Häst som stannar/testar?

Sv: Häst som stannar/testar?

Har också ett import sto från tyskland. Även jag köpte henne som ung och man märkte på henne att hon hade gått hårt. Antagligen hade "stora starka män" ridigt och hoppat henne.

När lilla jag sedan skulle hoppa henne så vek även hon undan på en en del hinder (inte bara ett) men efter att ha tränat ett par månader (när hon lärt känna mig och tvärtom!) så hoppade hon allt!

Jag tror helt enkelt att de måste testa den nya ryttaren lite, alla försöker väl någon gång att ta den enklare vägen ?! :angel:
Sedan blir det säkert en stor omställning för hästen att få en liten ryttare på ryggen som inte alls har samma vikt och ben att sätta till!
Det lär ju ta ett tag innan den ställer om sig helt!

Jag tycker inte att du ska oroa dig särskillt mycket över att hon viker av någon gång nu i början, det är ju inte jätte ofta man kan sätta sig på en ny häst och få den att gå klockrent från och med den första gången ;)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Vad skönt att höra att du har den erfarenheten, då känner jag mig lite lugnare! :)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag tror också att du kan vara alldeles lugn, men måste poängtera vad många redan skrivit. Hon är STOR och ung. Jag tror att just de storvuxna behöver mer vila för att komma i sin kropp. Med vila menar jag lite längre perioder(flera veckor) av totalt kravlöst.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag kan ju säga mina erfarenheter av de hästar jag köpt.

Den första tysken var bara 4år när han kom till mig. Gick som en pärla på tävling (100cm) men kunde mkt väl sticka vid sidan av på träning i början. Var nog väldigt van vid att vara riden av en kille som hade mycket ben på honom och höll i honom en hel del.

Detta gjorde han i början och det försvann ganska snabbt efter ett par månader när jag kände honom bättre. Idag så behöver jag inte hålla tryck på honom och han har tom gått lite fälttävlan utan att ha någon tanke på att sticka vid sidan av på smalhindrena. Han gick ju Flasterbo som 5åring.

Den andra från samma uppfödare var helt annorlunda och i hans värld finns det inget som heter stanna eller sticka vid sidan av. Han kvalade till Falsterbo som 6åring och gick stadigt 130cm. Dock så valde vi att inte starta honom där för vi tyckte att det blev för stort för en 6åring. Att han dessutom är 175cm hög gjorde att han var rätt sen i kroppen och med den kapacitet han har vill vi inte stressa iväg med honom trots att han säkert kunnat gå in i 145cm direkt

Kan ju tillägga att jag tog det vädligt lunt med båda dessa hästar och hoppade dem ca varannan vecka i början.

Den nya 6åringen som jag har nu har tävlat 110cm och skulle säkert kunna gå ut i 120cm direkt. Honom har jag bara tävlar 90cm och 100cm på och han hoppas ca var tredje vecka på träning. Detta för att han är relativt outbildad och stor och sävlig. han behöver ha tid för att komma igen i kroppen och ahn är långt i från "färdig". Tanken är ju att han skall gå de höga klasserna med.

Om jag vore du så skulle jag ta det lite lungt och inte stressa upp dig över att hon smet förbi en gång. Och fram för allt ta det lungt om hon gör det igen. det blir säkert jättebra och hästen ser ju jättefin ut :D
 
Sv: Häst som stannar/testar?

vad händer när den ligger lite fel in i en trekombination på 150-160? Ska den banga då också ? (Det är dom höjderna hästen är inköpt för att gå).
Men ärligt talat!! Ligger du på den nivån så vet du själv att det borde vara bättre att hästen stannar om den ligger fel än att den chansar, skadar sej och avslutar sin karriär.

Jag blir upprörd när människor tror att deras hästar är maskiner som alltid ska göra som de är tillsagda. Hästen tänker själv och måste få tänka själv för att ni ska kunna gå runt en 150-bana felfritt. Det är få ryttare som är såpass bra att de kan guida runt en häst runt en sådan stor bana utan att göra missar själva. Och gör man en miss själv vill man att hästen ska tänka till och hjälpa till så man kommer ur situationen.

Dessutom har du bara en 6-åring. Låt det ta lite tid på 130. Det är ingen panik upp i klasserna eller?

Sedan undrar jag om du började rida hästen på en gång när den kom från Tyskland. Miljöombytet, samt enbart transporten, kan göra en hel massa på hästens psyke. Jag anser att när hästen har transporterats i fler än en hel dag och bytt ägare så behöver den minst 3-4 dagar att bara vara på. Att köra igång och hoppträna 2 dagar i veckan tycker jag är att skynda på lite för mycket. Men det är min åsikt.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Och du har inte läst igenom tråden eller?
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag vet inte hur stor idé det är att jag svarar på den där frågan, men jag svarar väl på den igen då. Nej, jag tycker inte att hästen ska hoppa om det innebär att den ska behöva krascha och slå sig, däremot tycker jag att den ska hoppa när den ligger lite stort och kommer behöva använda sig av toppen utav sin förmåga och kapacitet. Det är då den ska hjärtat på det rätta sättet och våga kämpa (vilket innebär att om den gör det så klarar den hindret).

Och nej, det är inte alls bråttom upp i klasserna, men det har jag väl inte påstått heller? Jag har sagt att hästen är inköpt för att gå höga klasser, men inte direkt så klart.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Om man bara har hyfsade hagar där hästarna kan röra lite på sig så hade jag nog låtit henne vara helt & hållet i 2-3 veckor, alltså utan någon ridning alls. Det klarar de utan att tappa något nämnvärt, och om hon nu har musklat sig en del sedan du fick henne så kanske musklerna behöver vila lite. Lycka till, det ser ut att att vara en härlig häst. :)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Jag som nästan enbart hållit på med unghästar (och numera läst tråden lite bättre) brukar låta unghästarna stå ett par veckor i taget. Normalt brukar det lösa sej själv. Tex i perioder när jag har mycket annat att göra så får de stå.
När man sedan börjar med ridningen igen så brukar de vara arbetsvilliga och riktigt på hugget att verkligen arbeta.

När de, som du beskriver det känns matta, är det dags för en eller två veckor av att enbart skrota i hagen och slippa tänka på annat än att sova och äta.
Äldre hästar behöver också vila med jämna mellanrum, men en unghäst kräver vilandet på ett helt annat sätt.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Fast det är det som är lite tråkigt, våra vinterhagar ibjuder inte till säkrsilt mycket rörelse alls. :( dom står mest och hänger.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Det var faktiskt roligt att se, hon har nu bara skruttat sen i lördags och idag på träningen satt faktiskt allting lite bättre än det gjort tidigare, precis som ni har beskrivit. En äldre häst brukar behöva bli igenomtrimmad, men här var känslan tvärt om. Inte för att säga att det bara är att vila dom i form, men ni förstår vad jag menar. Blir nog finfint för damen att ta sig lite vila efter söndagen. :)
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Det är inte kroppen det handlar om när det gäller vila, utan det är skallen. Den måste få sej ett brejk lite då och då för att smälta allting man lärt sej och varit med om.
Nu är hon ju 6 år så det kommer försvinna mer och mer, men på 3-4 åringar är det riktigt påtagligt om man ridit dem hårt ett tag.

Men det är enormt kul med unghästar, eftersom man får vara med om hela framgångsprocessen. Jag får mer utav hästens första tävling som gick felfritt i 90 cm, än att vinna en 140!
Speciellt när man är som mej som föder upp dem. Då är man med från första stund. Det blir en helt annan känsla än vad det blir med en "färdig" häst.
Dock kräver det lite mer av dej att rida en inte utbildad häst. Man får liksom inte missa och tro att de ska bjussa på sej själva. Det är en inlärningsprocess som sker när de fattar vad som förväntas av dem!

Lycka till! Det kommer nog att gå jättebra bara du lyssnar på henne och är uppmärksam på hur hon känns.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Du skrev att du red an mot hindren igen efter att hon hade stannat, hoppade hon då? Tycker inte du behöver bli arg eller korrigera hästen som du skrev att du gjorde, det beror nog på dig att hästen stannade, hästar gör som sagt inte saker för att vara dumma. Var din tränare med eller red du själv? Din tränare borde ju i sånt fall ha något att säga om det. varför denna panik? Du har haft hästen i 3 veckor? Det är ingenting, du känner inte hästen, ställ inte massa krav ibörjan, ta tid att lära känna hästen på alla sätt och vis. Som sagt ibland kan det vara enklare att köpa häst i sverige än att ta in en från utlandet, många tror att hästarna är mycket mer färdiga och främst billigare alla vill ta the easy way out. Men hästarna har det oftast väldigt annorlunda i holland och tyskland, därför krävs mer tid för hästarna att acklimatisera sig.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Det är flera andra som svarat klokt och bra, jag vill mest bidra med lite förklaringsmodeller jag har fått lära mig till varför man lägger upp träningen på ett visst sätt. Kanske kan vara av intresse även om det blev långt?

Jag tror att hon är mer matt psykiskt än fysiskt just nu. Hon är nog inte van att bli riden kontinuerligt, och varje dag är det något nytt vi tränar på. Nu menar jag inte att jag sitter och nöter på henne dagligen, men jag har alltid en plan även när jag skrittar ut. Finns alltid något man kan slipa lite på. Det är nog detta som gör att hon behöver en stund för att smälta allting.

Självklart måste hästen få tid att smälta nya intryck och ny kunskap för att inte bli stressad, deppad eller motvillig. Eller bara förvirrad helt enkelt.
Hästen har en lång flytt bakom sig. Bara det. Ny ägare och ryttare. Nytt stall. Och så träning som kräver ny inlärning varje dag. Inte undra på om hon behöver lite vila.
Jag tror på dina svar att du är en skicklig ryttare med stor fingerspets känsla och därför läser av din häst bra och lägger upp träningen generellt vettigt :bow: - MEN du har kanske varit lite väl ivrig här, tycker jag, särskilt som hästen inte anses vara i så bra form.
Gymnastikhoppning räcker på låga höjder innan hästen fått upp styrkan. 130 är högt, särskilt för en rätt ung häst.
Kom ihåg att den häst inte anses färdigvuxen före 7 års ålder 8särskilt en stor kan man ge lite extra marginal) och därför bör den inte tas ut till max innan dess. Den bör vila regelbundet för att växa ihop och ikapp sig själv, få kraft att bygga upp sin grundform och inte tappa motivation att jobba.

Det är mycket psyket det handlar om, hästen ska förstå vad man vill. Hålla ordning på kraven. Då kan man inte riktigt komma med nya varje dag, utan snarast repetera samma krav / lärdomar dagen efter, och komma med nya efterhand.

Efter jobbigare pass krävs någon form av vila, både mentalt och fysiskt. Varva träningen med pauser för att låta hästen koppla ihop vad man vill lära den, plus varva lättare med jobbigare pass och trappa ner då och då. Mycket beror på variationen i ridning / träning - hur höga krav man ställer under "jobbiga" pass och hur låga man har under de lätta.

Sen är det såklart att hon får träningsvärk emellanåt också, men det måste dom få för att bygga muskler. Min andra häst var också väldigt otränad när han kom, men han var liksom klar på vad hoppning och träning var, så med honom gick det att lägga upp träningen på ett annat sätt. Där var det bara det fysiska som behövde matchas.

Att hon ska gå sönder är jag inte särskilt orolig för (såtillvida att det inte är en glasbit som inte håller för ridning, vilket man tyvärr aldrig kan veta. :smirk:). Jag känner att jag har ganska bra koll på den biten. Det är snarare det om hur man lägger upp träningen för en såpass orutinerad häst jag måste fundera lite över. :)

Träningsfysiologi är intressant. Du har rätt i att hästen måste anstränga sig och få lite träningsvärk ibland för att bygga muskler. Den måste också anstränga sig och få up flåset ibland för att bygga konditionen.
Båda sorternas träning kräver dock rätt god koll på pulsen, närmar man sig maxpuls produceras mjölksyra, vilket i sig bryter ner musklerna och ger starkt obehag. Sådan träning kan hästen bli lite avskräckt av. Samtidigt tränas ju vissa prestationshästar ibland specifikt med mjölksyra träning för att bygga upp den sortens muskelceller och därmed hästens tolerans mot mjölksyra (kanske främst -medvetet- inom trav och galopp, och inte alla gör så eftersom det är rejält slitsamt).

Viktigt är att om man tränar hästen hårt måste man varva ner den länge. Jogga ner, skritta av, kanske vid hand också. Ju mer hästen rör sig destu mer mjölksyra transporteras bort från musklerna och ju mer friskt blod strömmar till som påskyndar läkningen.

Nästa viktiga aspekt är att det inte är träningsvärken som bygger muskler - värken beror på att musklerna fått en massa förslitningar, små blodkärl och muskelfibrer som brustit. Det är läkningen av muskeln som gör att den byggs starkare. Normalt räknar man att det tar 48 timmar för en hästmuskel att läka sig stark, och därför pratas det ibland om varannandagsträning, särskilt av hästar som byggs upp och då i synnerhet unghästar. Det är därför man brukar låta hästar vila efter en tävlingshelg, det är för att undvika överansträngning och låta hästen "läka". En ansträngd muskel som fortsätter att belastas läker inte utan riskerar att brytas ner och försvagas istället på sikt.
Det är därför delvis sant att hästar kan vila sig i form, om vilan kompletteras med träning!

På vuxna hästar med god muskelmassa och bra grundkondition behövs kanske inte regelbunden vila på samma sätt - den orkar med sin normala dagliga träning utan förslitningar. Men eftersom man brukar variera träningstrycket så brukar även de ansträngas lite extra ibland och då mår de också bra av en och annan vilodag och perioder av nertrappning för att få chansen att bygga upp sig.

Något många glömmer är att även skritt är belastning om det sitter en ryttare på ryggen. Det gäller främst unghästar som behöver bygga upp en grundstyrka för att orka bära sig själv + ryttare. Att rida varje dag innebär konstant belastning av vissa muskler, så ibland får man vara så god att låta bli. Skritt är förövrigt en väldigt bra belastning och träningsform att varva annan träning med, eftersom hästen använder hela sin kropp genom ryggen (i akiv skritt på lång tygel), men det bör på yngre hästar ses som träning, det också.

Ett vettigt träningsshema för vuxen häst innebär ca 2 styrkepass och ett kondispass i vackan, varvat med mindre ansträngande arbete typ långa raska skrittpromenader, lättare lösgörande arbete, longering eller tömköring -och en dags vila i hagen. Kondispass kan då variera från intervallträning till vanlig glad skogsridning som får upp pulsen lite med raska trav och canterpass. Styrketräning kan vara klättring, gymastikhoppning, samlingsträning i dressyr, cavaletti, pulsa i snö eller vatten osv. Variation är ju bra, både vad gäller träningsform och ansträngningsgrad. Helvila någon dag tycker jag inte man ska hoppa över dock eftersom det ger chans till återhämtning så man undviker förslitningar.

En annan sak är att musklerna har förråd av energireserver som hästen använder, ursprungligen vid flykt, numer till att ta i lite extra. I vilan fylls energidepåerna upp så att hästen kan ta i nästa gång det behövs. För distans hästar räknar man med att ca 2 veckor före start trappa ner träningen för att inte tömma depåerna utan fylla dem till max inför starten. Sedan räknar man med att låta hästen vila ca 2 veckor efter start eftersom den då är helt tömd på reserver (promenera, småjogga osv i olika varianter rekommenderas dock dagen efter för att inte musklerna ska stelna helt). Trav och galopphästar intervalltränas inte heller nära inpå tävling då det är sådan typisk "bygga upp" träning som kräver sin återhämtningsperiod för att just bygga upp. Så kraven ökar egentligen mest inför en toppning, i toppen ska man hålla en hög energinivå med hjälp av balansen arbete - vila.

Som ryttare på hög nivå är du förståss väl medveten om lämpliga upptrappnings- och nertrappningsmetoder för att "toppa" hästen. :bow:
Ville mest påpeka vad som ligger bakom.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

Oj, tack för ett väldigt långt och utförligt svar! :) Dock kände jag att jag hade koll på det mesta av det du skrev. Jag har jobbat parallellt med en mycket framgångsrik travtränare ett tag när jag var lite yngre, för att lära mig om hur man tränar en stark häst. Generellt sett tycker jag att trav- och galoppsporten har kommit bra mycket längre än vad vi hoppryttare har gjort när det kommer till träning av häst.

Jag använder även pulsmätare vid konditionsträning, och vet skillnaden mellan mjölksyreträning och vanlig konditionsträning.

Såhär ser en vanlig vecka ut för mina hästar:

Måndag: Något lättare dressyrpass i ridhuset.

Tisdag: Longering utan inspänning, så att dom får röra sig utan att bli arbetade och för att slippa ha ryttare på ryggen.

Onsdag: Hoppträning

Torsdag: Lätt jogging i skogen. Lång skritt före och efter, trav och galopp. Anstränger sig inte, men rör på sig så att musklerna får arbetas igenom efter onsdagens träning. Desto hårdare dom gick på onsdagen, desto viktigare är det att dom blir igenomarbetade på torsdagen.

Fredag: Vila.

Lördag: Markarbete i ridhus, trimning. Eventuellt hoppning.

Söndag: Uteritt, lika som torsdag.

Ungefär så, varierar ju så klart något.

Jag vet ur viktigt det är med vila emellanåt också, det gör lika som mycket som själva träningen för att bygga muskler. Det ena är inget utan det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som stannar/testar?

Ja, det gjorde jag, och ja, det gjorde hon. Dock anser jag (såsom alla mina tränare) att en häst som stannar alltid ska korrigeras, det är aldrig rätt att stanna. Sen hur hårt man går på, det är en annan sak.

Och någon easy way out letar jag inte efter.
 
Sv: Häst som stannar/testar?

men om hon hoppade sen så är det väl inga problem? Som sagt om hästen stannar beror det på något, att den har ont eller på ryttaren.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 510
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp