Bukefalos 28 år!

Häst vs Ponny

Thrillie

Trådstartare
Hej
Jag har köpt en stor häst för ca ett halvår sedan, har bara ridit ponny tidigare. (Jag är 23 år, 162 cm lång och väger 48-52 kg)

Nu när jag köpt en stor häst så tycker jag att allt har blivit så svårt! Jag kan ju knappt rida längre, och så måste jag erkänna att jag har blivit feg också. Stegen är så stora, halsen är så lång, det är svårt att spänna sadelgjorden för att jag är så kort, det är låångt ner om man faller av :p

Jag tycker helt enkelt det är jättesvårt och jag blir mindre och mindre motiverad att rida varje dag, min mening med ridningen är att skrutta runt i skogen och sen ta något pass på banan när man känner för det.

Hästen är jättetrevlig på alla sätt och vis, bara att den är lite het, fram för allt i galoppen. Det känns som jag inte har alls lika bra koll på denna stora.
Rider för tränare då och då men jag tycker ändå inte att jag känner mig trygg och säker på hästen.

Vad föreslår ni erfarna bukefalosanvändare? Finns det några tips för att få det lättare (förutom att träna för tränare).
Jag känner helt enkelt ingen glädje i ridningen längre, då lockar pysslet med hästen mer. Ridningen blir mer och mer bortprioriterad, känner mig som en dålig ägare :(
Jag kanske borde svälja min stolthet och gå tillbaka till ponny (för en grövre D-ponny orkar väl fortfarande med mig? Har gått upp endel sen jag sist red ponny), på något vis känns det som ett "nederlag".

Oj, nu blev detta långt och otroligt gnälligt, men jag vet inte vad jag ska göra:confused:
 
Sv: Häst vs Ponny

Har du mer "krav" än det så finns det ju små hästar också, kanske sälja och köpa en runt 150 cm istället? Finns många sådana som känns som ponny att rida. Brukar vara hyffsat billig också:)

Vet ju dock inte vad du har utbildningskrav på hästen? Kanske köpa en unghäst och rida in själv som är liten, travare finns ju många i den höjden? :)

Som du sa, det ska vara roligt! Sälj och köp en liten häst istället. Bara för att man går upp häst behöver man ju inte ta den på 160+, ta något mindre så du känner dig säker:)
 
Sv: Häst vs Ponny

Det är inget fel att gå tillbaka till ponny.
Det ska framförallt vara kul att rida och äga häst :)

Är exakt lika lång som dig och väger 48kg och jag förstår vad du menar med stora hästar. Blev rejält sparkad av en stor och sedan dess har jag varit lite tillbakadragen runt storhästar.

Numera håller jag mig till islandshästar och det har aldrig varit roligare.
Min egen kille är en smäcker modell av islandshäst och kommer sluta på runt 1,35 när han är färdigväxt och jag är inte ett dugg orolig för att han ska orka bära runt på mig.
 
Sv: Häst vs Ponny

Svarar båda :)
Har inga direkta krav på utbildning, sålänge den är grundutbildad så räcker det för mig. Rida in en häst känner jag att jag inte har kunskap till.
Det kanske skulle vara ett bra alternativ att byta "ner" sig till en mindre. Hästen jag har nu är ju som sagt underbar och har kapacitet för mer än vad jag kommer använda. Känns liksom som lite slöseri at ta en så fin häst och förvandla honom till skogsmulle när han egentligen vill gå mer och hårdare. (Absolut inget illa menat mot "skogsmullar", jag är ju själv en :) Men det känns som att hästen vill mer än så!)

En islänning skulle ju vara härligt! Började min "ridkarriär" på isisar så jag har en viss förkärlek till dom :) Men det verkar som att alla som har isisar har egna stall där det bara bor isisar och inga andra. Hur trivs en isis i ett stall med bara "vanliga" hästar?
 
Sv: Häst vs Ponny

Hade jag varit du så hade jag återgått till ponny. Som du säger ska det vara kul att rida och nu verkar du ju inte tycka att det är så kul längre.
Du behöver ingen grov d-ponny, du väger såpass lite att du kan rida en c-ponny om du vill det.
Som sagt -jag hade gått tillbaka till ponny, skulle du vilja tävla så går ju det med om man klassar upp den, så finns ju inga hinder :)
 
Sv: Häst vs Ponny

Svarar båda :)
Har inga direkta krav på utbildning, sålänge den är grundutbildad så räcker det för mig. Rida in en häst känner jag att jag inte har kunskap till.
Det kanske skulle vara ett bra alternativ att byta "ner" sig till en mindre. Hästen jag har nu är ju som sagt underbar och har kapacitet för mer än vad jag kommer använda. Känns liksom som lite slöseri at ta en så fin häst och förvandla honom till skogsmulle när han egentligen vill gå mer och hårdare. (Absolut inget illa menat mot "skogsmullar", jag är ju själv en :) Men det känns som att hästen vill mer än så!)

En islänning skulle ju vara härligt! Började min "ridkarriär" på isisar så jag har en viss förkärlek till dom :) Men det verkar som att alla som har isisar har egna stall där det bara bor isisar och inga andra. Hur trivs en isis i ett stall med bara "vanliga" hästar?

Man måste inte, de kan trivas i en vanlig varierande flock också.
Det är hästar det också och ingen egen art :)

Själv tycker jag det är viktigt med mycket utevistelse i bra och stora hagar med tillgång till lekkamrater. Det tycker jag oavsett ras.
 
Sv: Häst vs Ponny

Själv tycker jag det är viktigt med mycket utevistelse i bra och stora hagar med tillgång till lekkamrater. Det tycker jag oavsett ras.

Det är väl just därför det ofta blir "islandsstall" - islandsfolk är ofta vettiga nog att låta hästarna gå på lösdrift :)

TS: det är ABSOLUT INTE FEL med att rida ponny även om man är "vuxen". Ridningen ska vara roligt i första hand, mankhöjden på hästen spelar lite mindre roll (sedan kanske du inte ska skaffa dig en shettis att rida på för det :p).
 
Sv: Häst vs Ponny

Om man bara ser till vikten skulle du kunna ha A-ponny eller iaf. B... (vi hade en maxgräns på 50kg för de grövre shettisarna på min ridskola när jag var liten). Nu vet jag inget om dig men var snäll och tänk inte på vikten eller att du för för tung, jag har vänner som har gjort det allt för mycket och det slutade inte bra :mad:

Annars tycker jag du ska ha den sortens häst som passar dig, vill du inte tävla kan du ju lika gärna rida ponny som stor häst. Eller varför inte islandshäst om du tycker om dem :laugh: Islandshästar är hästar precis som alla andra, att de ofta står i stall med bara isisar i beror nog mest på ägarna, man vill kanske oftast dela stall med likasinnade.
 
Sv: Häst vs Ponny

Det är väl just därför det ofta blir "islandsstall" - islandsfolk är ofta vettiga nog att låta hästarna gå på lösdrift :)

TS: det är ABSOLUT INTE FEL med att rida ponny även om man är "vuxen". Ridningen ska vara roligt i första hand, mankhöjden på hästen spelar lite mindre roll (sedan kanske du inte ska skaffa dig en shettis att rida på för det :p).

Nja jag har min på lösdrift nu under uppväxt men sen när han ska ridas in är tanken att stalla in honom, men jag är vettig nog att se till hästens bästa ändå ;)
 
Sv: Häst vs Ponny

Tack igen för alla svar! Jo det lutar åt att jag vill återgå till ponny. Jag vet att det låter töntigt men alla andra i stallet har sina stora hästar och tränar och tävlar, känns som de skulle skratta åt mig och prata bakom ryggen på mig om jag köpte mig en ponny :P Jag känner mig lite bortkommen i den miljön, jag är van vid lurviga ponnyer på lösdrift!

Ridning ska ju vara kul! Det är ju otroligt dyrt så det är ju hur dumt som helst att betala en väldans massa pengar om man inte trivs med det.

Det lutar också åt att jag kommer få en plats i ett lösdrifts stall snart, som ligger 5 min med bil ifrån mig, 15 min med cykel. Just nu står hästen 3 mil bort, ridhus i all ära, men 45-50 min restid varje dag är lite mycket för mig.

Och CocoRosie; Jag tänker inte så mycket på vikten, jag är ju faktiskt rätt lätt! :) Jag har lärt mig nu när jag kommit förbi tonåren att vikten inte är så viktig, hade en period då jag var lika lång och vägde 42 kg, då mådde jag inte bra. (Det var efter en lång tid av sjukdom, hade inte kunnat äta ordentligt pga det). Har aldrig vägt så "mycket" som nu, men heller aldrig mått bättre :) Klyschigt men så är det! :)
 
Sv: Häst vs Ponny

Väljer man att ställa hästen på box är man inte vettig nog att se till hästens bästa. Har man möjlighet att ha hästen på lösdrift, varför stalla in och utsätta hästen för en så onaturlig miljö som leder till enorma psykiska påfrestningar? Det finns en anledning till att uppstallade hästar ofta dras med oönskade beteenden som vävning och krubbitning. Hästar är strövande djur och har i de allra flesta fall inget som helst behov av att komma in på natten, till skillnad från oss människor. Själv skulle jag aldrig utsätta min häst för det. Och det säger jag inte bara för att jag själv är islandsmänniska, vi har bl. a. en arab på lösdriften som mår hur bra som helst.

Ja lite offtopic men jag behövde få säga detta...
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag hade mest ridit ponnyer när jag köpte min första egen häst. Det var ett halvblodssto. Jag hade henne i flera år men när det sedan var dags att köpa ny häst så gick jag tillbaka till ponny. Det är verkligen något jag aldrig har ångrat. Jag har nu haft denna ponny i massor av år och trivs fortfarande jättebra med henne och med att rida ponny. Jag är ungefär lika lång/tung som dig och det är inga problem. Min ponny är en stor C ponny.

Det är klart att folk kanske undrar ibland. Men jag är så pass gammal (bra mkt äldre än dig) så jag bryr mig inte. Om de tycker jag är konstigt så får de gärna göra det.

Egentligen tycker jag numera att det är kul att rida stora hästar som omväxling och gör det ibland. Men jag skulle inte vilja ha en egen stor häst att rida alltid.
 
Sv: Häst vs Ponny

Klart du ska gå tillbaka till ponny om du vill det.
Själv sätter jag mig inte på något större än 135 cm :D
 
Sv: Häst vs Ponny

Knapplån

Om du verkligen tycker om hästen som individ och inte vill skiljas så finns det säkert övningar (kommer inte på något nu), men annars så håller jag med alla andra om att hitta någon i bättre storlek.

Själv går jag åt andra hållet, provred en smal/slank/tanig häst på knappa 1,50 och min sits var usel och balansen helt off - men med en lite grövre och kanske 5-8 cm högre häst klaffade ridningen. =D
 
Sv: Häst vs Ponny

Du har inte möjlighet att prova rida lite ponny igen och se om du får tillbaka lusten att rida igen? Det är ju tråkigt om du tappar intresset, och du är definitivt inte för stor för ponny. Vad gäller att alla andra tränar och tävlar med sina hästar i hästsize ska du inte tänka för mycket på det, huvudsaken är ju att man trivs själv. Det var många som var tveksamma när jag köpte min ponny när jag var 21 år, men aldrig att jag hört ett ont ord. Snarare tvärtom, många kan verkligen förstå varför jag älskar min lurviga, småfeta men ack så söta kamrat.
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag har en vän som har en ponny på lösdriften i samma stall, kanske kan be henne att vi byter då och då. Hon gillade iaf att rida min häst när vi bytte en gång. Jag tror faktiskt att jag skulle tycka det var mycket roligare att rida om jag "vågade" göra mer själv. Jag är absolut inte rädd när jag handskas med hästar eller rider, men jag märker att jag "håller tillbaka" när jag rider häst och inte gör allt som jag brukade med ponny.
Tänk er att rida barbacka en kall vinterdag på en gosig ponny :love:
 
Sv: Häst vs Ponny

Är det så att du trivs med din häst i övrigt och eg inte vill skiljas från individen finns det massor med övningar du kan göra för din trygghet.
Men gillar man ridkänslan på ponny och inte har tävlingsambitioner(du kan givetvis tävla på ponny med, men det kan bli svårare med vissa domare i dressyren, och hopp kan ju avstånden bli fel med) så tycker jag absolut man ska byta om man känner sig osäker på häst. Det är inte fel på något sätt att rida ponny som vuxen bara man inte är för stor.

Jag jobbar som dressyrtränare och problemlösare. Just nu har jag 4 ekipage där hästen skrämt upp matten. I ett fall så illa att tjejen var spyfärdig av rädsla innan varje ridpass.
Det vi gjort med dem är att se till att hästen är avrastad då de ska sitta upp. Vi övar deras balans. Så de inte blir oroliga om hästen skulle braka iväg eller de rider på lite i tempo. Vi har jobbat med att de ska lära sig rida hästen utan spänning i lägre form och på given signal kunna lägga dit hästen(vi har ett speciellt signalsystem för det). Iom att hästen är mjuk och fysiskt avslappnad triggar den inte upp och samlar energi/spänning som till slut leder till explosion. De har också fått lära sig lite knep om hur man bäst fångar upp en häst som hoppar iväg och lurar dem att hålla fokus, planera för ev hopp etc.
Jag har också ridit hästarna lite första tiden för att befästa allting. Jag blir ju inte rädd om de skuttar till och vågar rida på lite framåt och blåsa ur hästarna. Då är de också lugnare. Det har varit bra för ryttarna att se hur deras hästar uppför sig. Att de faktiskt är coola om man gör rätt själv. Så de vågar lita på hästen och då också får lugnare hästar att sitta på.
Kan du lägga din häst i den form du vill kommer du garanterat känna dig tryggare.

Att du flyttar din till lösdrift kanske gör att din blir coolare. De rastas ju där av flock och yta på ett annat sätt än i box.

Det blir ju större rörelser, går snabbare och känns mer om det blir ngt skutt med stora hästar. Det kan kännas hemskt i början för många i övergången. Det är inte alls ovanligt att juniorerna som går från ponny till häst blir rätt skraja en period.

Jag har själv kvar min gamla ponny(har en annan storhäst med). Och på honom gör jag saker jag aldrig skulle göra på andra hästar. Så jag förstår din tjusning över ponny och ridkänslan. Men samtidigt finns det en annan tjusning i att sitta på en häst med gång och vinna massa mark. Det är en smaksak!
Många tycker jag är tokig som har kvar min gamla ponny. Men för mig är det fortfarande fantastiskt att rida barbacka på busponny och bara fräsa fram i skogen. Jag gillar den känslan även om jag tycker det är skitkul med gångartshästar och dressyr.
Tycker DU det är kul med ponny och känner att det skulle göra DIG lyckligast så ska du skita i vad andra tycker!
 
Sv: Häst vs Ponny

Klart att du ska satsa på en ponny! Eller varför inte en överväxt på runt 150 cm i manken? Där kan man göra riktiga fynd eftersom de sällan håller måttet för de som vill tävla och då blir de billigare. Dressyrdomare brukar inte vara så överförtjusta och det blir svårare med hoppning när hästen är liten och avstånden blir fel men har du ändå inte tänkt tävla utan bara träna så är det ju inga problem.
Jag är både längre och tyngre än dej (och är 39 år) men skulle aldrig ens tänka tanken att köpa en storhäst. För mej finns bara ponny eller lite överväxta sådana. Jag har två som båda är drygt 150 cm höga och de är perfekta på alla sätt och vis.
 
Sv: Häst vs Ponny

Fas det där med dressyrdomaren tror jag är ryttarna själva som hittar på. Tycker inte att jag sett någon skillnad i placering/procent för att det är en ponny/skäck/fjordning/vad det nu är som är 'fel' på hästen, snarare tvärtom, lite 'snällbedömt' ibland. Däremot i hoppningen kan det ju bli problem med en "kortgalopperande" ponny bland storhästar, men så länge det är på låg nivå så tror jag inte att det blir så fasansfullt iaf. (OT)
 
Sv: Häst vs Ponny

Det där med att folk undrar varför man har en ponny fast man är vuxen upplever jag som att det har minskat väldigt mycket :). För tjugo år sen kunde jag få kommentarer om saken, men mycket sällan nu för tiden. Det har kommit så många olika alternativ till att tävla storhäst när man är vuxen så det är liksom ingen som blir så förvånad längre. Jag håller med övriga: om du trivs bäst med ponny/mindre häst så skaffa en! Som sagt var så kostar häst så mycket tid och pengar så då är det ju himla synd om det inte känns roligt.

Jag är i din längd och väger några kilo mer än du och har en d-ponny och det är inga problem. Jag får tom höra att jag ser liten ut på henne så andra verkar inte heller ha några problem med mig och min ponny :)

Du som lätt och ledig kan ha en c-ponny kan göra ett riktigt kap! Finns så många fina och trevliga c-ponnys och dessutom till en trevlig peng!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 508
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 017
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp