Bukefalos 28 år!

Häst svårt skuren

(NSK)
Ett föl på Fjärens Ridcenter misstänks ha blivit utsatt för grymt djurplågeri någon gång under förra veckan. När ägarna hittade det ettåriga stoet i hagen hade hon 40 graders feber och var både skygg och medtagen. En veterinär konstaterade att hon hade skärskador under svansen och ett decimeterlångt snitt i skinkan. Invärtes var skadorna ännu större.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080624/NYHETER/461586040
 
Sv: Häst svårt skuren

OM det nu kommer att kunna konstateras att det är gjort av en människa....



Men jag kan inte låta bli att undra hur hästen kunde få 40 graders feber av såret innan hon hittades eftersom de tittades till två gånger per dag?

Togs prover på hästen när veterinären var ute, fanns det lugnande i blodet?
 
Sv: Häst svårt skuren

Ja faktiskt, vi har tryckfrihet i Sverige. Det står till och med i grundlagen.


Jaha, så då kan man skriva vad man vill om dig, o du ska acceptera?? Ja, ja!! Så vill inte jag ha de iaf!!

Ha det så bra....!!
 
Sv: Häst svårt skuren

Men jag kan inte låta bli att undra hur hästen kunde få 40 graders feber av såret innan hon hittades eftersom de tittades till två gånger per dag?

Togs prover på hästen när veterinären var ute, fanns det lugnande i blodet?

Ja du!! Jag måste erkänna att jag inte tar tempen på mina hästar varje dag, men det kanske du gör!??

Om en häst äter, o är som vanligt, ena dagen, o sen nästa står den o vilar i ligghallen ( som hon brukar ) Det syntes inget blod eller något annat konstigt......

Men, ja just det, det är ju mitt fel att jag inte kollar mina hästar bättre..... Så, ja jag får nog börja tempa de varje dag så jag inte får såna här överraskningar....

Jag ville inte ha sånt här tjafs, för det är vad det är......

Du vet inget om var o hur såret såg ut, för du har inte sett det, man fick lyfta upp svansen o böja sig ner o titta mellan skinkorna för att kunna se det!!!!

Ha det bra..
 
Sv: Häst svårt skuren

Det är detta som är så förbannat tråkigt med Bukefalos :mad:!!!
Och att trådarna ofta svärvar ut till något helt annat ämne..


Det är inget annat ämne!
Det verkar som man bara får skriva "jävla gubbar", "skjut dem", "stackars häst som blivit knivskuren", i trådar som denna.
Då duger man.

Tyvärr förekommer det att hästar blir knivskurna, men att alltid ropa förövare utan att tänka sig för är precis lika vidrigt.:mad:

I det här fallet är jag tveksam, hur kan man på en lös häst i en hage åsamka skador på flera ställen vid dess bakdel? Även om man skulle binda den, hur lyckas man? Utan risk för sitt eget liv? Och vilken förövare vill hittas i hagen halvt ihjälsparkad?

För min del, amatörmässigt, låter såret som en pinne vars ingångshål varit mindre än såret innuti. Då täpper det sig fort.
 
Sv: Häst svårt skuren

Ja du!! Jag måste erkänna att jag inte tar tempen på mina hästar varje dag, men det kanske du gör!??

Om en häst äter, o är som vanligt, ena dagen, o sen nästa står den o vilar i ligghallen ( som hon brukar ) Det syntes inget blod eller något annat konstigt......


Men om det inte syntes något konstigt med hästen alls, då kanske inte skadan var särskilt stor?

Jag har vid några tillfällen fått pinnskador på mina hästar med efterföljande infektion, just för att såret täppt sig fast jag försökt hålla öppet.
 
Sv: Häst svårt skuren

Det är inget annat ämne!
Det verkar som man bara får skriva "jävla gubbar", "skjut dem", "stackars häst som blivit knivskuren", i trådar som denna.
Då duger man.

Tyvärr förekommer det att hästar blir knivskurna, men att alltid ropa förövare utan att tänka sig för är precis lika vidrigt.:mad:

I det här fallet är jag tveksam, hur kan man på en lös häst i en hage åsamka skador på flera ställen vid dess bakdel? Även om man skulle binda den, hur lyckas man? Utan risk för sitt eget liv? Och vilken förövare vill hittas i hagen halvt ihjälsparkad?

För min del, amatörmässigt, låter såret som en pinne vars ingångshål varit mindre än såret innuti. Då täpper det sig fort.

Tror du inte TS har funderat många gånger och lite till på hur det kunnat hända??!!
Om du är så tveksam, alla andra hästar som blivit skurna då, är du tveksam till de också??
Och sedan ha TS jobbat på slakteri så hon VET hur det ser ut när man skär i kött..
 
Sv: Häst svårt skuren

men oj, har du fått "pinnskador" på dina som har sådan koll på dina hästar??!!
Hur gick det till.


Ursäkta kunde inte låta bli:cool:
 
Sv: Häst svårt skuren

Jaha, så då kan man skriva vad man vill om dig, o du ska acceptera?? Ja, ja!! Så vill inte jag ha de iaf!!

Ha det så bra....!!

Man kan ju alltid klaga på tidningen om man anser att de skriver lögner.

vad jag menar är att jag inte vill ha någon som helst censur av tidningar. Vill du det? Vem skall i så fall kontrollera tidningarna?
 
Sv: Häst svårt skuren

men oj, har du fått "pinnskador" på dina som har sådan koll på dina hästar??!!
Hur gick det till.


Rätt ogenomtänk skrivit av dig.:grin:

Men jag ska förklara det du tydligen inte förstår. De går i stora hagar. Där finns sly, och där finns skog. Ibland har de stuckit sig på en pinne.
Att jag har koll på hästarna betyder inte att jag kan förhindra skador att uppstå, men jag upptäcker förhoppningsvis skadorna snabbt.

Var det tillräckligt bra förklarat?:cool:
 
Sv: Häst svårt skuren

Det är inget annat ämne!
Det verkar som man bara får skriva "jävla gubbar", "skjut dem", "stackars häst som blivit knivskuren", i trådar som denna.
Då duger man.

Tyvärr förekommer det att hästar blir knivskurna, men att alltid ropa förövare utan att tänka sig för är precis lika vidrigt.:mad:

I det här fallet är jag tveksam, hur kan man på en lös häst i en hage åsamka skador på flera ställen vid dess bakdel? Även om man skulle binda den, hur lyckas man? Utan risk för sitt eget liv? Och vilken förövare vill hittas i hagen halvt ihjälsparkad?

För min del, amatörmässigt, låter såret som en pinne vars ingångshål varit mindre än såret innuti. Då täpper det sig fort.



Lilla vän! Jag har ALDRIG sagt att det var mer än ett sår, vilket det inte är....... Det lilla såret var ca 15 cm som jag skrev tidigare, när jag skulle tvätta fick jag använda hela handen.....

Så jag eller veterinär eller polis KAN INTE SÄGA VAD SOM HÄNT MED FÖLET!!!

Det var inget halvblod eller någon vanlig ras, de här är helt annorlunda!! Men det är ju dumt att ta reda på fakta!!

Jag drar mig ur detta!!!

Ha en solig o varm dag alla!!

Såret är så litet nu att jag bara spolar ur det, för er som undrar, där var aldrig någon infektion!! Nu närmar sig betet med de andra kompisarna!!:love:
 
Sv: Häst svårt skuren

Man kan ju alltid klaga på tidningen om man anser att de skriver lögner.

vad jag menar är att jag inte vill ha någon som helst censur av tidningar. Vill du det? Vem skall i så fall kontrollera tidningarna?

Synd att du inte orkat läsa alla svaren från mig, då hade jag sluppit ditt på hopp!!:confused:
 
Sv: Häst svårt skuren

Jag förstår inte hur en människa kan göra något sånt här =O
Att vilja skada ett oskyldigt djur, de e fan sjukt?! =S
Och om man tänker på skadorna de här stot hade så lät de ju som om någon har gjort de med flit och att de inte är något som skulle ha hänt i hagen. Jag blir så arg på sådana här personer :@
 
Sv: Häst svårt skuren

Tror du inte TS har funderat många gånger och lite till på hur det kunnat hända??!!
Om du är så tveksam, alla andra hästar som blivit skurna då, är du tveksam till de också??
Och sedan ha TS jobbat på slakteri så hon VET hur det ser ut när man skär i kött..
Jag anser inte att det räcker att ha jobbat på slakteri för att kunna bedöma vad som är en "naturlig" skada eller människoorsakad.
Själv har jag skurit i både levande i döda djur samt sytt ihop skador i många år o anser ändå att det är väldigt svårt att bedöma vad som är vad, det är sånt rättspatologer är till för!
Har genom åren sett många "oförklarliga" skador där det inte funnits någon anledning att misstänka människor.
PL
 
Sv: Häst svårt skuren

Fy f*n rent ut sagt. Allt hopp om mänskligheten är redan long gone...
 
Sv: Häst svårt skuren

Vad jag inte fattar är hur dessa människor får hästarna att stå stilla? Många av hästarna är ju ute i stora hagar och oftast utan grimma. Jag hade förstått om det var ett stick men oftast så är det ju många olika skador. Hur sjutton gör folk? De måste ju nästan i alla fall ha en något sånär stor hästvana, eller?

Mvh

Tora

Jag vet vad dom använder för att få hästarna att stå stilla så att dom kan skära dem, men eftersom preparatet finns i vanliga affärer vill jag inte skriva det här. Du får skicka ett PM om du vill veta vad det är.
 
Sv: Häst svårt skuren

Det är inget annat ämne!
Det verkar som man bara får skriva "jävla gubbar", "skjut dem", "stackars häst som blivit knivskuren", i trådar som denna.
Då duger man.

Tyvärr förekommer det att hästar blir knivskurna, men att alltid ropa förövare utan att tänka sig för är precis lika vidrigt.:mad:

I det här fallet är jag tveksam, hur kan man på en lös häst i en hage åsamka skador på flera ställen vid dess bakdel? Även om man skulle binda den, hur lyckas man? Utan risk för sitt eget liv? Och vilken förövare vill hittas i hagen halvt ihjälsparkad?

För min del, amatörmässigt, låter såret som en pinne vars ingångshål varit mindre än såret innuti. Då täpper det sig fort.


Ojo, det finns mycket effektiva sätt att få en häst att stå stilla så att du kan skära dem. Jag har själv ställt mig frågan tills jag fick ett insatt svar. Jag vill inte skriva vad det är på ett öppet forum (vem vet vilka som läser).
 
Sv: Häst svårt skuren

Ojo, det finns mycket effektiva sätt att få en häst att stå stilla så att du kan skära dem.



Varför används inte de preparaten av fackmän?

Går substansen att påvisa i blodet, krävs det stora mängder, jag antar det ges oralt, då ska det också vara välsmakande?

Om det finns flera mycket effektiva sätt att få en häst att stå stilla, varför är inte den kunskapen mer spridd?

Preparaten borde ju gå att använda även på kossor?
 
Sv: Häst svårt skuren

Varför används inte de preparaten av fackmän? Det är inte avsett att användas till något som är levande.

Går substansen att påvisa i blodet, Jag vet inte. krävs det stora mängder, Jag vet inte hur stora mängder som krävs, men det är väl en del... jag antar det ges oralt, då ska det också vara välsmakande? Preparatet ges inte oralt.

Om det finns flera mycket effektiva sätt att få en häst att stå stilla, varför är inte den kunskapen mer spridd? För att det är en mycket dålig sak att använda på djur, det är troligen mycket hälsofarligt att få i sig dessutom.

Preparaten borde ju gå att använda även på kossor? Jorå, visst går det att använda på kossor, men det är en dålig idé. Se ovan.

Se svar i citatet på dina frågor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Polisen i Alingsås har nu startat en utredning av hästen Ametists försvinnande. Inom kort kommer slakteriägarens dotter Veronika...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) En häst med ryttare gick ner sig i en torvmosse i Havraljunga vid 12.30-tiden på torsdagen. Räddningstjänst larmades till platsen...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) För två veckor sedan var anföll hingsten Generalen människor. Idag är han foglig som ett lamm. – Det är nästan aldrig fel på...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) När en häst slaktas antecknas dess passnummer på slakteriet i fråga. Sedan ska slakteriet eller hästägaren kontakta rasföreningen...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp