Bukefalos 28 år!

Häst som skrapar med framhovarna?

Angående din "foderteori":

Min Besten skrapade aldrig med framhovarna när hon stod uppbunden i gången i gamla stallet.
I nya stallet, däremot, gör hon det ständigt. Ryktspiltan är belägen mittemot foderkammaren.....

Och även hon (kallblodstravare) behärskar karatetekniken när det gäller att få fram vatten i badkaret i hagen. :D

Immer
 
handlar om att få uppmärksamhet, strunta i hästen, skrick inte åt den, bara ignorera..
 
De hästar jag har stött på har gjort det antingen för att få uppmärksamhet eller så testar de en.
Rider ju på ridskola, och om hästen börjar skrapa sträcker jag oftast fram benet framför, då har de i mina fall inte gjort så längre
 
Jo visst i normala fall så är det ju så, men för de allra flesta hästar, som gör så mycket, så har de ju gjort om det till en ovana.

Har en unghäst i stallet som gör så endast för att få uppmärksamhet. Han funkar det inte att ignorera då han kan hålla på en hel dag om så är...

Mitt sto gör det sällan, men hon gör det när jag kommer med sadeln, liksom för att be mig skynda på så vi kommer ut någon gång.

Tigga skulle jag aldrig tilåta henne att göra på det sättet (irriterande), men vissa hästar är det inte så enkelt att vänja sånt av med. Hon tigger genom att ta huvudet upp och ned (några få cm) bredvid mig. Säger jag då nej lugnt och sansat eller ignorerar henne slutar hon med det.
 
orsakerna tror jag kan vara olika, men en sak som jag har hört men som inte nämnts här är att det är ett beteende som hör ihop med flocken, att hästen skrapar när den är ifårn kompisrana och vill tillbaka.Som när min häst stod själv i transporten, jätteorolig och skrapade. eller när unghästen fick lite krav på sig, då ville han helst slippa undan och fly tillbaka till mamma i hagen(skrap skrap).
Men även vid utfodring märks det ju.

Jag brukade skrapa med mitt eget ben när min ponny skrapade, det funkade på henne, men inte på någon annan...suck...
 
Din metod löser inte grunden till problemet.
Den bara tiger ihjäl det. :devil:
 
Den gör så för att den vill tala om något för dig.
Du får hästen att sluta genom att ra reda på vad som ligger bakom behovet.

Jag har sett på mina hästar att det kan bero på många saker.
Bl. a med det dräktiga stoet så är det tydligt att dom dagar hon inte ätit "tillräckligt" så står hon och skrapar vid grinden när hon ska in. Hon är helt enkelt hungrig. Det lustiga är att hon gör det dom dagar jag är medveten om att hon (av en eller annan anledning) fått lite mindre hö än vanligt eller fått vänta på maten längre än vanligt.
Så där kan jag göra ett val. Ge henne den balanserade fodermängd på någolunda regelbundna tider, som hon behöver, eller låta henne stå och skrapa.

Ser det när någon av dom är törstig.
Ser det när det kliar på kroppen.
Ser det när hästen är otålig vid väntan, gärna i samband med mentala spänningar.
Ser det när hästen är kissnödig och står på gången.
Ser det när hästen får massage på ställen där den har problem och den vill att jag ska fortsätta massera.
Ser det ifall hästen stressas av människor eller miljöer som gör den osäker.
Ser det ifall hästen blir förbannand och vill varna, en protest.

Men generellt så ser jag det sällan och jag försöker att förstå varför.
:bow:
 
Hästen är inte kittlig som oss, hästen är inte människa.
Varför tror vi då att den är det?
Är det för att vi tycker att den ska reagera som oss eller att den reagerar på det vi gör?
Reagerar den ifall du bara stryker med handen eller trycker?
Hästens hästens reaktioner kan vara orsakat av något annat som t ex muskelspänningar i kroppen.
 
Har liknande problem.
Min häst skrapar så fort han får tråkigt (stå och vänta för länge). Men det är inte mitt huvudproblem för tillfället.
Min häst skraper något fruktansvärt när han står i transporten. Det går inte ju inte att göra något när man kör honom (har testat att ha höbalar framför men de låg under magen när vi var framme, efter 2km). Det går inte att låta honom stå i transporten ensam för att "vänja sig" för då hoppar han över bommen. Han har gjort flertalet gånger (utan att gjort illa sig som tur är).
Är det någon som har förslag på lösning? :confused:
 
jag tror hästar är kittliga. De kan iallafall meddela mig om att det är obehagligt i vissa situationer, där jag själv är kittlig, t ex lätt strykning längs ngt nervvtätt ställe.Sedan om man vill kalla det kittlig eller inte...det gör iallafall jag.
 
Att stå och skrapa med hovarna vid olika tillfällen t.ex på gången beror ofta på otålighet.Träna hästen att bli lite mer tålig genom att binda upp den vid en vägg ute,använd ett grimmskaft i en bindring ovanför mankhöjd.Låt den stå där korta stunder och så fort du ser att den inte skrapar ta loss hästen och beröm. :idea: I boxen kan man knyta en borste om benet med ett kort snöre ovanför knät,vilket hästen troligen kommer att tycka är obehagligt när borsten "slår" tillbaka.Lycka till
 
och hur vet du att hästar inte kan vara kittliga?
jag är övertygad om att min häst är kittlig på sina ställen.
muskelspänningar vet jag att hon inte har, eftersom en equiterapeut har sett över hela hästen, däremot vet jag att hon är känslig i huden (bl.a. i sadelläget) , dels för att hon ÄR sån, och dels sen sin tid som ridskolehäst där sadel m.m. bara slängdes på..

men, som sagt, jag är övertygad om att min häst är kittlig också, och många andra med henne. kanske inte kittlig i den bemärkelsen jag är, där kan jag ge med mig, men såpass känslig (för att använda att annat ord) att hon inte tycker det är riktigt skönt när jag borstar där. det beror alltså INTE på muskelspänningar...
 
När min häst skrapar med ena framhoven tigger hon. Med den andra slår hon lite mera i luften, knäet är högre, och det gör hon för att visa att hon är frustrerad. Det gör hon endast när hon står uppbunden.

Min pålla gör också så när hon har tråkigt i gången ibland (händer inte så ofta, men det är tydligt att hon är uttråkad just då). Hon tigger inte, men det roliga är, som liknade inlägget jag citerar, är att med ena benet skrapar hon hoven, och det andra benet lyfter hon upp och viftar med långt fram eller lyfter upp under sig och viftar... Knasbertan! :rofl:
 
De flesta hästar har väl någon typ av stallovanor. I ditt fall, att hästen skrapar med framhovarna när den står på stallgången. Jag tror det beror på att hästen är lite otålig.
Jag brukar vänja av dom med att så fort dom krafsar så lyfter jag den hoven, står så några minuter. Har man tagit sig den tiden under en vecka, kommer dom på att det inte är så roligt att stå på tre ben. våra hästar har slutat efter denna behandling.
Lycka till
 
sätt in en gummimatta i boxen medan du använder alla andra bra tips till att hitta lösning på problemet, så spara du på golvet så det inte blir en grop (om det är på ungefär samma ställ varje gång dvs)
 
jag har en mkt bra relation till hästarna. Varför undrar du?
 
Har precis samma problem som du. Hästen slår med frambenen i transporten, och man är livrädd för skador. Har inget förslag till lösning, men lindring är ju i alla fall att skydda benen med en massa transportskydd. Hellre trasiga skydd än trasiga ben.
Han skrapar/slår med frambenen i boxen när det är dags för mat, medan han äter kraftfoder, när han är uppbunden i gången. Jag uppfattar det som otålighet. Maten kommer inte tillräckligt fort, han får inte i sig maten tillräckligt fort, vi kommer inte ut tillräckligt fort. Jag bryr mig inte så mycket. Tror inte jag kan påverka beteendet i någon större utsträckning, men i transporten tycker jag som du att det är jätteobehagligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
686
Senast: GoLightly
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 597
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 429
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp