Bukefalos 28 år!

Häst V hund: Uppfostran

Sv: Häst V hund: Uppfostran

Mjukt är för mig en träning där man undviker onödiga konflikter med sin hund, man bestraffar inte och använder belöningar för att förstärka de beteenden man vill ha. Det är dock inte alls samma sak som att ha en helt regelfri uppfostran. Samhället ställer en rad krav på oss hundägare och några av dessa krav måste vi föra vidare till våra hundar. Annars går det liksom inte att ha dem bland folk. Därför måste jag lära in ett brytkommando (t ex nej) som får hunden att omedelbart avbryta det den håller på med. Själva brytkommandot kan dock läras in helt obehagsfritt!

För att hunden ska förstå att ett beteende är oönskat så är det också bra att den förstår att matte eller husse är missnöjd. Här ligger den största skillnaden mellan den mjuka och hårda skolan tycker jag. Den mjuke dressören meddelar att detta var så dåligt att all chans till belöning är sumpad och ber hunden att försöka igen. Den obehagligaste känslan hunden upplever är möjligen besvikelse. Den hårde dressören nöjer sig inte med detta utan går på sin hund, fysiskt eller psykiskt. Hunden måste straffas för att lära sig heter det. Skalan på obehaget kan gå från lätt obehagskänsla till stor smärta och dödsskräck.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

Då kan jag konstatera att jag inte är "mjukis". Jag undviker allra helst konflikt men det finns inslag av obehag i vardagsträningen.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

MIN definition av mjuka metoder är väl dels att man är snäll mot hunden (inte våldsam) och dels att träningen sker genom positiv förstärkning.

Att inte ha förbud (tex hoppa ut ur bilen innan ok, eller inte sno mat) funkar ju inte.
Att komma upp till elitnivå utan nej tror jag inte är några problem dock. Det är ju mer "cirkuskonster", nej behövs bara i vardagen i min värld.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

Därför måste jag lära in ett brytkommando (t ex nej) som får hunden att omedelbart avbryta det den håller på med. Själva brytkommandot kan dock läras in helt obehagsfritt!

Det här tycker jag ofta missas i sådana här diskussioner. Ett nej kan betyda och läras in på så många olika sätt.

Nej=obehag.
Nej=låt bli den
Nej=titta på mig istället så får du godis
mm.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

Mjukt är för mig en träning där man undviker onödiga konflikter med sin hund, man bestraffar inte och använder belöningar för att förstärka de beteenden man vill ha. Det är dock inte alls samma sak som att ha en helt regelfri uppfostran. Samhället ställer en rad krav på oss hundägare och några av dessa krav måste vi föra vidare till våra hundar. Annars går det liksom inte att ha dem bland folk. Därför måste jag lära in ett brytkommando (t ex nej) som får hunden att omedelbart avbryta det den håller på med. Själva brytkommandot kan dock läras in helt obehagsfritt!

För att hunden ska förstå att ett beteende är oönskat så är det också bra att den förstår att matte eller husse är missnöjd. Här ligger den största skillnaden mellan den mjuka och hårda skolan tycker jag. Den mjuke dressören meddelar att detta var så dåligt att all chans till belöning är sumpad och ber hunden att försöka igen. Den obehagligaste känslan hunden upplever är möjligen besvikelse. Den hårde dressören nöjer sig inte med detta utan går på sin hund, fysiskt eller psykiskt. Hunden måste straffas för att lära sig heter det. Skalan på obehaget kan gå från lätt obehagskänsla till stor smärta och dödsskräck.



Halvt knapplån


Samtidigt är det ju en del som tränar nästintill uteslutande med negativ förstärkning - passiviserande - och det behöver inte vara "hårt" i betydelsen obehagsbaserat... Det uppmuntrar inte hunden, ger den inga incitament att ta initiativ, eller tänka själv. Men det kan ske utan stressmoment.

Vet inte jag personligen upplever någon tydlig skiljelinje... förutom "mjuk" som i ovilja mot våldsutövning enligt tidigare definition, och en generellt inställning att ju mer affirmativ träning, ju mer positiv förstärkning, desto bättre. Fokus på relationen. :up:



Våld är vanligt i hästvärlden också, med så mycket fokus på att desensibilisera och passivisera. Mkt blind lydnad. Man gör övningar som enbart går ut på just att lära hästen att inte reagera, ständigt invänta kommando. Skillnaden mot 25 kg hund och 650 kg häst kan ju delvis förklara det. Men även en trög inställning till djurträning överlag.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

Jag känner att jag har villat bort mig i tråden pga det här med vad nu mjuka metoder var/är. Men vad bra att de flesta håller med att lära in förbud (låter också bättre än "hårda" metoder) också är en viktig del i djuruppfostran. För jag tränar också på samma vis.

Men vad är IMMI?

Jag gick alltså en kurs på en brukshundsklubb och där utgick all träning att aldrig använda sig att förbud för det behövdes inte. Någonsin.Många gånger behövs inte förbudet utan det blir enklare att lägga in förbudet.
.
Kan säga att det var nyttig och bra för man fick verkligen tänka om och använda andra sätt att kontrollera hunden eller faktiskt sig själv.
särskilt för de/vi som lärt den "gamla hundskolan/SBK-läran" som känns rätt förlegat överlag (men helt utan förbud det tror jag inte heller på) och det är väl främst den metoden "jag bestämmer!" annars, ryck, slit,skrik, stryk och och utan att tänka efter "vem" som gör fel och "vad" som fortfarande används ganska mycket av hästfolk upplever jag iaf.

Med hästarna så gick jag först en kurs i horsemanship men det kändes lite som Cesar milan för häst faktiskt.

Är det så att hundar/hästar/djur försöker dominera då de protesterar eller är dom stressade/rädda. Vanligt man hör då en häst krånglar "den är INTE rädd den bara dummar sig!" Men tittar man efter mer noga så ÄR hästen faktiskt rädd. Den kan inte låtsas vara rädd för att dominera ägaren.

Enligt Ttouch metoden så "dummar" sig inte djur.Eller vill bestämma då de gör något som vi inte vill. den reagerar på något obehag/stress på något vis.
Djur även människor använder the five F's The 5 F's - Flight, Fight, Freeze, Fidget, Faint då den reagerar på något obehag.

Var mycket lärorikt och ett nytänkande som jag innan inte trodde var möjligt. Eller rättare sagt visste var möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst V hund: Uppfostran

www.immi.nu - individanpassade mjuka metoder


NH har ofta väldigt mycket CM över sig - hårt och negativt, mkt strafftänkande, lägg på tryck och håll tills den ger sig.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

Är det så att hundar/hästar/djur försöker dominera då de protesterar eller är dom stressade/rädda. Vanligt man hör då en häst krånglar "den är INTE rädd den bara dummar sig!" Men tittar man efter mer noga så ÄR hästen faktiskt rädd. Den kan inte låtsas vara rädd för att dominera ägaren.

Det där tror jag faktiskt inte riktigt på.

Det där med att "dominera ägaren" är förstås trams, men hästar "krånglar" ganska ofta för att slippa arbeta, inte för att de är rädda. Det kan man naturligtvis översätta till att de vill slippa obehag, men rädsla handlar det inte om. T.o.m när hästar "sticker" handlar det oftare om att smita undan från ett arbetsmoment som de ogillar, än om rädsla.

Det blir speciellt tydligt på ridskolehästar, som med åren brukar bli experter på att bedöma ryttaren, så fort han kommer upp i sadeln. En del lär sig också att systematiskt utnyttja ryttarens svagheter. Är det en ryttare som vet vad han gör, uppför de sig oftast exemplariskt, eftersom det är det enklaste sättet att undvika obehag. Är det en nybörjare, kan de hitta på att tvärvända i hörnorna, försöka skrapa av ryttaren mot väggen, springa in och ställa sig i mitten, eller helt enkelt hysta av ryttaren.

Vägrar en häst att gå framåt på ett visst terrängavsnitt kan det förstås bero på rädsla, t.ex gillar många inte att passera gårdar som har grisar, p.g.a lukten. Men det kan precis lika gärna bero på att de har lärt sig att om de stannar och vägrar gå framåt, får de gå tillbaka till stallet.
 
Sv: Häst V hund: Uppfostran

Nej, djur dummar sig inte för att djävlas. Kan iof hålla med Viveka (typ lathet), på hund skulle jag kalla det bristande motivation (som tex när min hund ställer sig och nosar istället för att springa på agilityplan).

Den vanligaste anledningen till att en hund inte lyder skulle jag tro är att den helt enkelt inte förstår, därefter att motivationen är för låg (hunden vill hellre springa efter rådjuret än att ha godisen den får av mig). Motivation kan såklart uppnås genom både positiv förstärkning och bestraffning. För just rådjur kanske våda vehövs om hunden är jaktintresserad, men för att utföra trick? Nä.

Inser att jag har lite svårt att föra över tänket till häst. Jag har nog aldrig tränat häst på det sättet. Ridit och förväntat mig att den lyder, men aldrig utbildat. Men ja, det känns som att standard där är mer hårda metoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 971
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp