst i unga år. Därför sägs det vara bättre att ge organiska mineraler till unga hästar. Om hon haft problem med stressmage pga tävling o träning, kan det även vara så att hon har problem med fodersmältingen i grovtarmen pga att det ligger sten där?? Det behöver alltså inte vara magsår i magsäcken.

Kan det även vara så att hon blev hispig strax efter att hon sluta äta salt?

Kraffts saltsten är av oorganisk har jag för mig. Lika som deras mineraler. Vissa hästar klarar nog av det men inte alla. En överutfodring av ett mineralämne kan ta ut ett annat mineralämne, tex koppar/zink. Om man har högt kalium så kan det ta ut magnesiumet. I vissa mineraler skiljer sig dessutom kvoten mellan Ca/F markant. Vissa är till för dem som utfodrar med vallfoder/grovfoder i största del av foderstaten och vissa märken/produkter för dem så utfodrar med stora giver av kraftfoder. Vanligt gräshö har en kvot på kanske 1,5 -2,5/1 och spannmål/kraftfoder har ett helt annat förhållande och är rik på fosfor och lågt på Ca.

Musli äter hon inte, den kanske innehåller ngt som hon inte gillar - majs mm! Färsk majs är helt onaturligt åt hästar och de kan inte smälta den - därför så genomgår den en process så att hästen skall kunna äta den. Inte naturligt då :confused:

I normalfallet med bra vallfoder så skall man inte behöva tillsätta magnesium men magnesiumhalten påverkas av hur marken är gödslad, vilket gräs man sätter på vallen. Har man gödslat mkt kan magnesiumhalten sjunka. Ta en analys om du inte gjort det på mer än bara kvot Ca/F, smbråprotein - ta en fullständig. Som exempel så äter min häst 40 gr salt (Natrium) per dag ca 1 kg per månad. Om man tittar på det med bordsalt, mineralsalt så var ju det med epsomsalt oxå i så visst det är fullt ätbart om man vill ge det. Men som sagt i rätt dos.

Koksalt = Natrium o klor. Klor finns ofta i stora mängder i vallväxterna och det är oftast endast natrium man behöver tillsätta eftersom gräs ofta innehåller lågt natrium en saltsten innehåller till ca 98% koksalt och då får kanske hästen i sig mer klor än den behöver!

Det där med att hosthäst behöver blöt mat tror jag inte på längre...Inte för evigt iallafall. :bow: Har en häst med "kronisk bronkit som varit ner på Mälarkliniken på lungsköljning senast hösten 2008. Skulle stå på torv, blöt hö mm. Testade faktiskt hostörter då för första gången och därefter har han inte hostat ngt förutom när han rullat i damm molnet. Äter hö i rundbal med övriga, står på kutter och har inte haft bukranden fr kvickdraget sen 2008 när vi tog hem honom så... Hästar får nya celler i sina lungor om de får tillgång till det som bygger upp cellerna. Till skillnad fr människor med KOL som aldrig får nya celler i lungorna! Då låg hans bukandning på 22 andetag per minut nu är det nere på normalt 9...

Bara lite fundering o som kanske kan vara tänkvärt :):):)
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

'Hispigheten' har kommit nu och inte i samband med att hon slutade med saltstenen. Så jag kan inte dra parallellen där.
Det finns inget dokumenterat magbesvär på hästen utan jag nämnde detta som en möjlighet då hon tävlat/tränat mycket.

Hennes mamma hade kronisk bronkit men var aldrig sjuk en dag hos mig. Hästen jag har nu, hennes dotter, har heller aldrig varit sjuk men hon hostar alltid ur sig i början av ridning.
Självklart vill jag undvika att utsätta henne för 'damm' pga detta.

Jag ska prata med min veterinär och höra vad hon säger om allt detta...
 
Sv: Häst som inte vill ha salt (och äter kraftfoder dåligt)

Har du testat att salta vattnet? Mammas sto har iofs det omvända problemet, hon dricker för lite, men hon dricker betydligt mer av det saltade vattnet. Kanske ett sätt att få i din häst salt?

Känner igen matproblemen, gud vad jag är glad att ha en hungrig ponny.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: Murray
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: lovehorses
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp