Häst som sparkar i boxväggen..

Vare sig det är en ren "olat" eller ej, så är det varken bra för hästen eller boxväggar. Vi hade en häst som sparkade mycket i väggen och då hängde vi upp bildäck på två sidor i boxen (ganska högt så att hästen inte kan skada sig på dem). Dessa fylldes med vatten. När hästen sedan sparkade på boxväggen så skvätte det ut vatten över rumpan. Det fungerade mycket bra på denna häst, så det kan kanske vara värt att prova. Ett par gamla däck brukar man ju kunna få tag på nästan var som helst, så det är ju en billig lösning!
 
Man kan ju alltid göra som dom gjorde på en ridskola här i närheten, sätt fast kedjor runt benen på hästen så gör d ont när den sparkar...
hoppas du fattar att jag va ironisk nu, men d va faktiskt så dom gjorde, stackars häst...tror han e avlivad nu... :(
 
Jag blir riktigt äkta förbannad på min pålle när han gör så, och jag visar det!
Jag kräver av honom att han slutar, när han har slutat belönar jag honom med det han från början bett om, om det nu är hö eller att gå ut eller vad det för stunden var.
För mig har det blivit bättre... händer alltmer sällan och när han sätter igång behöver jag (för det mesta) bara stirra argt, eller om jag ej är innom synhåll, ryta till åt honom.
Box-sparkande är inte bara ohälsosamt för boxen och hästen, det är väldans störande för omgivningen!
 
Om du nu måste ha hästen i boxen så kan du ju hänga upp pressenning från taket och ner en bit från väggen (kanske runt minst 30 cm iafl).
Så sparkar hästen där istället = nuddar inte väggen.
Ett stort plus kan ju vara att hästen blir rädd när det prasslar till och slutar...
Givetvis ska hästen inte stå i sin egen box och vara rädd men det märker du ju som känner din häst hur den reagerar....
 
Det kanske skulle bli bättre om hon fick byta granne?? Även om man täcker för, så vet hon nog om att grannen finns där och det stör henne. Det kan ha med rangen att göra.
Det kanske inte är så lätt att bara byta, men kanske grannarna går med på att försöka.
Trots allt blir det bättre för alla om hästen slutar med att kicka i väggarna. Det kan inte bara bli skador, utan kan bli väldigt störande oxå...
 
Återigen STORT TACK för alla era kloka ord! :bow:
Nu har jag fått en hel del små knep att fundera på så jag hoppas verkligen ngt ska fungera även på henne! :)

//jo7 :bump:
 
vet inte, dom avlivar hästar lite hipp som happ så d kan ha vart därför att han sparkade i väggen, den ridskolan e helt pucko....
 
vet inte, dom avlivar hästar lite hipp som happ så d kan ha vart därför att han sparkade i väggen, den ridskolan e helt pucko....
 
Nu har jag inte orkat läsa alla svar, så det kanske redan är någon som gett dessa tips: gamla bildäck i lämplig sparkhöjd i hösnören från taket. fyll så mycket det går med vatten så att hästen får sig en skvätt varje gång den sparkar. Har inte provat det själv, men har hört att det ska fungera.
Min häst sparkade som en tok i förra stallet, flyttade fasta väggar flera centimeter en natt. Inte så kul. Nu står han i ett större stall men i en box där han inte har några direkta grannar, det är gångar runt alla sidor på hans box. Nu sparkar han inte alls. Det kanske kan hjälpa om det finns möjlighet att flytta henne till en grann-fri box.
Lycka till
hälsningar Camilla
 
Den häst som sparkar i boxväggen, den blir kvar inne tills att den slutar med det. Det kan ta ett par dagar. När den slutat att banka, så får den gå ut.

Bankar den i samband med mat. Så blir det ingen mat just då. Det blir mat när man slutat att banka.

Jag har aldrig haft hästar som har bankar mer än 72 timmar av sina liv hos mig. I mitt stall så är det tyst och lugnt.

Metoden kommer från vanlig hederlig barnuppfostran. Så länge som man beter sig illa, så får man inte det som man vill ha.

Den hästa som lever rövare och inte får mat då. Den ser ganska så snopen ut när alla andra hästar har fått och jag går där ifrån. Ofta så slutar den att banka då. Och då så får den omedelbart mat. Man får inte lämna hästen hungrig i boxen och åka därifrån. Utan måste stanna kvar och passa, så att man kan mata så fort som hästen slutar att banka. Det kan ju bli några timmar i stallet, en god bok är då bra att ha.
 
Det stämmer faktiskt, man kan forma det beteende man vill ha genom att alltid ge dem maten när de beter sig som man vill att de ska.
Matar man tex alltid en häst som står med bakåtstrukna öron får man det beteendet.Hästen märker att den alltid får mat när den har örona bak.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 208
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp