Häst stannar när jag leder

Hastflickan

Trådstartare
När jag är ute och går med min häst så stannar han och vägrar att gå. Och det går ju inte direkt att dra fram ett djur på 600 kg muskler.. Hur kan jag få han att alltid följa med? Jag har provat att fortsätta gå, utan att vända mig om och bara ignorerat att han stannar. Vilket har fungerat bra. Men på 2 ställen stannar han alltid, oavsett vad jag gör. Hur får jag bort detta beteendet? Det han gör på dessa ställen är att han stannar och kikar på grannens hästar... Och jag förstår väl att han är nyfiken på dom, men bara för det får han inte stanna VARJE GÅNG vi passerar..
 
Provat att ha med ett långt dressyrspö, så du kan dutta till hästen och på så sätt säga "hallå, nu går vi" samtidigt som du själv fortsätter att gå utan att stanna?
 
Provat att ha med ett långt dressyrspö, så du kan dutta till hästen och på så sätt säga "hallå, nu går vi" samtidigt som du själv fortsätter att gå utan att stanna?
Det funkar, (har provat) Men grejen är att jag åker inte till stallet innan jag hämtar han i beteshagen (en bit att gå) Så jag får inte med mig något spö. Men man kanske hittar på en längre pinne? :idea:
 
Det funkar, (har provat) Men grejen är att jag åker inte till stallet innan jag hämtar han i beteshagen (en bit att gå) Så jag får inte med mig något spö. Men man kanske hittar på en längre pinne? :idea:
Kan du inte lägga spöt vid hagen eller kanske en längre pinne (ifall det är stöldrisk)? Så det alltid finns ett "spö" att tillgå, även om du inte åker till stallet först.
 
Led hästen lite åt ett annat håll och sen fortsätt direkt framåt. Brukar räcka med något steg åt sidan bara för att få bjudningen igen. Har funkat på alla hästar jag haft som "fryser fast".
 
Led hästen lite åt ett annat håll och sen fortsätt direkt framåt. Brukar räcka med något steg åt sidan bara för att få bjudningen igen. Har funkat på alla hästar jag haft som "fryser fast".
Det är så jag brukar göra när han väl stannat, men jag önskar att han inte stannar alls. För att efter han stannat där han alltid gör, så gör han det ca 3 ggr till för olydnadens skull och det börjar bli aningen jobbigt
 
Kan tillägga att jag annars tränar lite frihetsdressyr med hästen och på vägar så kör jag lite lydnad att när jag stannar, då stannar han, när jag går, då går han osv. Och det går väldigt bra! Men just på dessa två ställen...
 
Det är så jag brukar göra när han väl stannat, men jag önskar att han inte stannar alls. För att efter han stannat där han alltid gör, så gör han det ca 3 ggr till för olydnadens skull och det börjar bli aningen jobbigt
Kanske prova att va före hästen, du säger att han alltid stannar på samma ställe, stanna lite före, vänd hästen rygga föbi stället han stannar och sen när ni är förbi vänd tillbaka och fortsätt gå. Då kanske han kommer tröttna på att alltid få rygga och vill istället gå framåt? En annan tanke jag fick nu.
 
Min häst gör likadant ibland för att testa om hon slipper. Då tar jag dressyrspöet med mig nästa gång. Det räcker med att jag petar lite i sidan då när hon är på väg att stanna. Men när jag inte har dressyrspöet kör jag efter samma princip som när jag lastar, då stannar hon ibland på lämmen. Då är det tryck och eftergift som fungerar bra på min häst. Tryck i nacken = gå framåt och så fort hon rör sig framåt lättar jag på trycket. Det fungerar även på andra ställen än vid transporten.
 
Ta spö eller långpisk med dig, var beredd innan stoppet kommer och driv på rejält när han gör minsta ansats att tänka stopp. Bättre att du driver på så att han småtravar förbi de där ställena några gånger, och att du gör mycket klart för honom med rejäla hjälper att här stannas inte "bara för att"!
 
Kanske prova att va före hästen, du säger att han alltid stannar på samma ställe, stanna lite före, vänd hästen rygga föbi stället han stannar och sen när ni är förbi vänd tillbaka och fortsätt gå. Då kanske han kommer tröttna på att alltid få rygga och vill istället gå framåt? En annan tanke jag fick nu.
Jo kanske det, men det är en brantare uppförsbacke så hur det hade gått vet jag ej
 
Fast om han stannar och vill kika på grannens hästar, låt han stanna och titta en stund och sen fortsätt gå? Så bråttom kan du väl inte ha?
Så länge han inte stannar för att jävlas så är det betydligt enklare att låta han titta, sen gå istället för att börja bråka för att han är tittig. Min häst har stannat för att testa slippa, och sen stannar han ofta och tittar eller luktar på saker. Det första så drar jag bara i grimskaftet tills han går, då ger jag eftergift och berömmer så slutar han snart, och de senare så låter jag han titta/nosa klart så fortsätter han snart gå själv utan bråk. Som någon sa, "choose your battles". Det är inte alltid värt att bråka om.
 
Hur långe stannar han?
Är det bara för grannens hästar eller fler ggr?
För det låter inte som han jävlas utan är nyfiken?
Kan han inte få kolla en stund?
 
Hur långe stannar han?
Är det bara för grannens hästar eller fler ggr?
För det låter inte som han jävlas utan är nyfiken?
Kan han inte få kolla en stund?
Jag låter han kolla en stund, men sen när jag vill att han ska gå så får jag lov att peta till han på sidan med grimmskaftet för att han ska gå fram. Sen stannar han 2-3 ggr till direkt efter och där jävlas han bara
 
När man är på promenad får hästen inte stanna när den vill, det är en väldigt basic tanke i all hästhantering. Det är du som bestämmer när och vart ni ska gå och när ni ska stanna. En häst som gör som den vill när den hanteras från marken gör det så småningom när den rids också.
Är du lugn och trygg och bara traskar på så känner sig hästen trygg med det och kan slappna av och låta dig leda promenaden.
En långpisk, mana på när hästen tänker stanna (obs! tänker stanna, inte har stannat!) och acceptera inget annat än att den går framåt och tänker framåt.

Bryt den här ovanan innan den har blivit ett stort problem!
 
Jag har jättesvårt att tro att hästen "jävlas" faktiskt. Hästar funkar inte riktigt så, enligt min erfarenhet. Visst kan dom testa, men det handlar mer om att de vill se om du är "värdig" ledarskapet (förlåt töntigt ordval).

Jag skulle nog försökt jobba lite med att se om jag kan flytta på hästen åt olika håll. Flytta rumpan, flytta framdelen, backa osv. Om du inte har möjlighet att ha med ett dressyrspö (du ska inte slå, bara peta) så kan du investera i ett längre grimskaft och använda änden på det för att "driva".

Funkar det att flytta hästen från stillastående i olika riktningar brukar man kunna visa att den ska gå fram också.
Lite så tänker jag iaf, brukar funka för mig. Sen är jag ingen expert och ingen som går efter nån "lära" helt och fullt.

Min häst kan också stanna lite ibland, oftast för att hon vill titta på nåt, och det tycker jag att hon kan få göra. Sen när hon tittat en rimlig stund så manar jag på henne, med kroppspråk, röst och i sista hand petar jag på henne med dressyrpisk/grimskaft.
 
Angående det här med att jävlas osv. Min erfarenhet är att hästar aldrig jävlas för att jävlas.

Min häst har varit rätt så dryg att ta in ibland i sommar, han stannar och vill inte gå hur jag än drar i honom. Jag antar att folk kan se det som att jävlas, men det gör nog varken jag eller min häst. Han säger helt enkelt att han hellre stannar i hagen med kompisarna och vill kolla om han får göra så. Drar jag i grimskaftet och smackar på honom endå brukar han gå några steg innan han testar igen. Får han inte då heller så brukar han komma med mig och då får han beröm eftersom han trots allt valde att komma med mig ändå. Inget jävlandes, bara egna åsikter och vilja. :):)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 810
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 321
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 193
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp