Bukefalos 28 år!

Häst som sticker hem?

silverblom

Trådstartare
Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter?
Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt, helt omöjlig att få stopp på. Vad gör man???

Hästen är lugn och snäll, välriden i paddocken och lyssnar på små hjälper.
På uteritter går han fint, lunkar på och orädd tills han sticker. Han blir inte skrämd av något. Tidigare har han gått fint att rida ut på själv och i grupp utan problem.

Detta började i höstas i samband med att han kom in på stall med kortare utetider ca 9-15,30 och han blev väldigt pigg. Jag har jobbat honom från marken i ca 2 månader men nu börjat rida igen och tyckt att han vart lugn men nu hände detta igen. Vi var ute och red i skogen, han vänder tvärt och drar järnet hemmåt. Tar en rejäl bit i skogen med lågt liggande grenar innan jag får stopp och detta känns riktgt farligt.

Hur får jag honom att sluta med detta?
 
Går det att betsla upp rejält tillfälligt? Så du "får tag"? Eller sätta på en graman så du blir starkare?

Farligt beteende, var inte rädd för att sätta in skarpare bett för eran säkerhet.
 
När händer det? Är det när han får gå och lunka på i längre sträckor? Då borde det ju hjälpa att hålla honom aktiverad. Han kanske tycker det är lite trist och så har han hittat på att det här går att göra??
Jobba dressyrarbete även ute i skogen, där det tillåts så lägg in ett enkelt byte eller så, låt honom jobba och tänka under turen. Läng ut och låt honom sträcka på sig kortare bitar (några steg då och då) sen ihop och gör någonting, flytta sidvärts gör en volt trava fram och gör halt.
Framför allt försök att förutse hur han tänker. Försök att rida där du kan parera detta, dvs inte inne i skogen med träd och allt. På en väg eller äng kan man ju hugga tag och dra runt dom på en liten volt för att få stopp om man missar att förhindra första rycket...
 
Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter?
Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt, helt omöjlig att få stopp på. Vad gör man???

Hästen är lugn och snäll, välriden i paddocken och lyssnar på små hjälper.
På uteritter går han fint, lunkar på och orädd tills han sticker. Han blir inte skrämd av något. Tidigare har han gått fint att rida ut på själv och i grupp utan problem.

Detta började i höstas i samband med att han kom in på stall med kortare utetider ca 9-15,30 och han blev väldigt pigg. Jag har jobbat honom från marken i ca 2 månader men nu börjat rida igen och tyckt att han vart lugn men nu hände detta igen. Vi var ute och red i skogen, han vänder tvärt och drar järnet hemmåt. Tar en rejäl bit i skogen med lågt liggande grenar innan jag får stopp och detta känns riktgt farligt.

Hur får jag honom att sluta med detta?

Man ser till att inte sitta och slappna av i trevlig lunk.
Utan ser till att känna innan hästen gör sitt nya, härliga trick ;)
och flyttar fokus till någon uppgift (serpentiner eller vad du vill).
 
Hur får jag honom att sluta med detta?


Tänker som @kryddelydd - du måste gasa, så den tänker framåt hela tiden.

Sitt inte och skritta på halvlånga tyglar. Se till att den kliver på hela tiden och inte har möjlighet att hitta på egna grejer.

Det är skitsvårt att få stopp när de väl lagt i överväxeln, då är det försent. Du måste korrigera innan den vänder, och för att känna när det är på g så måste du ha den mellan hjälperna med suget i handen.
 
Jag hade ett sto som kunde göra så när hon hittade något "farligt", red henne på gramman då slutade hon.Obs höll inte hårt inspänd på grammanen, men med den på kude jag hålla i halsremmen (och tyglarna förståss ;)) och rida henne framåt
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: mily
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 958
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 933
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp