Häst som sparkar i boxväggen..

jo7

Trådstartare
hur gör ni för att undvika att de sparkar sönder väggarna totalt? Jag har för tillfället inte kommit på ngt bättre än att skydda en del av väggen med en bit gummimatta. Men många sparkar hamnar ju vid sidan om och det bästa vore ju att få den att sluta permanent. Några tips!

Tack på förhand! :)
 
Hästen vill UT!!!!
Mitt sto är mer en ute-häst, och då ska jag absolut respektera att låta henne gå ute mera!
Att va inne så mkt går inte, inte om hästen gillar att va ute.
Annars kan du strö med halm,det kan va en bra grej för hästen att gå runt i boxen och bäddar, äter osv.
Eller så får den va ute mkt!
;)
 
Tack för tipset men jag tror inte riktigt det är problemet..min häst är nämligen ute VÄLDIGT mkt redan. Sommartid dygnet runt och vintertid från 19-8, max. Fast visst har det att göra med att hon blir uttråkad, det kan jag hålla med om! Men att låta henne vara ute mer är inget alternativ som skulle lösa problemet. Gott om halm har hon åxå redan. Jag har åxå hängt upp ett skynke mellan henne o boxgrannen så hon slipper störas av den. Detta funkar till viss del men det smäller fortfarande titt som tätt..

//jo7 :bump:
 
Hon kanske helt enkelt inte kommer överens med sin granne. Har du provat att ha en annan häst bredvid?
 
Ja det har jag och faktum är att det är värre men andra hästar. Den hon står bredvid nu är den som är absolut lägst i rang i hela stallet och hon bryr sig knappt om honom. Jag tror mer det handlar om en ovana, kombinerat med att hon är lite "rastlös" av sig.

Tack för tipset iaf! :)
//jo7 :bump:
 
Jag minns min gamla sköthäst som tyvärr är avlivad nu när han sparkade i väggen. Vi hade ingen aning om hur vi skulle göra för att få honom sluta. Tills vi började forska om var han hade varit tidigare. Då fick vi reda på att han hade utsatts för en massa hemskheter i stallet så sparkningarna var ju bara ett tecken på att han var rädd och nervös.
Sedan dess fick han gå på lösdrift. Då blev han mycket lugnare.

/Isis
 
Möss i väggarna hon sparkar efter?

Finns många exempel på hästar som sparkar bara i vissa stall men inte i andra.

Gummimatta (tjock!) runt om rekommenderar jag för att inte hästen ska få skador i benen.
 
Min ena gör precis likadant, speciellt när hon äter.. :crazy:
Jag bryr mig ju inte så mycket om boxväggen, utan är mer rädd att hon ska sparka sönder sig själv!
Har löst det så att hon inte har någon boxgranne och vips sparkar hon inte... :idea:
Annars har du nog inget bättre alternativ än att sätta upp gummimattor på alla väggar.. :smirk:
 
Tack för alla tips! (Jag svarar här på allas inlägg)
Jo, självklart är jag mest rädd om Pållan i sig själv..hur kunde jag uttrycka mig så klantigt?! :)

Iaf..möss..? Nja, visst finns det såna men tror inte det är dem hon sparkar efter.
Hon sparkar tyvärr även utan boxgranne dock inte fullt lika mkt. Så det återstår väl kanske bara att börja täcka väggarna med gummimatta!? Var får ni tag på sådan? Jag har bara en jätteliten bit som jag hittade ute i en lada.

//jo7 :bump:
 
Hur funkar det med leksaker i boxen? Om det beror på rastlöshet blir det kanske bättre om hon har något att göra? Det finns väl speciella bollar som man hänger upp att köpa. Sedan har jag läst någonstans om någon som jag tror hängde upp PET-flaskor som hästen tyckte det var kul att knuffa på. Andra ideer kan vara att sätta fast grenar hon kan gnaga på, vissa hästar gillar att ha ett gosedjur hängande hos sig (de tenderar till att bli äckliga och "betforiga" efter ett tag) o.s.v. Allt måste naturligtvis vara arrangerat så att hästen inte skadar sig.

Anneli
 
Ett bra sätt är att sätta på en kedja som hänger ner en bit eller som en tåt som hänger ned sen man satt fast runt benet hur det nu ska förklaras.
Dom sparkar och kedjan slår till dom själva .
Dom prövar ett par gånger sen är det bra.
Detta har jag hört av många.
Har inte prövat själv då jag inte behöver.
 
Gummimatta runt om skyddar vägagrna och dämpar ljudet. Hästen vill ha uppmärksamhet beroende på häst går det över om man inte bryr sig, inte säger ifrån eller så blir det värre.

Ex. Jag jobabr i stall i sommras (annan stalltjej då) skrapade en viss häst ständigt i marken när han stod i gången för att bli ordninggjord alt. vänta på att bli riden. Dåvarande tjejen skällde på honom, jag skiter i honom, nu skrapar han inte ofta och när han väl gör det slutar han snabbt eftersom han inte får någon uppmärksamhet då.

Andra hästar fungerar inte alls så utan behöver en utskällning... Men gummimattor runt om sparar väggar, hästens hovar och ben och dina öron. Med lite tur i baggaget kanske hästen slutar med ovanan också...
 
Tack för alla nya tips sen sist jag kollade!! :)
Kancke ska prova att hänga upp nån slags "leksak" i boxen, men kvistar lät vasst och farligt.. :crazy: Men ngt mjukt och ej ömtåligt får det bli.

Jag har åxå hört om att man ska kunna hänga upp tygsäckar med sand i på ett sånt sätt att de slår tillbaka på hästens rumpa om den sparkar på den. Nån som testat? Det där med kedjan som ngn skrev förstod jag tyvärr inte..kan du förklara lite mer? Är det ungefär samma taktik som med säckarna kanske?

//jo7 :bump:
 
Leksaker är sällan populära en längre stund, pinnar och kvistar har jag alltid upplevt som mycket populärare (går att tugga/äta på, bära runt etc...).

Och inte är kvistar farliga, det är trots allt hästar vi pratar om :smirk:
 
jag hade en häst som sparkade som en tok just vid maten. men då slog vi upp en vägg så han inte såg den andre hästen när han åt och slog upp en gummiplatta HELA väggen längst ner=) Då slutade han=)
 
En del hästar vill ju vara helt ifred inne, då är det bra att ha helvägg tycker jag.
Annars skulle jag kolla upp stallmiljön och pricka av grej för grej som kunde vara jobbig för just den hästen det gäller.
 
Ja viss hästar klarar inte av att det är för många hästar i ett stall. min ene häst är så när han kommer till ett för stort stall så blir han stressad och äter dåligt och mår skitdåligt när han står i ett litet stall max 10 hästar är han harmonisk=)
 
Har ett sto som inte vill ha någon intill sig, då måste man ha helvägg.Hon kan bli så irriterad att hon kastar sig mot
väggen :(
Nu har vi hästarna i vårt eget stall hemma och har byggt så de är nära varandra men samtidigt får vara ifred.
 
Jag förstår att du inte förstår.
Försöker att förklara tydligare.
Om du tar en kedja och sätter runt benet men du spar en tamp som får hänga fritt .då hästen sparkar slår tampen mot benet.
Hoppas du förstår nu.Det kan vara en ganska tunn kedja,och du får inte sätta för hårt. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp