Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

5

55555

Min nya häst som jag har haft nu i snart två månader har börjat sätta sig på tvären. De första veckorna kunde jag rida själv och med sällskap och hon gick alltid först då.

Men nu kommer jag knappt från stallplanen. Efter att ha åkt av för att hon brallade så mycket med mig så har jag börjat longera henne innan ridturen för att hon ska få springa av sig överskottsenergi. Jag får ha med mig en person som kan hjälpa mig när jag rider för hon stannar hela tiden och vägrar att gå framåt. Hon stannar inte alltid för att hon blir rädd, ibland stannar hon bara och står och hänger med huvudet.

Om jag då skänklar och driver framåt slår hon upp huvudet och lättar med framhovarna. Då måste personen ta tag i tygeln och leda henne framåt för annars står hon kvar utan att röra sig. Ibland hjälper det att personen leder henne någon meter men idag gick inte det heller, hon ville verkligen inte gå framåt.

Rider jag en vanlig runda så är hon såhär hela rundan, men rider jag och vänder så kan jag galoppera på hemvägen men bort från stallet kan jag inte ens trava. Ibland går det inte att vända henne hemåt heller, fast jag rider in i skogen och rider runt och sedan ut på vägen, tvärstopp blir det.

Jag har testat att rida samma vändor men det hjälper inte. Den ända gången hon glatt går framåt är när hon går på en främmande väg. I förrgår red jag en ny sväng och då kunde vi galoppera både bortåt och hemåt utan problem men när jag vände var jag tvungen att ta hjälp. Idag när jag skulle rida samma runda så vägrade hon från början att gå och personen fick leda henne men hon var väldigt motvillig och det gick inte att trava åt något håll.

Om jag hoppar av så går hon framåt men så fort jag hoppar upp igen så vägrar hon att gå framåt.

Sist jag red med sällskap så stannade hon och sällskapet försökte lura med henne genom att rida utan synhåll och även att göra en volt runt mig och hästen men det slutade med att det ridande sällskapet hoppade av och fick leda oss en bit.

Det är ett tyskt sto jag har, åtta år är hon. Hon är jätte rädd om sina bakben, men det börjar bli bättre med massor tålamod. Hon är känslig i all hantering men är oerhört klok och är aldrig dum i hanteringen från marken.

Mitt tålamod brister vid ridningen och jag blir otroligt ledsen. Jag känner mig så fruktansvärt otillräcklig och dålig. Vad ska jag göra?

Hon är besiktad och har en ny utprovad sadel.

Hoppas att någon kan ge mig tips och råd, för jag känner mig helt slutkörd när det gäller idéer nu..
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Om inte hästen har ont någonstans så verkar det ju som hon testar vem som bestämmer! Kan inte ge dig så mycket råd mer än traggla,traggla och åter traggla. Nh-övningar kanske skulle kunna hjälpa dig att fastställa vem som är ledaren! Lycka till!

Och tänk på att du bara har haft hästen i 2 månader.

Själv har jag haft min i ca 7 månader och vi har ff lite diskussioner om vem som bestämmer, men han får aldrig vinna :bump: Tar bara lite längre tid vissa ggr.:D
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

En sak man kan testa är att så fort hon stannar så får hon backa. Testa först några streg o försök sen rida framåt. Går det inte då heller så backa o backa o backa. Pröva sen framåt igen. Ibland så ger dom sig när de märker att de inte får göra något annat än backa, det blir trevligare för dom att gå framåt
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

jag tror mycket handlar om att du måste vara envisare än henne, du skriver att du endast haft henne i två månader och det är nog nu
hon börjar testa dig, hon vet att om hon inte går frammåt kommer det någon och leder, eller så vänder ni och går hem, jag hade försökt att vara envisare än henne och driva me skänklarna, smacka eller använda ett spö som markering. om hon går frammåt beröm henne och så fort hon gör en tendens till att stanna så va snabb med att driva på igen. och så får du nog göra om och om igen ända tills hon går frammåt utan att någon kommer och leder.

så länge du vet att inget annat är fel så tror jag på envishet. =) lycka till.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Vad gör hon om du kortar ena tygel riktigt kort (hennes nos vid ditt knä) och sen rider runt på en yttepytte-volt? I det läget kan de inte varken resa sig högt eller bocka och du brukar ganska snabbt ledsna på att gå runt och gå framåt istället. Man rider alltså några varv runt, testar att rida fram, vid krångel "snurrar" du henne igen, sen testa att gå fram och så håller du på så tills hon går fram.

Har använt det på två av mina hästar som "växte fast" i skogen. Efter några dagar räckte det att lägga en liten volt så var det bara att rida på framåt sen.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Men om jag backar henne med rumpan hemåt, blir det inte fel då? Jag menar då får hon ändå lite som hon vill. Eftersom när hon inte går framåt för min skänkel så lättare hon eller så backar hon. (Kanske glömde skriva att hon backar?)
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Ja antagligen har hon börjat testa nu, men jag känner att jag inte rår över henne nu. Hon tar verkligen över..
Jag har testat att rida med spö men hon blir spänd som en fjäder, hon tycker tyvärr att spön är riktigt otäcka.

pemi, jag har testat att snurra runt henne men hon går verkligen inte fram för skänkeln så det har slutat med att hon backar ända tills jag släpper eller så backar hon ned i diket.

Jag har testat att vänta ut henne men hon nöjer sig aldrig, hon går aldrig fram av sig själv.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Ska man rida samma runda hela tiden eller ska man variera? Eftersom hon i nuläget inte går fram någonstans.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Vad gör hon om du kortar ena tygel riktigt kort (hennes nos vid ditt knä) och sen rider runt på en yttepytte-volt? I det läget kan de inte varken resa sig högt eller bocka och du brukar ganska snabbt ledsna på att gå runt och gå framåt istället. Man rider alltså några varv runt, testar att rida fram, vid krångel "snurrar" du henne igen, sen testa att gå fram och så håller du på så tills hon går fram.

Har använt det på två av mina hästar som "växte fast" i skogen. Efter några dagar räckte det att lägga en liten volt så var det bara att rida på framåt sen.

Precis så gjorde jag med min förra häst som gjorde exakt likadant som TS häst och det funkade hur bra som helst!

TS: Backar hon även om du kortar tygeln och leder in henne på en miniliten volt? Låt henne göra det säger jag då! Men ge dig inte, backar hon så fortsätter du bara försöka göra en volt. Tanken är väl att hon ska ge sig för att hon inser att det är jobbigare att vägra gå och krångla än att faktiskt bara gå.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Rid någon runda utan diken och försök snurra henne. Hon märker säkert direkt att du tvekar när hon backar mot dikena. Lyckas du böja halsen på henne så borde hon ju inte kunna backa rakt bakåt. Min är lättare att böja åt vänster än höger, så för att smidigt få henne böjd i hals och bål så väljer jag det lätta hållet. Om du ska testa (som någon föreslog) att backa henne så ska du nog först vända henne med huvudet hemåt och sen backa åt det håll DU vill.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Kan du inte ta hjälp av en annan ryttare? Någon som kan rida iaf ett pass eller två, det brukar göra stor skillnad, dels för att dom kan hantera problemet på ett annat sätt (och förhoppningsvis hjälpa dig lösa det!) men också att man 'bryter' av något som håller på att tränas in som man inte vill.

(det var t.o.m. en artikel om det i tidningen ekipage idag om detta) Det brukar ju göra stor skillnad om man i ett träningspass tappar modet och någon annan kan sitta upp bara ett par minuter, eftersom det ju ger ryttaren en paus, ett tillfälle att ta ett djupt andetag och 'starta om' plus att om någon annan kan sitta upp och lösa det så känns det inte lika hopplöst, 'kan hon kan jag!' (och då kommer det att funka för dig med, bara av att hjärnan kopplar om lite) = )

Se om du kan sätta upp någon som är modig, som vågar sätta klackarna i henne, så hon får lära sig att gå fram är enda alternativet.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Min nya häst som jag har haft nu i snart två månader har börjat sätta sig på tvären. De första veckorna kunde jag rida själv och med sällskap och hon gick alltid först då.

Men nu kommer jag knappt från stallplanen. Efter att ha åkt av för att hon brallade så mycket med mig så har jag börjat longera henne innan ridturen för att hon ska få springa av sig överskottsenergi. Jag får ha med mig en person som kan hjälpa mig när jag rider för hon stannar hela tiden och vägrar att gå framåt. Hon stannar inte alltid för att hon blir rädd, ibland stannar hon bara och står och hänger med huvudet.

Om jag då skänklar och driver framåt slår hon upp huvudet och lättar med framhovarna. Då måste personen ta tag i tygeln och leda henne framåt för annars står hon kvar utan att röra sig. Ibland hjälper det att personen leder henne någon meter men idag gick inte det heller, hon ville verkligen inte gå framåt.

Rider jag en vanlig runda så är hon såhär hela rundan, men rider jag och vänder så kan jag galoppera på hemvägen men bort från stallet kan jag inte ens trava. Ibland går det inte att vända henne hemåt heller, fast jag rider in i skogen och rider runt och sedan ut på vägen, tvärstopp blir det.

Jag har testat att rida samma vändor men det hjälper inte. Den ända gången hon glatt går framåt är när hon går på en främmande väg. I förrgår red jag en ny sväng och då kunde vi galoppera både bortåt och hemåt utan problem men när jag vände var jag tvungen att ta hjälp. Idag när jag skulle rida samma runda så vägrade hon från början att gå och personen fick leda henne men hon var väldigt motvillig och det gick inte att trava åt något håll.

Om jag hoppar av så går hon framåt men så fort jag hoppar upp igen så vägrar hon att gå framåt.

Sist jag red med sällskap så stannade hon och sällskapet försökte lura med henne genom att rida utan synhåll och även att göra en volt runt mig och hästen men det slutade med att det ridande sällskapet hoppade av och fick leda oss en bit.

Det är ett tyskt sto jag har, åtta år är hon. Hon är jätte rädd om sina bakben, men det börjar bli bättre med massor tålamod. Hon är känslig i all hantering men är oerhört klok och är aldrig dum i hanteringen från marken.

Mitt tålamod brister vid ridningen och jag blir otroligt ledsen. Jag känner mig så fruktansvärt otillräcklig och dålig. Vad ska jag göra?

Hon är besiktad och har en ny utprovad sadel.

Hoppas att någon kan ge mig tips och råd, för jag känner mig helt slutkörd när det gäller idéer nu..
Jag blir väl halshuggen nu men...har du provat att ge ett par piskrapp?Jag tycker det låter som en dam som vill bestämma hur och var turen ska gå, och spontant så känns det som om att får det fortgå kommer du har riktiga bekymmer framöver.
gulan
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

tydligen var hästen spörädd?

men jag håller med dig i sak. Tre snabba på baken kan göra underverk:p
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

tydligen var hästen spörädd?

men jag håller med dig i sak. Tre snabba på baken kan göra underverk:p

*kl*
Vad händer om du promenerar bortåt och rider hemåt?

Så gjorde jag med min förra häst och tillslut så fungerade det att hoppa upp även bortåt efter allt kortare promenader. Första gången så fick han även hö (som jag kört ut innan) vid "vändpunkten" . Nästa gång blev det mycket intressantare att ge sig iväg hemifrån....men då var detta en matglad häst som mest var tjurig när han skulle ge sig av hemifrån ensam och min känsla var inte att han ville bestämma.

Kanske kan vara värt att testa ändå?
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

....men då var detta en matglad häst som mest var tjurig när han skulle ge sig av hemifrån ensam och min känsla var inte att han ville bestämma.

men han bestämde ju att han hellre ville gå hem (än att gå med dig dit du sa)?

Om den inte gör som du vill så är det inte längre du som bestämmer. Du ska bestämma över situationen du har valt. Har du valt att rida till plats 5 och den vänder hemåt vid plats 3 så är det hästen som bestämt.

Lite samma som med hundar, om du kallar in den och den går iväg så är det inte du som bestämmer över situationen. Du bestämmer när den gör som du säger (och inte som den tycker).
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

oooh det låter som att vi har samma häst du och jag.
Jag behöver också hjälp med min bestämda dam som jag bara haft i lite mera en månad.

Min häst vägrar också lämna stallplan och backar, lättar när man går på med skänkeln osv.
I början gick hon vart som helst, både ensam, med sällskap, först o sist men nu kommer jag ingenstans. I paddocken är hon jättefin men så fort vi ska lämna stallet så försöker hon vända.

Kommer ta hjälp av någon duktig då jag känner att jag inte löser det själv.. och hoppas på att den personen kan hjälpa mig.
Fruktansvärt jobbigt när det blir så här och man känner sig lessen varje gång man lämnar stallet och så ska det ju inte vara :crazy:
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Jag har haft samma problem med min häst men det är över nu.Jag köpte honom som 5-åring,aldrig riden ute p.g.a lång utbildning för att han hade problem med tillit till människan då han blev slagen som unghäst så det tog tid att vänja honom vid sadel,förtroende och beröring.Då jag var och tittade på honom innan köp var han bara småriden i ridhus och jag skulle så klart prova honom och slutade med att jag låg i dammet i ridhuset men ha honom det skulle jag och jag räknade med mkt jobb.Jag arbetade från marken ett år och tog det lungt med ridningen sen började jag rida i en ridhage och när det klickade bra började jag rida ut,två gånger på samma ridväg var okej sen tröttnade han och förblev fryst på en och samma plats.Felet med honom var att han hade ju inte fått komma ut och var nyfiken på den nya värld som öppnade sig och ville se nya platser.Jag tog det lungt med det och lät honom upptäcka nya ridvägar och nu är det inte problem att rida samma väg igen om man vill och visst finns det dagar han inte vill men efter en stunds tragglande ger han med sig och fortsätter färden som ingenting men kom ihåg belöningen också,om han sköter sig får han torkat bröd eller morot men har han krånglat en dag så tar jag bestämmt in han i hagen och skäller på han och vänder ryggen och nästa dag är han hur lydig som helst för han tycker nog att det är roligare när matte är glad,ger godis och vill kela!:love:
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Detta funkade på min som var likadan:
När han började backa fortsatte jag backa och när han stannade av sig själv (det var ju jag som fortsatte backa) fortsatte jag backa honom ännu lite till för att visa att jag bestämde. Han tröttnade ganska snabbt att backa och gick framåt.

Annars när han lätta fram var det bara o raktställa och driva på. Kunde ta lååång tid innan han gav sig.
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

*KL*

Jag hade samma problem med min häst när hon var ny o har läst ett otal trådar här på Buke som säger ungefär samma sak. Jag tror att det är såhär. Hästen flyttar, allt är nytt o otryggt, då kan man lika gärna gå med den där människan, som är enda fasta punkten. Sen "bor man in sig" och blir hemmastadd i flocken, och då blir flocken tryggheten i allt det nya, i stället för människan. Och då vill man inte lämna flocken.
Jag tror inte att hästar :devil:-as som gör såhär, jag tror att det har med omställningen att göra. Jag skulle önska att någon på t ex hippologen gjorde ett examensarbete där man undersökte hur bråka-med-nya-matte fasen hänger ihop med integrering-i-flocken fasen, för att jag är rätt övertygad om att det finns ett samband.

Jag är inte den som ska ge råd åt en vars häst lättar - min "bara" snurrar o backar när hon inte vill gå fram, vilket är tråkigt och obehagligt men inte farligt - men rent allmänt kan jag säga av egen erfarenhet att det är bara att traggla på och försöka hitta något som funkar, och få hästen att förstå att 1) den måste gå 2) inget ont kommer att hända om den går. Men det är ytterst viktigt att man klarar av det, annars har man lärt hästen att det är bara att vägra, så slipper man gå. :crazy:
 
Sv: Häst som vägrar att gå framåt vid uteritt.

Min var likadan.
Jag laddade med tålamod, tålamod och åter tålamod.
Såg till att alltid ha gott om tid när jag skulle ut.

Min både backade, bockade reste sig rätt upp (mkt obehagligt)

Den metod som funkade för mig var att backa.
När hon själv slutade backa fortsatte jag. Gjorde halt.Sen fortsatte jag.

Då gick hon fram några meter sen fick jag börja om.

Den runda som i vanliga fall tar ca 45 min, blev två timmar.
Hon gjorde så både med och utan sällskap.
Jag höll mig till en metod och red ut varje dag.

Så fort hon tog ett steg fram-MKT beröm!!

Det tog tid...
Och ibland kan hon försöka igen men nu räcker det med att lätta tyglarna och räta på sig.

Jag rannsakade även mig själv och min sist och kom fram till att jag blev väldigt frammåt lutad (kom som en reflex då jag väntade mig en resning) samt att jag tappade sist och häst.

Dvs, hon fick noll kommandon.
Är övertygad att det var en stark faktor till att hon inte blev bättre fortare.
Andas när du rider, ha väst, skriv på tavlan i stallet var du ska rida ifall något händer. Och glöm ej ta med mobilen.

När det gäller min donna så måste rid och hanteringen vara konsekvent.
Jag varierade mina ridturer med många promenader, där hon till en början gjorde samma sak.Backade reste etc.

Gick med longerlina och så fort hon backade ,backade jag henne , ja precis som i rid.

GE INTE UPP!! :)

När ni väl kommer över denna tröskel så kommer det kännas som att ingenting är omöjligt!
För kommer igenom detta gör Ni.

Lycka till!! och sorry för långt inlägg... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 397
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 499
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp