Häst som testar

J

Juuwliaa

Det finns säkert femhundra miljoner olika trådar om det här, men jag orkar inte rota runt efter dom... :smirk:

I alla fall, så har jag precis börjat rida och träna ett 20-årigt D-ponnysto som bara testar mig hela tiden. Så fort vi börjar trava tokbockar hon, och sedan skenar hon iväg bra långt innan jag får stopp genom att styra in i en snöhög. På ridbanan gör hon dock ingenting, elr ja i galoppen bockar hon men det gör hon med alla.

Men snälla, hjäälp mig. Vad ska jag göra för att hon ska sluta skena? Jag vet ju att jag måste vara bestämd med henne, men det känns liite nervöst när hon börjar galoppera mitt på vägen å drar iväg vart hon vill och jag bara hänger i tyglarna. Ska jag bara rida henne på ridbanan tills jag lärt känna henne bättre eller kommer hon bara bete sig likadant sedan tror ni? Bockandet gör mig absolut ingenting, det kan jag skratta åt, men att hon sticker iväg efteråt är jobbigt.

Tilläggas kan också att hon absolut inte har ont någonstans, utan det är bara dumheter hon har för sig.
 
Sv: Häst som testar

Har hon inte ont någonstans å all utrustning passar skulle jag kolla först om bettet är utav ett format som hon gillar. Och sedan om det är ett envist ponny sto på det sättet som min var även om hon aldrig höll på med sådana där övningar utan bara struntade i en när man höll på med markarnete med stoppövningar. Så skulle jag göra några rejäla tvärnitar med henne så fort hon försöker. Så skärper hon sig nog sedan. Så som att ta båda tyglarna i ena handen å den andra handen sätter man mot manken/strax ovanför manken på så sätt får man en otrolig krafft. Dock bör ju detta göras på ett sådant sätt så att man rycker, utan att man får mer styrka i sin stoppsignal till hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 201
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp