Bukefalos 28 år!

Häst som skrapar med framhovarna?

H

Hannzo

Varför gör dom det?
& hur kan man få dom att sluta skrapa med framhovarna?
Det är väldigt irriterande + att det luktar eld i stallet när dom gör så länge. :crazy:

:bow:
 
Hur är vattentrycket i vattenkopparna? Kan ju vara så att hästarna inte får i sig tillräckligt med vatten. Törstiga hästar skrapar ju med hovarna.
Om det är så att ni kan sätta skrapandet i samband med något så finns troligtvis svaret där. Om ex man tar in sin häst från paddocken och gör i ordning för att rida, rider och sedan mockar så kan det ju ha gått ett antal timmar sedan hästen drack senast, om man inte har vatten i paddocken. Själv släpper jag alltid in min häst o boxen innan jag sköter henne så att hon får dricka ordentligt. Sedan ger jag alltid vatten i hink utöver vattenkoppen, så att jag vet att hon får ordentligt med vaten.
Hästar som har sin kopp i slutet av vattensystemet har oftast inte alls samma tryck som de i början av systemet.
 
Min har det som en protest när han inte vill göra något som jag ber honom göra, något som han är lite "rädd" för. Jag säger dock åt honom varje gång (det var ungefär en vecka sedan han började, när jag började sätta mer krav på honom i grimman, han är snart fyra och varit vild och jag först nu börjat hantera honom mer i grimman och sätta krav på honom) eftersom jag inte vill ha frambenen flygandes så fort något inte passar herrn.

En del hästar gör det ju för att de vet att de får uppmärksamhet då, tycker helt enkelt att det är tråkigt att stå uppbunden på gången.

Beroende på varför han gör det så finns det ju olika sätt att komma tillrätta med det. Ignorera, säga till VARJE gång etc.
 
Han gör så när man går ifrån han. Inte när man pysslar med han o så..
 
Är det på stallgången? Brukar hann få godis när han står där? I så fall så tror han antagligen att du ska gå och hämta godis åt honom.
Min häst gör också så ibland, lite då och då, bara på stallgången. Från början fick jag ryta åt henne ganska ordentligt och göra ett "utfall" mot henne, då ville hon ju backa och då måste man sätta ner tassen först... Numera räcker det med att jag i helt normalt tonläge tittar på henne, pekar på hoven och säger "sätt ner".
 
Jag ger dom aldrig godis. Då jag inte vill ha tiggande hästar. Men ägaren har nog gjort det en del, vad jag tror. Men jag vet inte. Jag ger dom iaf inte godis. Kan väl hända någon enstaka gång.
 
Min kär älskling(connemara snutt) :love: gjorde så oxå när jag fick honom..höll på att bli tokig..varje gång jag gick ifrån honom så började han skrapa..han stog på ridskola ett tag innan dess o där lärde hans skötare honom att lyfta upp hoven när han skulle få godis*totlat idiotiskt* :mad:så därför gjorde han så..jag ger honom inget i gången o när han står o skrapar går jag inte fram till honom..han vill bara ha uppmärksamhet..nu har han lagt av med det,men det tog tid..hur länge har du haft din sötis?/josse :banana:
 
Det verkar vara ett solklart fall av uppmärksamhetssökande. Boten på detta är att ignorera. Säg inte ifrån, då har hästen lyckats. Lär hästen att ha tråkigt. Den kommer sluta snart om du bara visar att det inte påverkar dig att h*n väsnas.
 
När min häst skrapar med ena framhoven tigger hon. Med den andra slår hon lite mera i luften, knäet är högre, och det gör hon för att visa att hon är frustrerad. Det gör hon endast när hon står uppbunden.
 
Min nya häst som jag köpte till lilla jul skrapar med hoven när det är mat,kvällen och morgonen. Vet inte varför men jag ryter ibland och ibland så orkar jag inte...det verkar vara något som sitter i. jag undrar om hon är stressad att hon inte fick någon mat eller fick sist hos förra ägaren. men det är bara spekulationer...
 
Hej
Jag har ett gammalt sto som gör så så fort hon ser att jag kommer med maten. När hon då börjar skrapa sätter jag ner hösäckarna och börjar med något annat, när hon slutar tar jag hösäckarna och ger henne. Det har blivit betydligt mindre skrapande nu än när jag fick henne.
M vH Mannis
 
okejj..ja..det e ju inte så länge ju..ge det tid o som sagt..ge INGET för det..ingen uppmärksamhet..jag vet att det e jobbigt.o irriterande. men det går över..kan jag nästan lova! :)min häst har slutat med det..men istället släcker han ljuset med gumpen..*haha*då får jag treva mig fram o tända..så det vinner han ju på..vilka trix dom lär sig.. :o:bump:.
 
Du menar när man ställer upp dom på gången?? Jag säger åt mina på skarpen och om dom inte slutar då så rycker jag till i grimskaftet.. Dom gjorde lite så i början när jag hade dom, men dom har slutat nu.. Fast dom har börjat lite eftersom att jag varit borta och för att dom haft vintervila och inte stått så mkt på gången.
 
min häst skrapar med framhovarna när jag borstar henne och hon tycker det kittlas eller så...
hittills har det mest effektiva (i längden) varit att ´bara ignorera henne när hon gör så.. ett tag funkade det att säga till, men oftast fortsätter hon då efter ett tag, eftersom hon får uppmärksamhet.
nu struntar jag som sagt i det, och fortsätter borsta, så att hon fattar attdet inte hjälper...

att törstiga hästar skrapar med hovarna visstejag inte.. min häst hade lindrig vätskebrist i höstas, nu är det bättre, men jag har inte märkt nån minskning av skrapandet :D men det är väl olika från häst till häst, anledningar och sånt menar jag...
 
Min häst hade den ovanan när han kom till mig för ett år sen.
Jag täkte först att jag helt skulle ignorera det, men det funkade inte. Blev bara värre och värre och en gång sparkade han ut med frambenet så han höll på att träffa veterinären som var där :o
Strax efter det gjorde han samma sak när jag var ute och ledde honom och träffade mig så jag bröt armen.
Det blev alltså bara värre av att ignorera, jag trodde oxå att han bara ville ha uppmärksamhet.

Nu har han blivit mycket bättre, när jag inte kunde ta hand om honom pga gipset så hjäpte mig ett par kompisar och de var stenhårda med att säga till varje gång han började sparka och jag fortsatte på den linjen. Det har bara blivit bättre och bättre, nu gör han det ibland, speciellt när han får stå ensam på gången och när han äter ur hink.

Annars när man håller på med honom eller är inom synhåll så står han lugnt för det mesta.
 
Miran gör så när hon står uppbunden, när man borstar och ska sadla. Och när hon tigger godis.. Men jag tror det är för att hon tycker det är tråkigt och vill komma ut också
 
Min gör så när man kommer och ska ta in hästarna. han står vid grinden och krafsar och krafsar, slutar så fort man kommer dit. Han vill in!!!

När han tigger så lyfter han på frambenet så fint han kan och böjer ofta på nacken så han blir så fin han kan :D Där får man för att man lär hästen tricks, de vänder det till en ovana... :cry:

Annars så står han inte ock krafsar i stallet och så men om han gjorde det så skulle jag säga till honom att sluta. Finns det något mer enerverande än såna olater???

M.
 
Jag antar att det är i boxen som hästen krafsar?

Prova att lägga in en tjock gummimatta. Det har fungerat bra på de av mina hästar som har roat sig med att krafsa. De tycker inte alls att det är lika roligt när det inte låter... :)
 
Tycker att det är skrämmande att ni inte har den blekaste om vad skrapning med framhovarna är för ett beteende, utan avfärdar det hela som en ovana eller något onaturligt.
I det vilda gör hästen så av MINST två olika anledningar.

a/ när det är mycket snö och den gräver undan snön för att hitta det torra vissna gräset nere vid marken.

b/ för att krafsa så mjukt under sig det går innan man rullar sig.


Eftersom beteendet används under födosökande är det helt naturligt att hästar gör så här mer eller mindre i samband med utfodring. Eller när dom är hungriga och vill ha mat.

Sedan kommer ju vi med maten och då förstärker vi beteendet :).

Naturligtvis kan det hela gå till överdrift och då är det så klart en ovana, men man ska nog tänka sig litet för INNAN man bestämmer sig att stävja något som hästen gör.

Det är inte automatiskt så att hästen är dum, oftast är det snarare så att hästen försöker tala om något men människan kan inte hästens "språk" och missförstår.

Här hemma ser man detta ofta med frambensanvändning, tex när mitt 31-åriga russ känner sig litet sugen ute i hagen om han ser mig börjar han gensast vifta litet i luften med frambenen.

Våra två nordsvenska hingstar använder samma "karatekick" till att slå sönder is i vattentunnan om vintern.

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
789
Senast: GoLightly
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 803
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 650
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp