Bukefalos 28 år!

Häst svårt skuren

(NSK)
Ett föl på Fjärens Ridcenter misstänks ha blivit utsatt för grymt djurplågeri någon gång under förra veckan. När ägarna hittade det ettåriga stoet i hagen hade hon 40 graders feber och var både skygg och medtagen. En veterinär konstaterade att hon hade skärskador under svansen och ett decimeterlångt snitt i skinkan. Invärtes var skadorna ännu större.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080624/NYHETER/461586040
 
Sv: Häst svårt skuren

usch, stackars stakcars häst...

men ja måste fråga, varför har du kört in handen i såret? var det för att rengöra? måste gjort ont..:crazy::cry:


sjuka jävel som gjort detta, han borde få en telefonstolp uppkörd i urinröret.
 
Sv: Häst svårt skuren

Men det måste ni väl ändå tro, att det är en människa, när ni gjort en polisanmälan? Man gör väl inte en anmälan på ett eget tillfogat sår?

Ovan beteende har jag sett hos ston som backar in, böjer sig i något torrt hårt halvgrovt slyaktigt ris för att klia sig.

Att stå som människa och trycka in ett pinnliknande föremål på en häst, i låret och därutöver tillfoga lite andra småskador, även om man har med grimma till hagen själv, ser jag som omöjligt om man är en person och svårt även om man är flera.

Hur ofta kollar ni till era hästar i hagen?

Nej, vi kan inte säga att det är en människa!! För ingen har sett något!!!

Vi har problem med folk, som smyger runt, o två häst/ryttare har blivit misshandlade, det är polisanmält, vi måste göra en anmälan, denna ihop med alla de andra ska utredas............. Det är folk som är inne i stallarna på nätterna, dörra som är stängda med smäckar står öppna när vi kommer på morgonen!!!!

Det är ju tragiskt att du har sett sådana sår på hästar, undrar hur stora då!!????:crazy:

Vi har hästarna utanför fönstret, o hagarna är så stora att det kan lätt gå 20 hästarna där på vintern. Jag kollar de VARJE dag, så det behöver du inte ifrågasätta!!! Sen finns här folk som ger de mat, det behöver de.... Så mer än en gång per dag är vi ute hos de!!!:idea:

Det var inte något "pinnliknande" föremål!!!! Men INGEN har sett vad som hänt, därför kan jag inte säga att det är en människa!!!

Du får ha en bra dag......( Det var inte vi som ringde tidningarna.....)
 
Sv: Häst svårt skuren

usch, stackars stakcars häst...

men ja måste fråga, varför har du kört in handen i såret? var det för att rengöra? måste gjort ont..:crazy::cry:


sjuka jävel som gjort detta, han borde få en telefonstolp uppkörd i urinröret.


JA, givetvis var det för att tvätta rent, det gick inte att sy ihop, med risk för att det skulle läka utanpå först!!
 
Sv: Häst svårt skuren

har du hittat hit igen;)
Då går det åt rätt håll med såret.
Det är inga fler som blivit "misshandlade"?
Har ni fått upp några spår om vem det kan vara?

Ja, det är super fint, hon äter o är pigg!! Igår gick det jätte bra att tempa henne!!!

Jag vet inte, sover inte så gott om nätterna!! Hade jag kunnat sova ute hos de hade jag gjort det!!

Nej, vi har inte märkt något!!

Nej, vi vet fortfarnade inte något!!
 
Sv: Häst svårt skuren

Jag hade också en MYCKET märklig skada på min häst förra sommaren... Har fortfarande inte lyckats lista ut vad/vem som skadade henne. När jag kom till hagen en dag hade hon, som det såg ut, ett litet sår på några centimeter i diameter längst upp på ena frambenet. Jag tvättade och antog väl mest att det var den relativt nya hagkompisen som hon lekt/bråkat lite med. Dagen därpå hade området kring det "lilla" såret svullnat till en fotbolls storlek näst intill. Vet ringdes ut och det visade sig att såret hade en sårficka på nästan en decimeter uppåt :crazy:. Vet sköljde ur, pållan fick en penicillinkur, och såret läkte fint. Men lek med hagkompisen var det absolut INTE som var orsaken till sticksåret.

MEN vad hade pållan skadat sig på??? Det hade varit lätt att förklara det med att hon, t. ex, stuckit sig på en pinne, men detta är den enda hagen jag har som är kliniskt fri från pinnar. Dessutom fanns det inga fragment från något smutsigt, eller dylikt, i såret. Hagen är en oval 2 hektar stor mosse som man tagit hö på förut. Den är alltså helt platt och trädlös. Staketet består av diken och stengärden utanpå, och en rad med elband och plaststoplar innanför. Vi gick igenom hagen många, många gånger för att se om vi kunde hitta förklaringen, men gick bet varje gång. Det fanns, och finns fortfarande, ingenting som kan orsaka ett djupt sticksår i hagen.

Jag vill inte tro det, men någon skulle kunna ha skadat min häst. Hon är fruktansvärt tillitsfull, tror alla om gott, jättesocial och nyfiken. Hon skulle säkert komma fram till vem som helst...:crazy:
 
Sv: Häst svårt skuren

Stackars lilla pålle och om det är en människa som gjort det, nog tusan förtjänar den samma behandling!!! :mad:


:devil: Anmäler mig som frivillig att hjälpa till :devil:

Skickar en kram till den stackars ägaren, hoppas det löser sig med pållen......
 
Sv: Häst svårt skuren

Jag hade också en MYCKET märklig skada på min häst förra sommaren... Har fortfarande inte lyckats lista ut vad/vem som skadade henne. När jag kom till hagen en dag hade hon, som det såg ut, ett litet sår på några centimeter i diameter längst upp på ena frambenet. Jag tvättade och antog väl mest att det var den relativt nya hagkompisen som hon lekt/bråkat lite med. Dagen därpå hade området kring det "lilla" såret svullnat till en fotbolls storlek näst intill. Vet ringdes ut och det visade sig att såret hade en sårficka på nästan en decimeter uppåt :crazy:. Vet sköljde ur, pållan fick en penicillinkur, och såret läkte fint. Men lek med hagkompisen var det absolut INTE som var orsaken till sticksåret.

MEN vad hade pållan skadat sig på??? Det hade varit lätt att förklara det med att hon, t. ex, stuckit sig på en pinne, men detta är den enda hagen jag har som är kliniskt fri från pinnar. Dessutom fanns det inga fragment från något smutsigt, eller dylikt, i såret. Hagen är en oval 2 hektar stor mosse som man tagit hö på förut. Den är alltså helt platt och trädlös. Staketet består av diken och stengärden utanpå, och en rad med elband och plaststoplar innanför. Vi gick igenom hagen många, många gånger för att se om vi kunde hitta förklaringen, men gick bet varje gång. Det fanns, och finns fortfarande, ingenting som kan orsaka ett djupt sticksår i hagen.

Jag vill inte tro det, men någon skulle kunna ha skadat min häst. Hon är fruktansvärt tillitsfull, tror alla om gott, jättesocial och nyfiken. Hon skulle säkert komma fram till vem som helst...:crazy:

Det är inte kul med skadade hästar....

Hennes sår är INTE infekterat, alltså inga svullnader...?? Det tycker jag är konstigt.

Hon rörde/rör sig normalt o äter som hon ska....

Skönt att det läkte så fint o inte blev långdraget....!!:)
 
Sv: Häst svårt skuren

FY FAN RENT UT SAGT! VILKA AS! :mad:

HOPPAS DE ÅKER DIT SOM FAN!!!
 
Sv: Häst svårt skuren

Usch det är så hemskt..jag har min 1 åring hemma hos er och jag fick hjärtklappning när ja läste överskriften på annonsen :crazy:.
hoppas nån har sett nånting iaf d vore bra..
förstår inte att sånt händer bara..
styrkekramar till er mitt i allt elände :(
 
Sv: Häst svårt skuren

Ja, det är super fint, hon äter o är pigg!! Igår gick det jätte bra att tempa henne!!!

Jag vet inte, sover inte så gott om nätterna!! Hade jag kunnat sova ute hos de hade jag gjort det!!

Nej, vi har inte märkt något!!

Nej, vi vet fortfarnade inte något!!


Hade jag haft plats kunde du flyttat hir ALLA hästarna för en tid till det lugnat ner sig :D.
 
Sv: Häst svårt skuren

Vi har hästarna utanför fönstret, o hagarna är så stora att det kan lätt gå 20 hästarna där på vintern. Jag kollar de VARJE dag, så det behöver du inte ifrågasätta!!! Sen finns här folk som ger de mat, det behöver de.... Så mer än en gång per dag är vi ute hos de!!!:idea:


Jag ifrågasatte i så fall mer hur anmälan såg ut och informationen till tidningen.
Att som tidning skriva att hästen blivit skadad någon gång under veckan som gick låter som att hästen kollades till så sällan att man inte vet vilken dag skadan kan ha skett på.
 
Sv: Häst svårt skuren

Såna här sjuka grejer har hänt förut, jag har både läst om det och haft bekanta vars hästar varit utsatta för sånt här. och det är precis likadana skador.. Man undrar ju om det är samma person som håller på med sånt här... Eller finns det fler?? :S Det måste iaf få ett stopp..
 
Sv: Häst svårt skuren

det hände på natten vad jag har hört :/
 
Sv: Häst svårt skuren

kl

Har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar vad någon redan skrivit. Idag i Nst stod det om ett stackars par i Ängelholm som fått sina hästar knivskurna sju gånger det sista året. Verkar som man har en aning om vem som kan ha gjort det. Bråk med tidigare inhyrning. Ska väl inte säga för mycket kanske för det kan ju vara fel. Men vad är det för människor som låter djuren lidan för en ovänskap med stallägaren i så fall. Vad är det öht för människor som kan göra ett oskäligt djur illa. Ställer gärna upp och letar upp vederbörande och låter denne smaka på sin egen medicin.:devil::devil:Måtte fanstyget grillas långsamt i helvetet!!
 
Sv: Häst svårt skuren

*kl*

Jag vet inte hur de är i det här fallet, men jag tror de flesta skador inte är åsamkade av människor. Jag vill inte tro att det finns såpass spritt i landet på så många ställen om det nu är så att det skulle vara människor som orsakat alla skador som inte kan förklaras.
 
Sv: Häst svårt skuren

Jag ifrågasatte i så fall mer hur anmälan såg ut och informationen till tidningen.
Att som tidning skriva att hästen blivit skadad någon gång under veckan som gick låter som att hästen kollades till så sällan att man inte vet vilken dag skadan kan ha skett på.

Jag sa till tidningarna och syd nytt, som bara kollat vilka polisanmälningar som kommit in!!! Att jag INTE kunde säga att det var en skärskada, för vi har inga bevis!!!! Det upprepade jag o bad de att inget skriva......
Men jag är tvungen att anmäla om det händer något mer......!!!!För både djurens o vår skull!

Sen undrade de vad vet. sa, men vi konstaterade bara att det inte sklle gå att sy, för det var inget nytt sår, o nytt innebär någon timme gammalt!!! Syd Nytt respekterade men inte tidningarna.....

Hon har dessutom ETT sår i den ena skinkan!

Vad får dig att tro på allt som står i tidningarna?????

Reportern har diktat ihop en text som jag inte är ansvarig för!!! Tanken har funnits att ringa o säga till, men vad hjälper det!!??

Tänk en bit längre när du retar upp dig på något i tidningen, det kanske finns någon som är ledsen för det är reporterns tolkning av ett samtal!!

Ha de så bra!!
 
Sv: Häst svårt skuren

det hände på natten vad jag har hört :/

Jag kan inte svara på det....... jag har inte sagt det iallafall! Vi upptäckte det när vi skulle släppa ut de i sommarhagen....!! Men hon haltade inte o där var inget blod!!!:confused:

Jag har tagit kort på det, för nu är det superfint!!
 
Sv: Häst svårt skuren

*kl*

Jag vet inte hur de är i det här fallet, men jag tror de flesta skador inte är åsamkade av människor. Jag vill inte tro att det finns såpass spritt i landet på så många ställen om det nu är så att det skulle vara människor som orsakat alla skador som inte kan förklaras.

Jag är ledsen men det är inte gjort på samma sätt som andra sto ägare har sett sina ston vara skadade....

De brukar vara skurna inne i o runt vulvan!!! Men vårt sto hade skadan en bit under vulvan, bredvid där skinkorna går ihop, o ner under, mot juvret, mellan rynkorna. ca 15 cm. sen var där ett stort hål in i henne.....????? Inte så det fattades något men när hon tog ett steg åt sidan blev det en stor glipa!

Jag ville inte heller tro att det var en människa, därför tog det så många dagar innan jag anmälde, o det var med tanke på om det händer något igen här!
 
Sv: Häst svårt skuren

Tidningarna förvränger en hel del.

Ja, de ändrade allt så det passade de!! Lite nyhets hånga....

En frågade om jag ville gå ut o varna andra!!! Varna för vad då....???? Jag vet ju inte vad o hur det har hänt!!! :confused: Det sa jag också, sen ser man vad det har skrivit!

Jag blev ledsen iallafall!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Polisen i Alingsås har nu startat en utredning av hästen Ametists försvinnande. Inom kort kommer slakteriägarens dotter Veronika...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) En häst med ryttare gick ner sig i en torvmosse i Havraljunga vid 12.30-tiden på torsdagen. Räddningstjänst larmades till platsen...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) För två veckor sedan var anföll hingsten Generalen människor. Idag är han foglig som ett lamm. – Det är nästan aldrig fel på...
Svar
0
· Visningar
759
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) När en häst slaktas antecknas dess passnummer på slakteriet i fråga. Sedan ska slakteriet eller hästägaren kontakta rasföreningen...
Svar
0
· Visningar
1 544
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp