Bukefalos 28 år!

Häst som väljer människor, hur göra?

C

Cozmoz

kanske detta är ett problem, kanske inte... Jag har en unghäst som verkar vilja välja ut människor som ska få röra henne. Jag får röra henne och umgås med henne "normalt", men ibland tar jag med mig människor för att detta inte ska bli en enmanshäst. Jag har märkt de senaste gångerna att hästen INTE tycker min idé är bra.
För alla som kommer till henne är det mycket viktigt att hälsa på henne (rättare sagt, hon ska hälsa på dig, du får inte röra henne tills hon säger ok, hon är dock inte otrevlig utan går iväg igen om du gör "fel"), hon ska få undersöka, är du godkänd så är allt bra. Men det finns då vissa som blir icke godkända, jag har märkt att det ofta är personer som är mycket dominanta/kontrollerande och oftast, väldigt hästkunniga.

Min häst måste ha en tydlig ledare och inte så mycket "såja lugn" (det gör allt värre) utan man gör det man ska, tydligt och så är allt bra så det handlar inte om att hon inte respekterar mig. Sist det hände var det så tydligt, det är inga problem att hantera henne men så kom en kompis in i stallet och hon lät hästen lukta på henne osv men hästen visade ögonvitorna direkt och fick stressbeteende.

Är det bara att inse att hon (kan blir bättre sen) kommer välja vilka som får klappa henne?
Hon älskar hovslagaren, men hatar veterinären. Hon gillar mig och stallägaren men inte 90% av mina vänner.

Hästen är 2 år. Det blir ju meckigt att hitta någon som får hålla i henne när vi ska sitta in henne osv eller så får jag göra det själv enl Hickey-metoden :D

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Hur länge har du haft hästen? Tror du inte att det är övergående? Jag skulle nog vänta och se tiden an.

Visserligen är min pålle nästan likadan. Det är bara matte som gäller. Min dotter har problem att fånga henne i hagen. Hovslagaren avskyr hon så dom första 2 åren fick jag ge henne lugnande. Nu aceptera hon att bli skodd men då måste jag vara i stallet.

Tycker inte om när andra tar på henne, nä nä nä. Men hon har blivit mycket bättre än hon var från början. Har haft henne i 6 år.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Om det nu mest är väldigt hästvana som hon ratar då bör det ju inte vara ngt problem. De borde väl med sin kunskap kunna hantera henne trots henne ovilja?
Men annars måste väl det bästa vara att låta henne träffa olika personer och hanteras av olika så hon accepterar att sånt är livet som häst, typ :P
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Sådan är min också, och hon är 10. Hon gör inget dumt men är mycket snobbig. Vissa bemödar hon inte med en blick medans andra får hennes fulla uppmärksamhet. Jag har inte kunnat se något system i vilka hon väljer ut. Svärmor fick kalla handen när hon ville hälsa, hon bara vände rumpan till och stog och tjurade i en hörna:laugh:
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Tack för alla svar! Problemet är att hon inte tillåter de andra hantera henne. De hästkunniga som jag har runt mig fortsätter med det de nu än gör, borstar, klappar osv men hästen blir så stressad att den flyr, den drar sönder uppbindningsanordningar osv. Det händer aldrig när jag hanterar henne.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

O jag vill också påminna om att det inte är alla människor som hon inte gillar, utan vissa.

Jag har haft hästen sen föl och hon är mycket människovan, hon står med andra 2 åringar och vuxna i ett stall med mycket folk i.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Tack för alla svar! Problemet är att hon inte tillåter de andra hantera henne. De hästkunniga som jag har runt mig fortsätter med det de nu än gör, borstar, klappar osv men hästen blir så stressad att den flyr, den drar sönder uppbindningsanordningar osv. Det händer aldrig när jag hanterar henne.

Det låter som ett ganska rejält problem. Jag skulle nog träna på allt jag kunde och vara noga med att det är vettiga nya människor hon får träffa som kan känna av när de ska backa.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Det hände samma sak idag igen :cool: Jag försöker förklara men mina vänner som har erfarenhet tycker att det inte ska vara så och "går på henne", dvs slutar inte klappa osv. Och det kanske man inte ska göra heller då hon lär sig att det är ok, men det verkar inte fungera så när det gäller hästen. Människorna tycker ju också att de kan "mest" och har ingen ödmjukhet riktigt, tycker jag iaf.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Mitt ungsto på 3 år är likadan men det har blivit mycke bättre det sista året.
Har hon varit med om nått? Jag har själv fött upp min häst å hon vart skadad som fölunge och tappade allt förtroende för andra människor under sin tid på djursjukhuset. Min man har inte fått tagit in henne från hagen mm. Hon bara vänder och går därifrån, har aldrig varit några problem för mig å t ain henne. Hon fullkomligt avskyr veterinärer.. skakade som ett asplöv när de tar på henne, men låter dem görat så länge jag är med. Vändpunket för oss var att jag skickade hem henne till min syster där hon fick bo över vintern (jag var gravid å hon behövde sällskap till sin valack). Det tog sin tid för syrran å få tag i henne å hantera henne men efter ett tag släppte de. Vi gjorde ingen större affär över att de var ny hovslagare mm. i våras tog jag hem henne och stallade upp henne hos grannen som är unghästutbildare och nu är honom en ny häst. Visserligen var det inte så jätte poppis att hennes sambo skulle sätta på henne grimman när hon var brunstig haha! Enmanshäst beteendet finns kvar, men inte så att det blir jobbigt på nått vis.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

det har egentligen inget med kunskap om häst att göra, det handlar om det naturliga sättet att vara och möta sin omgivning.

en BRA ledare är lugn, ödmjuk och tvingar aldrig nån att följa. man hittar en linje, sin egen styrka och person och följer den.

din lilla känner av direkt om det finns ärlighet eller falskhet hos personen hon träffar.

hon vill umgås med människor som vill umgås med henne kan man säga. inte påtvingat umgånge, som du skrivit om, utan villkorlöst umgånge där hon själv kan slappna av och känna sig trygg.
Hovis har antagligen den personligheten som hon uppskattar och följer och dig känner hon sen barnsben.

det låter som hon är en känslig häst, som hellre flyr än illa fäktar och med tanke på hennes ålder är det precis det hon ska göra. med lite tid och tålamod från BRA folk, som kan lyfta fram och förstärka hennes sidor, så kommer hon hitta ett lugn inom sig själv, som ger henne självförtroende att umgås med falska människor.

alla som kan bäst sticker hon från och alla som är sig själva och trygga accepterar hon.

om jag har rätt i det jag skriver så är det en guldklimp tillika en tickande bomb du har att göra med, det är ofta dessa känsliga hästar som blir vandringspokaler och lägger sig till med olater och allmänt dåligt beteende.
lita på din egen förmåga och lita på hästen och ta hand om henne, så kommer hon blir en jättefin häst.
för mig är det absolut inget krav att hästar ska kunna hanteras av alla, snarae så att den ska kunna hanteras av de dom måste och i de fall det blir jobbigt kunna förlita sig på sin människa, i detta fallet dig.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Min ena har ett liknande betéende, fast i något råare variant då hon har ett bråkigt och tråkigt förflutet och fått lära sig den hårda vägen. Hon väljer också sina människor, och den hon "godkänner" vaktar hon noggrannt och gör allt för, litar till 100%. Men de hon inte godkänner låter hon varken hantera, rida eller i vissa fall ens gå i närheten av, kan jaga ut "fel" människor från hagen osv.
Detta har dock aldrig varit något problem för mig eftersom hon sköter sig med andra människor när jag är i närheten- även om hon egentligen inte tycker om dom.
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Instämmer helt och fullt:bow:

Hehe, min dam väljer också sina människor, dock inte alls på samma extrema sätt, utan här handlar det mer om vem som får hämta i hagen, klappa osv. när hon är lös. När hon väl är fast så brukar hon bara gilla läget, om än med en sur min. Jag har nog hennes travkarriär att tacka för den koppel-uppfostran.. ;)
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

Måste bara tillägga att det finns positiva sidor med egna hästar också,
det är ju inte direkt som att vem som helst får komma fram till min häst i hagen, och med alla hemska fall av djurplågeri och tidelag senaste åren så är jag rätt så jäkla nöjd över att min häst inte låter sig fångas av vem som helst:devil:
 
Sv: Häst som väljer människor, hur göra?

tack alla för svar!
Nej hon har inte varit med om något spec, hon har aldrig varit sjuk eller skadad.

Att hon är en känslig individ är uppenbart, det svåra är att hantera det på rätt sätt. Vår relation grundar sig på samarbete och lugn. Samtidigt som hon är modig och framåt så är hon en liten flicka inuti. När jag kommer till hagen gnäggar hon och kommer mot mig när vi sedan ska gå in i stallet (hon går i en stor hage) så följer hon med, men så fort jag säger "kom nu då" med lite hårdare ton (än jag menat) stannar hon. Jag får alltid rätta mig själv och säga "kom nu, det är inget tvång men jag skulle vilja det" så kommer hon :angel:
Hon tar verbala korrigeringar på nolltid också.

Jag kommer inte sälja henne oavsett vad som händer (även om det är lätt att säga nu).
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 011
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp