Häst som stannar/testar?

Sofie_B

Trådstartare
Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den från tyskland. Hästen är stor och av den lite lättare modellen, har lätt för att hoppa stora hinder.

Jag har nu haft hästen i tre veckor, och fröken fräken börjar nu känna efter vart gränserna egentligen går. Jag har hoppat henne regelbundet två ggr/vecka sen hon kom. Då hästen är relativt otränad så har jag lagt vikten vid gymnastikhoppning. Det märks att detta är något hon är ovan med, så det tar ett litet tag innan hon förstår vad hon ska göra med övningarna. Detta har lett till att hon är en aning spänd de första sprången, men sedan brukar det släppa och den fantastiska hoppningen som hon har i sig brukar komma fram.

Så idag när jag red henne så var hon allmänt lite stökig. Studsade hit och dit, skulle inte ta skänkeln. Efter en stunds trimmande kom vi till rätta med detta. Hoppade sedan en serie bestående av ett lågt räcke-oxer-oxer. Hon hoppade igenom serien på ett bra sätt ett par gånger. När jag sedan skulle rida igenom den en gång på en lite högre höjd (130-135), vek hon ut på sidan av sista oxern. Jag medger att jag var en aning passiv, men hon låg bra, mitt på hindret, och jag har i alla fall fått lära mig att då sitter man mest still. Jag tog tillbaks henne framför hindret och talade om att det var fel. Hon blev då väldigt upprörd, reste sig och protesterade (märktes att hon vet att det där är fel). Jag red sedan igenom serien ett par gånger till, då med något mer stöd (smack och skänkel. Hade inga sporrar idag).

I min värld ska inte att stanna finnas som ett alternativ hos en häst. Nu är jag visserligen otroligt bortskämd med min andra häst som hoppar i alla lägen, möjliga och omöjliga, men jag tycker att hästen ska dra gränsen för när det är okej att stanna väldigt sent. Nu fick den schyssta förutsättningar, den kom bra in, det första hindret var snällt, avstånden stämde perfekt för den här hästen och ändå bangade den. Jag kan inte låta bli att tänka; vad händer när den ligger lite fel in i en trekombination på 150-160? Ska den banga då också ? (Det är dom höjderna hästen är inköpt för att gå).

Är jag för hård på hästen? Är det okej för dom att stanna en gång, i alla fall när dom är 6 och orutinerade på den typen av övningar? (Jag har aldrig haft en unghäst, även om sex inte är så himla ungt. Alla mina tidigare har varit färdiga när dom kommit till mig). Testar hästen mig? Har någon av er haft en häst som har testat er genom att stanna för att sedan när trotsperioden är över alltid hoppa? Hetsar jag upp mig för ingenting? Mitt värsta scenario är att det är suttit en stor tysk med massa ben och bankat runt den här hästen, vilket jag inte kan/vill göra. :crazy: Jag är 156 cm och hästen 175 + (dock väldigt ädel och bara långa ben), så jag är beroende av att vi kan jobba som ett team.

Min andra häst testade mig som tusan (jag grät varje gång jag satte upp på honom i typ tre veckors tid), men han krånglade aldrig i samband med hoppning. Eller jo, en gång, då vi fick 20 fel utan att riva en bom eller stanna. Hästen ställde sig i ett hörn och tog myrsteg frammåt hela tiden. :p Men det har ju hursomhelst inte riktigt med själva hoppningen att göra.

Jag kanske är lite överdrivet känslig när det gäller det här (jag tål att ni säger till mig), men för mig är det jag och hästen mot hindren, vi hjälps åt och båda vill över. Det känns som ett sviket förtroende när hästen stannar, och jag rider verkligen dåligt när jag är osäker.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som stannar/testar?

Nu hoppar ju inte jag riktigt de höjderna du gör, så jag kanske inte skulle svara men det gör jag ändå. Hästen var ju otränad när du fick den och inte van vid gymnastikhoppning. Kan det inte vara så att den helt enkelt har träningsvärk, eller är lite trött i musklerna?

Det kan säkert vara så att den är annorlunda riden, med mycket ben, och då behöver du och hästen finslipas tillsammans för att fungera, det behöver inte vara så stor nackdel, men hästen kanske är förvånad och osäker när den inte känner så stort tryck från skänkeln som den är van vid?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Nu hoppar ju inte jag riktigt de höjderna du gör, så jag kanske inte skulle svara men det gör jag ändå. Hästen var ju otränad när du fick den och inte van vid gymnastikhoppning. Kan det inte vara så att den helt enkelt har träningsvärk, eller är lite trött i musklerna?

Det kan säkert vara så att den är annorlunda riden, med mycket ben, och då behöver du och hästen finslipas tillsammans för att fungera, det behöver inte vara så stor nackdel, men hästen kanske är förvånad och osäker när den inte känner så stort tryck från skänkeln som den är van vid?

Jo, jag är också inne på samma spår, att hon känner sig lite matt i kroppen, vilket i samband med lite mindre stöd gör att hon blir lite osäker. Det är mycket möjligt att det är så! Men du tror alltså att hon kan lära sig att bli riden med lite mindre stöd?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Absolut, det är en träningssak. Jag håller just nu på att försöka lära om både mig och min häst att använda mindre lättare hjälper. Både jag och hästen tycker att det känns lite ovant, men det känns redan bättre. Din häst kommer säkert att lära sig, men det är mycket info den måste ta in först.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Hon kan säkerligen lära sig gå med mindre stöd. Det tar väl ett tag för hästen att lära sig ditt sätt att rida. Men hästen är bara sex år, har gått 140 klasser (hårt tagen) och du hoppar den 2 ggr/vecka. Vore jag du skulle jag nog låta den ta det lugnt några dagar. Men det är ju jag och ajg satsar mer på att mina hästar ska hålla än att köra på fort som tusan. Inget menat mot dig, men hästen är ung och det kanske är bättre att låta den ta det lugnt ett tag så att den håller?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Hästen är 6 år och du har inte haft den länge, du tränar hårt verkar begära en hel del, jag tycker nog att du skall vara lite schystare mot hästen och kanske vänta med att hoppa lite högre tills hästen är starkare.
Om du dessutom hoppade studsar mm innan du höjde upp är det ju ganska stor risk att hästen redan va trött, och på en trött häst måste ryttaren jobba mera.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Ge det lite tid och ta det lugnt. Jag tror inte att du behöver hetsa upp dig. Fokusera på dig själv och släpp stoppen och grubbla inte mer på det.
Ta det lite lugnt ett tag och lägg inte upp hindren på några nämnvärda höjder. Det kommer nog lösa sig.

Känner igen det där med osäkerheten men allting behöver inte kännas perfekt från början.

Man är ju väldigt sugen när man får hem ny häst, men ta det lite easy annars får man bara backa.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag svarar på detta men svarar till alla er som har svarat. Visst är hästen hårt tagen, även om den bara har startat 140, inte gått det kontinuerligt. Jag hoppar inte alls särskilt högt med hästen, det här är andra gången den hoppar över 110 sen den kom. När vi hoppar 2 ggr i veckan gör den en övning (inte en hel träning) på låga höjder, mer som trimning på små hinder. Den har bara hoppats så att den blir trött 2 ggr sen den kom (då inte trött pga höjden utan av mjölksyreträning). Jag förstår eran oro med att jag tränar den för tufft, dock har jag ganska bra koll på hur mycket den klarar fysiskt. Dock håller jag med om att det är dags för den att få ta det lite lugnare nu, vilket den här veckan är vikt åt. Det är ju alltid en balansgång det där med träning av häst, den måste tränas lite på gränsen ibland för att utvecklas, men aldrig hoppas med mjölksyra i kroppen. Det är då skadorna kommer..

Nu kanske det här verkar som att jag tar illa vid mig, det gör jag inte alls. Jag är glad för era tips och råd, vill bara säga att jag redan har tänkt på den biten! :)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Nu kan jag ju inte på långa vägar lika mycket som du, men jag tror ändå att det är något du kan släppa. Se världsstjärnorna, vissa av deras hästar stannar också. Ninja stannade för Roffe utan tydlig anledning. ;)

När ni lärt känna varandra mer så kommer det gå kalasbra ska du se! Om hästen har gått med en stor, framåtridande tysk så får du nog acceptera att det tar ett tag innan den ställer om sig till din mjuka ridning. :)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Du har inte haft hästen så länge så det tar ju ett tag inan du förstår hästen och hästen förstår dig.

Du skriver själva att hästen inte verkar van vid att hoppa gymnastik hinder, kan mkt väl vara så att den inte orkar riktigt när hinderna blir högre eller så blir hästen helt enkelt osäker på sig själva och på sin kapacitet.
Gymnastik hoppning är en mkt nyttig övning, men kan vara väldigt jobbigt för hästar som inte är vana, både mentalt och muskelmässigt

Jag tycker inte att du bör bli nervös över att den stannar någon gång, kan tycka att det kanske är lite förstårligt pga den korta tid du har haft den, du är ju en helt annan ryttare och rider kanske på ett helt annat sätt än förra ryttaren.
Ge dig själva och hästen lite mer tid, få den en chans att annpassa sig till din ridning så tror jag att resultatet i slutändan blir kanon!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

om du nu ämnar att hoppa 150/160, så varför fråga om hästträning på ett forum som detta? Du borde ju i det närmaste vara proffs och ha tillgång till bra tränare m.m ?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

TS tävlar 1,45 på sin andra häst. Den är grymt fin och hon är väldigt välridande.

Fråga måste man få göra, oavsett hur duktig man är! Man måste ibland få ventilera lite, även det oavsett hur skicklig man är som ryttare. :idea:
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Så här en söndag kan man väl passa på att stöta och blöta bekymmer som man kanske funderar på, det finns en hel del kompetens här på forumet som man säkert kan få hjälp av. Jag betvivlar inte alls att TS har en dialog med sin tränare men ibland kan det vara nyttigt att få hjälp med att belysa problemet på olika sätt.

Till TS: Jag tycker som flera andra att du kan ha lite is i magen ett tag, 100% ärlighet på hinder när det blir ovant/jobbigt med en ny ryttare är det inte alla hästar som har och det behöver inte alls leda till bekymmer när hästen blivit starkare och hon har större förtroende för dig.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag tycker du ska hålla dig på ganska låga höjder ett bra tag nu, tills du hittar alla knappar och känner henne bättre.

Nu vet ju inte jag hur du rider, men jag har nog inte sett en enda svensk tjej rida med samma "styrka" som en tysk. Det handlar inte om att en stor tysk "bankat runt den med styrka", utan om en helt annan disciplin och kontroll. Det syns inte på de vuxna hästarna, utan på unghästarna.

Du är van vid en het häst som du vet tänker framåt och som du litar på i alla lägen.

I Tyskland rids hästarna med 200% milimeterdisciplin, och många gånger ges de aldrig en chans att tänka själva. Det är också vad som får alla svenskar som är och provrider unghästarna att gapa över hur välridna de är! De MÅSTE vara det om de ska klara de banor de går.

Hästarna ska upp i klasserna snabbt, och det gör att ryttarna RIDER så att hästarna hoppar på rätt sätt på rätt ställe. Tyska hästar är inte vana att gå med så mycket egen motor som en del svenska. Din häst hoppar som du säger i alla lägen. Många av de tyska hästarna får aldirg en chans att hoppa från ett lite sämre läge. De rids av ryttare som inte sätter dem i den situationen.

Sen en sak till. Det här är ett sto. De är tusen gånger smartare än vad valackerna och hingstarna är. Hon gick in i serien, kände att det var lite större än tidigare och tog en lättare väg ut. Smart i mina ögon! Hade hon lagt på en tvärnit hade jag varit mer oroad/förbannad. Ston är kluriga, och du måste antagligen få henne med dig på många plan innan hon anser sig värdig att hoppa hus för dig.

Jag tycker inte du ska oroa dig. Hon testar lite som du säger, och den dag du ska rida 1,50-klasserna så har du lärt dig hästen och hon har lärt sig dig! Det blir säkert jättebra!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Ett annat tips är att ge den lite vila alt inte hoppa den alls en period i vinter. Det hade jag definitivt gjort.

En tysk 6-åring har gått hårt även om de inte tävlats varje helg. De rids in som 2,5-åringar och sen rids de oftast varje dag. Resten av livet.

Tex när Flyinge fick hem For Feeling hoppades han i nästan inte alls på ett halvår. Han hade tävlats enormt mycket som unghäst i Tyskland...
 
Sv: Häst som stannar/testar?

tycker itne du ska grubbla så mycket över de... men tänk som sagt på att hon får viloperioder... dom rids mycket i tyskland.. hon kanske aldrig ens vilat mer än några dagar irad... vilan sätter muskler... å oftast växer dom mentalt oxå.. alla kan juh itne vara som ditt första sto... *ler*

6åringen jag rider nu är imp tysklnad.. (inte min bara rider iskog å lite i ridhus). kom i somras... kalasfin.. gick 130 i höstas hä hemma. nu är de sista tävlingen på lördag. sen är de vintervila med bara joggingturer... då har hon även haft vila en sväng i sommar/höst oxå.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag skulle nog inte hoppa så mkt som du gör, man kan bygga styrka på andra sätt, vilket jag inte tvivlar en sekund på att du är medveten om. Tyska hästar är precis som du säger inte riktigt lika vana vid div. gymnastikövningar och då tar det ju inte bara på krafterna fysiskt utan även psykiskt. Och jag skulle defenitivt inte höja hindrena i dem krävande övningarna såhär tidigt. Hästen är bara sex och du är också ung (eller jag blandat ihop dej med någon då?) så ni har massvis av år framför er, du kommer få hoppa henne högt flera gånger så att man (inte bara du som gör, förstås) börjar höja efter knappt en månad är för mej ett mysterium.

Att hon stannade på höjder som hon vanligtvis klipper av ganska lätt på tycker jag bara är ett tecken på att hon kanske känner sig lite trött i huvudet nu, inte så konstigt om du tänker på allt hon varit med om från att hon skulle åka från Tyskland. Även om allt gått bra är det ändå jobbigt för dem. Man blir alltid nojig över första stoppet på en ny häst, men samtidigt tycker jag att det kan vara ganska skönt. Det avdramatiserar hoppningen lite och man börjar rida lite mer som "man brukar" vilket är en förutsättning för att man ska lära känna varandra.

Sen har jag svårt att se vad du tycker är konstigt med att hästen bangar om den kommer fel in i en kombination på 160-höjder. I min värld finns det inte att den hoppar då, såna hästar klassar jag nog som lite dumma och övermodiga. Jag tycker faktiskt, även om det låter konstigt, att just förmågan att stanna i vissa lägen är viktig, för mig är det ett bevis på en trygg häst som inte till varje pris ska kasta sig över hindret för att det är enda gången som ryttaren är nöjd.

Jag tycker du ska glömma bort det där stoppet nu, backa ett steg och sedan fortsätta utvecklas i lugn takt med din nya häst som verkar kunna gå långt. Något sviket förtroende skulle jag knappast kalla det, ni är ju i början av er karriär tillsammans och jobbar fortfarande lite var för sig och det är inget konstigt iom att det tar tid att lära känna varandra.

Lycka till!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag tycker inte att du bör oroa dig i onödan.
Du har fått många bra svar redan, och verkar vara smart nog att veta hur mycket du kan pressa hästen utan att det blir för mycket.
Och min häst hoppar inte i alla lägen, jag måste göra rätt alltid för hon är en riktig feldetektor.
Men man rider f*n så mycket bättre med den vetskapen om att hästen faktiskt kan stanna om man låter den.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

om du nu ämnar att hoppa 150/160, så varför fråga om hästträning på ett forum som detta? Du borde ju i det närmaste vara proffs och ha tillgång till bra tränare m.m ?

Självklart har jag bra tränare runt omkring mig som jag bollar idéer med och som stöttar mig i alla beslut, men det innebär inte att jag inte vill ha fler synpunkter och åsikter. Jag diskuterar gärna problem och frågeställningar med personer på alla nivåer, sen vilka jag väljer att lyssan på i slutändan är en helt annan sak. Faktum är att några av dom allra bästa råd jag har fått har jag fått från min kära far, och han har aldrig ens suttit på en häst. Dock har han varit med i många år och har en väldigt bra förmåga att tänka logisk - vilket även det kan vara bra att höra ibland. Det är inte alltid den bästa lösningen är den ryttarkänslan ger.

Jag tycker även att det finns många kloka och visa människor här på buke (baserat på det dom skriver på forumet), varav en del har svarat i denna tråd. Dessa lyssnar jag gärna på, även om jag inte vet vad dom gör irl. Dom kanske "bara" luffsar i skogen, eller är elitryttare, jag vet inget om deras kompetens, förutom att dom är bra på att ge konstruktiv kritik.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp