Häst som reser sig

B

benjamin

Vad kan man göra med en häst som reser sig och blir hystersik när man rider för han vill bara tillbaka tillstallet till sin kompis. Idag när jag red var han på tårna hela tiden och var beredd att springa mot stallet så fort han fick chansen. Efter ett tag började han att resa sig när jag var långt borta och på väg från stallet. När hans kompis är med ute så är han hur snäll som helst så länge kompisen är inom 10 meters avstånd annars tittar han efter honom hela tiden och är på väg att springa efter honom. Han vill inte heller vara ensam i stallet utan hoppar eller försöker hoppa över boxdörren. Idag hängde han med frambenen över boxdörren ett antalgånger och hade trampat av sig stora svanstestar och bädden var i bergodalbana. Han hade inte ätit utav höet. Han verkar vara helt inriktad att få vara med sin kompis och när han får det så är han en ängel. Det här beteendet har eskalerat från det att vi fick honom för en månad sen. Då kunde han vara ensam istallet utan att få panik. Vad finns det att göra?? :confused: :confused: :confused: :cry:
 
Har oxå en häst med otroligt stark flock känsla. Jag varvar hennes träning, genom att både gå med kompisar och emellanåt gå ensam. :)
Dom gånger hon får gå ensam, arbetar jag henne på ett sånt sätt att hon omöjligt kan "vinna", då genom att resa sig eller på annat sätt komma tillbaks till sina vänner. :(
Jag promenerar henne, tömkör och liknande. Har även i framtiden tänkt ha någon som sitter på henne medans jag själv går med. :idea:
Nu i början gör vi bara korta svängar ensam, bara för att hon inte ska hinna stressa upp sig, och istället ta åt sig, det att hon faktiskt kan vara ensam en stund.
Denna häst är oxå relativt ny för mig, så mycket av min hästs problem, (tror jag) beror på hennes otrygghet, att hon inte riktigt har accepterat mig som hennes ledare och då söker den i sin nya flock. :smirk:
 
Eftersom jag själv inte vet så mycket mer om NH än att jag är intresserad så undrar jag helt enkelt om NH kan hjälpa en sådan häst? Kan man i så fall ta hjälp av någon kunnig inom området eftersom jag själv inte är så insatt? Finns det NH-konsulter som kan hjälpa antingen lära mig eller jobba med hästen? Eller måste varje hästägare själv göra "kursen"?
 
Om du gör såna NH-övningar med hästen så att den accepterar dig som ledare och slappnar av i ditt sällskap, då borde den ju tycka att det är okej att vara ute ensam med dig. Men om den tror att den själv är ledare och att dens enda flock är kompisen hemma, då är det klart att den vill springa hem.

Är i och för sig inte riktigt säker på att det fungerar så. Hästkompisar kanske _alltid_ känns som riktigare och viktigare flockmedlemmar? Någon som vet?
 
Först och främst; se över ditt eget beteende. Är du lugn och trygg, är du rolig att vara med?

Sen, gå ut och gå med honom. Massor - med dig först. Visa att var du än går så kan han följa. Flytta sen gradvis bakåt tills du kanske tömkör honom ut. Då kan du börja rida ut igen.

Arbeta mycket med dig själv, det är inte hästen som ska lära sig nåt egentligen. Utan det är du som ska lära dig att vara lika trygg och rolig att vara med som kompisen.

Sen att lära honom vara ensam är ett projekt i sig. Då jag alltid varit bortskämd med hästar som trivs själv - som Malte som inte ens ville ha nån hästkompis - har jag inte arbetat så mycket med just det problemet. Med vissa anses det funka att dom får stå ensamma det antal timmar det krävs för att dom ska begripa att det är okej att vara ensam, dock känns inte den metoden särskilt genomtänkt.

Att vänja honom med korta stunder i taget och noga berömma rätt beteende (och ignorera det felaktiga - du ska inte vara nån som domderar och bråkar, utan en lugn och trygg person) kan funka, men som sagt; jag är ingen expert på just det området.
 
min pålla har lr har haft lite samma problem. hon är väldigt lätt fram. i förra stallet stegrade hon sig och kastade sig mot boxdörren (galler överallt så det var ingen öppning ut som hon kunde fastna med framhovarna) fast hon gjorde de tydligen bara när nåra hade morgonfodringen. hur som helst, jag var aldrig med om det själv, men för att fortsätta. första dagen i nya stallet hade hon gått på bakbenen o kastat sig mot boxdörren o fastnat, som tur var fanns det folk i stallet. efter de har hon inte stegrat sig inne (o hon står själv inne på dagarna nu). när jag rider reser hon sig mer eller mindre. första månaden jag hade henne slog hon över sju gånger. i början ville hon inte gå iväg själv utan stegrade så fort vi skulle gå från stallet. gjorde inget mer än att envisas att vi skulle iväg och började hon backa hem, vände jag henne och backade henne från stallet.

inga slag, ägg eller liknande konstiga ideer har ja använt. anser att d inte är rätt metod. utan jag har bara varit envis o väntat ut henne. nu för tiden kan hon lätta fram om vi ska stå stil, eller när hon tycker att d går för sakta. låtsas för d mesta som d regnar o d funkar bra
 
Bli kompisar, riktiga kompisar.
:)
Kan du rida på gården eller i hagen till en början? Reagerar ponnyn likadant då kanske den inte är mogen för att ridas? Det finns mycket skoj man kan göra för att lära känna varandra, så att ponnyn lär sig att lita på dig.'
:)
 
Jag tycker du har fått så bra svar här ovan så jag har egentligen inget att tillägga. Valacken här var sådan i början. Nu är det mest i enstaka ryck, men för det mesta så är han mycket lugnare själv än tidigare. Tror helt enkelt att det beror på att han litar på mig. Däremot kan han få lite fasoner för sig, men det är inte otrygghet utan snarare ovana och att jag blir lite velig ibland, tror jag. Ge din häst tid. En månad är kort tid. Försök att inte se det som ett problem utan som en utmaning där tiden och att du är lugn och konsekvent jobbar vidare med din nya häst i den takt som det tar. Som ngn skrev här ovan låta honom vara ensam korta stunder till en början. I en av trådarna här håller Mian1 som bäst på att få bort ett liknande beteende på sin häst. Medans jag jobbar på mina gronkor. Kolla in. Jag älskar det där med problemlösningen. Fast andra kan nog tycka att jag är långsam och kanske kräver för lite av hästarna, men allt går framåt. Det är det som är bra. Det senaste roliga är att hästen som konsekvent kört upp huvudet i ett och ett halvt års tid när man ska tränsa, självmant stoppar huvudet i tränset och håller det lagom i famnen på en. Jag har envist tryckt ner hans huvud varje gång jag tränsar honom. Är det det som plötsligt gett resultat? Jag vet inte. Men sånt gör mig lycklig. Ge inte upp. Och ja, gör lite övningar som stärker banden mellan dig och häst.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Senast: bobbbo
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp