Häst som sticker

emptyrings

Trådstartare
Jag har precis blivit medryttare på en omskolad vbl travare, 9 år gammal, inte så väldigt utbildad, men grundriden. Hon är inlånad av de som jag rider hos och de har haft henne ett år. Hon har ridits ut både själv och i sällskap med andra hästar. Normalt sett har jag förstått att hon är trafiksäker, blinkar inte när bilar kommer eller flygplan kommer på låg höjd. De som lånar henne säger att hon är stabil för att inte vara riden så länge (hon har travtränats men ej tävlats). Hon kan vara osäker i vissa situationer, men har alltid lyssnat på ryttaren. Hon har hoppat åt sidan då hon blivit skrämd av en fågel eller en plötsligt skällande hund, men aldrig sprungit iväg. Hon är pigg att rida, och kanske är stoppsträckan någon gång ett par steg för lång än det borde, men har alltid fått intrycket att hon lyssnar på ryttaren.

Jag har ridit henne i en månad, mest ut i naturen, då vi rider på en stig som ligger kanske 50-100 meter från en liten asfaltsväg, tyvärr ofta trafikerad av motorcyklar. Vi rider i skritt på halvlånga tyglar och det kommer tre motoryklar, hon lyfter med frambenen ganska högt från marken och kastar sig iväg i full galopp, jag samlar ihop tyglarna ganska snabbt, men får inte stopp på henne på flera hundra meter, hon känner inte alls tygeltagen eller min tyngd, till slut lyckas jag styra in henne i ett buskage och hon lugnar sig. jag tog det som ett tecken på att hon inte var trafiksäker, men nästa runda händer samma sak, denna gång på halvlånga tyglar i en nedförsbacke (skritt), ingenting som en häst kunnat bli skrämd av i närheten? Jag lyckas styra upp för en ganska brant backe i skogen och får till slut stopp på henne. Vad kan det vara för fel? Litar hon inte på ryttaren?, är hon inte trygg i situationen? är hon rädd? testar hon? båda gångerna var vi ensamma.

(hon rids på tredelat tränsbett och martingal.)
 
Sv: Häst som sticker

Min varmblodstravare var likadan när jag köpte honom, (stack med mig på provridningen bland annat! :D) men var inte sån med förra ägaren.
Han kunde sticka när man var på hemväg då han fick chans att trava eller fick längre tyglar. Ibland så var han så laddad när man vände att det bara sa poff och så bar det av hemåt i full galopp.

För vår del tror jag att det var så att han fick chansen att sticka, och tog den, för han fattade att jag inte hade så mycket att sätta emot. Han kände inte mig så väl och testade vad som var möjligt.

Det löste sig efter lite om och men genom att jag i början aldrig galopperade, travade eller skrittade på långa tyglar hemåt. Utan jag jobbade honom i skritten med halter och många vändningar hemåt och bortåt om vartannat. Ibland stressade det mer än vad det lugnade så man fick också känna lite på dagsformen att idag kanske jag ska ta en runda som inte hästen känner till där jag slipper vända. Man måste hitta stunder där det är kul att rida och man inte behöver jobba med problemet! tror att det är viktigt för både häst och ryttare.

Såg nu att det inte specifikt var på hemvägen(?), men jag tror att du behöver vara lite mer allert, och lära känna hästen lite bättre (vilket löser sig med tiden såklart).
Tillslut med min häst kunde jag redan när skrittade ut från gården att jaha, idag så kan det explodera när som helst.

Ska bara tillägga att efter mycket dressyrridning både på bana och ute i skogen så kunde jag tillslut på "explosions-dagar" sträcka ut i galopp på hemvägen och han lyssnar på förhållningar. Så det är bara att fortsätta rida ut mycket och att traggla lydnad ofta. lycka till! :)
 
Sv: Häst som sticker

misstänkte också det, men under en längre tur i skogen borde man väl kunna slappna av en smula efter en längre travtur? rider henne aldrig på helt släppta tyglar, men vill inte rida henne på helt korta tyglar i en nedförsbacke eller svårare terräng.
 
Sv: Häst som sticker

tack för fint svar! nej, det har inte varit direkt hemväg i något av fallen, snarare strax innan mitten av rundan, men kanske hade hon ändå en känsla av hemväg när hon stuckit i väg, svårt att avgöra. annars är hon en häst som aldrig verkar vilja vända hemåt, hon bjuder lika piggt på en väg som går i motsatt riktning som en som går hemåt, möjligtvis med viss skillnad om vi är väldigt nära stallet.

har ridit på bana ett par gånger nu och tränar mycket lydnad, testade igår med tempoväxlingar på både hemväg och ditväg på en skogväg, i samlat tempo för att minska "stoppsträckan" som kan uppkomma i traven, fungerade jättebra, så skrittade vi en bit, hon verkade lugn, hade kontakt med munnen, men lite längre tyglar i en nedförsbacke och så vips, går hon omkull.. jag flyger av och hon välter över typ ett varv. sjukt läskigt, helt från ingenstans. det har förmdoligen ingenting med det andra att göra, jag kan inte se att det var något annat än en ren olycka.. men ändå.. hon klarade sig med ett skrapsår och jag med en sträckt muskel, mirakulöst.

men ja, åter till ämnet, att vara mer alert är nog bra, jag känner henne ju inte alls väl än. jag vill bara inte vara rädd och spänna mig, det motverkar nog hela syftet.. men vi skall ta många varv på banan framöver - och så lite markarbete och allmän lydnad. så att hon litar på mig.
 
Sv: Häst som sticker

Usch, vad obehagligt! Inte kul när sånt händer, men tur att det gick bra. Bara en tanke är att det kan vara så att hon är lite stressad och taggad, och inte riktigt har koll på fötterna, och då blir det lätt så, men det försvinner när hon lugnat ner sig lite. :)

Vill bara tillägga att vissa hästar taggar till mer av att få gå i trav eller galopp länge. Medans andra lugnar ner sig. Det är också en sak man får lära sig från häst till häst.
Med min ena så kunde jag faktiskt låta honom dundra iväg hemifrån (där stopp-knappen funkade...) så att han fick "springa av sig" och så kunde han vara lite mer tillmötesgående efteråt, medans med min andra pålle hade hoppat ur skinnet av det och försökt sticka flera gånger sen.

Men jag tycker att din plan låter bra, bara du ger henne lite tid att anpassa sig till dig och förstå vad poängen är och vice versa, så tror jag att problemet kommer vara borta i ett naffs!
 
Sv: Häst som sticker

Testar?

En del hästar tycker det är lagom tråkigt att lufsa runt utan mål i skogen, och tar då på sig ansvaret för att stå för underhållningen på ridturen.... Är den häst du beskriver passande i denna kategori kan det hjälpa en hel del att jobba hästen i skogen, och ständigt ge den nya uppgifter, tempoväxlingar, slalom bland träden, sidvärtsrörelser, halter och igångsättningar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 189
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 423
Senast: zarmino
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 377
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp