Häst som stannar/testar?

Sv: Häst som stannar/testar?

Tack för mycket kloka ord! Jag tror också att hon behöver ordentliga stunder av vila för att återhämta sig och smälta alla intryck. Det är bara det att det kliar i fingrarna när man ser hur mycket jobb det finns att göra och man vet att det kommer att bli så bra. Det är bara svårt att komma ihåg att det inte finns några genvägar, i alla fall utan att dom blir senvägar i slutändan..
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Med att komma fel in menar jag inte så fel så att hästen kommer att krascha, då tycker jag också att det är klokast av hästen att stanna. Istället menar jag stunder då den ligger lite stort eller nära och verkligen kommer behöva utnyttja toppen på sin kapacitet. Det är då den måste visa sitt mod, och det är det jag anser bör finnas där!

Jag anser inte att jag har hoppat så jättehögt, speciellt inte när det har varit enstaka hinder i en serie där hästen har fått allting väl serverat. Men, det är jag, och tydligen skiljer sig våra uppfattningar. :)

Jag är relativt ung, 20, så inte superung men inte gammal heller.

Sen ska jag bara klargöra att det här är första gången hästen stannar, det är inte så att allting har skitit sig och hon nu har börjat stanna. Hon har heller inte rivit nämnvärt mycket, så vi har inte gjort övningar som har varit över hennes förmåga.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag svarar dig, men svaret är egentligen riktat till alla som har svarat här. Tack för kloka svar, jag tänker över det ni säger och det har lugnat min oroliga mage redan!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag har ridit mkt unghästar och om jag var du skulle jag inte vara så orolig :idea: Det är ju i stort sett slut på tävlingssäsongen nu och det innebär att ni har hela vintern på er att ridaihop er och du har tid att bygga upp hästen fysiskt och att ni bygger upp ett förtroende mellan er. Ta det lugnt, gör bara "roliga" uppbyggande övningar utan press eller prestation så att du får lära känna hästen ordentligt och att den blir mer motiverad och jobba och kämpa för dig liksom. Hoppa enkla serier som den LÄTT klarar ut, så den (och du) har självförtroendet i behåll och att ni båda är nöjda med varandra. Jag tror det kommer gå jättebra för er i framtiden!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Tack för mycket kloka ord! Jag tror också att hon behöver ordentliga stunder av vila för att återhämta sig och smälta alla intryck. Det är bara det att det kliar i fingrarna när man ser hur mycket jobb det finns att göra och man vet att det kommer att bli så bra. Det är bara svårt att komma ihåg att det inte finns några genvägar, i alla fall utan att dom blir senvägar i slutändan..
Vet hur det är :crazy:
Har en 4 åring hemma E. Lasandos-Cantus som ligger ca 1 år efter sin årgång pga sin storlek, han är ca 180 nu (säkert ngt större :crazy:) Han har ENORM kapacitet, så försiktig och modig med en otrolig kapacitet :love:
Det kliar i hela kroppen på mig för jag vet att det är mkt jobb, och jag vet vad som finns där, MEN han måste få gå långsamt fram för att han är så stor. Han har hoppat banor hemma på 1m-1.10 och klivit över som cavalettisar, han har så otrolig lätt för sig och löser ALLT,Just nu vilar han IGEN för han har kommit in i en växtperiod, så här får man snällt sitta och vänta ;):D
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Hur mycket skulle du säga att en unghäst behöver vila då? Jag har bara haft äldre, lite mer färdiga hästar. Dessa har aldrig stått helt. När dom har gått en intensiv tävlingsperiod brukar dom få en helg på sig att bara skrutta, och sen på vintern ett par veckor hoppledigt då dom bara får ut i skogen och luffsa. Kanske även en sån paus på sommaren beroende på hur tufft dom har gått. Detta för att hålla igång kropp och själ men utan att anstränga dom fysiskt. Om man ställer av dom helt har dom en tendens till att stelna till.

Blir det annorlunda med en unghäst? Att hon behöver mer vila förstår jag också (dvs. mer frekvent), men behöver hon även längre stunder?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Som många redan skrivit så är det en ung häst! Han har inte ens vuxit färdigt ännu och dessutom stor så han behöver verkligen gå lite andrum!

Svenska 6-åringar går 1,30 och denna är startad 1,40 redan!!
Om den inte får ett "break" kommer den med all säkerhet att börja stanna och inte vilja hoppa mer över huvud taget! Har sett unghästar som har pressats mindre än din och vill inte hoppa 90 cm idag, trots att de gått falsterbo som 6-åring med bra resultat.

Tycker verkligen du skall låta denna fina häst ta det lungt, få lufsa lite i skogen i ngra veckor om du vill ha en häst som kommer fortsätta hoppa allså..
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Det finns en del svenska 6-åringar som går 1,40 oxå.

Sofie_B: Jag tror nog som många andra har skrivit här att din häst behöver smälta lite nya intryck, och är säkert lite mör i kroppen eftersom hon inte var van att gymnastikhoppa. Kanske låta henne få 1-2 veckors totalvila från ridningen och sedan mjukstarta igen. 2 hoppträningar per vecka ska inte vara något problem för en 6-åring, men kanske att du gymnastikhoppar 1 ggn/vecka, och den andra gången något som är mindre ansträngade för kroppen, utan mer för knoppen ;) Teknikhoppning kanske.

Den har säkerligen inte några tendenser på att tröttna på hoppningen, det brukar krävas mycket av en häst med så mycket kapacitet för att den ska tröttna.

(såg film på den som du la ut i förra veckan - den är verkligen jättefin!!)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Naturligtvis är dte med vila på unhästar väldigt individuellet. Man får helt enkelt "känna" av läget med hästen, oftast brukar man känna rätt så tydligt när det är dags för lite vila, och ja hon kan behöva det längre stunder liksom, men det känner du ju själv på hästen.
Jag skulle inte ställa av helt om jag var du, jag skulle bara jogga hästen lite i ca 2 veckor och sedan 2 veckor med långa skritturer varannan dag. Sedan skulle jag köra igång lite försiktigt och enkelt, för att sedan öka på långsamt så formen toppas till tävlingssäsongen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag har nyss köpt en ny häst. En häst som är riden av en ryttare med sikte på svår klass, men hästen räckte inte till. = Hästen är riden av en mkt skicklig ryttare som i stort sett aldrig gör ett misstag. Lägger alltid hästen rätt, hinner lösa "situationer" osv.

Sedan kommer hästen till mig där jag då och då lägger hästen fel, rider i fel tempo osv. Vilket ju resulterar i att hon vägrar, hon är ju inte van vid att behöva tänka så mkt själv, ta sådana beslut själv, hon vet ju bara av att ryttaren tar sådana beslut till henne!

Nu menar jag absolut inte att du är en dålig ryttare, men kan det vara så att hästen är riden av ngn med mkt mer erfarenhet som "aldrig" gjorde ngt misstag? Och du är som mig, en "vanlig dödlig" som ibland gör fel så hästen inte får 100% understöd från ryttaren i alla situtationer.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Hon kan behöva vila längre stunder.

Min stora 7-åring (1,75 cm och vilade helt en månad i somras) och vilar nu helt tre veckor. Sen kommer hon gå på halvfart (bara ridas ut varannan dag) i ytterligare tre veckor innan hon börjar gå för fullt igen i januari. Han är dock väldigt stor och sent tagen, så jag behandlar honom som en 5 el 6-åring.

Din har dessutom antagligen inte fått någon egentlig viloperiod. Glöm inte att unghästar ofta vilar sig i form. De måste smälta det de gör, och efter en vila kan saker funka som inte gjorde det innan.

Jag hade gett den en el två veckas hel vila och i princip tagit bort kraftfodret. Sen hade jag ridit ut varje dag och klättrat mycket i två veckor.

Sen hade jag börjat med de enkla låga serierna och fortsatt så varvat med mycket uteridning. Sen framåt våren sett vart du har henne och testat lite större saker.

Många tyska hästar har ofta extremt dålig grundkondition. De står på box 23,5 tim/dygn. Den halvtimme som är över rids de i ridhus el på bana och hoppar höga hinder. Helt ofattbart att hästar som lever så ändå kan prestera bra, men det gör de!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

jag tror det är mkt test som gäller.
jag väntar på att min unge dam på 4 år kommer testa mig men nu är det andra ggn ja rider och hon är fortfarande underbar :love:
men till saken med din häst.
du bör nog låta den gå lite lugnare. kanske bara hoppa en gång i veckan, gör småövningar med kvalettis lydnat, lite linjer där den får träna att rida frammåt mycket och tillbaka, men på lågt kanske max 1 meter.
den har gått 140, kanske gått hårt i tyskland? så du bör kanske jobba den bara lite lugnt, så den inte tröttnar för fort på att hoppa. den kanske tycker det är extremt jobbigt med att hoppa stuts,. så om du gör det hoppa inte högt efteråt för de tar extremt på dom. vet själv. =) men de löser sig nog, lycka till
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Knapp

Smiter in här igen och gör en jämförelse mot dressyren. Är nu för tiden dressyrryttare (har hoppat hela livet tills för 1.5 år sen)

Men, dressyrhästarna som säljs på PSI auktioner osv. som 6-åring, när de kommer hit till Sverige ställs de av ca. 6 månader. Enbart vila. Just för att de är så hårt tagna, kanske är något att tänka på. Men om ajg varit som du hade jag låtit hästen ta det lugnt och bara skritta och rida ut i skogen i vinter. Ta det lugnt. Hellre en hel häst som man väntar på än en trasig som måste vila i 6 månader på...
Men riktigt kul att du hittat en sån fin häst!!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag tror nog att min häst har vilat mycket i sitt liv - alldeles för mycket. Jag tror att hon har stått fram tills det att någon behagar att rida henne, och då har hon fått hoppa stora hinder. Sedan vilat fram till nästa gång.

Jag tror att hon är mer matt psykiskt än fysiskt just nu. Hon är nog inte van att bli riden kontinuerligt, och varje dag är det något nytt vi tränar på. Nu menar jag inte att jag sitter och nöter på henne dagligen, men jag har alltid en plan även när jag skrittar ut. Finns alltid något man kan slipa lite på. Det är nog detta som gör att hon behöver en stund för att smälta allting.

Sen är det såklart att hon får träningsvärk emellanåt också, men det måste dom få för att bygga muskler. Min andra häst var också väldigt otränad när han kom, men han var liksom klar på vad hoppning och träning var, så med honom gick det att lägga upp träningen på ett annat sätt. Där var det bara det fysiska som behövde matchas.

Att hon ska gå sönder är jag inte särskilt orolig för (såtillvida att det inte är en glasbit som inte håller för ridning, vilket man tyvärr aldrig kan veta. :smirk:). Jag känner att jag har ganska bra koll på den biten. Det är snarare det om hur man lägger upp träningen för en såpass orutinerad häst jag måste fundera lite över. :)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Visst är det säker så! Jag har ingen aning vem som har ridit henne innan, men det var säkert en jätteduktig ryttare. Sen tror jag kanske inte (utan att höja mig själv till skyarna) att det är skillnaden i skicklighet som gör hästen osäker, utan ridstilen. Jag har en väldigt "icke-tysk" ridning (mer åt.. ja. Den amerikanska kanske?), utan vill gärna ha hästarna lite mer med och framme, där dom jobbar lite mer med hindrena själv. Jag tror att detta kommer passa hästen väldigt bra då den är lite åt det piggare hållet, men jag tror samtidigt att det är en väldigt stor omställning!
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Tack! Jag tycker också att det är en jättefin häst. Jag tror inte heller att den kommer ledsna på hoppningen, men det gäller ju som sagt att det inte blir för mycket för den att bita i på en gång. Hon ska hoppträna på onsdag och gå en liten bäbishoppning på söndag (bara för att kolla av att hon fungerar på tävling), men sen ska hon få lite semester tänkte jag. Tänkte att hon ska få två veckor ledigt från hoppningen, då hon bara går i skogen varvat med att vila. Därefter tänkte jag köra igång henne igen. Tror att det blir ganska bra, eller vad tror ni?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Det tycker jag låter som anledningen till att hästen inte fungerar fullt ut än!
Det är ju tom så att en häst i svår klass inte passar en ryttare alls men går kanon med en annan. Och då beror det ju inte på ridskicklighet, de är ju skitduktiga allihopa, då måste det ju bero på att vissa hästar passar bättre med vissa ridstilar.

Din häst kommer säkert gå jättebra när den "vant in sig" med din ridning! Och om den inte gör det, då verkar ju du skicklig och ödmjuk nog att kunna förändra din ridning så det fungerar fullt ut.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Med unga hästar så brukar jag alltid låta de vila ett par veckor med jämna mellan rum. När de vilar så brukar många polleter trilla ner i deras huvud och när man sedan rider dem igen så märker man oftast att de saker de inte riktigt förstod innan, det förstår dem nu!
Jag ser bara fördelar med att man slänger in lite vila då och då.
Nu är ju hästen 6 år och bör ju kunnan en hel del, men jag tror att när du upptäcker att där är något den inte kan eller har gjort så träna den uppgiften några gånger, låt den sedan få vila från uppgiften så att den får en chans att smälta det hela innan du ger dig på det igen.

Det är så roligt med unga hästar, man lär sig hela tiden och man får följa med i deras utvecklingskurva på ett helt annat sätt än med en äldre häst.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 506
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp