Bukefalos 28 år!

Häst som rycker tyglarna ur handen?

Rosenblad

Trådstartare
Min medryttarhäst har en ovana att rycka ut tyglarna ur handen på en vid ridning. Han eftersträvar långa tyglar, så att han kan gå med utsträckt hals, så när man kortar upp tyglarna så börjar han. Även när man t ex berömt honom, så tror han att ridturen är "slut" och han får långa tyglar. Har ni några bra tips så att jag kan få honom att sluta med denna ovanan?
 
Så gjorde min sköt-/ridhäst tidigare. Men försök att hålla kvar handen om det går.
Jag red int eså varierat förut men sen började jag göra massor av lika saker och då slutade hästen att dra ner huvudet.
Det kan också bero på att hästen har ont, för det hade hästen en gång (eller ja, hon vrickade "foten" under ett ridpass) då gick hon och drog ner huvudet hela tiden.
Du kan ju ockås prova att byta bett eller prova att rida på hackamore för det kan ju bero på bettet också.
Men om du rider på och rider mkt dressyr så att hästen inte blir uttråkad så försvinner nog denna ovana skulle jag tippa på.
 
Om vi förutsäger att hästen inte har ont någonstans så håll emot och DRIV. Försök att inte tappa balansen och falla frammåt, om du sitter ner ordentligt så blir det svårt för hästen att dra dig ur sadeln. :)


//malu
 
Var bestämt och låt honom inte dra ner huvudet genom att rid med ganska hög hand,lirka med handen och driv framåt.

Är han framtung och så eller går han hur bra och fint som helst och sen bara drar ner huvudet?
 
Ursäkta om jag lägger mig i men...
Skulle inte rekomendera att likra med handen då vissa hästar tycker att det är obehagligt och drar ner huvudet ännu mer för att komma undan, de flesta hästar vill ha en mjuk och stadig hand.
Det bästa är nog att rida varierat så att hästen får annat att tänka på och att inte ha för höga krav så att hästen tycker att det blir för jobbigt.
Sen så är det bra att försöka hålla kvar handen, jag tycker att det är väldigt svårt kan jag bara tala om för tidigare när min ridhäst drog ner huvudet (gör det fortfarand om något blir för jobbigt, å andra sidan tycker jag att det är bra att hon visar när det blir för jobbigt) så följde jag med minst varannan gång, men man får försöka ha en stadig sits.
Till slut märker hästen att det inte är någon idé att dra ner huvudet/ta bettet eller så tycker den förhoppningsvis att det är roligare att arbeta rätt :D

Sedan hjälpte det inte iallafall för mig att driva på framåt eftersom att hästen kunde dra ner huvudet i galoppen om hon nu så ville.
 
Ursäkta om jag lägger mig i men...
Skulle inte rekomendera att likra med handen då vissa hästar tycker att det är obehagligt och drar ner huvudet ännu mer för att komma undan, de flesta hästar vill ha en mjuk och stadig hand.
Det bästa är nog att rida varierat så att hästen får annat att tänka på och att inte ha för höga krav så att hästen tycker att det blir för jobbigt.
Sen så är det bra att försöka hålla kvar handen, jag tycker att det är väldigt svårt kan jag bara tala om för tidigare när min ridhäst drog ner huvudet (gör det fortfarand om något blir för jobbigt, å andra sidan tycker jag att det är bra att hon visar när det blir för jobbigt) så följde jag med minst varannan gång, men man får försöka ha en stadig sits.
Till slut märker hästen att det inte är någon idé att dra ner huvudet/ta bettet eller så tycker den förhoppningsvis att det är roligare att arbeta rätt :D

Sedan hjälpte det inte iallafall för mig att driva på framåt eftersom att hästen kunde dra ner huvudet i galoppen om hon nu så ville.
 
ojdå, var inte meningen att det skulle bli dubbelt :o
 
en häst på ridskolan gör så och då tycker pållen att man är för hård i handen. kan va något å tänka på.
 
Min nordsvensk gjorde precis så och jag bytte bettet och nu funkar det jätte bra
 
jag har annars ridit hästar som gör så på halvlång tygel med och en islandshäst som hade väldigt långa tyglar men visst exakt hur långa tyglar han kunde få, och även om han inte annvända hela ville han ha det.
 
Ja det är ju toppen om hästen tycker det är obehagligt när man gör så!
Då blir den uppmärksam och om man då samtidigt driver framåt kommer den inte dra ner huvudet.

Sen så är det bra att försöka hålla kvar handen
då blir det bara en dragkamp som du ALDRIG kan vinna!
 
Jag tycker att det beror lite på hur situationen är:

Är hästen allmänt tung i handen och lägger sig på så tycker jag absolut inte att man ska försöka hålla kvar. Då slutar det bara med att du får bära hästen, vilket är mindre trevligt! :crazy: Då gäller det att våga lätta av framtill så att man inte erbjuder hästen att lägga sig på handen.

MEN i detta fall tolkade jag det som om hästen försökte "rycka" tygeln ur handen. I ett sånt fall håller jag bara fast tygeln. Tillslut lär sig hästen att om han rycker så händer ingenting, han får inte knycka tygeln helt enkelt. Straffa absolut inte hästen i efterhand genom att "rycka tillbaka" utan var bara beredd när hästen rycker och håll fast tygeln, då får hästen "straffa" sig själv istället. Sitt inte och tjuvhåll hela tiden utan rid med lätt hand, men tolerera inte att hästen rycker tygeln ur handen.

Mina tips! :)

Nirak
 
Nej min medryttarhäst är absolut inte tung i munnen och rycker ofta tag i tyglarna även vid halvlånga tyglar. Ja, även med långa men han vill, som någon sa, se HUR långa han kan få tillgång till.

Jag brukar hålla fast tygeln och brukar använda rösten och säga "nej!" bestämt och sedan berömma när han inte gör det efteråt.
 
Driv in honom på böjt spår så han "glömmer" vad han håller på med.. eller ställa honom.
Om han väl har huvudet nere så korta tyglarna en och en igen för eftersom hästen är så mycket starkare än vad du är så är det ingen idé och sitta och dra i båda tyglarna samtidigt..

Lycka till! :D :bump:


:banana:
 
Min ena medryttarhäst är exakt lika dan!
Så fort man saktar av från skritt så ska hon dra tyglarna ur handen på en. Helt otrolig är hon. Jag försöker hålla kvar, men hon är så stark så hon lyckas oftast ändå. Hon har inte ont någonstans.
 
så där gör min pålle å och när man står still står han å rycker upp å ner me huvudet....
 
Min gör så när han tycker det blir jobbigt, sitter bara emot med magen spänd, så slutar han...
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp