Bukefalos 28 år!

Häst som reser sig i protest

Sv: Häst som reser sig i protest

foder är underskattat och det var bra att du kom på det också...foderbyten kan ge helt nya hästar :)
 
Sv: Häst som reser sig i protest

Jaha... efter en period med/ utan / med kraftfoder har vi nu konstaterat att hon får ömma muskler och blir stirrig, tittig, överkänslig för beröring och en rad andra beteenden av kraftfodret. Blir en helt annan häst utan spannmål och stärkelse vilket fick lite eftersökande på symptom bingo på PSSM, den varianten som drabbar varmblod, enligt googlande mm, stämmer överens med både mor och dotter, i synnerhet modern som ansågs vara kapabel men aldrig fick det att fungera aktions mässigt, och hela tiden fick muskelproblem i samband med snabbjobb osv.
"Brukar" visa sina första symptom i 2-4 års ålder genom att bli mindre arbetsvilliga.

Ska höra efter med vet. om biopsiprov, hur vanligt är nu detta och varför pratas det så lite om detta inom travavel eller är det bara jag som missat? :o

Det är ju A och O att inte avla vidare på bärare att anlaget.:grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 258
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 896
Senast: Happimess
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 165
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp